Toon posts:

Dual AMD met Thunderbird 1400 en XP 1600.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de asus A7m266-d gaan kopen. Maar ik heb al een AMD 1400 liggen. En nu is de vraag gaat dit stabiel lopen als ik een XP 1600 erbij zet ?

En als het niet stabiel zal gaan lopen wat raden jullie mij dan aan 2xXP 1600 kopen of gewoon nog een thunderbird 1400 erbij kopen.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Het gaat niet werken, om een dusl systeem te bouwen moet je 2 identieke processoren hebben (2 verschillende processoren gaan dus niet samen, 2 verschillende core steppings kunnen zelfs al voor instabiliteits problemen zorgen)

Verwijderd

Nee een TB en een XP gaan niet samen.

Een extra Thunderbird E 137, zie
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/46

Twee XP's 1600+ E 296,-

Verschil E 159,-

Heb jij 159 euro over voor een klein verschil in performance?
1) SMP is niet altijd zinvol, de meeste software is niet geoptimaliseerd. Eigenlijk alleen zinvol bij gebruik van geoptimaliseerde software (waaronder Quake 3).
2) De snelheid van je systeem wordt niet alleen bepaalde door je CPU's.

In jouw geval zou ik niet voor die extra MHz gaan. In Thunderbird-Mhzen (AMD rating van 1600+ is gebaseerd op de Thunderbird Core) heb je 400 MHz meer. Dat is 15%, waarbij een groot gedeelte alweer voor overhead verloren gaat. Wat win je dus nu eiegnlijk?

Verwijderd

Volgens de mainboardspecs kan het idd niet...
Dsmarty draaide laatst op een LAN party tot mijn grote verbazing met één P3-866, en een P3-933 in één systeem...

Als de core-voltages gelijk zijn lijkt het me wel de moeite waard om te proberen... Het lijkt me iig stug dat er één om zeep gaat mits je ze goed koelt...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 17:03 schreef Bladiebla het volgende:
Nee een TB en een XP gaan niet samen.

Een extra Thunderbird E 137, zie
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/46

Twee XP's 1600+ E 296,-

Verschil E 159,-

Heb jij 159 euro over voor een klein verschil in performance?
1) SMP is niet altijd zinvol, de meeste software is niet geoptimaliseerd. Eigenlijk alleen zinvol bij gebruik van geoptimaliseerde software (waaronder Quake 3).
2) De snelheid van je systeem wordt niet alleen bepaalde door je CPU's.

In jouw geval zou ik niet voor die extra MHz gaan. In Thunderbird-Mhzen (AMD rating van 1600+ is gebaseerd op de Thunderbird Core) heb je 400 MHz meer. Dat is 15%, waarbij een groot gedeelte alweer voor overhead verloren gaat. Wat win je dus nu eiegnlijk?
Tja ga dan wel voor de dual XP 1600+. Verkoop me oude plankje plus cpu wel. Waarom ik een dual systeem wil is heel simpel. Ik ga ieder weekend lannen en op iedere lan draai ik een FTP server van 4x60 in raid 0. Dat trekt zo 3 netwerkkaarten helemaal vol. En me CPU zit dan ook volgestampt. Daarom dual kan ik teminste nog gamen tussendoor. :)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 18:58

4POX

Everybody is wired

En als je nu een AMD1200 en een AMD1400 hebt op de klassieke TIGER MP . Gaat dat werken ?

AKA Rinkel weblog

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Moet je niet zowiezo de MP nemen voor dual processing? :?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Naar ik meen werken Thunderbirds _niet_ in SMP op de MPX borden, maar alleen op de iets oudere MP borden. Dus voor de XP's gaan en deze evt. unlocken (hoewel je dan nog geen 100% garantie hebt) zou ik zeggen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

JWO

Op dinsdag 11 juni 2002 14:35 schreef 4POX het volgende:
En als je nu een AMD1200 en een AMD1400 hebt op de klassieke TIGER MP . Gaat dat werken ?
volgens mij wel, als je ze beide unlocked, en op 1200mhz laat draaien moet dat lukken, volgens mij zijn het op zich dezelfde cpu's maar zijn is de 1400 kwalitatief beter getest, dus heeft die het "plakkaat" 1400 gekregen maar daarom is het nog steeds dezelfde core

correct me if i'm wrong

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op dinsdag 11 juni 2002 19:51 schreef JWO het volgende:

[..]

volgens mij wel, als je ze beide unlocked, en op 1200mhz laat draaien moet dat lukken, volgens mij zijn het op zich dezelfde cpu's maar zijn is de 1400 kwalitatief beter getest, dus heeft die het "plakkaat" 1400 gekregen maar daarom is het nog steeds dezelfde core

correct me if i'm wrong
Ik kan iets herinderen dat het wel kon .. Omdat beide cpu bussen gescheiden zijn. Maar dat is ook een idee dat ik de 1400 op 1200 laat lopen of de 1200 op 1400. Of beide op 1300.. Ik moet de markt nog maar even afwachten. Als het goed is komen er de amd 2200+ binnenkort op de markt en die zijn een stuk simpeler te unlocken.. 2x1800 mhz kan ook errug lekker zijn. Dan kan ik weer de nieuwe generatie MPX gebruiken..

Maar wat is het grote voordeel van de MPX tegen de MP ?, En die 66MHZ 64 bits pci poorten van de MPX. Kan ik daar ook een audigy indrukken ? En kun je er nu van uitgaan dat uit alle MPX borden die nu te koop zijn de USB bug verwijderd is ?

