vaste lijn KPN type modem

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 15:04
Hey

Het volgende ik heb helemaal geen verstand van dit duss.

Ik wil met de zaak van ons een vaste huurlijn neer leggen.
Nou ben ik vanplan om een tweeaderige analoge lijn te nemen.
Die moet zo'n 25 euro gaan kosten per maand.
Nou heb ik gelezen dat je daar speciale modems voor kunt krijgen,
zodat je daar met een verbinding van 2mbit over heen kunt jagen.

Weet iemand hoe die modems heten en welke de goedkoopsten zijn. (Ik ben een evhte knieperige nerlander)

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

2mbit? eerder 2kbit denk ik... als kpn dat zou toestaan zou half holland ineens weer een inbelverbinding willen...

met een vaste lijn km je nog steeds niet hoger dan 5k6

maar als je nou een modempje van rond de 150 pleuro haalt, kan je zelfs 8kbps halen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• pliesie
Er zijn sommige modems die een bepaald compressie hebben.
Die zo hoog is dat je een 2mbit verbinding hebt.

Maar aan een half mbit heb ik al genoeg.
Wie o wie weet het ik heb ze ooit gezien maar ik weet niet meer welke modems het zijn.
Ze schijnen wel vrij prijzig te zijn.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

helaas jonge...

geen enkel modem heeft zo'n hoge compressie, zodat je 2mbit over de lijn krijgt.

Je hebt wel andere modems, die halen 2 mbit... maar dat komt omdat die een andere frequentie gebruiken... (ADSL heet dat)

Maar daar betaal je wel €50 per maand voor...
en als je een brdrijf bent, €500.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025

Kris2904

found his match in SoaD

Bedoelde je soms HDSL? Effe beter informeren bij je leverancier. Als dat de KPN is, check dan deze lui eens: http://www.novaxess.net/nl/novalink/. Tijdens een onderzoek voor m'n stage kwamen zij er qua specs en financieel erg aantrekkelijk uit..

Was getekend, enz. | specs

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 23:31 schreef the_virus het volgende:
2mbit? eerder 2kbit denk ik... als kpn dat zou toestaan zou half holland ineens weer een inbelverbinding willen...

met een vaste lijn km je nog steeds niet hoger dan 5k6

maar als je nou een modempje van rond de 150 pleuro haalt, kan je zelfs 8kbps halen.
Jongen, het is wel heel errug snel maar errug veel $$$

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 23:24 schreef pliesie het volgende:
Nou ben ik vanplan om een tweeaderige analoge lijn te nemen.
Die moet zo'n 25 euro gaan kosten per maand.
Nou heb ik gelezen dat je daar speciale modems voor kunt krijgen,
zodat je daar met een verbinding van 2mbit over heen kunt jagen.

Weet iemand hoe die modems heten en welke de goedkoopsten zijn.
Je kan of 'gewone' 33k6 modems gebruiken, of je kan zogenaamde 'baseband' modems kopen.

Die laatste zijn duur ( > €500 ), en officeel onbruikbaar omdat de KPN op nieuwe analoge huurlijnen een frequentie-filter plaatst.

Als je mazzel hebt komt er geen filter op, maar reken daar maar niet op.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij bedoelt ie gewoon een leased line, die kunnen retesnel zijn maar zijn ook reteduur

voor zover ik weet gaan die gedeeltelijk over de telefoonlijn, vanaf jouw locatie naar de centrale ofzo, veel weet ik er ook niet vanaf :)

Informeer bij kpn zou ik zeggen :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Wij hebben dit ook gehad. Kosten destijds 50 gld binnen hetzelfde nummergebied.

Die modems die jij bedoeld zijn routers. Je kunt maximaal 2x isdn snelheid halen, dus 128 kbit/s

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
2-draads verbindingen worden vaak gebruikt voor bijvoorbeeld datanet/gemnet verbindingen via zogenoemde leased-line modems. Practisch al het PIN verkeer gaat over datanet-1 via dit soort verbindingen.
Modems die hiervoor meestal gebruikt worden lijken normale modems, maar hebben naast een PSTN aansluiting ook een leased line aansluiting. Meestal worden deze gebruikt voor X25 connecties.
Snelheid is afhankelijk van gekozen apparatuur, maar ook van het type lijn welke je gebruikt (normaal, speciaal of extrakwalitiet). Hoogste snelheid mogelijk is standaard 9600 baud (V32).

Voor meer info: KPN PDF over Analoge vaste verbindingen

Verwijderd

Je moet geen analoge lijn nemen, maar 'droog koper' zoals dat heet.

