Toon posts:

Port Address, IRQ, en DMA channel - Hoe te zien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het Port Address, IRQ, en DMA channel van mijn geluidskaart zien? Ik heb deze gegevens nodig om mijn geluids kaart te installeren onder DOS dus met behulp van de regel SET BLASTER=.....??? Zijn deze gegevens wel te ontdekken in DOS ?? Ik heb een OPTi 82C931.

Bij voorbaat dank.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

bij een beetje moderne pc is dat onder windows irq 11 (net als alle kaarten). DMA herinner me ik me altijd als 220 (ofzo, damn lang geleden).

Maar ondersteunt die kaart wel dos?

(ps: waar je de huidige irq van een kaar kan zien, mag ik toch hopen dat je dat weet, namelijk in je hardwareprofiel (rechtsklikken my computer en dan properties)).

Een normale regel was:
SET BLASTER=A220 IRQ5 DMA1

maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of-ie dan vanzelf op dat IRQ 'springt' of dat je dat in kan stellen.

in je bios kan je ook iets instellen of je een PNP os hebt of niet. Als je vanaf dos gaat booten, dan is het dus geen PNP OS :D. * JvS heeft een hoog "blinde helpt de dove" gevoel :Y)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

opti kaarten (de drivers daarvan) zetten een programmatje in de AUTOEXEC.BAT waarin de DOS-emulatie word aangezet.
Ook staat er in de autoexec.bat dan een regel met SET SOUND=A220 D1 T2 I5

Dat zijn je gegevens die je dan in je dos proggie moet instellen .....

Murphy was an optimist

Verwijderd

Topicstarter
Die IRQ en DMA gegevens staan die vast, of kan ik die zelf toewijzen? Als deze vast staan kan ik die niet met een programma uitlezen en dan instellen in me autoexec.bat?