Het valt me op dat er binnenkort een hele rits telefoons uitkomen met het Symbian besturingssysteem en die dus ook java applicaties ondersteunen. Klinkt op zich best leuk, maar wat kan ik me er nu van voorstellen? Heb toch het idee dat je een hoop meer betaalt voor maar een klein beetje functionaliteit extra. Of sla ik de plank hier mis?
Waarschijnlijk kan je dan gewoon extra functies en leuke dingetjes erin laden.Op zaterdag 16 maart 2002 11:04 schreef BvandeGraaf het volgende:
Het valt me op dat er binnenkort een hele rits telefoons uitkomen met het Symbian besturingssysteem en die dus ook java applicaties ondersteunen. Klinkt op zich best leuk, maar wat kan ik me er nu van voorstellen? Heb toch het idee dat je een hoop meer betaalt voor maar een klein beetje functionaliteit extra. Of sla ik de plank hier mis?
Bv: je download een nieuwe e-mail client voor je mobieltje.
Aangezien java appz platform onafhankelijk zijn kan op die manier veel software gemaakt worden zonder dat die telkens aangepast moet worden.
1x maken en ze werkt op alles met een java interpreter.
Ik denk dat we der nog meer van gaan zien.
Dat hoeft niet zo te zijn. Als het OS in een aparte geheugen ruimte runt en progs geen toegang hebben tot die geheugen ruimte en tot andere data, dan is er geen probleem.Op zaterdag 16 maart 2002 13:06 schreef mmmuttley het volgende:
Ow leuk.. krijgen we dan ook java-virussen en daarop volgend virusscanners voor je mob
Enkel het programma zal dan raar doen.
Het zou wel kunnen. Ik denk dat het OS van die telefoons in een flash-rom wordt gezet, zoals bij PDA's. Agressieve programma's kunnen dan wel bij het ROM komen. En als er geen flash-rom gebruikt wordt, is het upgraden van ROM onmogelijk, wat voor toekomstige ontwikkelingen niet handig is.Op zaterdag 16 maart 2002 13:16 schreef Predator het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn. Als het OS in een aparte geheugen ruimte runt en progs geen toegang hebben tot die geheugen ruimte en tot andere data, dan is er geen probleem.
Enkel het programma zal dan raar doen.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Verwijderd
Dit gaat helaas bij j2me niet op, de devices moeten dezelfde cldc en de daarop gebaseerde midp hebben. Eigenlijk wel logisch want tussen een pda en een mobieltje zitten aardig veel verschillen.Op zaterdag 16 maart 2002 13:00 schreef Predator het volgende:
1x maken en ze werkt op alles met een java interpreter.
Daarom zoals ik zei moet je er juist voorzorgen dat appz daarin kunnen schrijven. Enkel bv een update module zou daar mogen inschrijven. Die je dus enkel kan oproepen door een speciaal commando via de datakabel.Op zaterdag 16 maart 2002 15:06 schreef haas het volgende:
[..]
Het zou wel kunnen. Ik denk dat het OS van die telefoons in een flash-rom wordt gezet, zoals bij PDA's. Agressieve programma's kunnen dan wel bij het ROM komen. En als er geen flash-rom gebruikt wordt, is het upgraden van ROM onmogelijk, wat voor toekomstige ontwikkelingen niet handig is.
Zou best kunnen, maar is het juist niet aan de interpreter om die verschillen in architechtuur op te vangen ?Op zaterdag 16 maart 2002 15:33 schreef twan_kogels het volgende:
[..]
Dit gaat helaas bij j2me niet op, de devices moeten dezelfde cldc en de daarop gebaseerde midp hebben. Eigenlijk wel logisch want tussen een pda en een mobieltje zitten aardig veel verschillen.
Als een eenvouding prog enkel input en output naar scherm en wat basis functies vereist moet het toch werken op elke architechtuur die dat kan voorzien. Hoe verschillend ook.
De interpreter moet er dan maar voor zorgen dat ie de juiste hardware instructies genereert.
