Toon posts:

Latency questions

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels e.e.a. gelezen over Latency.
Ik weet dat het iets te maken heeft met het aantal "checks" vanuit je controller op de ISA bus, althans zo las ik.
Wat ik me nu af vraag is, ik heb problemen met mijn Terratec 128i geluidskaartje, welke op PCI werkt.

De oplossing lijkt te zijn m'n Latency van 32 naar 256 te knallen. Eerder werkte hij ook goed op 100, maar later bleek dit toch problemen te geven.

Zoals eerder gezegd zou, volgens eerdere topics Latency te maken hebben met ISA, er wordt niets gezegd over PCI, los van het feit dat PCI ten allertijde voorrang heeft op ISA.

Ik vraag me nu echter de volgende zaakjes af:
1. Is er een logica tussen bus snelheid en latency? Moet je bijvoorbeeld altijd op een factor van je bus snelheid gaan zitten o.i.d. ? (266mhz FSB)

2. Hoe kan het dat een timer bedoeld voor ISA check-ups een oplossing is voor een PCI probleem ?

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Latency is een algemene term waarmee je uitdrukt hoe lang het duurt voor iets reageert (voordat er data wordt verstuurd na een aanvraag). Het hoeft dus niet perse op je ISA bus te zijn (geheugenmodules, PCI bus etc. hebben allemaal ook een bepaalde latency). Van VIA is inderdaad bekend dat er problemen zijn met latentietijden op de PCI bus, daar zijn ook patches voor uitgebracht. Ik zou hier eens kijken, daar staat een hoop uitgelegd. Misschien helpt het als je uitlegt wat de problemen precies zijn, het hoeft namelijk niet perse zo te zijn dat de PCI latency er mee te maken heeft.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is kort uit te leggen.
Mijn PC, zie specs in sign, hangt op het moment dat er geluid afgespeelt wordt.

In eerste intantie dacht ik dat het aan mijn 20e eeuws geluidskaartje lag (1997). Ander kaartje gekocht, te weten Terratec 128i PCI.

Ook dit kaartje gaf hetzelfde probleem.
Tweakers lezende kwam ik er achter dat je Latency Timer wel eens het probleem en dus ook de oplossing kon bieden.
Standaard staat hij bij mij op 32, ik heb hem toen verhoogt naar 50 en m'n oude kaartje werkte weer.
Toch maar weer de al voor retour gereed gemaakte Terratec uit z'n doosje gehaald, hier leek in eerste instantie een Latency van 100 de oplossing, later heb ik deze zelfs naar 255 verhoogt en nu doet hij het weer goed, zo lijkt het.

Maar ik ga even lezen op de aangegeven site.
Thanx.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:35
pci latency van 255 ?!? oops....
volgens mij moet je de gevolgen van PCI latency maar eens opzoeken want nu krijgt elk PCI device 255 cycles voor zich alleen... = niet goed voor de performance.
bovendien zou ik de latency altijd een veelvoud van 32 laten zijn.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Latency staat op 256, dit is een veelvoud van 32 (8x).
Maar vandaar dat ik me dus iets meer wil verdioepen in de materie *D

Verwijderd

Topicstarter
Valt op dat na het draaien van de 4in1 patch van Asus ik geen 256 meer als Latency Timer kan invullen :(
Helaas heeft de patch het probleem ook niet verholpen. We zoeken verder.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Waar stellen jullie deze waarde in? Deze optie heb ik namelijk niet in mijn bios. Ik heb wel al succes gehad met WPCREDIT (programma van H-Oda) maar wil toch graag een permanente oplossing.
P.S Het betreft niet het systeempje in mijn sig (als mensen zich dat misschien afvroegen)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Bios versie 1003.
Bij mijn BIOS kun je bij "PCI properties" in het "Advanced scherm" kun je Latency instellen.

Verwijderd

In welk PCI slot heb je die geluidskaart geprikt?
(PCI naast AGP is slot 1, PCI naast ACR is slot 5)

Verwijderd

Topicstarter
Khep hem in slotje 3 en 4 gehad.
Khep ook al hard een IRQtje geprikt...