AKA Rinkel weblog

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:02
Het grootste verschil tussen de mpx en de mp was dacht ik dat de mpx beschikt over een 64-bit 66MHz PCI-bus, en de mp over een 64-bit 33MHz PCI-bus. Waardoor de mpx dus een 2x zo hoge bandbreedte heeft op de 64-bit PCI-bus.

In de 64-bit 66MHz PCI-sloten kan je niet zomaar elke pci kaart steken, zo moeten hiervoor speciaal geschikt zijn. Of dat zo is kan je zien aan de inkeping, een normalen pci kaart heeft 1 inkeping aan de achter kant, en aangepaste kaarten hebben er 2 één aan de voorkant en een aan de achterkant. Of de audigy dat heeft weet ik niet.

Als het goed is zou de USB bug nu uit alle mpx borden verdwenen moeten zijn.

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Op dinsdag 11 juni 2002 21:21 schreef Morty het volgende:
In de 64-bit 66MHz PCI-sloten kan je niet zomaar elke pci kaart steken, zo moeten hiervoor speciaal geschikt zijn. Of dat zo is kan je zien aan de inkeping, een normalen pci kaart heeft 1 inkeping aan de achter kant, en aangepaste kaarten hebben er 2 één aan de voorkant en een aan de achterkant. Of de audigy dat heeft weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.greatcn.com/hardware/sound/creative/audigy/02.jpg

De inkeping zit er wel. Dus dat zou dan kunnen betekenen dat de audigy op 66MHZ zou kunnen werken. Maar ik krijg nu een heel raar gevoel dat het misschien zoiets wel eens niet zou kunnen werken...

We verteld het antwoord ?

AKA Rinkel weblog

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik dacht dat die inkepingen voor voltages waren.

• Morty
Op dinsdag 11 juni 2002 23:00 schreef 4POX het volgende:

[..]

[afbeelding]

De inkeping zit er wel. Dus dat zou dan kunnen betekenen dat de audigy op 66MHZ zou kunnen werken. Maar ik krijg nu een heel raar gevoel dat het misschien zoiets wel eens niet zou kunnen werken...

We verteld het antwoord ?
De 64-Bit PCI bus is backwards compatible dus als je er een 32-Bit PCI kaart in stopt zal deze op 32-Bit en 33 MHz gaan gaan werken, net zoals de normale 32-Bit PCI bus. Het probleem is dat er ook een ander voltage op de 64-Bit pci sloten staat, en dit kan niet veranderd worden.
Dit inkeping betekent dat de kaart op dat voltage kan werken.
Die audigy kan dus in een 64-Bit slot, de bus wordt dan alleen op 33 MHz gezet, eventuele andere 64-Bit kaarten zullen dan dus ook op 33 MHz werken en hebben geen voordeel meer van de hogere bandbreedte.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 12 juni 2002 15:50 schreef Morty het volgende:
De 64-Bit PCI bus is backwards compatible dus als je er een 32-Bit PCI kaart in stopt zal deze op 32-Bit en 33 MHz gaan gaan werken, net zoals de normale 32-Bit PCI bus. Het probleem is dat er ook een ander voltage op de 64-Bit pci sloten staat, en dit kan niet veranderd worden.
Welk voltage dan? Ik dacht dat dit ook gold voor de 32-bit bus.
Die audigy kan dus in een 64-Bit slot, de bus wordt dan alleen op 33 MHz gezet, eventuele andere 64-Bit kaarten zullen dan dus ook op 33 MHz werken en hebben geen voordeel meer van de hogere bandbreedte.
Er is toch nog steeds een hogere bandbreedte door de 64-bits bus of wordt ook daar maar 32-bit van gebruikt?
En waarom kunnen gewone kaarten eigenlijk niet op 66 mhz werken?

• Morty
Een normale 32-Bit 33mhz PCI bus loopt op 5volt.
De MPX heeft 2 onafhankelijke PCI bussen, een 32-bit 33mhz bus op 5volt, en een 64-bit 66mhz bus op 3.3volt. Als je een 32-bit 33mhz pci kaart in een 64-bit 66mhz slot stopt zal de 64-bit bus op 33mhz gaan lopen. Alle kaarten in de andere 64-bit sloten lopen dan dus ook op 33mhz ook al zouden ze misschien wel op 66mhz kunnen lopen. Alle kaarten werken dus zeg maar op de snelheid van de langzaamste kaart. Doordat de snelheid dan 2x zo laag is, is de bandbreedte op de 64-bit pci bus dus ook 2x zo laag.
Dus als je pci kaarten hebt die op 66mhz kunnen lopen kan je beter geen 33mhz kaarten in een 64-bit slot doen. In een 32-bit slot maakt niks uit want die bus loopt altijd op 33mhz.

Dan blijft er nog wel het verschil in voltages tussen de 2 bussen. De meeste pci kaarten lopen op 5volt, deze kunnen dus niet in de 64-bit sloten, sommige nieuwe 32-bit kaarten kunnen echter op zowel 5volt als op 3.3volt lopen deze kunnen dus in een 64-bit pci slot. Deze kaarten hebben 2 inkepingen (voor en achter), zoals de audigy dus heeft.

Verwijderd

je kon 2 AMD procs op deze planken als het goed is asynchroon laten lopen, ik kan me tenminste een nieuwsartikel van t.net herinneren dat dit zo'n speciale feature was...
Pagina: 1