ADSL delen met hele plaats ?

Pagina: 1
Acties:

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Bij mij in de buurt is een half jaar geleden een computer winkel geopend, en daar ga ik over 3 weken stage lopen.

Die computerwinkel is gevestigd in het plaatje Mijdrecht, waar ADSL aangeboden wordt. Echter, in het nabijgelegen Vinkeveen zijn helemaal geen breedband mogelijkheden.
De eigenaar van de computer winkel is daarom met een ingenieus plan gekomen, en hij heeft mij om advies gevraagd:

De winkel krijgt een 1Mbit Fast ADSL aansluiting bij Planet Internet. Die aansluiting wordt gekoppeld aan een WLAN, en staat in verbinding met een antenne naar een cetraal access point in Vinkeveen over ongeveer 5 kilometer. Mensen in Vinkeveen kunnen dan met een WLAN PCI kaart in hun pjoeter inloggen op het WLAN en gratis internetten (mits ze dicht genoeg bij dat access point zitten).

Nu is mijn vraag: Is dit haalbaar ? zijn er andere oplossingen ? Zijn er alternatieven ? Is dit toegestaan door Planet Internet ?

Ik wist eigenlijk niet goed waar dit topic naartoe moest (Internet & Telefonie of Network Troubleshooting) maar ik denk dat ie hier het beste past.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[topic=430419/1/100] + Internetdeling = nee²

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:27

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik denk dat je dan eerder aan een straalverbinding moet gaan denken i.p.v. een accesspoint, want zover ik weet haalt die geen 5 km.
Bovendien moeten er dan wel duidelijke regels komen over downloaden, het is in het gunstigste geval maar een 11 Mb verbinding, dus als er 30 mensen tegelijk inloggen kom je duidelijk in de problemen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

klinkt leuk, maar ik denk dat 1mbit niet echt genoeg is voor een hele hoop mensen die dan van de verbinding gebruik gaan maken.

Als er 1 gigantisch gaat zitten downloaden heb je al een probleem. En zeker als er 1 gaat uploaden

maar wel een mooi plan

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48
Het enige voordeel is dat de mensen een vaste internet verbinding hebt maar je moet ze zelf wel al gaan cappen op circa 5Kb.s anders krijg je dus zoals vermeld dat wanneer er 1 gaat downloaden de andere veel minder bandbreedte kunnen gebruiken.

Verder lijkt mij niet dat Planet Internet het toelaat...

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
je kan beter een Cistron/luna/eweka maxx abbo nemen...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CyberTijn
Op zaterdag 16 maart 2002 10:53 schreef super_vegeta het volgende:
klinkt leuk, maar ik denk dat 1mbit niet echt genoeg is voor een hele hoop mensen die dan van de verbinding gebruik gaan maken.

Als er 1 gigantisch gaat zitten downloaden heb je al een probleem. En zeker als er 1 gaat uploaden

maar wel een mooi plan
Hij heeft al een antenne / mast op het dak geplaatst, en over 5 weken wordt het gedemonstreerd.
Ik weet nog niet precies hoe het moet gaan werken, maar als het werkt zou het wel mooi zijn. Want Vinkeveen heeft geen enkele mogelijkheid voor breedband, terwijl 2 omliggende plaatsen (waarvan 1 een miniscuul klein boerendorp is) kunnen wel ADSL krijgen.
Op zaterdag 16 maart 2002 10:57 schreef Zorg het volgende:
Het enige voordeel is dat de mensen een vaste internet verbinding hebt maar je moet ze zelf wel al gaan cappen op circa 5Kb.s anders krijg je dus zoals vermeld dat wanneer er 1 gaat downloaden de andere veel minder bandbreedte kunnen gebruiken.

Verder lijkt mij niet dat Planet Internet het toelaat...
En hoe kan ik het afkappen op ongeveer 5kb per gebruiker ?

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 11:00 schreef Tampie2000 het volgende:
je kan beter een Cistron/luna/eweka maxx abbo nemen...
cistron is toch alweer failliet, dacht ik hoor

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:01
Op zaterdag 16 maart 2002 11:05 schreef super_vegeta het volgende:

[..]

cistron is toch alweer failliet, dacht ik hoor
|:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

Tux

Hmm... domme baas zeg |:(

duur spul plaatsen zonder te weten of iets kan |:(

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• MadMurdock
  • Niet online
en waarom zouden jullie dus wel 5 km wireless lan mogen leggen?
Stuur 't vermogen van die antennes is door dan...

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Ik zou wel goed de voorwaarden lezen van de abonnement, het is vaak zo dat netwerken voor prive gebruik toegestaan zijn "dedoogt" maar een UTPtje naar de buurman NIET.

• PNutButtaBoy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05-2023

PNutButtaBoy

.: Is er nog vla? :.

laat ze lekker naar wilnis verhuizen ;)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

waarschijnlijk is er ook toeslag per MB das dus ook niet zo lekker als de buurmal lekker aan t downen is :7

• Pc123
  • Laatst online: 17:26
Dit is dus nogal illegaal >:)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
hoe ga je dat doen met bandbreedteverdeling?