Dan kun je met ATM zo'n 2 mbps inderdaad wel halen, mits de KPN geen leuke filters e.d. op dat droge koper heeft gezet.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 16 maart 2002 13:56 schreef Unexplained het volgende:
Je moet geen analoge lijn nemen, maar 'droog koper' zoals dat heet.

Dan kun je met ATM zo'n 2 mbps inderdaad wel halen, mits de KPN geen leuke filters e.d. op dat droge koper heeft gezet.
Een analoge lijn is 'kaal' koper. Nieuwe lijnen worden volgens de regels geleverd met frequentie filter. Daardoor hebben baseband modems geen zin meer.

Datanet-1 is wordt trouwens afgebouwd. Ik geloof niet dat er nog nieuwe gebruikers toegelaten worden. Datanet-1 werkt voor zover ik weet via het D-kanaal van isdn. 19k2 dus.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 16 maart 2002 14:43 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Een analoge lijn is 'kaal' koper. Nieuwe lijnen worden volgens de regels geleverd met frequentie filter. Daardoor hebben baseband modems geen zin meer.

Datanet-1 is wordt trouwens afgebouwd. Ik geloof niet dat er nog nieuwe gebruikers toegelaten worden. Datanet-1 werkt voor zover ik weet via het D-kanaal van isdn. 19k2 dus.
No way dat Datanet 1 wordt afgebroken het is wel zo dat er minder (les vrijwel geen) X25 pinverkeer direct op het datanet 1 wordt aangesloten door middel van leaesed lines. Dit gebeurt inderdaad door middel van het IDSN D kanaal. Deze dienst heet DigiAcces en heeft een maximale snelhied van 9600 bps. Dit kanaal wordt dan in de telefooncentral op een 2Mbit verbinding gemultiplext en vervolgens Datanet. Opgegooid vervolgens worden al je transacties afgehandeld bij Interpay
Echter Datanet 1 bestaat uit meer dan X25. Frame Relay is het andere hele grote deel. Op het moment wordt dit gedeelte enorm uitgebreid met nieuwe apparatuur van Nortel de zogenaamde PassPort 15K. Hierin zitten mnaximaal 32 kaarten die per stuk 63 gescheiden 2 Mbits aankunnen. Dus af bouwen wil ik dat niet noemen. Al die nodeas hangen weer met ATM aan elkaar. Overigens is het ook mogelijk om direct op ATM gehangen te worden.
Verder een paar grote klanten op DataNet 1.
Albert Heijn
Fortis
ABN Amro
Start
Randstad
SNS

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:06
je hebt dus een lijn tussen 2 plaatsen?

Als je die wilt verbinden, zou je dneken, hang je gewoon 2 modems aan beide kanten. Jammer, dat werkt niet, want er staat geen spanning op de lijn :D
Je hebt dus speciale modems nodig, die zelf deze spanning leveren, OF je zet er een Quattrovox OID tussen :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zal het BTW ens vragen op mijn werk daar zitteen een aantal mensen van vaste verbindingen die weten dat wel

• pliesie
Op zaterdag 16 maart 2002 15:11 schreef TrailBlazer het volgende:
ik zal het BTW ens vragen op mijn werk daar zitteen een aantal mensen van vaste verbindingen die weten dat wel
Jah als je dat zou willen doen.
Mail het me ff toe AUB.

Ik weet nu al iets meer in iedergeval bedankt dan kan ik weer ff verder zoeken.

• tweakerbee
  • Laatst online: 30-04 12:08

tweakerbee

dus..?

Ik denk eigenlijk dat ADSL simpelweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing is.

Wat wil je nou precies doen met die lijn? Internetten?
Of wil je twee bedrijfslocaties aan elkaar knopen?

You can't have everything. Where would you put it?

• pliesie
Ik woon in/op Urk flevoland en daar hebben ze geen adsl of kabel internet.
Nou krijgen we op de zaak een schotel abbo.
Daar wil ik dus ook gebruik van maken.
En ik wil ook een vpn op zetten zodat ik kan telewerken.

Maar het lijkt er op dat een draadloos netwerkje goedkoper is.

Verwijderd

Toch wel grappig dat iedereen een mening heeft, maar blijkbaar niemand weet waar hij/zij het over heeft. Het is inderdaad *WEL* mogelijk om 2Mbit over koper van KPN te doen, alleen heb je daar geen 2 draads maar en 4 draads huurlijn voor nodig. Die kostten destijds 75,- per maand (goedkoper dus dan 2x 2 draads). De techniek die hiervoor gebruikt wordt is *GEEN* ADSL (dat is asymetrisch), maar HDSL. Dat doe je met zogenaamde baseband modems. Er zijn maar weinig fabrikanten die die dingen leveren, Telindus is er een van http://www.telindusproducts.com/products/xdsl/crocus+hdsl.htm.

