Dus je kunt niet zomaar de draadje d'r op aansluiten.
And The Only One
Verwijderd
aansluiten op de ouwe molex connector
beetje pielen met het ouwe ide slot (pootjes verbinden) en hij zal wel gaan draaie
Maar wat is het nut er van ?
koeling misschien?
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Mishandelen?Op zondag 17 maart 2002 00:19 schreef StRoNkUh het volgende:
Maar wat is het nut er van ?
Schijf ombuigen, op zijn kop op de grond en aanzetten?
Met een schroenven draaier alles "testen"?
Verwijderd
maar op batterij ..nee nie egt , de suggestie van stronkuh lijkt me wel relaxed , maar ik een schuurmachine van
Wie weet er iets van elektronica af en kan mij zeggen wat ik nodig heb om dat ding te laten draaien?
Verwijderd
je maakt er (jouw idee) een fan van
en je sluit hem weer aan op je pc met ide en molex connector
dan zoek je 1 of ander progje wat de schijf aanstuurt (zal vast wel bestaan) en voila je heb een totaal nutteloze fan
Heej tis mijn idee he, copyright betalenOp zondag 17 maart 2002 17:36 schreef StRoNkUh het volgende:
je maakt er (jouw idee) een fan van
Maar zelf had ik toen nog een vrij intacte harde schijf, die voor de rest nix meer deed, alleen draaien, dus op normale voeding aangesloten, ff die kap van hdd zo bewerken, dat de lucht niet overal random verspreidt wordt, maar alleen op bepaalde plaatsen er uitkomt.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Verwijderd
werkte perfect geen probleem dus het gaat
Ik denk dat hij er toch snel mee gaat ophouden (harddisken houden namelijk helemaal NIET van stof) maar dat wist je waarschijnlijk alOp zondag 17 maart 2002 17:40 schreef L10X3 het volgende:
Heb 3 weken lang een PII laten draaien met open HDD
werkte perfect geen probleem dus het gaat
"Het leven is een mooie gelegenheid om meisjes te ontmoeten"
Verwijderd
kep zo een 2.1 schijfje een half jaar zonder kap laten draaien bij een linux servertje stonden wat mp3`s en zo op heb al die tijd gedraaid
maar toen ging hij kapoet omdat er wat opviel helaas
dus het kan wel
Verder heb ik een keer met een hamer een 40 gb bewerkt zag er best geinig uit
Hij word dus enorm langzaam, maar het gaat wel
Ik heb vorige week nog een hd 10 minuten werkend gekregen door hem open te maken. Het was een hardeschijf dit tikten, je weet wel dat eht armpje vast zit. Wat doe je dan? Je schroeft hem open, heel voorzichtig verbuik je eht armpje een heeel klein beetje, je start de pc, en met een beetje mazzel kan je nog 1 keer (de laatste keer) de hd leeg trekken. Op de zaak bij ons komen regeklmatig pc met zulke hd's en met de ene lutk eht wel en dan andere weer neti, als je het 1x gedaanhebt ws die schijf daarna ook echt afval geworden hoor.Op zondag 17 maart 2002 17:48 schreef Jaded het volgende:
ik geloof niet dat je een open hd kunt laten werken, dus het bovenstaande verhaal is volgens mij bullshit. Waarom denk je dat die dingen vacuum zijn en er geen stof in zit ? Als die schijven zo teringhard draaien dan wordt die schijf superzwaar.
Wat je zegt van dat vacuum enz. klopt, vandaar dus ook dat je met een beetje mazzel bij sommige hd,s nog 1x kan leeg trekken maar de meeste dat gewoon enti meer werkt!
idd... een HDD is niet vacuum... hij is wel stof vrij...Op zondag 17 maart 2002 18:04 schreef GraasGast het volgende:
Klopt niet, een hdd is niet vacuum, sterker nog, ze hebben lucht nodig om te werken, de lees/schrijfkoppen zweven op een luchtkussentje over de schijven heen.
Of ze lucht nodig hebben da wee nie...
Maar ze werken nog wel hoor... als ze openstaat:
Deze bijv:
En geloof het of niet... deze ken je gewoon zo aansluiten op je ide interface... hoop spanning der op... en je ken hem gebruiken.... hijs nu weer dicht... maar ik heb nog wel pics van dat ding in 'action'... alleen staan die niet online.. en ben een beetje lui:y)
maar goed... als je dat ding gewoon wilt laten draaien... sluit je gewoon een oude at voeding op dat ding aan... en hij blijft wel draaien... die oude hd's (in elk geval die seagate 200 Mb hierboven) heeft nog geen ingebouwde energie besparing... en blijft lekker rond draaien
Ken je leuke dingetjes mee doen
Verwijderd
(soms zelfs 2 inlaatjes/uitlaatjes)
hdd`s zijn _niet_ vacuum dus
zullen er vast wel zijn misschien
maar nooit tegen gekomen of iemand over gehoord
Als ik een 9v batterij eropzet, dan is er wel degelijk activiteit, het motortje geeft kleine schokken, het lijkt wel of de spoeltjes binnenin magnetisch worden (duh).
