Toon posts:

Geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe belangrijk is een geaard stopcontact?
ik heb een tv-kaart, maar hij geeft errug veel ruis als ik hem gebruik. Ik heb thuis geen geaarde stopcontacten. Kan het prob met de tv-kaart hier wat mee te maken hebben?
en werkt het verbinden van kast nara verwarming ook als aarde?

Verwijderd

Ik denk dat de ruis eerder te maken heeft met een slechte verbinding of afstemming van het kanaal.

Hoe lang is die kabel naar je PC?

Verwijderd

Topicstarter
Nou dat komt bij elkaar toch op 20 meter ofzo. maar de tv staat nog verder en die ontvangt wel prima

/edit ook als ik de s-video gebruikt geeft ie ruis

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 14:48

theborgnl

De mededeling begint hier:

Het zou best kunnen.

Wat je zou kunnen proberen, is, meten of cv buizenstelsel geaard is. Als dat zo is, zou je kunnen proberen, je pc daaraan de 'aarden'.

*ding* Einde bericht *dong*

Verwijderd

Als het goed is moeten je verwarmingsbuizen altijd geaard zijn. Dus het verbinden van je pc met zo'n buis moet een aardingsprobleem in ieder geval opgelost zijn. 8-)

• theborgnl

theborgnl

Op zaterdag 16 maart 2002 13:54 schreef ospelgezicht het volgende:
Als het goed is moeten je verwarmingsbuizen altijd geaard zijn. Dus het verbinden van je pc met zo'n buis moet een aardingsprobleem in ieder geval opgelost zijn. 8-)
Ja, maar als ze niet geaard zijn, heb je een probleem, want dan kan je verwarming onder stroom staan!!!

edit: typo

Verwijderd

Alsof je de L0 of L1 gaat aansluiten op de verwarmingsbuis |:(

Natuurlijk niet!!!!!

het gaat om het aard-contact in een stopcotact.
als je nouw bijvoorbeeld met een Ohm-meter de weerstand tussen de Nul en de Verwarmingsbuis meet en die is lager als zeg 10 Ohm. dan heb jij al een prima aard contact *D

• TrehT
  • Laatst online: 06-05-2022

TrehT

koelle

ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ben niet zo into techniek :P

TrehT.Gaat.Los met Intel Pentium2 350Mhz processor,incluis MMX technologhie met dotpich 2.4 gedeeld door interrupt negen is het nevenkwadratantregisterunit in het kwadraat. update ->Specs

• theborgnl

theborgnl

Op zaterdag 16 maart 2002 14:00 schreef ZietZa het volgende:
10 Ohm
Is da niet wat veel?

Verwijderd

Topicstarter
hellup!!!
vonkjes als ik verwarming en comp verbind

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 14:27 schreef fdamasta het volgende:
hellup!!!
vonkjes als ik verwarming en comp verbind
Da's normaal hoor, je systeemkast voert, indien niet geaard, de halve netspanning, dus 115V, en je verwarming ligt dus wel aan aarde.

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Maar zoals de topicstarter vraagd; is het belangrijk om je PC te aarden? Of is het gewoon een fabeltje dat ze altijd zeggen dat ie dan kaput gaat?

En zo ja, zat ik hier ff te kijken maar m'n vriendin en ik hebben hier geen CV, alleen kaskachel in de kamer en hier in de computerkamer is verders helemaal niks. Hoe moet je het dan aarden (mits het belangrijk is natuurlijk) :?

Out of order...

