Mandrake 8.1 start niet!

Pagina: 1
Acties:

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik heb net voor de eerste keer Linux Mandrake 8.1 geinstalleerd. Hij zegt dat hij klaar is met de installatie en je kunt rebooten, doe ik dat en nou start hij niet meer op. Als ik hem aan zet checkt ie alle IDE enzo gaat ie verder maar dan staat er: 'LI' en doet hij niks meer.. Heeft iemand een idee wat het is? alvast bedankt.

PS ik ben helemaal nieuw met linux.

Arch Linux

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 23:33
Dit klinkt mij zooooooooooooooo bekend in de oren... mijn oplossing was grub.

Ik hoop voor je dat je een rescue diskette heb gemaakt, anders kan je altijd nog een rescue boot vanaf de cd-rom (die bootable is) uitvoeren.

• jordz.
Dus gewoon vanaf cd starten en grub installen ?

Arch Linux

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op zaterdag 16 maart 2002 13:04 schreef Praeth het volgende:
Dit klinkt mij zooooooooooooooo bekend in de oren... mijn oplossing was grub.
Nee, dat is geen oplossing, dat is een workaround.

Search levert 6 resultaten op.
Daar staat een aantal oplossingen tussen.

Hoewel ik GRUB wel aanraad, vind ik een iets fijnere bootloader, maar YMMV ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• jordz.
Ik heb geprobeerd om van de cd af te starten.. maar dan typ je 'rescue' en moet hij bestanden in het geheugen laden, maar ongeveer op de helft blijft hij haken.. de hdd en cdromspeler doen niks meer. Moet ik nou een rescue diskette hebben? Die heb ik dus niet.. Kun je die zo ergens downloaden? ik ga ff zoeken.

Arch Linux

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 15:45 schreef joRDzz het volgende:
Ik heb geprobeerd om van de cd af te starten.. maar dan typ je 'rescue' en moet hij bestanden in het geheugen laden, maar ongeveer op de helft blijft hij haken.. de hdd en cdromspeler doen niks meer. Moet ik nou een rescue diskette hebben? Die heb ik dus niet.. Kun je die zo ergens downloaden? ik ga ff zoeken.
die heb je niet nodig.

Als 't goed is wordt door de rescue dinges de root partitie ergens gemount (op / of ergens anders, weet iemand dit?) - als het goed is is dat een HD partitie op /dev/hdaX oid (kan ook /dev/hdbX of /dev/hdcX of /dev/hddX zijn), dan kan je via het commando 'mount' zien waar die partitie gemount is. (dat kan dus / zijn, het kan /mnt/root/ zijn, het kan ook zijn dattie niet gemount is, dat moet je dan ook doen, zien we dan wel - laat maar horen dan, inclusief de output van 'mount' en de partitie/HD waarop je linux hebt geinstalleerd, als je dat nog weet).

Dan edit je (met bv. nano of pico) /<DIRECTORY_WAAR_ROOT_GEMOUNT_IS>/etc/lilo.conf met "pico /<DIRECTORY_WAAR_ROOT_GEMOUNT_IS>/etc/lilo.conf" of "nano /<DIRECTORY_WAAR_ROOT_GEMOUNT_IS>/etc/lilo.conf" (als root). Dan voeg je ergens bovenaan dat bestand deze regel toe:
code:
1
lba32

En dan afsluiten (Ctrl-X). Dan run je "/<DIRECTORY_WAAR_ROOT_GEMOUNT_IS>/sbin/lilo" en dan kun je als 't goed is de computer wel weer starten :)

• jordz.
Thanx!! Ik ga het zo proberen..

Maar het is zo'n mooi weer.. :)

Arch Linux

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Sorry hoor, maar dit is zo erg RTFM. Lees de docs van LILO eens.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• jordz.
Nou heb ik een heel ander probleem. Ik heb Mandrake maar even opnieuw geinstalleerd alleen nou wil ik het opstarten en dan zie ik alleen maar het welkom scherm en dan stopt ie..

Ik krijg deze foutmelding als ik met linux.nogwat opstart: lost interrupt

Maar mijn hdd is nog goed!

Arch Linux

Pagina: 1