ik heb athlon XP. uit hoeveel bit bestaat deze? en voorwat dient die bit? de playstation 2 heeft er 128...
hoe bedoel je bit? De term "bit" wordt bij vele dingen gebruikt, geef eens wat meer informatie.
Ik denk dat ik al weet wat je bedoelt, de athlon xp is 32bit, de meeste cpu's zijn 32bit.
Ik denk dat ik al weet wat je bedoelt, de athlon xp is 32bit, de meeste cpu's zijn 32bit.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Alles na de Pentium Pro (voor consumenten PC markt) is 32 bit. XP dus ook.
Maar wat ik dan toch niet helemaal goed snap is dat een Pentium 100 (niet helemaal 32 bit) wel Windows NT (=32 bit) kan draaien?
Itanium/*hammer is 64 bit. (En Alpha etc, maar daar gaat het niet om)
Maar wat ik dan toch niet helemaal goed snap is dat een Pentium 100 (niet helemaal 32 bit) wel Windows NT (=32 bit) kan draaien?
Anoniem: 49494
Waarschijnlijk bedoelt ie hoeveel bit de processor is. Dus 32-bit of 64-bit zeg maar...
De grafische chip van de playstation2 is 128bit, de CPU niet
Anoniem: 34926
Waarschijlijk denk je dat bits veel met snelheid te maken heeft (PS1, 32 Bit, N64 64 Bit, PS2 128 Bit).
Ik heb geen idee wat die bits betekent maar je kan het niet als vergelijkings factor zien ofzo....
Bijv je XP is 'maar' 32 bit (misschien) en een PS2 128, dan wil het nog niet zeggen dat die PS2 (128/32) x zo snel is...
Ik heb geen idee wat die bits betekent maar je kan het niet als vergelijkings factor zien ofzo....
Bijv je XP is 'maar' 32 bit (misschien) en een PS2 128, dan wil het nog niet zeggen dat die PS2 (128/32) x zo snel is...
Juist ja, daarmee bedoel ik dus dat een pc net zo goed een grafische chip heeft van 128 bits, net als de ps2.Op zaterdag 16 maart 2002 17:57 schreef mrneo911nl het volgende:
de grafische chip van me geforce is ook 128
De cpu van een pc is 32 bit, maar die van een ps2 ook
ehhhm 0 bit een processor bestaat nog altijd uit een hele zooi transitsorsOp zaterdag 16 maart 2002 17:46 schreef de666 het volgende:
ik heb athlon XP. uit hoeveel bit bestaat deze? en voorwat dient die bit? de playstation 2 heeft er 128...
Heb jij een halve GeForce !!??Op zaterdag 16 maart 2002 17:57 schreef mrneo911nl het volgende:
Waar haal jij vandaan dat een P-1 niet full-32 bits zou zijn ? Vanaf de 80386 rekenen de Intel-processoren intern met 32 bits, en alleen de 80386SX heeft maar een 16-bits datapad naar buiten :Op zaterdag 16 maart 2002 17:54 schreef gcb het volgende:
Alles na de Pentium Pro (voor consumenten PC markt) is 32 bit. XP dus ook.
8088 (originele IBM PC) : intern 16 bits, datapad extern 8 bits
8086 (IBM PS/2 Model 30) intern en extern 16 bits
80286 IBM (PC/AT) intern en extern 16 bits
80386SX intern 32 bits, extern 16 bits
80386DX intern en extern 32 bits
80486DX en 80486SX : intern en extern 32 bits
Pentium-1/-2/-3/-4 : intern en extern 32 bits
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
niet waar, die 256bit is 128 voor de chip en nog wat marketing shit, oa 32bit voor de kleur die nvidia voor de gein erbij heeft opgeteld, en zoals gezegt nog wel meer dingen die ik ff niet meer ken herinneren.Op zaterdag 16 maart 2002 18:05 schreef Access het volgende:
[..]
