Toon posts:

Toekomst NL-se inlichtingen diensten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, na 11 september wist iedereen het zeker: de wereld ging veranderen en met de name de 'war on terrorism' zou steeds belangrijker worden. Dus Bush begon met een all-out campaign tegen alles wat verband hield met Osama bin Laden.

Nederland vond ook mee te moeten doen, en stuurde fregatten vliegtuigen en grondgebonden eenheden.

Vrijwel direct na het incident werd geroepen: dit hadden we moeten zijn aankomen. Inlichtingendiensten hebben gefaald etc. etc. maar dat is natuurlijk een makkelijke beschuldiging.

Mijn probleem is dit: nederland wil meedoen, zoals altijd, maar hoe (lange termijn)? Defensienota gaf aan: inlichtingendiensten uitbreiden maar wat kunnen die doen? Je kan moeilijk elke brandhaard in de wereld in de gate houden en al zou je dat doen, dat bereid je nog steeds niet voor op een vliegtuig dat een gebouw binnenvliegt. Hoe kunnen de MID/BVD zulksoort aanslagen voorkomen zouden die in Nederland voorkomen (en we hebben 'targets' genoeg: Rotterdamse haven, kamp Zeist...)

(last but not least: ik hoop dat dit topic past in W&L...)

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Ik moet zeggen dat ik het een slechte zaak vind dat er nu na 11 september opeens zoveel toegestaan kan worden. Het is imho gewoon een smoesje.. het inlichtingen apparaat voldoet ik princiepe best aardig..

er waren ook al wel geruchten van een dergelijke aanslag heb ik ergens begrepen, maar men achte het gewoon zo onwerkelijk dat ze er geen rekening mee gehouden hebben.

Verder is het gewoon zo dat je bepaalde dingen redelijk netjes geheim kan houden.. behalve zeer groote acties..

ik vind dat je het toch werken van een inlichting apparaat al wel af kan leiden uit het zeer kleine aantal aanslagen van enige noemenswaardigheid die na 11 septembet nog gebeurd zijn. Het is natuurlijk allemaal heel erg enzo.. maar als je kijkt is het na 11 september nergens meer heel erg misgegaan... behalve dan op plekken waar amerika een beetje aan het knokken is :(

kortom.. volgens mij voldoet het allemaal nog wel aardig.. en laten de wereldleiders alstublieft geen paniekvoetbal gaan spelen wat ons onze privasie gaat kosten..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Ik ben het het Met DD eens.
-Ten eerste: Nederland is geen Target. We hebben Mischien wel een paar "zwakke" plekken voor aanvallen, Maar Nederland word in heel veel landen gezien als een goede Handels partner, Die te vergelijken is met nivo's van America, Rusland en China. Wij hebben misschien geen groot leger, maar wij zijn voor veel landen nummer 1 Leveraar van Voedsel (dit is binnen en buiten Europa). Terroristen zullen Nederland Daarom al niet targeten.
Nederland is ook nog een van de kennis tempels van de wereld. Als wij geen "kennis" meer afstaan aan een regering is dat slecht voor dat land waar de terroristen zich bevind.

-Ten Tweede: De Nederlandse Inlichtingen dienst is al zeer goed. Dit komt niet vanwege het personeel, maar de top technologieën. De enigste reden om hiet geld in te steken zou zijn om het volk gerust te stellen.

-Ten Derde: Nederland Beschikt over een van de beste anti-terrorisme organisatie (kweet nie meer hoe die heten). wij waren er ook al eerder mee dan bijvoorbeeld America. WE hoeven hem "gelukig "niet vaak in te zetten.

Verwijderd

Ik vind het totale onzin, dat mensen in nederland zich zorgen maken voor terroristische aanslagen door el qaida of whatever.

De haat van deze groeperingen is voor 99% gericht tegen de VS en op de 2de plaats Rusland.