Maar op dat motortje zitten dus 4 aansluitingen...
Wat moet ik ervoor doen om dat ding, onder deze omstandigheden, te laten draaien?!
En dat idee van die fan had ik eerder!
Alleen mijn idee is om dat ding van de zomer in mn gezicht te laten blazen als ik achter de PC zit en het warm heb.
Geen CPU- maar een PCU-cooler® (PCU = Personal Computer User).
Dat was nog eens een coole disk, ik heb hier ook zoeentje met ongeveer dezelfde staat: deuken en krassen in de behuizing, heeft onderin de gereedschapskist gelegen.Op zondag 17 maart 2002 18:31 schreef MasterM het volgende:
[..]
idd... een HDD is niet vacuum... hij is wel stof vrij...
Of ze lucht nodig hebben da wee nie...
Maar ze werken nog wel hoor... als ze openstaat:
Deze bijv:
En geloof het of niet... deze ken je gewoon zo aansluiten op je ide interface... hoop spanning der op... en je ken hem gebruiken.... hijs nu weer dicht... maar ik heb nog wel pics van dat ding in 'action'... alleen staan die niet online.. en ben een beetje lui:y)
maar goed... als je dat ding gewoon wilt laten draaien... sluit je gewoon een oude at voeding op dat ding aan... en hij blijft wel draaien... die oude hd's (in elk geval die seagate 200 Mb hierboven) heeft nog geen ingebouwde energie besparing... en blijft lekker rond draaien
Ken je leuke dingetjes mee doen
Die oude Seagate disks zijn gewoon superdegelijk, je kunt er mee gooien, werken ze nog
Verwijderd
de nieuwe IBM HDD hebben volgens mij een vloeistof in de schijf zitten.
LOL.... linkje.. ???Op maandag 18 maart 2002 13:09 schreef AMD_er het volgende:
Je kan inderdaad een HDD open latu draaien,
de nieuwe IBM HDD hebben volgens mij een vloeistof in de schijf zitten.
ik d8 ut toch niet. Je bedoeld maxtor en ze hebben vloeibare lagers
(dus kogellagers zonder kogels ...
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
Correctie:Op maandag 18 maart 2002 13:15 schreef MRic3 het volgende:
[..]
LOL.... linkje.. ???
ik d8 ut toch niet. Je bedoeld maxtor en ze hebben vloeibare lagers
(dus kogellagers zonder kogels ...![]()
![]()
) = stiller, en minder slijtgevoelig.
Je bedoelt sporadisch Maxtor als je er één te pakken kan krijgen (en dat schijnt errug moeilijk te zijn)
En
Je bedoelt altijd Seagate Barracuda IV die alleen maar met vloeistoflagers wordt geleverd en daat ook niet zo achterlijk trots over van de daken schreeuwt.
Die maxtor d740x's L series zijn in duitsland goed te krijgenOp maandag 18 maart 2002 13:42 schreef Dirk_Hendrik het volgende:
[..]
Correctie:
Je bedoelt sporadisch Maxtor als je er één te pakken kan krijgen (en dat schijnt errug moeilijk te zijn)
En
Je bedoelt altijd Seagate Barracuda IV die alleen maar met vloeistoflagers wordt geleverd en daat ook niet zo achterlijk trots over van de daken schreeuwt.
Ik zou het vervelend vinden als er een slot opkomt, want ik weet nog steeds niet waar ik om vroeg.
Klopt, bij de handleiding van m'n Coolermaster Cooldrive werd geadviseerd ervoor te zorgen dat het pastapad _NIET_ op het gaatje in de hdd lagOp zondag 17 maart 2002 18:40 schreef StRoNkUh het volgende:
pak eens een resente harde schijf bestudeer en negen van de 10 keer zit er ergens een gaatje met een filtertje er voor om lucht toe te laten
Hmm...Ik heb de J serie als ik me niet vergis, van Eynstein, moet ik nu verdrietig worden of maakt het niet zo heel veel uitOp maandag 18 maart 2002 13:58 schreef miekol het volgende:
[..]
Die maxtor d740x's L series zijn in duitsland goed te krijgenMeeste webshops daar hebben L serie en in NL lijkt ut allemaal wel J serie
Heb de mijne op HCC gekocht bij x-ray systems ofzo en dat was gelukkig ook een L serie
Verwijderd
harde schijven zijn heeel erug hard ik slijp me messen altijd op de draaien de schijfjes, die worden echt super scherp je hebt er wat geduld voor nodig maar word echt scherpOp zondag 17 maart 2002 00:23 schreef StRoNkUh het volgende:
Hehe
of je plakt er schuurpapier op de ouwe disk en je gebruikt hem als schuurmachine
Een stappenmotor is toch een stappenmotor? Daar kan je toch elektronica voor kopen en in elkaar frutselen zodat je netjes een ventilatortje hebt met toerenregeling. Kom nou..