Heb jij een halve GeForce !!??Die van mij is gelukkig 256Bit
.
die 128 bit van de psx is inderdaag die van de videochip.
maar ik dacht dat het niet eens een echte 128 bit was, eerder een 2 x 64 bit.
Het geheugenpad is 128 / 256 bit. De GPU zelf rekent toch echt maar met 32 bits nauwkeurigheid.Op zaterdag 16 maart 2002 17:57 schreef mrneo911nl het volgende:
Wederom: het geheugenpad is 2 64bit breed. De rekennauwkeurigheid is 32 bits dacht ik (kan ook 16 zijn, ik weet niet welke mips erin zit).die 128 bit van de psx is inderdaag die van de videochip.
Een pentium pro had ook een 256 bits pad naar zijn cache toe, en dat was toch echt een 32bit chip. Dit om even het verschil tussen databreedte en verwerkingsbreedte/ rekennauwkeurigheid aan te geven.
Die bits staan voor de grote van de data die de processor in een machinecycle kan verwerken.
(een 1Ghz processor verwerkt 1G (=1000000000) machinecycles per seconden)
Deze data is opgeslagen in bits (0 of 1) met een bepaalde lengte.
Deze lengte is het aantal bits van de processor.
Voorbeeld van data van een 8 bits-processor:
01010110
(misschien een beetje vaag uitgelegd, maar ik krijg het niet beter onder woorden...
)
01010110
(misschien een beetje vaag uitgelegd, maar ik krijg het niet beter onder woorden...
klopt...Op zaterdag 16 maart 2002 18:22 schreef michiel100 het volgende:
Die bits staan voor de grote van de data die de processor in een machinecycle kan verwerken.
01010110
(misschien een beetje vaag uitgelegd, maar ik krijg het niet beter onder woorden...)
wat zegt het aantal bits? waarom is 64 beter dan 16? wat doet het?
Phreak, volgens mij hoort dit zooitje bij [HA] thuis, of niet 
[ontopic]
Wel leuk om te weten trouwens!
[ontopic]
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Anoniem: 32251
eerder PMOp zaterdag 16 maart 2002 19:28 schreef muldereric het volgende:
Phreak, volgens mij hoort dit zooitje bij [HA] thuis, of niet
[ontopic]
Op zaterdag 16 maart 2002 19:31 schreef tjetta het volgende:
[..]
eerder PM
offtopic:
Ook goed!
Ook goed!
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Die bits die je overal kan lezen zijn gewoon de breedte van je chip's datapad, dus ps2= 128 bits en op 150MHz, AXp=32 bits op 1500MHz ofzo, 64bits is beter dan 16bits waarom? toch logisch? een AXp op 1,667 GHz is toch ook beter dan enen op 1,4 GHz?, de "bits", "klokfrequentie" hebben maar betrekking tot 1 ding en dat is de bandbreedte, vergelijkbaar= rambus rdram=16bits op 800MHz, ddr sdram 64bits op 266MHz(133 ddr eigenlijk dus), dus hoger geclocked of werken met groter datapad (meer bits) verhogen de bandbreedte en dus ook de snelheid, bij een cpu worden het aantal instructies die hij per seconde kan uitvoeren verhoogd met een hogere clock, dus de snelheid stijgt. Uiteindelijk is bij gpu's alleen de bandbreedte van belang, het aantal bits en de freq. bepalen die BB, dus een PS2 GPU is 128bits op 150MHz, je geforce 2TI is 128bits op 250MHz, de ps2 gpu is echter sneller aangezien hij 4MB on die cache ter beschikking heeft, de geforce is beter met veel high res textures en effecten aangezien hij meer ram heeft op de videokaart en meer ingebakken features, features die een ps2 cpu dan moet emuleren= snelheidsverlies. Alleen kijken naar de bits/klokfrequentie is zinloos aangezien het ontwerp van de chip HET belangrijkste is (Axp vs P4 bijvoorbeeld).Op zaterdag 16 maart 2002 19:28 schreef ParaDot het volgende:
wat zegt het aantal bits? waarom is 64 beter dan 16? wat doet het?
