IRDA en Infrarood en WinXP

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:41
Ik zit met een paar dingen betreffende infrarood.

1. Je komt de term IRDA tegen en de term Infrarood, wat is eht verschil? Is dat dat IRDA de infrarood connector op je moederbord is en bij laptops en Infrarood een module die je op je seriele poort aansluit?

2. Eeen infrarood module die je op je moederbord prikt, is die wel geschikt om een afstandbediening singaal af/op te vangen?

3. Ik heb een MSI 6330 moederbord en heb nu zo'n infrarood module op m'n moederbord geprikt. Ik kan nu lekker m'n Ipaq 3630 en m'n Nokia 6210 syncen via infrarood maar ik wil m'n afstand bedieng ook gaan gebruik via m'n infrarood module, nu heb ik hier op GOT al gelezen dat onder W2K en WinXP er geen compoort meer wordt aangemaakt voor je Infrarood en dat ej daarvoor IRCOMM2K moet doenloaden, dat heb ik gedaan er vervoglens kon ik niet meer syncen met m'n tel of m'n Ipaq, en ik krijg ook geen programma's werkend die mijn afstand bediening zou meoten kunnen uitlezen.

Wie helpt mij, ik heb bijna alle IRDA en infrarood topics gelezen op GOT en ik kom er nog steeds niet uit.

• Almachtige
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07-2019
IRDA is om data over te pompen(files e.d.) , infrarood is om "signalen" over te brengen, om het makkelijk te verwoorden.
Datgene wat je op je moederbord prikt is dus IRDA en dat geldt ook voor de infraroodpoort van je laptop. :)

Als je je computer met een afstandsbediening wilt bedienen, dan moet je een infrarood-device(zelf maken of kopen) en op je compoort aansluiten. Signaal van je AB is namelijk van een andere frequentie dan de IRDA-signaal. :'(

Asus CUSL-2C/Intel PIII 1000@1200 Mhz/512 MB Pc133/Asus V7100 Pro/T 64 MB/Maxtor 20 GB 7200 rpm + Maxtor 80 GB 7200 rpm LB/Creative Audigy/17" Iiyama 8617T

• jjbstolk
Op zaterdag 16 maart 2002 00:29 schreef Almachtige het volgende:
IRDA is om data over te pompen(files e.d.) , infrarood is om "signalen" over te brengen, om het makkelijk te verwoorden.
Datgene wat je op je moederbord prikt is dus IRDA en dat geldt ook voor de infraroodpoort van je laptop. :)

Als je je computer met een afstandsbediening wilt bedienen, dan moet je een infrarood-device(zelf maken of kopen) en op je compoort aansluiten. Signaal van je AB is namelijk van een andere frequentie dan de IRDA-signaal. :'(
Oke, bedankt daar heb ik tenminste iets aan *D
Nou dan hou ik het mooi bij m'n synchronisatie van m'n Ipaq en m'n Nokia.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 12:04
Op zaterdag 16 maart 2002 00:29 schreef Almachtige het volgende:

Nou niet helemaal dus..

irDA is de methode waarmee een infrarood oog zijn gegevens verstuurd. Soort van protocol. irDA (Infrared Data Association) is het nieuwste protocol op dit gebied en ook het meest ondersteund.
Signaal van je AB is namelijk van een andere frequentie dan de IRDA-signaal.
Dit klopt ook niet, er is gewoon software op de markt waarmee je elke irDA aansluiting kan gebruiken als afstandbediening, wel moet je er rekening mee houden dat de meeste irDA poorten niet zo sterk zijn als je afstandbediening (oftewel, de afstand tussen verzender en ontvanger mag niet zo groot zijn).

• jjbstolk
[quote
Dit klopt ook niet, er is gewoon software op de markt waarmee je elke irDA aansluiting kan gebruiken als afstandbediening, wel moet je er rekening mee houden dat de meeste irDA poorten niet zo sterk zijn als je afstandbediening (oftewel, de afstand tussen verzender en ontvanger mag niet zo groot zijn).
[/quote]

Welek software is dat dan, WinLirc, en IRassist krijg ik neit werken.

• jjbstolk
Wie heeft er een afstandbeidiening in gebruik met Windows XP en de standaard infrarood config, dus zonder ircomm enz?

• jjbstolk
Dit topic lijkt te :Z dus maar even schoppie doen.

Verwijderd

Ik heb de Sweex IRDA adapter met IRcomm geprobeerd, maar dat is een no-go.

Ik hoop vanmiddag op een mirakel:

Girder:
http://www.girder.nl/
+ USB support:
http://www.cesko.host.sk/downloads/IgorPlug.zip

Maar ik het niet het gevoel dat het gaat werken :(

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

sorted.bits schreef op 16 maart 2002 @ 08:07:
[...]

Nou niet helemaal dus..

irDA is de methode waarmee een infrarood oog zijn gegevens verstuurd. Soort van protocol. irDA (Infrared Data Association) is het nieuwste protocol op dit gebied en ook het meest ondersteund.
[...]

Dit klopt ook niet, er is gewoon software op de markt waarmee je elke irDA aansluiting kan gebruiken als afstandbediening, wel moet je er rekening mee
houden dat de meeste irDA poorten niet zo sterk zijn als je afstandbediening (oftewel, de afstand tussen verzender en ontvanger mag niet zo groot zijn).
Nou, ik zou graag wel eens linkje naar dit soort software willen zien.

Kom maar op!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
afstandsbediening van de aldi (geleverd bij medion pc) werkt ook prima. is zo'n ding niet te koop voor een paar losse eurootjes?

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Verwijderd

Aanwijzing dat het wel kan: met een Palm Vx kon ik met de juiste software de IR-poort gebruiken om m'n stereo aan te zetten. En daar kon je 'em ook mee synchroniseren.

Verwijderd

Weet iemand toevallig of het ook mogelijk is een infrarood ontvanger van een draadloze muis op de ps/2 poort te gebruiken als afstandsbediening / Powerpoint controller?

Ik wil mijn Palm Zire 72 hiervoor gebruiken met Omniremote als bedieningssoftware. Ik heb alleen geen idee of dit mogelijk is via de PS/2 poort en hoe ik dat dan moet doen.

Thnx & Greetzzz
Pagina: 1