Op woensdag 20 maart 2002 22:48 schreef FCA het volgende:
Met de natuurwetten die niet gelden bedoelde ik relativiteitstheorie. Een zwart gat niet-relativistisch behandelen is nonsens. Een zwart gat kan alleen relativistisch behandeld worden. Echter, zodra je quantumeffecten gaat meenemen, gebeuren er vreemde dingen, die volgens relativiteitstheorie (ja, het zit inmiddels in m'n ctrl-v) helemaal niet kunnen, maar volgens quantummechanica moeten gebeuren. Je hebt dus een tegenspraak, wat erop duidt dat er een nieuwe theorie moet komen, die onder andere kan verklaren wat er precies in zwarte gaten gebeurd.
Agree... En daar zijn ze ook heeeeeeel hard mee bezig de

. O.a. in een theorie van Alles (voor het samenvoegen van alle natuurkrachten, zoals zwaartekracht, zwakke en sterke kernkracht, electrische kracht) en koppeling quantummechanica en relativiteitstheorie (nog niet in ctrl+v, leer ik goed typen

)
Verder worden er in het midden van een zwart gat nog vreemdere dingen, door alleen met relativiteitstheorie te werken. Er komen daar namelijk allemaal oneindigheden uit de formules rollen, en als er iets is wat natuurkundigen willen zijn het oneindigheden. Oneindigheden zijn namelijk nooit waargenomen, en de heersende gedachte is dat de natuur of geen oneindigheden kent, of ze verdomd goed verstopt.
Oneindigheden zijn zo moeilijk te meten, lijkt me

Nog verder off-topic, maar ook interessant:
Het is geopperd dat de waarnemingshorizon zo'n mechanisme is dat de oneindigheid aan de waarneming onttrekt. Echter, het schijnt mogelijk te zijn om van bepaalde zwarte gaten de waarnemingshorizon te laten verdwijnen, en een zogeheten naakte singulariteit te creeeren.
Wat voor zwarte gaten zijn dit? De geladen, roterende, oid (Kerr blackholes of andere leuke naampjes)?
Of dit werkelijk kan is het onderwerp van veel discussie. Science-fiction schrijvers hebben naakte singulariteiten gebruikt voor de meest waanzinnige dingen, van simpele "Vreemde objecten" tot poorten naar andere universa. Misschien dat nieuwe theorieen, die relativiteitstheorie en quantummechanica verenigen wat meer hierover kunnen zeggen, maar dat soort theorieen bevinden zich nog in zeer prille stadia, echt gereken aan dit soort dingen is nog niet mogelijk.
Long live Star Trek!! (Spraken als eerste over zwarte gat!! Komt de term 'black hole' vandaan!! <- Maar is compleet offtopic

)