[LINUX] Mailserver verhuizing backup?!

Pagina: 1
Acties:

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Ik heb al tijden een mailserver draaien onder slackware. Nu ga ik echter binnenkort verhuizen en de mailserver dus ook.

Om geen mail verloren te laten gaan heb ik de beschikking over klein servertje bij een vriend van mij op ADSL.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat al de mail die ik strax daar laat binnenkomen makkelijk weer in de goede mailboxen laat binnenkomen op m'n eigen server?

Is er een simpele oplossing die gewoon alle mail die binnenkomt opslaat en later doorstuurd, zodat ik niet op die backup server alle mailaccounts hoef aan te maken?

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
De gangbare oplossing is om van zijn machine een 'secondary mailserver' te maken:

1. Zorg dat er voor jouw domein een MX record staat voor jouw domein naar jouw machine met een laag nummer en naar zijn machine met een hoog nummer

2. Zorg dat zijn machine 'relay' aan heeft staan voor jouw domein (sendmail: access.db file), maar dat hij niet jouw domein als 'eigen hosts ziet' (DUS [b]NIET[b] JOUW DOMEIN IN /etc/sendmail.cw VERMELDEN OP ZIJN MACHINE!!!) (sorry voor de caps, maar dit deed ik fout en is lastig terug te traceren :))

3. Zet je machine uit

4. verhuis (alle mail komt nu bij je vriend in de mailspool te staan want hij is configureerd om mail voor jouw domein aan te nemen, maar wordt niet naar zijn users ge-delivered want het domein is niet in zijn /etc/sendmail.cw).

5. Zet je machine aan

6. telnet naar zijn bak op poort 25 en tik in:
EHLO jouw.domein.naam
ETRN jouw.domein.naam
QUIT

En tada ... alle mail komt vanaf je vriend weer op jouw machine te staan.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Thnx ik zal het eens gaan proberen op deze manier.

Send encrypted messages - Freelance Drupal Developer