Waarom gaat een vlam uit als het waait?

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 07:27
Ik was door het goede weer naar buiten gedwongen waar ik in traditie een fikkie ben gaat steken.
Door die rotwind gaat mijn fikkie steeds uit. En nadat ik erover ben gaan nadenken snap ik dit niet, waarom gaat vuur uit door de wind? Terwijl bij groot vuur aanblazen het vuur juist groter wordt.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Pyromaan

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Er is plaatselijk hitte nodig om de reactie op gang te houden. Wanneer je naar een kaarsvlam blaast, verplaats je zoveel hete lucht dat de reactie zichzelf niet meer in stand kan houden. Wanneer er voldoende hitte aanwezig is, zoals bij een flinke fik, dan voer je echter enkel extra zuurstof toe.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

bovenstaande klopt.. voor vuur zijn 3 dingen nodig.. de overbekende driehoek.. :)

een daarvan is warmte.. door de wind word deze wegenomen..

de andere zijn brandstof, das in dit geval probleem, en de laatste is zuurstof.. dat zal als het waait ook wel genoeg aanwezig zijn :)..

duzuh.. als je een fikke wilt.. gewoon ff een plaatje hout of iets dergelijk in de benedenwinds zetten.. dan komt het allemaal goed :D

suc dermee :)

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 16 maart 2002 18:07 schreef Fused het volgende:
Er is plaatselijk hitte nodig om de reactie op gang te houden. Wanneer je naar een kaarsvlam blaast, verplaats je zoveel hete lucht dat de reactie zichzelf niet meer in stand kan houden. Wanneer er voldoende hitte aanwezig is, zoals bij een flinke fik, dan voer je echter enkel extra zuurstof toe.
Applaus :)

Indeed... 3 verbrandingsvoorwaarden nodig voor verbranding: 'hoge' temperatuur, zuurstof en brandstof.

Zuurstof en brandstof zijn ook bij die wind nog aanwezig (lijkt me :+)
Alleen door het blazen wordt (zoals Fused dus zeer correct zegt) teveel warmte afgevoerd. Temperatuur daalt tot onder de ontbrandingstemperatuur van de brandstof, dus is geen verbranding meer mogelijk.

Bij grote fik heb je meer warmte, dus moeilijker om alle warmte af te voeren met behulp van wind.

Bovendien geldt dat hoe groter de fik is, des te kleiner is (relatief gezien!!!) het oppervlak... Je zal dus destemeer warmte moeten afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36218

Op zaterdag 16 maart 2002 18:05 schreef GGS_VR6 het volgende:
Pyromaan
Maar hiervan terzijde:

OM je vraag te beantwoorden: Dit hebben mijn voorgangers al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57

Ligone

Moeha!

Volgens mij is dat bij zo'n klein vuurtje gewoon door de verplaatsing, als je je aansteker aansteekt, laat hij gas los en schieten er vonkjes van het vuursteentje, daarna houdt de brandende vlam het uitkomende gas in brand, nu door de wind of als je er tegen blaast verplaatst het vlammetje zich zo snel dat het het uitkomende gas niet meer kan aansteken, hoe kom ik hier nu bij?

Neem even je haardroger en richt hem op je brandende aansteker... dan gaat het vlammetje toch ook uit? en dat ding is ook verrekt heet (bij de mijne toch) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 22:25
Dit soort topics zijn niet echt de bedoeling in w&l, lees de policy maar eens, en je hebt je antwoord. Dus deze topic kan nu wel dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.