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Gaat niet werken, martijn :)
wat je misschien zo kunnen proberen is om een inbelserver maken, en dan inbellen op die gast via een vpn ofzo ? en dan zijn inet gebruiken. als je dat met een 56 modempje doet haal je al een aardig wat hogere download dan met iedere andere isp via 56k. maar jij hebt toch adsl thuis ...? ik niet snap niet |:(

Verwijderd

Ik weet niet waar je zit in mijdrecht, maar zorg er in elk geval voor dat je een verbinding hebt zonder vangreel van de n201 ertussen e.d.

• Carny
  • Laatst online: 15-06 23:48

Carny

DatDus!

Als je toch met dit project bezig bent/gaat, misschien is dit ook interessant? :

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/439888/
http://straatlan.dhs.org/

DatDus.DE --- DatDus!

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zaterdag 16 maart 2002 18:25 schreef QBiT het volgende:
als je dat met een 56 modempje doet haal je al een aardig wat hogere download dan met iedere andere isp via 56k. maar jij hebt toch adsl thuis ...? ik niet snap niet |:(
Als je met een modempje inbelt bij een amateur lijkt me dat niet echt sneller gaan dan bij een professionele internetprovider :7. En het gaat zoals gezegd over een of andere computerzaak.

Topicstarter: kort maar krachtig, nee. WiFi heeft een bereik van ongeveer 100-400 m. Iets met antennes? Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat dat gaat lukken, en het is bovendien illegaal een te sterk signaal uit te zenden.

Van Planet mag je natuurlijk geen hele plaats van internet voorzien, maar wel een aantal computers (of die ook aan een maximumafstand ten opzichte van de fysieke aansluiting gebonden zijn, weet ik niet :+).

Verwijderd

Of je plaatst een high gain antenne, dan haalt hij afstanden tot 14,5km.

http://www.smc-europe.com/english/index.html

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Iemand die ik ken werkt bij de nokia, daar hebben ze van die stralers die ook in gsm-masten staan(die trommels)
Laatst was er 1 paar verkeerd besteld, die frequentie word niet gebruikt in nederland, als ze niet door iemand meegenomen werden werden ze weggegooid. :):):)
Die heeft ie dus meegenomen, er moet alleen nog een straalantenne(die trommel dus)op en een controller.
Specs zijn:
reikwijte: 20 kilometer
snelheid: 10 of 16 keer(weet niet meer precies) 2.5 megabit(Teamen dus :))
Prijs: 10.000 gulden per straler, er zijn er 2 nodig, en 2 trommels en 2 controllers.
Is dat niet wat?
Alleen wel duur.

En 1 megabit is veel te weinig, kun je beter kabel nemen, bij @home heb je al 2.5 megabit.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• CyberTijn
Hmm, dus volgens jullie is het niet haalbaar ?

Nouja, de eigenaar van die computerwinkel is systeembeheerder bij een postverwerkend bedrijf, en weet aardig wat van netwerken af. Hij is inmiddels begonnen met dit project, en zal wel weten wat hij doet (hoop ik voor hem).

Toch wou ik graag jullie mening hierover weten, want mij lijkt het nogal... ja ehh.. "lastig" om zo maar even te zeggen.
Mijn stage begint over 3 a 4 weken, en tussendoor ga ik nog wel even bij dat winkeltje langs, dan zal ik het er nog effe met hem over hebben. Misschien dat ik dan wat meer te weten kan komen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor de reacties.

• CyberTijn
Op zaterdag 16 maart 2002 18:25 schreef QBiT het volgende:
Gaat niet werken, martijn :)
wat je misschien zo kunnen proberen is om een inbelserver maken, en dan inbellen op die gast via een vpn ofzo ? en dan zijn inet gebruiken. als je dat met een 56 modempje doet haal je al een aardig wat hogere download dan met iedere andere isp via 56k. maar jij hebt toch adsl thuis ...? ik niet snap niet |:(
Dan heb jij mijn topic niet goed gelezen, rutger.
Ik hoef namelijk mezelf niet van een internetverbinding te voorzien, maar hij wil de mensen in Vinkeveen de mogelijkheid geven om zonder telefoontikken te kunnen internetten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Op zich niet zo'n probleem lijkt mij....

Je moet zoals genoemd alleen wel goed je bandbreedte beperken per user,
en een antenne erop mikken. Een beetje antenne haal je wel een paar Km mee.

Een cisco antenne (€ 500 ofzo, 12 dbi dacht ik) haalt 2.3 Km @ 11Mbit. Dat is dan zo'n rondstraal (Yagi) ding. Gerichte antenne's schieten in jouw geval niet echt op.

Beperken van bandbreedte kun je op meerdere manieren doen:
a. In de router, duurdere modellen (Cisco met juiste IOSsen kunnen dit)
b. Softwarematig, laat iedereen via een proxy inetten, en beperk daarmee de snelheid.

Nadeel van B is dat een hoop dingen niet / niet goed werken, je moet overal die kutproxy op aan de gang krijgen

Of het SLIM is?? Tja, da's een 2e.. 't kost toch wel wat, een een fatsoenlijke snelheid haal je niet echt. 1Mbit is maar 100k/sec. Met 20 usertjes zit je al aan gelijke snelheid als 56k modem...

EN iedereen moet nog eens een kaartje kopen A EUR 150 ofzo...
Pagina: 1