Oude "troep" die geeheweldig klinkt!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.479 views sinds 30-01-2008

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Hoi !

Zijn er mensen die, in tegenstelling tot de standaard Jap-Crap vertrouwen op oude spullen? Het is in elk geval een tip. Ik heb hier nu dit staan:

Versterker zijn twee losse +/- 6W buizenversterkers (type nummbertjes vergeten :+), speakers zijn vrij grote kasten met een Philips 9710M er in... Dit is een speaker met tweede conus voor hogetonen uit ongeveer 1960 (modellen waren er al eerder). Dit rockt gewoon ZOOOO zwaar!

Ook leuk: dit setje kan harder/heeft betere bas dan een gemiddelde 2x100W versterket :)

[EDIT]: En in tegenstelling van de mensen hier die graag koperkabels van 2M2 hebben, hangt hier 0.8mm puur silver draad in... Nét weer even beter :9

Verwijderd

Yep, ik ben bijvoorbeeld al jaaaren verknocht aan m'n Pioneer SA-6200 versterker :9~ . Heb 'm ooit van m'n pa.. eh.. geleend >:) , Weet eigenlijk maar weinig van 't apparaat opzich.. behalve dat in een of ander artikel op internet werd verteld dat pioneer in de jaren 70 (meen ik) de absolute.. eh.. pionier ;) was wat betreft versterkers en dat de SA-6200 zo'n beetje hun parade paardje was 8-)
Moet eigenlijk ooit nog es echt goeie speakers kopen om er aan te hangen om 'm wat beter tot z'n recht te laten komen.. mahjaa eerst maar flink sparen he :z

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

JWO

me broer heeft nog een ouwe JVC "nivico" receiver staan met een setje ouwe philips speakers ik sta er nog steeds versteld van wat voor geluid er uit die kleine speakers komen :9 maar wat wil je ook met zo'n bak van een receiver >:) dat ding is zo'n beetje een bigtower op z'n kant :)

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 11:36

w00Dy

Make soap, not war

Technics SU-7700K +/- 25 jaar oud
topkwaliteit

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 09:16
Idd, oude spullen zijn zo slecht nog niet. Ik heb zelf hier nog een oude Sansui AU 4900 versterker staan, en daar komt echt een lekker geluidje uit. Op het internet gevonden dat dat ding een vermogen van 4 * 35 watt heeft, maar met boxen van 100 watt doet ie het uitstekend, zonder dat ie gaat vervormen of clippen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn Front L/R bestaat uit een setje Motional Feedback aktieve 3-weg luidsprekers van Philips. Heb ik een paar jaar geleden voor 75 gulden van iemand overgenomen; het enige wat ik hoefde te vervangen waren de voedingselco's. :)
Klinkt als een klok.

• marcelvdk
  • Laatst online: 01-01 12:51
Tuuuurlijk,

de techniek heeft zeker altijd stil gestaan in audio hoor.
In verglijking met de midisetjes en bose e.d. klinkt he twel goed hoor. Maar met de betere apparatuur is het , naar mijn mening, toch echt niet te verglijken hoor.

met vriendelijke groeten, marcel

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ooit eens 2 oude B&W speakers gehad en een Dateq SPA 200 versterker erbij (zijn al iets van 25 jaar oud) klinkt nog prima. Staat wel meer oude zooi op zolder, voornamelijk oude Dateq meuk (me pa werkt er, dan krijg je dat :))

specs

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 maart 2002 01:34 schreef marcelvdk het volgende:
Tuuuurlijk,

Ik denk dat je iets te rechtlijnig denkt met PC's in je achterhoofd. Er werden vroeger veel meer vrij donker klinkende dingen gemaakt, minisets klonken 13 jaar geleden (toen ik er zo'n beetje mee begon) echt helemaal nergens naar, vergeleken met nu. Maar de hifi van toen is gewoon goed en klinkt ook goed.

Dat merken elke keer met 'betere' modellen uitkomen is gewoon om de koop op peil te houden en omdat een nieuw model gewoon beter verkoopt (marketing). Neem jezelf als voorbeeld; jij zou veel eerder een net nieuw model kopen dan een die al 6 jaar op de markt is :o.
In verglijking met de midisetjes en bose e.d. klinkt he twel goed hoor. Maar met de betere apparatuur is het , naar mijn mening, toch echt niet te verglijken hoor.
Leuk dat je bose erbij pakt, want die hadden (op de melkpakjes na) vroeger nog wel leuke modellen. De 501 was nog wel aan te horen, maar de huidige waaiboom501 met hout van 3mm dik en twee breedbandtweeters en een interne mid/laag speaker klinkt echt werkelijk nergens naar. Een acoustimass in een goedkope kast met nog slechter laag :o. De 301 was met serieII en mindere mateIII een best aardig goeie speaker (wat duur) met een lekker vol, wat 'vet' en vooral populair laag, maar nu is het echt niets meer dan een airodynamische bonkdoos...

