Toon posts:

FREESCO router met 3 nics

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb Chello internet en wil dat via een Freesco routertje gaan delen. Het gaat om een netwerk met 5 pc's (+freesco-router maakt 6). Nu ligt het netwerk over 3 etages en komt Chello op een 'onmogelijke' plek het huis in. De freesco-router komt naast een pc te staan die op dit moment dienst doet als proxyserver. Maar ja... in deze ruimte ligt maar 1 kabel die naar de switch gaat en om er daar nog 1 voor de freesco-router heen te leggen is een hels karwei. Kabel door de muur, de vloer over plafond, nog een muur, enz. Dit is uren werk.

Ik heb al wat dingen geprobeerd om dit op te lossen, maar kom er niet uit. Bijv. i.p.v. 2 nics (1 kabelinet en 1 netwerk) 3 nics waarbij de 3e via een crosslink kabel gekoppeld naar de pc naast de freesco-router. Maar dit werkt niet lekker. Alleen die ene pc naast m'n router werkte maar en de andere konden niet bij de router. Verschillende adressen gebruikt, maar ik kreeg het niet aan de gang.

Nu is het ook zo dat ALLE pc's elkaar moeten kunnen benaderen in Win9x.

Graag hulp, ideëen, alles is welkom.

Misschien is het een onduidelijk verhaal, maar het is nogal moeilijk uit te leggen. Sorry daarvoor.

Alvast bedankt
Groeten,
Hans

Verwijderd

Zou je anders even kunnen uittekenen hoe je het het liefst zou willen hebben?

Dit verhaal is idd. een beetje wazig. Als ik het goed begrijp dan is het nu zo dat de PC met proxy het internet deelt en dat je dat graag anders wilt. Er komt 1 kabel die kamer binnen (ISP) en er gaat 1 kabel weer uit (andere computers). Het eenvoudigst lijkt mij een hubje oid te kopen en die er tussen te zetten. dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ISP
 |
FreeSco
 |
HUB---------
 |     |
PC1 Andere PC's

Maar goed, dat vergt wel een investering in een hubje, welke niet strikt noodzakelijk is. Je zou het bv ook zo kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  ISP
   |
 FREESCO  ---------> Andere PC's, segment 192.168.0.x
   |
  UTP/cross
   |
  PC1, segment 192.168.1.x

De truuk hierbij is dus dat je die 1ne PC in een ander segment zet. Effectief komt het hier op neer:

FreeSco: 3 NIC's
NIC1: ISP
NIC2: 192.168.0.1, netmask 255.255.255.0
NIC3: 192.168.1.1, netmask 255.255.255.0

PC1 (huidige Proxyserver):
1 NIC, via crosscable naar NIC3 FreeSCO, 192.168.1.2, netmask 255.255.255.0, default gateway 192.168.1.1

PC2 (een van de andere PC's):
1 NIC, via switch naar NIC2 FreeSCO, 192.168.0.2, netmask 255.255.255.0, default gateway 192.168.0.1

PC3 (een vd andere PC's):
1 NIC, via switch naar NIC2 FreeSCO, 192.168.0.3, netmask 255.255.255.0, default gateway 192.168.0.1

enz, enz.

De segmentering is op die manier vrij grof gedaan, eventueel zou je nog een ander netmask kunnen gebruiken. Dat is wel netter gezien het netwerk maar maakt qua werking geen ruk uit.

Als je e.e.a. aansluit/instelt zoals boven aangegeven dan moet het werken. Doet het dat niet dan heb je ergens anders een instellingsfout zitten danwel defecte hardware/verkeerde kabels.