Op dit moment lijkt hij goed te draaien met Latency 128.
Ik snap er zo langzamerhand geen bal meer van.. :?

Eerst 100, daarna 256 na de VIA patch kon hij niet meer op 256 (max 255) en nu doet hij het op 128...
----------------
Nadat ik dit post start ik Winamp en na 2 seconden hangt mijn systeem.
Gisteren de hele avond zitten "werken" met een muziekie en nu nokt hij er direct mee!...

Erg vaag! :(

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 20:24 schreef Succeed het volgende:
Khep hem in slotje 3 en 4 gehad.
Khep ook al hard een IRQtje geprikt...

Op dit moment lijkt hij goed te draaien met Latency 128.
Ik snap er zo langzamerhand geen bal meer van.. :?

Eerst 100, daarna 256 na de VIA patch kon hij niet meer op 256 (max 255) en nu doet hij het op 128...
----------------
Nadat ik dit post start ik Winamp en na 2 seconden hangt mijn systeem.
Gisteren de hele avond zitten "werken" met een muziekie en nu nokt hij er direct mee!...

Erg vaag! :(
Onboard audio heb je uitgeschakeld in het BIOS? En gebruik je de nieuwste drivers? (http://www.terratec.de/support/treiber.htm)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen onboard audio, dat is de A7V266-E.
Ik begin echter een donkerbruin vermoeden te krijgen dat het aan een combinatie ligt.

Het valt op dat wanneer ik het eerste MP3tje van m'n netwerk pluk, dat hij vast loopt.
Pluk ik er eerst een van de lokale schijf, gaan de volgende liedjes vanaf het netwerk goed.

Met andere woorden, ik verwacht dat er een conflict o.i.d. ontstaat op het moment dat mijn PCI NIC én de PCI geluidskaart "tegelijk" aan de haal gaan....... ofzo :P

Een driver probleem lijkt het niet te zijn, m'n oude geluidskaartje deed het ook niet.

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 13:31 schreef Succeed het volgende:
[..]
Met andere woorden, ik verwacht dat er een conflict o.i.d. ontstaat op het moment dat mijn PCI NIC én de PCI geluidskaart "tegelijk" aan de haal gaan....... ofzo :P
Wat laat de device manager dan zien als je de IRQ-bronnen van beide apparaten opvraagt? En heb je al geprobeerd om de netwerkkaart uit te schakelen in je hardwareprofiel, danwel fysiek uit je systeem te verwijderen? Als de geluidskaart dan geen problemen geeft, heb je al wat meer houvast.
Een driver probleem lijkt het niet te zijn, m'n oude geluidskaartje deed het ook niet.
Desondanks kan het in het algemeen (meestal) geen kwaad om de laatste drivers te installeren. En niet alleen van je geluidskaart natuurlijk. :)

edit:

En vertel eens welke kaarten je in welke PCI-slots hebt zitten? PCI slot 1 zit naast AGP, PCI slot 5 naast ACR.

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 20:15
Wat je eens moet kijken is het volgende:
Kijk in je bios bij je memory instellingen of daar ergens iets van prefetch mode staat, als die optie er staat probeer deze dan op prefetch on enhance command te zetten.
Zo heb ik mijn SB128 en C-media onboard ook goed werkend gekregen. Ik heb wel een a7v266er maar volgens mij moet dat bij jou ook dan helpen.

Greatz

Verwijderd

Topicstarter
Bios - Prefetch stond op : "Always Prefetch"
dit heb ik b.w.v. expiriment op "Prefetch Only Enhanced Command". Bracht gelaas geen oplossing.

PCI slot verdeling/;

1- S3 comp. middeleeuws VGA kaartje
2- Hollywood MPEG2 Card
3- Terratec 128i PCI
4- -Leeg-
5- 3C900B Combi card

Wellicht zit het in de VGA card, ik ga nu ff een PC ontdoen van z'n AGP Riva TNT2 card :9, kijken wat dat brengt.

Verder is m'n W2K voorzien (was hij al) van de laatste drivers.