HET bewijs dat audio niet per defenitie vooruit gaat... Tegenwoordig klinkt audio alleen veel frisser en helderder, itt tot vroeger, toen stoffig eerder het probleem was (nu is dat bijna altijd schelle felle hoge tonen als grootste stoorpunt, bij mij).

Ik vind de DM110's van mijn vader in ieder geval wel ok klinken :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

In de audio historie zijn er perioden van "dwalingen". Zo waren er in eind jaren 80 veel versterker die ongeloofelijk lage vervorming hadden (volgens de standaard meetmethoden), zeg 0,002% of zo, maar die eigenlijk minder klonken dan versterkers van begin jaren 80 (die bv. 0,2% vervormden). Probleem was dat met die lage vervormingspercentages bereikte door heel veel overall feedback toe te passen (begin nu te schrijven over dingen waar ik verder het fijne niet van weet).
Uiteindelijk ontdekte men (o.a. in frankrijk en japan) dat die feedback niet goed was voor het geluid, en sindsdien zie je veel versterkens met alleen lokale of helemaal geen feedback. Moderne versterkers (van een goed merk) zijn dus beter dan versterkers van eind jaren 80. Echter veel moderne apparatuur gebruiken allerlei IC's, die, als ze niet goed gebruikt worden, nadelig kunnen zijn. Oude versterkers hadden die poespas niet.

Het ligt er dus gewoon aanwat je met wat vergelijkt. Het is wel waar dat de apparatuur van 20 jaar geleden ontiegelijk degelijk gebouwd was. Als je de draaitafels van toen bekijkt dan weet je wat ik bedoel.

Op het gebied van speakers is er denk ik wel vooruitgang op het gebied van conusmaterialen en wellicht computer ondersteunde ontwerpen. Maar zo'n oude B&W DM2a of Tannoy Buckingham was ook niet verkeerd :)

Ik zelf zal mijn eerste hifi ampje (een Luxman 700X in notenhouten kast, 2*20 watt) nooit weg doen.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Hee, die SU-7700K heb ik ook nog staan!

werkt perfect!!

heb er trouwens ook nog de tuner ( ST-7330K ) en Casette deck ( 616 ) bij :) heb ook nog het garantie bewijs liggen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

PICS!! :9~

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Japanse zooi, maar wel oud :) JVC AX4 Super A versterker (4*70 watt) , Tannoy Mercury speakers, een JVC tuner, en een platenspeler JVC QL-L2. Die spullen heb ik 20 jaar geleden duur aangeschaft en ze doen het nog uitstekend. Cassettedeck en cd zijn inmiddels al een aantal malen vervangen. En later nog een paar B&W speakers gekocht.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:28

fv

-------------------> hiero

Op zondag 17 maart 2002 01:38 schreef Duck-Twacy het volgende:
In de audio historie zijn er perioden van "dwalingen". Zo waren er in eind jaren 80 veel versterker die ongeloofelijk lage vervorming hadden (volgens de standaard meetmethoden), zeg 0,002% of zo, maar die eigenlijk minder klonken dan versterkers van begin jaren 80 (die bv. 0,2% vervormden). Probleem was dat met die lage vervormingspercentages bereikte door heel veel overall feedback toe te passen (begin nu te schrijven over dingen waar ik verder het fijne niet van weet).
Uiteindelijk ontdekte men (o.a. in frankrijk en japan) dat die feedback niet goed was voor het geluid, en sindsdien zie je veel versterkens met alleen lokale of helemaal geen feedback. Moderne versterkers (van een goed merk) zijn dus beter dan versterkers van eind jaren 80. Echter veel moderne apparatuur gebruiken allerlei IC's, die, als ze niet goed gebruikt worden, nadelig kunnen zijn. Oude versterkers hadden die poespas niet.

*KNIP*
True, hier heb ik persooonlijk mee ge-experimenteerd en GEEN terugkoppeling (feedback), of in iedergeval HEEL WEINIG, klinkt gewoon beter (lees: meer diepte en breedte en sprankelijker). Een goed ontworpen versterker heeft geen feedback nodig!!! (8>

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
idd , oude merken roeleren echt wel !!
kheb hier versterker van +/- 18 jaar oud staan Technics SU Z35 (helaas eindtrap doorgefikt, ik zoek trouwens nog een nieuwe eintrap daarvoor (STK 2028)) maar die oude versterkers klinken echt goed, goeie bass/hoge tonen.
Ze roeleren helemaal als je er nog een soundoptimizer erachter zet, komen de nieuwe soorten versterkers echt niet in de buurt qua kwaliteit.
Ik heb het laatst nog uitgeprobeert met een nieuwe versterker van 2500 piek van mijn kameraad met soundoptimizer en mijn oude , nou mijn oude klinkt echtwel beter !!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hoe vind je trouwes info over oude versterkers ?
kheb hier een sony staan tijdje terug van een vriend gehad. Heeft 2 van die leuke vu metertjes :)

heb alleen geen idee hoeveel vermogen eruit komt en hoe oud ie is.
integrated stereo amplifier TA-F4A

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 02:00 schreef fv het volgende:

[..]