alo, ier "de 666" kan ik ineens ff uitlegge voorwa de vraag:
bij het gebruiken van software kom ik regelmatig 16, 32... bits tegen. in reclame boekskes van hetzelfde, playstation 2 128bit enz.
mijn vraag nu voorwat die bit dient bij software en hardware!?!
bij het gebruiken van software kom ik regelmatig 16, 32... bits tegen. in reclame boekskes van hetzelfde, playstation 2 128bit enz.
mijn vraag nu voorwat die bit dient bij software en hardware!?!
De Pentium heeft toch een 64b externe datapad (maar werkt intern uiteraard met 32b instructies)Op zaterdag 16 maart 2002 18:07 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat een P-1 niet full-32 bits zou zijn ? Vanaf de 80386 rekenen de Intel-processoren intern met 32 bits, en alleen de 80386SX heeft maar een 16-bits datapad naar buiten :
Oslik blyat! Oslik!
Dank u voor deze verlichtingOp zaterdag 16 maart 2002 18:07 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Waar haal jij vandaan dat een P-1 niet full-32 bits zou zijn ? Vanaf de 80386 rekenen de Intel-processoren intern met 32 bits, en alleen de 80386SX heeft maar een 16-bits datapad naar buiten :
maar voorwat dienen die bits nu?
hoe meer bits hoe beter de kleuren, of hoe sneller? of minder warm misschien?
De MHz van een processor geven de interne klok-snelheid aan. Het uitvoeren van een enkele instructie kost de processor een aantal van die "Hertzen". Dat kan varieren van 1 tot enkele tientallen voor hele complexe instructies.
Als je een 8-bits processor hebt, kun je berekeningen op 8-bits getallen (0-255) in een enkele instructie uitvoeren, maar berekeningen op grotere getallen vergen meerdere instructies, en kosten dus meer tijd. Een 16-bits processor kan dus al getallen van 0-65535 in een enkele instructie verwerken.
Datzelfde verhaal geldt voor het manipuleren van adressen. Een 32-bits processor kan tot 4 GByte aan geheugen adresseren zonder het adres in twee stukken te moeten splitsen en te bewerken.
Dus, hoe meer bitjes in de processor, hoe sneller deze sommige dingen voor je kan doen.
Het betekent niet meer kleurtjes, maar wel het vermogen om meer kleurtjes te manipuleren zonder tergend traag te worden. Maar dit ligt al meer op het gebied van de video-kaart (die weer een eigen processor heeft ...).
Minder warm zeker niet, want meer bitjes betekent dat de processor uit meer transistoren opgebouwd is, en dus meer stroom nodig heeft om die aan te sturen, en dus meer warmte produceert.
Als je een 8-bits processor hebt, kun je berekeningen op 8-bits getallen (0-255) in een enkele instructie uitvoeren, maar berekeningen op grotere getallen vergen meerdere instructies, en kosten dus meer tijd. Een 16-bits processor kan dus al getallen van 0-65535 in een enkele instructie verwerken.
Datzelfde verhaal geldt voor het manipuleren van adressen. Een 32-bits processor kan tot 4 GByte aan geheugen adresseren zonder het adres in twee stukken te moeten splitsen en te bewerken.
Dus, hoe meer bitjes in de processor, hoe sneller deze sommige dingen voor je kan doen.
Het betekent niet meer kleurtjes, maar wel het vermogen om meer kleurtjes te manipuleren zonder tergend traag te worden. Maar dit ligt al meer op het gebied van de video-kaart (die weer een eigen processor heeft ...).
Minder warm zeker niet, want meer bitjes betekent dat de processor uit meer transistoren opgebouwd is, en dus meer stroom nodig heeft om die aan te sturen, en dus meer warmte produceert.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Bits dienen voor zowat alles wat in je pc zitOp zondag 17 maart 2002 21:56 schreef de666 het volgende:
Dit komt omdat je hele pc met een binair stelsel werkt.