Overigens is het op dit forum niet de bedoeling je naam onder een post te zetten, lees ook eens de FAQ voor alle zekerheid. Daarnaast kan dit topic verhelderend zijn:
[topic=309398/1/25]

//edit
op de valreep bedenk ik een nog veel makkelijker oplossing. 100Mbit UTP gebruikt maar 4 van de 8 aders in een kabel. Je zou dus ook de huidige kabel naar de switch kunnen gebruiken om 2 PC's op de switch aan te sluiten. Op die manier ben je van het geklooi met extra nic's/segmenten af.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is precies wat ik bedoel. Ik ben blij dat het verhaal toch gesnapt is. De laatst genoemde mogelijkheid vind ik wel een hele beste. Utp-kabel opsplitsen. Met 1 UTP kabel 2 pc's aansluiten. Maar hoe doe ik dat?

Kleurencombinatie? En welke bandbreedte krijg ik dan? 10 Mbit?

thanx

Verwijderd

Topicstarter
Overigens:
Die mogelijkheid over 3 nics met de genoemde adressen heb ik op die manier geprobeerd, maar kreeg ik niet aan de gang. Bovendien kan 192.168.0.2 de andere pc's met 192.168.1.x niet zien toch???

En op de clients moet ik toch ook DNS invullen???

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 16 maart 2002 12:11 schreef hanzje het volgende:
Dit is precies wat ik bedoel. Ik ben blij dat het verhaal toch gesnapt is. De laatst genoemde mogelijkheid vind ik wel een hele beste. Utp-kabel opsplitsen. Met 1 UTP kabel 2 pc's aansluiten. Maar hoe doe ik dat?

Kleurencombinatie? En welke bandbreedte krijg ik dan? 10 Mbit?

thanx
Ook 100mbit. Je moet dan enkel 1,2,3 & 6 gebruiken. Die overige 4 steek je dan op een andere connector ook op 1,2,3 & 6.
Op zaterdag 16 maart 2002 12:13 schreef hanzje het volgende:
Overigens:
Die mogelijkheid over 3 nics met de genoemde adressen heb ik op die manier geprobeerd, maar kreeg ik niet aan de gang. Bovendien kan 192.168.0.2 de andere pc's met 192.168.1.x niet zien toch???

En op de clients moet ik toch ook DNS invullen???
Nee die kunnen elkaar niet zien. Je kan wel routing inschakelen en dan kan je dat wel. Je zal ze wel niet zien in netwerkomgeving maar met \\ip kan je wel op elkaars shares.

Ja je moet dns invullen op die clients als je niet met een dhcp server werkt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 12:15 schreef Predator het volgende:

[..]

Ook 100mbit. Je moet dan enkel 1,2,3 & 6 gebruiken. Die overige 4 steek je dan op een andere connector ook op 1,2,3 & 6.
[..]

Nee die kunnen elkaar niet zien. Je kan wel routing inschakelen en dan kan je dat wel. Je zal ze wel niet zien in netwerkomgeving maar met \\ip kan je wel op elkaars shares.

Ja je moet dns invullen op die clients als je niet met een dhcp server werkt.
En gateway moet ik altijd invullen???

En over die ene utp kabel die ik kan opsplitsen. Moet ik dat aan 1 kant doen of aan allebei de kanten? Weet iemand misschien een website waar ik er meer over kan lezen?

En hoe schakel ik routing in??? (op de freesco bak???

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 16 maart 2002 13:38 schreef hanzje het volgende:

[..]

En gateway moet ik altijd invullen???

En over die ene utp kabel die ik kan opsplitsen. Moet ik dat aan 1 kant doen of aan allebei de kanten? Weet iemand misschien een website waar ik er meer over kan lezen?

En hoe schakel ik routing in??? (op de freesco bak???
Op clients die van i-net sharing gebruik willen maken moet je altijd gateway & dns invullen.

Die kabel moet je natuurlijk aan beide kanten splitten dan.
2x4 aders dus 2 stekkertjes aan beide kanten.
Dan heb je 2 UTP kabels in 1.

Routing aanschakelen in freesco:
Weet ik niet tenzij het idem zoals is zoals in linux.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1