[edit]
Wat je ook kan doen is een printplaatje opzoeken waar een motortje op heeft gezeten, of een andere hdd openschroeven en op goed geluk kijken of het werkt..
Expanding the inexpandable
Verwijderd
Dat bedoel ik met bijbehorende elektronica, het hoeft niet persé van de bij behorende printplaat te zijn, maar je ontkomt niet aan stuurelektronica voor het ding.Op maandag 18 maart 2002 23:52 schreef Expander het volgende:
W8 ff..
Een stappenmotor is toch een stappenmotor? Daar kan je toch elektronica voor kopen en in elkaar frutselen zodat je netjes een ventilatortje hebt met toerenregeling. Kom nou..
Kan niemand mij vertellen wat ik tegen de electronika boer moet zeggen dat ik moet hebben?
Verwijderd
Nee, want ik weet niet wat voor type motor het is (okay, een stappenmotor, maar verder?), en hoeveel aansluitingen hij heeft enz.Op woensdag 20 maart 2002 11:02 schreef R1cksson het volgende:
Kickje...
Kan niemand mij vertellen wat ik tegen de electronika boer moet zeggen dat ik moet hebben?
Ook weet je het stroomverbruik van die motor niet.
Dit is van belang omdat die aansturingen zijn vaak bedoeld voor een bepaalde maximale spoelstroom.
Maar ALS het een stappenmotor is, hebben er in de elektuur wel schema's gestaan, waarmee je ze kan aansturen...
(Ik weet trouwens ook niet of er kant & klare aansturingen bestaan... vast wel, maar ik weet dus niet waar ze die kunnen leveren)
ff op conrad.com gezocht op stappenmotor sturingen, maar...[quote]
Stappenmotor-besturingskaart SMC-800
Nr. 967599-
81,95
[/quote]
En ze hadden nog duurder
Ah dit lijkt er meer op:[quote]
Aansturings-kaart voor 4-strengs uni-polaire stappenmotoren
Nr. 190373-
13,59
[/quote]
Verwijderd
HD's zijn wel vacuum, en die 'gaatjes' die jij bedoelt zijn geen gaatjes, maar openingen met een membraam in, dat bedoelt is om drukverschillen op te vangen van het opwarmen/afkoelen van de schijven bij gebruik.Op zondag 17 maart 2002 18:40 schreef StRoNkUh het volgende:
pak eens een resente harde schijf bestudeer en negen van de 10 keer zit er ergens een gaatje met een filtertje er voor om lucht toe te laten
En dat er mensen zijn die nog een tijdje hebben kunnen werken met een harddisk die ze open hadden gemaakt, is louter geluk.
Ik weet niet of het nu nog is, maar op de site van Maxtor hebben een tijd wat pics gestaan waarop duidelijk te zien was hoe klein de spleet wel was tussen een platter en de lees/schijfkoppen. En in vergelijk met die spleet is zelfs een simpel stofdeeltje een rotsblok. Rook van een sigaret bijvoorbeeld is helemaal een ramp. Die stofpartikels zijn enorm groot, en schuren enorm. Dat spleetje is trouwens een fysisch verschijnsel door de rotatiesnelheid van de platters. Als je een gedemonteerde harddisk laat 'werken', en je blaast bovenop die lees/schrijfkop is de kans zo goed als zeker dat hij even die platter raakt met krassen en total data loss tot gevolg.
THNX!Op woensdag 20 maart 2002 12:19 schreef User2001 het volgende:
[..]
Nee, want ik weet niet wat voor type motor het is (okay, een stappenmotor, maar verder?), en hoeveel aansluitingen hij heeft enz.
Ook weet je het stroomverbruik van die motor niet.
Dit is van belang omdat die aansturingen zijn vaak bedoeld voor een bepaalde maximale spoelstroom.
Maar ALS het een stappenmotor is, hebben er in de elektuur wel schema's gestaan, waarmee je ze kan aansturen...
(Ik weet trouwens ook niet of er kant & klare aansturingen bestaan... vast wel, maar ik weet dus niet waar ze die kunnen leveren)
edit:
ff op conrad.com gezocht op stappenmotor sturingen, maar...
[..]
En ze hadden nog duurder
Ah dit lijkt er meer op:
[..]
Ik ga eens wat rondkijken, maar ik denk dat als ik de printplaat intact laat dat ik een beetje goedkoper uit ben...
iig zeer nuttige info!
Verwijderd
De huidige harddrive spindles zijn GEEN stappenmotoren maar 3-fase motoren !
Als ze vacuum zijn, treden er geen drukverschillen opOp woensdag 20 maart 2002 16:24 schreef xenoke het volgende:
HD's zijn wel vacuum, en die 'gaatjes' die jij bedoelt zijn geen gaatjes, maar openingen met een membraam in, dat bedoelt is om drukverschillen op te vangen van het opwarmen/afkoelen van de schijven bij gebruik.