Ik begrijp niet waarom mensen zich zorgen maken.
en over steun van nl ? Wat heeft de VS uberhaupt aan extra fergatten voor een oorlog die op land word gevochten, en wat heeft de vs aan extra vliegtuigen waarvan ze zelf betere van hebben.
btw zijn de amerikanen en britten de enige die grondtroepen hebben ingezet voor gevechtsfuncties.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 13:01 schreef A_t_G het volgende:
...
Wij hebben misschien geen groot leger, maar wij zijn voor veel landen nummer 1 Leveraar van Voedsel (dit is binnen en buiten Europa)
...
:?
Nummer 1 leveraar van voedsel?? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Als we zelf helemaal geen voedsel zouden importeren dan maken we niet eens genoeg voor onszelf. En ik denk ook niet de een terrorist dat als reden ziet om nederland niet aan te vallen.
In rusland zitten ook zat mensen die een gloeiende hekel hebben aan amerika en toch komt bv het overgrote deel van het kippenvlees in rusland uit amerika. Hetzelfde geld voor graan.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 16:20 schreef Melkor het volgende:

[..]

:?
Nummer 1 leveraar van voedsel?? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Als we zelf helemaal geen voedsel zouden importeren dan maken we niet eens genoeg voor onszelf. En ik denk ook niet de een terrorist dat als reden ziet om nederland niet aan te vallen.
In rusland zitten ook zat mensen die een gloeiende hekel hebben aan amerika en toch komt bv het overgrote deel van het kippenvlees in rusland uit amerika. Hetzelfde geld voor graan.
op de eerste plaats importeren we omdat we niet van elk voedsel even veel hebben. als wij bijvoorbeeld veel kaas hebben dan zullen wij die exporteren omdat wij dat niet allemaal opeten, maar als we nou weer een tekort hebben aan bijvoorbeeld rijst dan zullen we dat importeren. het is een niet onlogisch gevolg van de klimatologische omstandigheden die in elk land heersen en hoe wij daar op in hebben gesprongen met de productie van voedsel.
voor de rest ben ik t met bovenstaande persoon (naam weet ik nu ff niet) eens.
Ik denk niet dat een terrorist naar de handelspositie van een het land dat hij wil gaan terroriseren gaat kijken.
het gaat hier namelijk meestal ook niet om economen die door hebben wat ze aan t doen zijn voor de economie dan.
Zij doen dit voor de(of hun) morele zaak voor hun land, of niet zozeer voor hun land maar waarvoor zij op willen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 14:20 schreef SHrap het volgende:
...
btw zijn de amerikanen en britten de enige die grondtroepen hebben ingezet voor gevechtsfuncties.
Voorzover ik weet wel. NL heeft wel wat militairen voor vredesbewaking gestuurd, maar de amerikanen vechten, waarschijnlijk Britse SAS ook.

BTW --> met de kwaliteit van de NL-se gevechtsvliegtuigen is niks mis hoor. Het is niet voor niks dat we na Allied Force (Kosovo) meerdere malen complimenten hebben gehad van de baas van de US Air Force/ witte huis. Wat betreft fotoverkenning lopen we best goed internationaal gezien.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 23:05 schreef Desert_Storm het volgende:
Voorzover ik weet wel. NL heeft wel wat militairen voor vredesbewaking gestuurd, maar de amerikanen vechten, waarschijnlijk Britse SAS ook.
De Britten/Noren/Denen/Australiers/Nieuw-Zeelanders/Fransen hebben ook naast de Amerikanen gevochten ;)

Verwijderd

Het is idd niet nodig om de NL-se inlichtingen diensten te verbeteren of er geld in te steken, dit si alleen om het volk (ons dus) gerust te stellen.

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 12:11 schreef digitaldead het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het een slechte zaak vind dat er nu na 11 september opeens zoveel toegestaan kan worden. Het is imho gewoon een smoesje.. het inlichtingen apparaat voldoet ik principe best aardig..
Dat dacht iedereen, totdat 11 spetember kwam en een van de beste een grootste inlichtingendienst het gewoon absoluut niet aan had zien komen

verder, Nederland moet het vooral hebben van samenwerking met andere inlichtingendiensten
Pagina: 1