True, hier heb ik persooonlijk mee ge-experimenteerd en GEEN terugkoppeling (feedback), of in iedergeval HEEL WEINIG, klinkt gewoon beter (lees: meer diepte en breedte en sprankelijker). Een goed ontworpen versterker heeft geen feedback nodig!!! (8>
AMEN :) :)
En als er nou eens wat meer mensen waren die dat snapten....

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 01:34 schreef marcelvdk het volgende:
Tuuuurlijk,

Een goede buizenversterker klinkt altijd beter dan een "gewone" transistorversterker. Vandaar dat het oude spul nog zo goed klinkt.

Verwijderd

Ik heb nog een paar 'oude' 120W Technics boxjes hier staan en mijn buren zijn er helemaal niet blij mee >:)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

JWO

Op zondag 17 maart 2002 14:52 schreef mgfun het volgende:
Ik heb nog een paar 'oude' 120W Technics boxjes hier staan en mijn buren zijn er helemaal niet blij mee >:)
welk type nummer ik heb hier de sb-3110 staan die klinken ook :9 20 gulden op de rommelmarkt :) jammer genoeg staan ze niet tussen die pics in de linx hier boven

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 14:58 schreef Tweaker-Willem het volgende:

[..]

welk type nummer ik heb hier de sb-3110 staan die klinken ook :9 20 gulden op de rommelmarkt :) jammer genoeg staan ze niet tussen die pics in de linx hier boven
Type: SB-C250 geen plaatjes idd maar zo mooi zijn ze niet dus :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

is er geen site met specs van oude versterkers? kan namelijk niks vinden, maar misschien heeft 1 van jullie een 1337 adresje :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:58

4POX

Everybody is wired

Mijn broertje heeft een oude technics staan . Maar die wil hij niet verkopen omdat hij dat ding gebruikt als koptelefoon aansluiting. Zijn televisie heeft geen koptelefoonaansluiting :(

Maar een mooi geluidje wat er vanaf komt :9~

AKA Rinkel weblog

• marcelvdk
  • Laatst online: 01-01 12:51
Op zondag 17 maart 2002 14:48 schreef robh het volgende:

[..]

Een goede buizenversterker klinkt altijd beter dan een "gewone" transistorversterker. Vandaar dat het oude spul nog zo goed klinkt.
Als jij dat gelooft, moet je dat vooral volhouden. Je kunt nl. best een buizenbak maken die de klankeigenschappen van een transistor heeft, en andersom kan dat nl. ook. Het zit allemaal in het ontwerp. Dit wordt gezegd door een groot aantal ontwerpers op dit gebied (o.a. E. vd Kley van siltech/ sphinx)

Heb zelf een electrocompaniet EV , als opvolger van m'n sphinx pj 14 (hybride). en de klankeigenschappen komen aardig overeen.

met vriendelijke groeten, marcel

Verwijderd

Op het gebied van speakers is er denk ik wel vooruitgang op het gebied van conusmaterialen en wellicht computer ondersteunde ontwerpen. Maar zo'n oude B&W DM2a of Tannoy Buckingham was ook niet verkeerd :)

Ik zelf zal mijn eerste hifi ampje (een Luxman 700X in notenhouten kast, 2*20 watt) nooit weg doen.
Nou en of dat 'ouwe troep' goed kan klinken. Al behoorlijk veel geschreven over B&Ws evergreens de DM2a (niet te verwarren met de DM2 Mk II, lang niet zo goed). Ze verbazen me nog steeds, en menigeen die bij me komt luisteren. Okee, niet de 'attaque' van moderne speakers, maar toen ik de peperdure net aangeschafte Dynaudio's hoorde van een vriend, wist ik het zeker: die DM2a's zijn elk geval beter dan die Dynaudio's die nota bene ook op een peperdure amp draaiden.

Iedereen kan van alles zeggen over de aspecten en de muzieksoorten waarop je speakers kunt beoordelen, maar als vocals al niet lekker upfront, helder en ruimtelijk zonder kleuring klinken, forget it dan maar. Die Dynaudio's klonken wat dat betreft zeg maar smallig en geknepen. Het laag overdreven aangezet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:47
Uh.. kun je dit niet beter in het (recentere) topic [rml]Gebruik je nog vintage audio apparatuur? [ post it hier][/rml] posten? Dit topic is nogal zegmaar outdated.. gaat richting de 4 jaar :X

Verwijderd

Ik sluit me volledig aan bij DJSmiley.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.