Verwijderd
Yep, zo zou het moeten zijn, maar helaas. Zoals ik het nu snap gebruiken de eerste java devices midp (een profiel), dit bestaat gewoon uit een aantal classes gui, io enzo. Java devices die deze midp gebruiken kunnen java proggies uitwisselen. Maar als er over een jaar een mobieltje met een 400x400 scherm uitkomt en een super processor, dan gaat deze geen midp gebruiken, maar een een beter profiel met meer functies. Een java prog ontwikkelt voor midp doet het dan niet op die nieuwe supermobielOp zaterdag 16 maart 2002 15:47 schreef Predator het volgende:
[..]
Zou best kunnen, maar is het juist niet aan de interpreter om die verschillen in architechtuur op te vangen ?
Momenteel is alleen nog maar het midp profiel klaar, laten we hopen dat ze bij sun slim zijn en elk volgend profiel down compatibel maken. Dit is overigens niet gebeurd bij personaljava -> midp ...Als een eenvouding prog enkel input en output naar scherm en wat basis functies vereist moet het toch werken op elke architechtuur die dat kan voorzien. Hoe verschillend ook.
De interpreter moet er dan maar voor zorgen dat ie de juiste hardware instructies genereert.
Verwijderd
eind dit jaar komt kpn met i-mode
, daarvoor komen er nu alleen maar telefoons uit met java erop.
Verwijderd
Volgens mij komen de eerst i-mode devices al begin april, nog een paar weekjes dusOp zaterdag 16 maart 2002 18:41 schreef Gsm_Tweaker het volgende:
eind dit jaar komt kpn met i-mode, daarvoor komen er nu alleen maar telefoons uit met java erop.
Verwijderd
Waarom zouden ze speciaal voor i-mode java ondersteuning gaan bieden, dat slaat volgens mij nergens op.Op zaterdag 16 maart 2002 18:41 schreef Gsm_Tweaker het volgende:
eind dit jaar komt kpn met i-mode, daarvoor komen er nu alleen maar telefoons uit met java erop.
Het is alleen zo dat het nu met GPRS aantrekkelijk wordt om meer met data te gaan doen via je mobiele telefoon ipv alleen bellen. En met een java progsel kan je straks (kan al met bijv een Accompli 008) Msnnen en mail ophalen enzo, maar ook gewoon spelletjes enzo. Daarom bieden ze die java ondersteuning.
I-mode gaat overigens ook gewoon over het GPRS netwerk. Het voordeel van I-mode is alleen dat het tov WML (Html van wap zeg maar ) uitgebreider is.
Op http://www.midletcentral.com/ kun je al een aantal van die applicaties vinden.
Ik heb sinds vorige week een Motorola Accompli 008, maar ik moet zeggen dat het nou niet echt fijn werkt. Het is nogal een piel werk om text te typen. Maar het is leuk als je in de trein ff niets te doen hebt.
Ik heb sinds vorige week een Motorola Accompli 008, maar ik moet zeggen dat het nou niet echt fijn werkt. Het is nogal een piel werk om text te typen. Maar het is leuk als je in de trein ff niets te doen hebt.
hmmm... ik had eerst het idee dat je dan zelf toffe programmatjes voor je mobieltje kon schrijven, maar als ik er zo over nadenk komt het er waarschijnlijk inderdaad voornamelijk op neer dat je wat nieuwe software kan ophalen en misschien een klein beetje de functionaliteit van je foontje kan vergroten.
Heb ook het idee dat je er waarschijnlijk een flinke dot geld neer voor moet tellen. En da's niet zo fraai!
Heb ook het idee dat je er waarschijnlijk een flinke dot geld neer voor moet tellen. En da's niet zo fraai!
Da's wel cool!
Maar ben nog steeds wel benieuwd wat dat allemaal gaat kosten.(die software niks tot weinig neem ik aan, maar die foontjes zelf?)
Verwijderd
In de veronica gids stond vorige week 1 van de eerste , die was zo'n 799 euro, inderdaad nog erg duur. En zelfs nog met een zwart wit schermpje, maar er is er nu tenminste eentje in nederlandOp zondag 17 maart 2002 11:45 schreef BvandeGraaf het volgende:
Da's wel cool!Maar ben nog steeds wel benieuwd wat dat allemaal gaat kosten.(die software niks tot weinig neem ik aan, maar die foontjes zelf?)
Pagina: 1