[CM] Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben van plan een Casemod icm waterkoeling te gaan maken.
nu lijkt het mij gaaf om iets toe te voegen aan het water zodat het water (en niet de doorzichtige buis) oplicht in black-light.

Een ander idee van mij is om in de computerkast geen enkele fan te hebben vanwege het geluid. Ik zou dus de FAN ook uit de voeding moeten halen en de voeding anders koelen. Hiervoor heb ik nog wat ideeen / voorbeelden van nodig.

Wat ik ook afvraag is de ruimte on de de CPU waar meestal stilstaande lucht staat (isoleerd als de hel) als daar een luchtstroom / waterkoeling zou zitten, zou dat de koeling erg bevorderen. Dan word namelijk de CPU aan twee kanten gekoeld.

Wat mij ook leuk lijkt is het op verchillende plaatsen meten van de water temp (bijv. voor en na het CPU blok), heeft er al iemand ervaring met het in de waterstroom aanbrengen van temperatuur sensors. En misschien zelfs iets om de stroom water te kunnen meten, om de exacte hoeveelheid afgevoerde energie te kunnen meten.

Verder wil ik een kleine microcontroller gaan gebruiken om het een en ander te meten / regelen, maar dat idee moet ik nog een heel eind uitwerken voordat dat realiteit word.

Murphy was an optimist

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

hou ons op de hoogte zou ik zeggen ;)

http://www.NUiPhone.nl/

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat spul bestaat ja... het is eigenlijk bedoeld om lekken in slangen te zoeken mbv een black-light geloof ik en niet goedkoop (20 voor een klein flesje ofzo)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op zaterdag 16 maart 2002 14:35 schreef Demoniac het volgende:
Dat spul bestaat ja... het is eigenlijk bedoeld om lekken in slangen te zoeken mbv een black-light geloof ik en niet goedkoop (20 voor een klein flesje ofzo)
dye-lite

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Je hoeft in de voeding alleen die spanningsregelaars te koelen die langs de koelribben zitten vastgemaakt. Maak een koelblokje hiervoor en schroef daar die spanningsregelaars aan met Arctic Silver ertussen en je voeding is ook stil :)

iStockphoto

Verwijderd

je moet kleine ronde bolletjes ofzo in je resevoir doen en dan door je slangen laten gaan, lampje erachter en voila :) je zit de bolletjes voorbij vliegen ;)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Op zaterdag 16 maart 2002 15:49 schreef MasterOverdrive het volgende:
je moet kleine ronde bolletjes ofzo in je resevoir doen en dan door je slangen laten gaan, lampje erachter en voila :) je zit de bolletjes voorbij vliegen ;)
|:(

Dat komt in je koelblok geheid vast te zitten.
Op zaterdag 16 maart 2002 15:47 schreef BlizzarD het volgende:
Je hoeft in de voeding alleen die spanningsregelaars te koelen die langs de koelribben zitten vastgemaakt. Maak een koelblokje hiervoor en schroef daar die spanningsregelaars aan met Arctic Silver ertussen en je voeding is ook stil :)
Jaja dat gaat zomaar even niet.
Het moet ten eerste passen wat vaak een probleem is.
Ten 2e zitten de spanningsregelaars ook wel eens vast, dit heb ik al vaker gezien.
Ten 3e heb je niet per se AS nodig :)

En de topicstarter moet de search even gebruiken!!

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11-2025

Tenesmia

First Sergeant

allemaal wel leuke ideeen zou ik zeggen, maar dat met die bolletjes zou ik niet doen. die Dey-lite is wel leuk , maar schijt ERG slecht voor de koeleigenschappen van je vloeistof te zijn, en zou ik dus niet doen ;)

Verder weet ik niet of het wel zinvol is om je voeding te gaan modden ( zonder fan dus ) omdat je ook altijd geluid zal horen van je pomp, en een goede fan op 7 ( of zelfs 5 ) volt echt nauwelijk te horen is ( uit ervaring, heb het zelf namelijk :p )

Dat van de stilstaande lucht aan de achterzijde van je CPU vind ik clever, ik ben benieuwd wat dat uitmaakt !

Succes >:)

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

BEN OOK ERG BENIEUW IK WACHT OOK AF............

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48

Epsilon

er was iemand die zijn computer had gekoelt met alleen water

hij had zelfs zijn pomp nie in zijn kast staan en geen radiator.

Ook had die zijn hd's, voeding alles gekoelt met water

zoek bij google ofzo naar "no-fan-zone" ofzo

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Op zaterdag 16 maart 2002 16:56 schreef epsilon het volgende:
er was iemand die zijn computer had gekoelt met alleen water

hij had zelfs zijn pomp nie in zijn kast staan en geen radiator.

Ook had die zijn hd's, voeding alles gekoelt met water

zoek bij google ofzo naar "no-fan-zone" ofzo
dit bedoel je: www.zerofanzone.co.uk

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
http://www.zerofanzone.co.uk is een zeer interesante site ..... maar zo extreem was ik het niet van plan ... en tank in de grond graven voor koel water. Ik ban namelijk van mening dat een enkele grote fan minder geluid produceert dan een paar kleintjes. Daarom lijkt het me goed om een 10" of misschien een nog grotere fan te gaan gebruiken op de radiator.

Op de site zie ik ook staan hoe je zelf een HHD koelblok kan maken, dan is er ook meteen twees sensors in te klussen die de temperatuur meten van het in en uit gaande water.

Ik ben niet van plan iets hards (bolletjes i.o.d.) ook door het systeem te laten lopen voor het effect. De bedoeling is de dat de radiator waarschijnlijk een uit een auto. (Nee, niet de grote maar die van de verwarming die in het dash-board zit) Buiten de kast gemonteerd gaat worden zodat er op het hele koel systeem (lees radiator en pomp) misschien een tweede computer aangesloten kan gaan worden.

Murphy was an optimist

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
[quote]Op zaterdag 16 maart 2002 18:25 schreef GoGoHaRrY het volgende:
http://www.zerofanzone.co.uk is een zeer interesante site ..... maar zo extreem was ik het niet van plan ...

Dit was ik nu net van plan, mercie voor de link ...

alleen ben ik iets extremer :) ben trouwens al 8 maanden bezig aan pc, en was nog niet begonnen aan een enermax ... nu dat ik dit gezien heb ga ik ze onmiddelijk bestellen ....

over 2 weken is mijn CPU koeler klaar en zal zeker pic's posten (huidige kostprijs cpu koeler 250 Euro) :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54
Op zaterdag 16 maart 2002 16:53 schreef ScHrOeFjE het volgende:
BEN OOK ERG BENIEUW IK WACHT OOK AF............
Zou je in het vervolg ff je caps uit willen zetten of die shift loslaten?
Pagina: 1