Verwijderd

De reden waarom apparaten geaard worden is uit veiligheidsoverwegingen. Zou er door een intern defect in een apparaat de volle netspanning op de buitenkant komen te staan dan wordt de situatie gevaarlijk voor de persoon die het apparaat aanraakt.
Door apparaten aan aarde te leggen ligt de behuizing ten allen tijde aan nulpotentiaal.
Op zich hoeft een nietgeaarde computerkast geen problemen op te leveren.
Om een goede aarde in je huis te creeren moet je een aardpen van zo'n 3 meter lang de grond in slaan en van daaruit een aarddraad trekken.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Aarden op de verwarmingsbuis is dommer dan niet aarden, daar is met de search aardig wat over te vinden. Aarden op de TV kabel is ook uit den boze, stel je voor dat de aarde van de tvkabel wegvalt door werkzaamheden, je weet nie wat je buren aan de COAX hebben hangen, met oude TV's loop je een aardig risico dat je dan ineens 220 door je lichaam krijgt als je je case aanraakt. Voor verwaming is het bijvoorbeeld gevaarlijk, als je inderdaad een aardlek hebt, er gaat iemand bezig met je verwarming, maak een leiding los, pakt hem dus aan beide kanten vast, de stroom gaat via hem, niet echt een prettig idee.
Als je overigens ook maar ergens in je huis aarde hebt, is het een kleine moeite om even je wandcontact doos eraf te halen, een geaarde te kopen en een aardedraad naar de meterkast trekken en aldaar op je aarde aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff aan mij ma gevraagd, maar waterleiding+cv+randaardes zijn allemaal op de aardpaal aangseloten. Er komt bij ons trouwens niet vaak iemand die onze verwarmingsbuizen uit elkaar trekt.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 14:52 schreef m-m het volgende:
[]
Als je overigens ook maar ergens in je huis aarde hebt, is het een kleine moeite om even je wandcontact doos eraf te halen, een geaarde te kopen en een aardedraad naar de meterkast trekken en aldaar op je aarde aansluiten.
Die kleine moeite kan in de praktijk zwaar tegenvallen.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 14:57 schreef fdamasta het volgende:
Nog ff aan mij ma gevraagd, maar waterleiding+cv+randaardes zijn allemaal op de aardpaal aangseloten. Er komt bij ons trouwens niet vaak iemand die onze verwarmingsbuizen uit elkaar trekt.
Nou, proberen dan maar.

Verwijderd

hmm ZietZa. ga jij altijd meten onder spanning?? Death wish> LOL.
Als je PC niet geaard is heeft dat alleen gevolg voor het spannings niveau tov aarde van de kast. Dit leverd alleen problemen op wanneer iemand de kast aanraakt of onderdelen. Gevolg is stroom schokjes en defecten.
Aarden is altijd beter en veiliger.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mijn pc staat al een jaar op een ongeaard stopcontact. maar daar gaat eerdaags verandering in komen (stopcontact aarden) aangezien ik van mening ben dat het weldegelijk nuttig is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Nou voor zover ik weet MOET een verwarming geaard zijn, anders kan je leuke taferelen krijgen bij een bliksem inslag, lost het probleem niet helemaal op want de aarding van je coax en de aarding van je verwarming zijn vaak niet hetzelfde waardoor er een potentiaal verschil ontstaat en er nog steeds storing is.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 16 maart 2002 15:01 schreef exter het volgende:

[..]

Die kleine moeite kan in de praktijk zwaar tegenvallen.
ik heb t laatst gedaan, viel me eigenlijk wel mee :P
topicstarter trouwens de aanschaf van een antenneversterker overwogen?

Verwijderd

Topicstarter
heb ik. maar ik zei al dat dat er niet mee te maken heeft, omdat mij S-video ook ruis geeft

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

ehhhhmmmm misschien goed afgeschermde kabels, kost wat heb je ook wat.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 14:49 schreef exter het volgende:
De reden waarom apparaten geaard worden is uit veiligheidsoverwegingen. Zou er door een intern defect in een apparaat de volle netspanning op de buitenkant komen te staan dan wordt de situatie gevaarlijk voor de persoon die het apparaat aanraakt.
Klopt wel, maar is niet het hele verhaal. Bij een maat van me is z'n versterker geklapt doordat 'ie die via een kabeltje op de line-out van z'n geluidskaart aansloot. Als die apparaten beide geaard waren geweest, was er niets gebeurd, nu trad er zo'n zogenaamd 'floating earth' effect op > spanningsverschil tussen de nullen van beide apparaten > Knal.

Dat (gebruik van randapparatuur) is dus een tweede reden om geaarde spullen te gebruiken.