Later meer..

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 22:01 schreef Succeed het volgende:
Bios - Prefetch stond op : "Always Prefetch"
dit heb ik b.w.v. expiriment op "Prefetch Only Enhanced Command". Bracht gelaas geen oplossing.

PCI slot verdeling/;

1- S3 comp. middeleeuws VGA kaartje
2- Hollywood MPEG2 Card
3- Terratec 128i PCI
4- -Leeg-
5- 3C900B Combi card

Wellicht zit het in de VGA card, ik ga nu ff een PC ontdoen van z'n AGP Riva TNT2 card :9, kijken wat dat brengt.

Verder is m'n W2K voorzien (was hij al) van de laatste drivers.

Later meer..
PCI slot 1 en 5 zijn shared. Je PCI VGA-kaart kan beter een eigen IRQ hebben, dus slot 4 hiervoor gebruiken. :)

En met een AGP-kaart moet slot 2 altijd leeg blijven, aangezien ook hier sprake is van IRQ sharing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er vanavond weer mee aan de gang.

Verdere info:

- Zonder NIC, maar met MPEG2 kaart werkt het niet
- Met NIC en zonder MPEG2 kaart werkt het niet
- AGP kaart i.p.v. PCI kaart werkt ook niet

Wederom.. later meer

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie:

AGP - TNT2 Riva 32MBit
PCI1 - Leeg (natuurlijk)

PCI2 - Leeg
PCI3 - Terratec 128i
PCI4 - Leeg
PCI5 - 3C900B NIC

Latency 32

So far so good...
2 reboots and still going strong.. :)
----------------
Helaas |:(
Na 1 MP3 tje hield hij er toch mee op...

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 22:12 schreef Succeed het volgende:
Huidige situatie:

AGP - TNT2 Riva 32MBit
PCI1 - Leeg (natuurlijk)

PCI2 - Leeg
PCI3 - Terratec 128i
PCI4 - Leeg
PCI5 - 3C900B NIC

Latency 32

So far so good...
2 reboots and still going strong.. :)
----------------
Helaas |:(
Na 1 MP3 tje hield hij er toch mee op...
Gebeurt dit alleen als je MP3tjes afspeelt, of heb je met het afspelen van WAV files ook problemen?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 11:22
Je hebt de George Breeze patch (of de laatste 4in1) al toegepast?:
Zie op de viahardwaresite: http://www.viahardware.com/download/viatweak.shtm
A very enterprising VH reader, George has created a number of VIA chipset patches that automatically adjust the BIOS registers. Thus, features like 4 way memory interleaving can be enabled painlessly on motherboards that don't support the feature in BIOS. Also, George has created a program that adjusts the latency of VIA PCI controllers, in order to work around a soundcard/IDE issue uncovered in our forums. VIA has acknowledged the bug, and their own fix can be found on our downloads page, as well as integrated into all 4in1 version 4.31 and newer.
Op zondag 17 maart 2002 19:51 schreef RAID-0 het volgende:
Waar stellen jullie deze waarde in? Deze optie heb ik namelijk niet in mijn bios. Ik heb wel al succes gehad met WPCREDIT (programma van H-Oda) maar wil toch graag een permanente oplossing.
Zie link viahardwaresite:
Het progje om de WPCREDIT settings definitief te maken heet: WPCRSET (van dezelfde maker)(wel de sys en vxd in de windows\system kopieren).
Met de truck van 4-way interleaving maakte ik mijn Via Apollo 133a maar liefst 60% (!) sneller... en met wpcrset definitief. :P

More info: http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm

Verwijderd

Topicstarter
Het is met alle geluids formaten en ook met filmpjes.
Verder heb ik inderdaad de 4in1 patch geladen.

Verwijderd

Topicstarter
So far so good (again) :9
Op dit moment draait het systeem met de eerder genoemde PCI banken gevuld en met Latency 32.

Verschil, ik heb de 4in1 patch (nadat ik hem eerder had verwijderd omdat het geen oplossing leek te bieden) weer gedraaid.

We wachten dus weer af.
Pagina: 1