x een beetje fucked up [400k plaatje]

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
zoals jullie aan deze screenie kunnen zien heb ik een probleem :o

Afbeeldingslocatie: http://www.student.kun.nl/s.kugler/fux.png

Het gaat hier om een matrox g450 dualhead systeem. Het werkte al perfect, maar na het opstarten van eoa wizard toont die dit soort resultaten, vooral het linkerscherm heeft er behoorlijk last van.

Ik heb de drivers al geupdate na de nieuwste versie, dat hielp niet. Ik heb eigenlijk ook geen flauw idee waar dit verder nog aan kan liggen, misschien dat iemand nog een tip heeft wat ik nog kan checken of hoe het probleem te fixen ...

Het is trouwens KDE 2.2.2, de specs van xfree zie je op de screenshot.

verder suse 7.3

edit:

gnome en enlightenment hebben er trouwens geen last van

meer info nodig?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, ik heb de indruk dat het alleen de antialiased letters zijn die verneukt zijn. Aangezien het ook alleen onder KDE is zou ik vermoeden dat het antialiased-rendering gedeelte van KDE iets fout doet... Waar ging die ene wizard sinds wanneer het fout gaat over?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het zouden inderdaad je fonts kunnen zijn zoals deadinspace zegt. Je kunt AA uitschakelen via het Control Center (onder Look & Feel => Fonts). Daarnaast kun je voor je KDE start de variabele QT_XFT op 0 zetten met iets als 'export QT_XFT=0'. Een volgende optie is om in je ~/.qt/qtrc een regel te plaatsen als 'useXft=false'. En een vierde punt dat ik kan verzinnen is om de omgevingsvariabele LD_BIND_NOW op 'false' te zetten. Als je KDE niet handmatig start dan zou je de omgevingsvariabelen in het script 'startkde' (dat in je PATH staat) kunnen zetten/wijzigen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sebas
Ik kon het probleem oplossen door ~/.kde2 te trashen en het opnieuw af te stemmen, maar het ziet er nu weer gelikter uit.

Ik denk niet dat de xserver het probleem was aangezien het alleen maar (of door gebruik van) het tweede scherm gebeurde.

Ik leg dit probleem denk ik dan ook maar neer bij 'gebruik van opensource software, het mindere gedeelte' ;) en ga met een uitstekend werkend desktop verder :)

'T zal wel een of ander raar driverprobleem geweest zijn ...

bedankt voor het meedenken iig ...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 maart 2002 05:15 schreef Sebas het volgende:
'T zal wel een of ander raar driverprobleem geweest zijn ...

bedankt voor het meedenken iig ...
Als je het kon verhelpen door KDE's instellingen (als user) te verwijderen, dan was het echt geen driver issue lijkt me (waar je alleen als root aan mag zitten).

Het was een of andere fuckup in KDE's anti-aliased font rendering. Het blijft een beetje de vraag wat daar de oorzaak van was, maar het probleem zat wel daar ergens.

• sebas
euh, ben ik het niet mee eens eigenlijk. Ik denk dat de driver alleen problemen vertoonde icm bepaalde instellingen waar je dus blijkbaar niet voor hoeft te rooten.

Maargoed, t'is gelukkig niets ernstigs geweest.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 16 maart 2002 23:23 schreef Sebas het volgende:
euh, ben ik het niet mee eens eigenlijk. Ik denk dat de driver alleen problemen vertoonde icm bepaalde instellingen waar je dus blijkbaar niet voor hoeft te rooten.

Maargoed, t'is gelukkig niets ernstigs geweest.
Daar zit hem dus de kneep. De instellingen. 9 vd 10 keer is het probleem dan ook de instellingen en niet het stuurprogramma.
Pagina: 1