Verwijderd

Als je een geaard stopcontact op de plaats van een niet geaard stopcontact aan wilt leggen, moet je dat als volgt doen:
Kijk of het oude stopcontact een opzet- of een inbouwstopcontact is. Koop dan zo'n zelfde, maar dan geaard. Ken je iemand, die een trekveer heeft, leen hem dan even. Zoniet: ze zijn niet zo duur en in verschillende lengtes in de meeste bouwmarkten te koop. Tenslotte koop je een aarddraad (geel met groen) van een bepaalde lengte (neem voor de zekerheid een stuk extra. Kijk verderop van waar tot waar je moet meten).
Heb je de spullen gekocht, sluit dan voor je gaat beginnen de stroom af.
In de meeste kamers eindigt in de plafonddoos een aarddraad, die van de meterkast af komt (tegenwoordig herken je ze aan de geel met groene kleur). Haal het deksel van die doos eraf en kijk of je de aarddraad ziet. Als aan zo'n doos een lamp hangt, moet je die er even af halen. Zit er geen aarddraad in dezelfde kamer als waar het stopcontact moet komen, kijk dan of er een in een andere plafonddoos in een andere ruimte (liefst op dezelfde verdieping) zit.
Duw de trekveer in een leiding van de plafonddoos naar het gewenste stopcontact (je hebt dat er dus eerst afgehaald. Je kunt nu zien of de veer er daar uitkomt, zoniet moet je de veer in een andere leiding stoppen, even proberen). Maak dan de gekochte aarddraad aan de trekveer in de plafonddoos vast en trek de trekveer voorzichtig uit het stopcontact (niet te ver, voor je de aarddraad helemaal door de leiding trekt, moet je hem natuurlijk wel eerst vast maken aan de aarddraad die al in de plafonddoos zit. Hier zijn speciale bevestigingen voor, misschien zit er een in de plafonddoos). Laat in de plafonddoos voor de zekerheid een stukje aarddraad over (niet helemaal strak in de leiding trekken dus). Bij het stopcontact knip je de aarddraad op lengte (ook iets over laten, anders loop je het risico, dat je later bij vervanging van het stopcontact net een stukje tekort komt en moet je weer alles opnieuw doen). Sluit de aarddraad aan op het stopcontact. Andere draden aansluiten, stopcontact op de muur, deksel van plafonddoos of lamp weer aan het plafond en klaar is . . . (vul je naam maar in)!
Normaal zijn er alleen randaarde-stopcontacten in ruimtes waar vocht en electriciteit in dezelfde ruimte aanwezig zijn (keuken). In badkamers komt er zoveel vocht vrij, dat zelfs randaarde-stopcontacten niet veilig genoeg zijn. Daar tref je dan ook helemaal geen stopcontact aan. De wasautomaat moet zelfs aan een trekschakelaar, hoog boven de wasmachine, aangesloten zijn.
De computer genereert tijdens het werken statische electriciteit (o.a. door de ventilators), die bij een ontlading funest is voor bepaalde tere onderdelen. Als hij op randaarde aangesloten is, wordt die statische electriciteit constant afgevoerd en dus niet opgebouwd.
Een ander punt voor aansluiting op randaarde is het volgende: als je de (stalen) kast openmaakt om bijvoorbeeld de batterij (voor het geheugen en de klok) te vervangen, ben jij de statische electriciteit die je eventueel opgelopen hebt (bijvoorbeeld door lopen op tapijt), al kwijt als je de kast aangeraakt hebt. Wel dan voor je verdergaat de kast even van de stroom afhalen.

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 16 maart 2002 23:48 schreef frytzzz het volgende:

[..]

Klopt wel, maar is niet het hele verhaal. Bij een maat van me is z'n versterker geklapt doordat 'ie die via een kabeltje op de line-out van z'n geluidskaart aansloot. Als die apparaten beide geaard waren geweest, was er niets gebeurd, nu trad er zo'n zogenaamd 'floating earth' effect op > spanningsverschil tussen de nullen van beide apparaten > Knal.

Dat (gebruik van randapparatuur) is dus een tweede reden om geaarde spullen te gebruiken.
Juist, en daar komen nog twee dingen bij:

- bij netwerkverbindingen (alles van modem via Ethernet tot en met een directe seriele verbinding) onstaat er een contact tussen de 2 PCs. Als er een potentiaalverschil is tussen de twee dan gaat er flink wat stroom vloeien om het te balanceren. Dit kan je verbinding verneuken of in ernstige gevallen de NIC/modem eruit blazen. Beide PC's geaard=gegarandeerd geen potentiaalverschil.
- de voltage van de aarde is vrij stabiel nul. Dit helpt enorm ruis te onderdrukken bij geluidskaarten enzo- zet ff je PC uit en laat de speakers aanstaan- durf te wedden dat het bromt. Goed aarden en weg is die brom.

