Toon posts:

Brakke voedingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee van mijn systemen vallen de laatste tijd regelmatig uit. Ik heb het idee dat de voedingen wellicht wat brak zijn.

Ik heb 3 pc's op één stroomgroep. Mijn eigen pc met een 300w Zalman voeding blijft gewoon doorgaan. De beide andere pc's hebben resp. een 230w standaard voeding (celeron systeem) en een 300w Lownoise van Norrod(merk onbekend, T-Bird 850 systeem).

Na wat testen kwam ik het volgende effect tegen (mijn eigen pc laat ik even buiten beschouwing omdat die geen problemen heeft):

Als ik de celeron pc start en na het opstarten de T-Bird opstart, valt het celeron systeem uit. Omgekeerd, als ik het T-Bird systeem heb opgestart en daarna de celeron pc start, valt het T-bird systeem uit. Ik krijg nu de indruk dat de voedingen van die beide pc's heel even met een spanningsdipje te maken krijgen (omdat er een andere stroomgebruiker wordt gestart) en hierdoor uitvallen. Ik heb het T-Bird systeem even op een andere groep gezet, en nu doet het probleem zich niet voor :? :? :?

Kan het zo zijn dat het probleem inderdaad veroorzaakt wordt door een korte spanningsdip en kan ik dit oplossen door de voedingen door kwaliteitsvoedingen te vervangen (Zalman of Enermax bijvoorbeeld)???

Wie oh wie kan hier iets over zeggen?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
je kan ook een ups kopen, is aleen en dure oplossing

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik denk dat je voedingen aan zijn maxen zitten, kan je makkelijk oplossen dus, je kan ook er voor zorgen dat 1 van de 2 op idle draait voordat je de andere opstart, of ff wachten met de monitor aanzetten, das namelijk de boosdoener denk ik...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 20:02 schreef the_virus het volgende:
ik denk dat je voedingen aan zijn maxen zitten, kan je makkelijk oplossen dus, je kan ook er voor zorgen dat 1 van de 2 op idle draait voordat je de andere opstart, of ff wachten met de monitor aanzetten, das namelijk de boosdoener denk ik...
Hmm, de eerste opgestarte pc draait al idle, omdat ik 'm alleen opstart en verder niks op de achtergrond heb draaien. Opstarten met de monitor uit levert ook niet het gewenste resultaat; nadat even heel kortstonding (echt een fractie van een seconde) de pc aanstalten maakt om op te starten, valt ie weer dood. Aan/Uitschakelen levert dan de eerste paar minuten ook geen resultaat op. Pas na een paar minuten komt er weer dezelfde kortstondige reactie. Zoals gezegd startten beide pc's dus zonder problemen op nu ik ze op een andere groep heb.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het zal inderdaad wel een spanningsdip zijn. Zijn die voedingen soms oud? Het kan zijn dat de afvlakcondensatoren hun capaciteit aan het verliezen zijn, dan wordt de voeding steeds gevoeliger voor spanningsdipjes.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
je kan altijd een pc op een andere groep zetten en anders zou ik toch een keer en andere voeding proberen, of een ups

Verwijderd

ja zoiets heb ik ook gehad.
Ik heb toen nieuwe voedingen er in gedaan. en het werk zo wel allemaal 300W

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

* flippy the_virus zit te denken of hij hier een pc met ingebouwde ups kan gaan verkopen

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Zou zelf ff met een verlengkabeltje (van een andere groep) de ene pc voeden en dan kijken wanneer je de andere inschakeld of je dan nog dezelfde gevolgen hebt als voorheen.
Heb je je pc's geaard? indien dit niet het geval is kan het zijn dat de oorzaak is te vinden in een potentieel verschil tussen de pc's die bij inschkeling de boel verziekt.

Heb je soms iets veranderd in je situatie? zoals net een netwerkje aangelegd? of een pc met de antenne van je tv verbonden? Dat soort dingen, veranderingen en zo

In ieder geval veel succes.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 20:36 schreef fedex het volgende:
Zou zelf ff met een verlengkabeltje (van een andere groep) de ene pc voeden en dan kijken wanneer je de andere inschakeld of je dan nog dezelfde gevolgen hebt als voorheen.
Heb je je pc's geaard? indien dit niet het geval is kan het zijn dat de oorzaak is te vinden in een potentieel verschil tussen de pc's die bij inschkeling de boel verziekt.

Heb je soms iets veranderd in je situatie? zoals net een netwerkje aangelegd? of een pc met de antenne van je tv verbonden? Dat soort dingen, veranderingen en zo

In ieder geval veel succes.
Als ik een van de 2 "probleem pc's" op een andere groep zet, treedt het probleem niet op, vandaar dat mijn gedachte uitging naar de voeding (zie ook mijn eerste bericht).

De pc's zitten op een geaard stopcontact. Wel heb ik vrij recent de T-Bird in een netwerk gezet met mijn eigen xp1600 (deze laatste vertoond dus geen kuren. De Celeron zit echter niet in het netwerk.

Verwijderd

-edit- Stom stom stom van me had er 2X overhen gelezen dat je je T-bird systeem op een andere groep had gezet.. -edit-

Vreemd trouwens dat die 300w ook door zijn hoeven gaat. zou zelf dus de laatste verandering (netwerk) loskoppelen (als je dat al niet gedaan hebt), en dan nog eens kijken wat er gebeurd. Als dat niet helpt je voeding uitbouwen (xp systeem) en in 1 van de "probleem" pc's inbouwen en kijken of het systeem met de xp voeding dan nog erdoorheen gaat tijdens het aanschakelen van het 2e systeem.

tja je kan natuurlijk altijd een nieuwe voeding kopen als je vind dat je genoeg centen hebt he :)

wederom succes

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb de voeding van de T-Bird vervangen door een nieuwe en, je raadt het nooit.......probleem is opgelost *D

Binnenkort de voeding van de andere pc dus ook maar ff vervangen.

Verwijderd

:z Mooi man, Toch enerzijds een beetje vreemd dat beide voedingen er gevoelig voor waren trouwens. Maar what the hack... als het probleem maar verholpen is.
Pagina: 1