Helaas: De analoge huurlijntjes van KPN worden tegenwoordig gefilterd. Hierdoor voldoen ze nog steeds aan de specs, maar is het niet meer mogelijk om ze voor HDSL te gebruiken. Bestaande lijnen blijven het doen, nieuwe lijnen worden gefilterd en zijn dus niet meer te gebruiken hiervoor. FYI: 2Mbit HDSL modems kosten ongeveer 3500 euro per stuk, je hebt er aan elke kant 1 nodig.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zondag 17 maart 2002 23:09 schreef Grasvezel het volgende:
Toch wel grappig dat iedereen een mening heeft, maar blijkbaar niemand weet waar hij/zij het over heeft. Het is inderdaad *WEL* mogelijk om 2Mbit over koper van KPN te doen, alleen heb je daar geen 2 draads maar en 4 draads huurlijn voor nodig. Die kostten destijds 75,- per maand (goedkoper dus dan 2x 2 draads). De techniek die hiervoor gebruikt wordt is *GEEN* ADSL (dat is asymetrisch), maar HDSL. Dat doe je met zogenaamde baseband modems. Er zijn maar weinig fabrikanten die die dingen leveren, Telindus is er een van http://www.telindusproducts.com/products/xdsl/crocus+hdsl.htm.

Helaas: De analoge huurlijntjes van KPN worden tegenwoordig gefilterd. Hierdoor voldoen ze nog steeds aan de specs, maar is het niet meer mogelijk om ze voor HDSL te gebruiken. Bestaande lijnen blijven het doen, nieuwe lijnen worden gefilterd en zijn dus niet meer te gebruiken hiervoor. FYI: 2Mbit HDSL modems kosten ongeveer 3500 euro per stuk, je hebt er aan elke kant 1 nodig.
het kan dus niet meer.
(dat het vroeger kon, weet ik nie... ben nog nie zo oud... ;) )

en ik denk ook niet dat KPN op een andere manier aanbied om 2mbit over een koper lijn te pompen voor 50 gulden.

(dan zijn ze ee ndief van hun eigen portemonai)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

KPN heeft wel een ander product wat interessant zou kunnen zijn: Local FE connect. Dat is 100Base-FX, over glas dus. Dat kost behoorlijk wat geld om aan te laten sluiten, daarna een bedrag wat afhankelijk is van de werkelijke afstand (dus niet de afstand tussen centrales). Kost altijd nog zeker 800 euro per maand ofzo, maar dan heb je wel 100mbit. 1Gbit doen ze ook, maar da's uiteraard duurder.

Heb je wel eens gedacht aan IEEE802.11b (wavelan dus) met een paar goede antennes er aan? Wij gebruiken dat sinds de truuk met basebandmodems niet meer werkt als local loop naar klanten, gaat als een speer :)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 11:59
Op zaterdag 16 maart 2002 19:05 schreef pliesie het volgende:
Ik woon in/op Urk flevoland en daar hebben ze geen adsl of kabel internet.
Nou krijgen we op de zaak een schotel abbo.
Daar wil ik dus ook gebruik van maken.
En ik wil ook een vpn op zetten zodat ik kan telewerken.

Maar het lijkt er op dat een draadloos netwerkje goedkoper is.
ik heb hier op mijn werk gehoord van een ander bedrijf dat ook zoiets had geregeld.
Iemand had thuis kabelinternet en zij belden in bij die iemand en dan gingen ze via zijn kabel het internet op. Tijdje terug komt die gozer bij me met 2 zyxel sdsl routers, die hadden ze daar dus voor gebruikt. Alleen heb je er weinig aan aangezien je er dus een speciale lijn voor aan moest laten leggen. Hij vertelde toen dus ook dat die oplossing die zij gebruikt hadden ook niet meer beschikbaar was.
Volgens mij bedoelen jullie dat hier :?

[offtopic]
he, gozert woon jij ook op urk? Ik dus ook! al lekker geregeld he bij ons!! Je kan alleen een beetje via isdn/analoog internetten!!
[offtopic]

Hail to the king baby!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op maandag 18 maart 2002 08:02 schreef Grasvezel het volgende:
KPN heeft wel een ander product wat interessant zou kunnen zijn: Local FE connect. Dat is 100Base-FX, over glas dus. Dat kost behoorlijk wat geld om aan te laten sluiten, daarna een bedrag wat afhankelijk is van de werkelijke afstand (dus niet de afstand tussen centrales). Kost altijd nog zeker 800 euro per maand ofzo, maar dan heb je wel 100mbit. 1Gbit doen ze ook, maar da's uiteraard duurder.