Met andere woorden is die veiligheidsaspect bij de PC volkomen ondergeschikt aan de andere redenen (er staat nota bene als je hem niet aardt 115V op de kast, dus miepen over 'dodelijk gevaar' als dat verdubbelt- het wordt pas gevaarlijk als die 115/230V zich via jou wil aarden :+ ). Wel is het zo dat een deugdelijke aardedraad in de stopcontact hebben ook bij PCs de beste oplossing geeft (als die CV niet goed geaard is heb je er dus geen donder aan om daar een draadje heen te leiden)

Oslik blyat! Oslik!

• DrJamez
  • Laatst online: 15-08 16:03
Op zondag 17 maart 2002 13:39 schreef dion_b een heel verhaal met daarin het volgende:
de voltage van de aarde is vrij stabiel nul. Dit helpt enorm ruis te onderdrukken bij geluidskaarten enzo- zet ff je PC uit en laat de speakers aanstaan- durf te wedden dat het bromt. Goed aarden en weg is die brom.
Maar als je speakers geen randaarde hebben???

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Gelijk een vervolgvraagjwe van mij...

Mijn pc zit in een opbouwdoos. De CV installatie is aangesloten op een geaard stopcontact, samen met de Wasdroger. Kan ik in dat stopcontact een extra aardedraad zetten, en deze via de buizen van de CV naar mijn kamer laten lopen en deze in een nieuwe opbouwdoos zetten?

Alles loopt bij ma van een tweetal contacten op de opbouwdoos via 4 verdeeldozen naar m'n apparatuur... zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
stopcontact --> 5x trust doos, piekbeveiligd (d1)
        --> 8x verdeeldoos (d2)

d1      --> 8x verdeeldoos (d3)
        --> 3x verdeeldoos (d4)
        --> Zip-drive
        --> Scanner

d2      --> Tv
        --> Receiver
        --> Cassettedeck
        --> CD-speler
        --> DC / N64
        --> Video
        --> Wekkerradio
        --> Lamp

d3      --> Printers
        --> Fax

d4      --> PC
        --> Speakers
        --> Monitor

Je begrijpt, ik heb behoorlijk wat zooi aangesloten staan. Vooral me stereoapparatuur heeft me veel tijd, moeite en geld gekost.. vandaar.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• dion_b
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar als je speakers geen randaarde hebben???
Maakt niet uit- het gaat om de zuiverheid van de signaal die de ingebouwde versterker krijgt; die versterker zelf is minder relevant.
Op zondag 17 maart 2002 13:52 schreef Speedpete het volgende:
Gelijk een vervolgvraagjwe van mij...

Mijn pc zit in een opbouwdoos. De CV installatie is aangesloten op een geaard stopcontact, samen met de Wasdroger. Kan ik in dat stopcontact een extra aardedraad zetten, en deze via de buizen van de CV naar mijn kamer laten lopen en deze in een nieuwe opbouwdoos zetten?

Alles loopt bij ma van een tweetal contacten op de opbouwdoos via 4 verdeeldozen naar m'n apparatuur... zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
stopcontact --> 5x trust doos, piekbeveiligd (d1)
        --> 8x verdeeldoos (d2)

d1      --> 8x verdeeldoos (d3)
        --> 3x verdeeldoos (d4)
        --> Zip-drive
        --> Scanner

d2      --> Tv
        --> Receiver
        --> Cassettedeck
        --> CD-speler
        --> DC / N64
        --> Video
        --> Wekkerradio
        --> Lamp

d3      --> Printers
        --> Fax

d4      --> PC
        --> Speakers
        --> Monitor

Je begrijpt, ik heb behoorlijk wat zooi aangesloten staan. Vooral me stereoapparatuur heeft me veel tijd, moeite en geld gekost.. vandaar.
Denk dat het wel kan, maar gezien de grote investering die je gedaan hebt zou gewoon een aardedraadje trekken een veiliger idee zijn (voor je apparatuur dan)- vooral het via de droger aangesloten zijn bevalt me van geen kanten (daar zijn de stromen bij kortsluiting ruim voldoende om jou te roosteren, laat staan je gevoelige en dure apparatuur)

Oslik blyat! Oslik!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Op zondag 17 maart 2002 14:34 schreef dion_b het volgende:

[..]