Bijvoorbeeld de breedte van het datapad van je proccessor hoe breder dit is hoe sneller je pc want hoe meer, gegevens er verwerkt kunnen worden in een kloktik. Je kan dit een beetje zien als een snelweg hoe breder deze is hoe meer auto's er tegelijkertijd over kunnen rijden. Een pc met een databus van 16 bit is dus sneller dan een pc met een databus van 8 bit (mits ze op dezelfde frequency draaien).
Daarnaast is het ook zo dat wanneer je videokaart 24 bits kleuren aankan dat deze dan meer kleuren kan weergeven dan wanneer deze 16bits aankan. Dit heeft te maken met het feit dat er met 24bit meer combinaties mogelijk zijn dan met bijvoorbeeld 16bit (2^24=16miljoen en 2^16 = 65duizend).
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar zo zit het ongeveer.
32bits vs 128bits
Stel je gewoon 'n 32 baans snelweg voor en dan 'n 128 baans snelweg.
Welke verwerkt de verkeers stroom sneller.
'n 128bits CPU verwerkt meer dan 'n 32bits en wel 96bits extra per clock tik bij gelijke clock.
Stel je gewoon 'n 32 baans snelweg voor en dan 'n 128 baans snelweg.
Welke verwerkt de verkeers stroom sneller.
'n 128bits CPU verwerkt meer dan 'n 32bits en wel 96bits extra per clock tik bij gelijke clock.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Van Playstations en Nintendo's weet ik niks, maar ik weet wel wat het voordeel van een 64bit cpu t.o.v. een 32bit cpu is. Een 64bit cpu kan meer bits in een stap kan verwerken en heeft bredere registers. Hij is hierdoor overigens niet twee maal zo snel; veel gegevens hebben helemaal geen 64bit bewerking nodig (zoals TrueColor graphics voldoende hebben aan 32bit) en 32bit cpu's kunnen dankzij hun SIMD en MMX instructiesets 64bit waardes in één stap verwerken. Hét grote voordeel van 64bit zit 'm in de adresseerruimte: 264 adressen, dat is zo'n 18.000.000.000GB! Een 32bit cpu komt maar tot een 'magere' 4GB.Op zondag 17 maart 2002 21:56 schreef de666 het volgende:
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Anoniem: 41820
de aanduiding bit duidt gewoon aan welke lengte van digitale code hij aankanOp zaterdag 16 maart 2002 18:03 schreef Xplosive het volgende:
[..]
ehhhm 0 bit een processor bestaat nog altijd uit een hele zooi transitsors
1 bit : 1 (kan maar digitale getallen aan van 1 bit lengte)
2 bit : 2 (kan maar digitale getallen aan van 2 bit lengte)
4 bit : 4 (kan maar digitale getallen aan van 4 bit lengte)
.
.
.
32 bit : 32 (kan digitale getallen aan van 32 bit lengte, vb : 10101101100001101100011111001000)
of heb ik het verkeerd??
32 bits tegelijk per clock...
(parallel)
ofnie?
(parallel)
ofnie?
wat is dan nu het snelste; een Xobx met een celeroneke700( op hoeveel bit draait ie?) of een playstation128bit?
Anoniem: 30618
Voor precisie in berekening...Op zondag 17 maart 2002 21:56 schreef de666 het volgende:
grotere bits = grotere precisie
Wat een hoop verwarring....
bit = kleinste data-heoveelheid. 1 of 0
byte = 8 bits
Dit geldt voor CPU's:
CPU's verwerken alleen direct gegevens uit een heel klein stukje geheugen op de chip (ja ik weet 't, d'r zit tegenwoordig meer op, zoals cache, maar dat maakt weinig uit voor de basale verwerkingen zelf). Dat geheugen zijn de registers en flags.
