Toon posts:

HD/raid: Wat is beter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af wat er nou beter is:
- 30 Gb 7200rpm
- 2 keer 15 Gb 5400 in raid
In kosten verschilt het vrijwel niets (afgezien van raid controller, maar er zijn al moederborden met standaard controller)
Of is 2 keer 15 Gb 7200 raid toch het geld waard?
Het gaat dus niet alleen om het allersnelste maar ook wat de beste prijs/kwaliteits verhouding heeft.

Verwijderd

Het ligt er helemaal aan wat je wilt (snelheid, veiligheid, photoshop, editing) en welk besturingsysteem je gebruikt.

Voor raid:
ALs je snelheid wilt kun je striping doen. ALs je veiligheid wilt kun je mirroring doen. Of een combinatie van beiden.

Voor HD
HD (IBM 7200 2 MB cache)is ook een uitstekende keus onder Windows 95/98.

Verwijderd

Topicstarter
Vooral snelheid, veiligheid maakt niet zoveel uit. Ik draai windows 2000. Ik speelt af en toe wat games, maar gebruik vorral veel programma's.

Verwijderd

ik zou zelf gaan voor de 5400rpm 15 GB RAID 0 config. lekker snel en best wel betouwbaar

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:44

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik weet niet...

De snelste 7200rpm schijven (bijv. IBM 75GXP) lopen toch wat voorop qua technologie, dus meer verschil dan 7200/5400 (33%). RAID gaat je alleen maar snellere transfer rates geven, geen lagere toegangstijden. In praktijk situaties denk ik dat het verschil niet groot is.

Verwijderd

Topicstarter
Maar voor dat geld heb je ongeveer 2 15 Gb schijven van 7200 toeren,
dan liggen de verhoudingen weer anders lijkt me?

Verwijderd

Femme vergat even dat een IBM 75GXP 15% duurder is dan de gem. 7200Rpm (Maxtor ofzo) :D?
Pagina: 1