Maakt niet uit- het gaat om de zuiverheid van de signaal die de ingebouwde versterker krijgt; die versterker zelf is minder relevant.
[..]

Denk dat het wel kan, maar gezien de grote investering die je gedaan hebt zou gewoon een aardedraadje trekken een veiliger idee zijn (voor je apparatuur dan)- vooral het via de droger aangesloten zijn bevalt me van geen kanten (daar zijn de stromen bij kortsluiting ruim voldoende om jou te roosteren, laat staan je gevoelige en dure apparatuur)
Thanx voor de info. Zal nog eens ff zeuren bij me pa en ma, die dachten er ook al aan, aangezien ik aankwam met het verhaal dat me pc al 2 keer bijna het loodje legde vanwege de aarding (weten zij veel). Zij dachten dan aan geaarde contacten door het hele huis heen...

Zal nog eens kijken waar ik een draad vandaan kan trekken. Kosten wat betreft moeite en geld die ik er aan kwijt ben staan in schril contrast met de kosten voor m'n apparatuur (vooral stereo was een infestering voor de toekomst).

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 13:39 schreef dion_b het volgende:

[..]

Juist, en daar komen nog twee dingen bij:

- bij netwerkverbindingen (alles van modem via Ethernet tot en met een directe seriele verbinding) onstaat er een contact tussen de 2 PCs. Als er een potentiaalverschil is tussen de twee dan gaat er flink wat stroom vloeien om het te balanceren. Dit kan je verbinding verneuken of in ernstige gevallen de NIC/modem eruit blazen. Beide PC's geaard=gegarandeerd geen potentiaalverschil.
- de voltage van de aarde is vrij stabiel nul. Dit helpt enorm ruis te onderdrukken bij geluidskaarten enzo- zet ff je PC uit en laat de speakers aanstaan- durf te wedden dat het bromt. Goed aarden en weg is die brom.

Met andere woorden is die veiligheidsaspect bij de PC volkomen ondergeschikt aan de andere redenen (er staat nota bene als je hem niet aardt 115V op de kast, dus miepen over 'dodelijk gevaar' als dat verdubbelt- het wordt pas gevaarlijk als die 115/230V zich via jou wil aarden :+ ). Wel is het zo dat een deugdelijke aardedraad in de stopcontact hebben ook bij PCs de beste oplossing geeft (als die CV niet goed geaard is heb je er dus geen donder aan om daar een draadje heen te leiden)
bij netwerkverbindingen (alles van modem via Ethernet tot en met een directe seriele verbinding) onstaat er een contact tussen de 2 PCs. Als er een potentiaalverschil is tussen de twee dan gaat er flink wat stroom vloeien om het te balanceren
Als je 2 apparaten met elkaar gaat verbinden wordt je wel geacht om die 2 apparaten eerst uit te schakelen, anders is het vragen om moeilijkheden.
En een flinke stroom gaat er zowiezo niet vloeien aangezien die halve netspanning via een condensatortje uit je voeding komt.
Dit helpt enorm ruis te onderdrukken bij geluidskaarten enzo-
Dat mag je uitleggen.
Met andere woorden is die veiligheidsaspect bij de PC volkomen ondergeschikt aan de andere redenen
Als je kapotte apparatuur belangrijker vindt dan een kapot mensenleven dan heb je helemaal gelijk.
het wordt pas gevaarlijk als die 115/230V zich via jou wil aarden
Die 115V via dat condensatortje is voor een gezonde volwassene totaal niet gevaarlijk, om de eerder genoemde reden dat er maar zer weinig stroom door kan vloeien.
Dit kan je verbinding verneuken of in ernstige gevallen de NIC/modem eruit blazen
Als je NIC/modem "eruit wordt geblazen" is dit een gevolg van een te hoge spanning en niet van een te hoge stroom.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb geen geaarde stopcontacten op mijn kamer, in al die tijd nooit last van gehad...

Het hoeft dus niet perse nadelig te zijn, zoals vaak wordt gesuggereerd...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 15:16 schreef Brian Dickens het volgende:
Ik heb geen geaarde stopcontacten op mijn kamer, in al die tijd nooit last van gehad...

Het hoeft dus niet perse nadelig te zijn, zoals vaak wordt gesuggereerd...
precies, er zijn genoeg mensen die al jaren werken met niet geaarde PC's en randapparatuur en geen problemen hebben.
Pagina: 1