Heb je wel eens gedacht aan IEEE802.11b (wavelan dus) met een paar goede antennes er aan? Wij gebruiken dat sinds de truuk met basebandmodems niet meer werkt als local loop naar klanten, gaat als een speer :)
kun je hier wat meer over uitleggen ??

ik ben ook opzoek naar zoiets, de kpn lijnen zijn idd gefilterd.. ik zoek een flatfee optie om mijn huis aan een bedrijf (2 km verder) te koppelen.

geen free line of fsight !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je een vaste verbinding flat fee wil. Dan zou ikproberen een city ring verbinding te krijgen di zij \n redelijk goedkope verbindigen binnen een stad. Voor meer info de KPN vaste verbindigen disk

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 16 maart 2002 15:00 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

No way dat Datanet 1 wordt afgebroken

Dit netwerk heet geen Datanet 1 dat bestaat al jaren niet meer. Het netwerk heet natVAN.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Op maandag 18 maart 2002 22:43 schreef Paulusj_2002 het volgende:
Dit netwerk heet geen Datanet 1 dat bestaat al jaren niet meer. Het netwerk heet natVAN.
Hmm, raar dat wij op de zaak nog een 4-tal datanet-1 verbindingen hebben liggen en dat KPN deze nog steeds aanbied op hun site........

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 00:23 schreef Mark het volgende:

[..]

Hmm, raar dat wij op de zaak nog een 4-tal datanet-1 verbindingen hebben liggen en dat KPN deze nog steeds aanbied op hun site........
Dit is een dienst geen netwerk de diensten die over datanet 1 geboden werden zijn 1 op 1 over gezet naar het netwerk natNAV. natVAN levert x25,digi-acces,frame-relay en ATM diensten, zowel nationaal als internationaal.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[quote]
Op maandag 18 maart 2002 22:43 schreef Paulusj_2002 het volgende:
Op zaterdag 16 maart 2002 15:00 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

No way dat Datanet 1 wordt afgebroken

Ja dat weet ik ook niet hoe het netwerk heet wat ik beheer hoor wordt op de Afdeling een beetje door elkaar heen gehaald. Het zou best kunnen dat het vroeger Datanet1 heet en tegenworodig NATVAN. Dan is het vast wel blijven hangen. Wij gebruiken het gewoond oor elkaar heen. We hebben ook wat oudere collega's en die veranderen niet zo makkelijk meer.
Op dinsdag 19 maart 2002 11:35 schreef Paulusj_2002 het volgende:

[..]

Dit is een dienst geen netwerk de diensten die over datanet 1 geboden werden zijn 1 op 1 over gezet naar het netwerk natNAV. natVAN levert x25,digi-acces,frame-relay en ATM diensten, zowel nationaal als internationaal.
DigiAcces is een manier om X25 toegang te krijgen tot DATAnet1/NATVAN zelfde als een huurlijn van de eindlokatie naar de pop waar de NATVAN node staat en is dus gewoon een transmissie techniek.
ATM via NATVAN wordt maar heel zelden aangeboden aan klanten. De meeste ATM klanten hangen direct aan het ATM netwerk zonder tussenkomst van de NATVAN backbone. Het is wel mogelijk dat je van ATM naar NATVAN Frame relay gaat maar dat is wel een special oplossing maar we gebruiken het wel.
De NATVAn nodes hangen wel weer aan elkara via dit ATM netwekr maar dat is transparant voor de klant. In feite wordt er X25 over ATM gedaan
Verder kan je op NATVAN ITI en SNA aansluitingen krijgen maar 90 % van de poorten is frame en X25

Verwijderd

Op de afdeling waar natVAN beheerd wordt hoor ik eigenlijk nooit Datanet 1. Dat vindt ik het wel een beetje raar dat jij dat wel hoort.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tja sorry dat kan ik ook niet helpen.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eelcon/images/nm1.jpg
Hier zit ik op zaal nu niet meer trouwens ik mag nu bij een raam zitten :)

Verwijderd

O BS en AS als dat nu nog zo heet, maar daar wordt natVAN toch niet beheert?

Maar goed we gaan wel erg offtopic

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 19 maart 2002 20:07 schreef Paulusj_2002 het volgende:
O BS en AS als dat nu nog zo heet, maar daar wordt natVAN toch niet beheert?

Maar goed we gaan wel erg offtopic
AS bestaat niet meer dat is CS en IS BS bestaat og wel dat was vroeger GS :P de Natvan BackBone wordt in Bussem gedaan de klantpoorten en klantnodes in Den Haag
Pagina: 1