Flags zijn een bit groot en geven aan aantal dingen aan (bijvoorbeeld of bij de laatste binaire berekening een overflow is onstaan).
Registers zijn de plekken waar de gegevens staan. Een standaard microcode instructie voor de CPU kan bijvoorbeeld zijn: tel de inhoud van register A op bij register B. Als je registers dan 4 bits groot zijn kan dat zo gaan: (OPtellen is een logische XOR ob bit niveau:
bit reg: A B B
0 1 xor 0 = 1
1 0 xor 1 = 1
2 1 xor 1 = 0 (overflow flag wordt 1)
3 0 xor 0 = 0 maar overflow flag=1, dus
1 (overflow wordt 0)
Hel omslachtig, maar 't ding snapt het cijfer twee al niet...
Hoe groter je registers (XT:8bits, AT:16, 386:32bits) hoe grotere getallen je ineens kan verwerken.
Ook kan je meer geheugen "adresseren". vergelijk het met de PTT: die kunnen met een postcode en huisnummer ieder huis in Nederland adresseren: 1234AB-123. Hoe ver denk je dat ze zouden komen met alleen maar 4 cijfers? Precies, tot 10000 huizen (0000-9999). En met vier bits... to 16!
Er zijn wel manieren om er omheen te wreken (geheugen-paginering) maar da's omslachtig en langzaam.
Voor videokaarten/processors weet ik nit zeker of het aantal bits hetzelfde (grootte van registers) aangeeft. Ik kan me voorstellen dat een indicatie van bandbreedte (hoeveel bits verstouw ik in een keer van A naar
veel interessanter is.
Voor spelcomputers zou dat ook het geval kunnen zijn, hoewel het ook op de processor registers kan slaan. Misschien iemand die meer van die architectuur weet?
bit = kleinste data-heoveelheid. 1 of 0
byte = 8 bits
Dit geldt voor CPU's:
CPU's verwerken alleen direct gegevens uit een heel klein stukje geheugen op de chip (ja ik weet 't, d'r zit tegenwoordig meer op, zoals cache, maar dat maakt weinig uit voor de basale verwerkingen zelf). Dat geheugen zijn de registers en flags.
Flags zijn een bit groot en geven aan aantal dingen aan (bijvoorbeeld of bij de laatste binaire berekening een overflow is onstaan).
Registers zijn de plekken waar de gegevens staan. Een standaard microcode instructie voor de CPU kan bijvoorbeeld zijn: tel de inhoud van register A op bij register B. Als je registers dan 4 bits groot zijn kan dat zo gaan: (OPtellen is een logische XOR ob bit niveau:
bit reg: A B B
0 1 xor 0 = 1
1 0 xor 1 = 1
2 1 xor 1 = 0 (overflow flag wordt 1)
3 0 xor 0 = 0 maar overflow flag=1, dus
1 (overflow wordt 0)
Hel omslachtig, maar 't ding snapt het cijfer twee al niet...
Hoe groter je registers (XT:8bits, AT:16, 386:32bits) hoe grotere getallen je ineens kan verwerken.
Ook kan je meer geheugen "adresseren". vergelijk het met de PTT: die kunnen met een postcode en huisnummer ieder huis in Nederland adresseren: 1234AB-123. Hoe ver denk je dat ze zouden komen met alleen maar 4 cijfers? Precies, tot 10000 huizen (0000-9999). En met vier bits... to 16!
Er zijn wel manieren om er omheen te wreken (geheugen-paginering) maar da's omslachtig en langzaam.
Voor videokaarten/processors weet ik nit zeker of het aantal bits hetzelfde (grootte van registers) aangeeft. Ik kan me voorstellen dat een indicatie van bandbreedte (hoeveel bits verstouw ik in een keer van A naar
Voor spelcomputers zou dat ook het geval kunnen zijn, hoewel het ook op de processor registers kan slaan. Misschien iemand die meer van die architectuur weet?
Pagina: 1