Besta "ik" als mijn ouders elkaar niet hadden...

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Apocrypha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Topicstarter
...ontmoet?

Ik bedoel, stel je voor mijn vader had mijn moeder niet ontmoet. Maar hij was wel getrouwd met iemand anders en had ook kinderen. Zou ik dan hebben bestaan. Ok, ik zou er niet zo uitzien en heb waarschijnlijk een andere persoonlijkheid, maar zou "ik" dus wat ik ben, het "iets" wat denkt, wel hebben bestaan? Het is moeilijk om uitteleggen wat ik bedoel, maar ik hoop dat jullie het begrijpen.

• r.e.n
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tsja, er zijn mensen die beweren dat je je ouders 'uitkiest'. Dus je was sowieso ter wereld gekomen...
Volgens Bhagwan krijg je de baarmoeder die je verdient.

Als je het puur biologisch wilt bekijken, kan je misschien zeggen dat 'jij' er niet zou zijn als je ouders elkaar niet ontmoet hadden.
Bekijk je het meer esoterisch, ben je een onsterfelijk bewustzijn, slechts in een leven op aarde afhankelijk van zijn of haar lichaam. Je bent dan sowieso altijd, alleen weet je nu niet beter dan dat je het kind van je ouders bent...

Leuk hè? :)

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
ik denk het niet. de ik is imo de combinatie van uiterlijk. persoonlijkheid en omgeving. daarom zijn er zoveel verschillende ikken. iemand met precies de zelfde eigenschappen (dezelfde ik) zal dus neit bestaan hebben

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op vrijdag 15 maart 2002 18:08 schreef r.e.n het volgende:
Tsja, er zijn mensen die beweren dat je je ouders 'uitkiest'. Dus je was sowieso ter wereld gekomen...
Volgens Bhagwan krijg je de baarmoeder die je verdient.

Als je het puur biologisch wilt bekijken, kan je misschien zeggen dat 'jij' er niet zou zijn als je ouders elkaar niet ontmoet hadden.
Bekijk je het meer esoterisch, ben je een onsterfelijk bewustzijn, slechts in een leven op aarde afhankelijk van zijn of haar lichaam. Je bent dan sowieso altijd, alleen weet je nu niet beter dan dat je het kind van je ouders bent...

Leuk hè? :)
dan nog. ookal is je geest onsterfelijk. het gaat om de combinatie van de geest en de omgeving+lichaam die de ik vormen IMO. als er dus 1 factor anders is (hoe klein of ver weg ook!) zal de ik niet hetzelfde zijn

• r.e.n
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou ook gewoon jezelf ECHT moeten kennen - je ongecondtioneerde zelf - voordat je hierover wat kan zeggen. Het blijft dan gissen (althans, ik weet dat ik zelf niet zeker weet).
Voor de topicstarter: begin met mediteren en ga opzoek naar je ware zelf.

offtopic: ParaDot; toenet wilde je nog dood? (uit je sig)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Mensen worden uniek gevormd door de combinatie van genen van beiden ouders en hun opvoeding.

Je zou absoluut anders zijn, maar aangezien een deel van de nature en een deel van de nurture waarschijnlijk hetzelfde zouden zijn, zou je op zijn minst enkele dezelfde eigenschappen kunnen verwachten.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Apocrypha

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 18:35 schreef Fused het volgende:
Mensen worden uniek gevormd door de combinatie van genen van beiden ouders en hun opvoeding.

Je zou absoluut anders zijn, maar aangezien een deel van de nature en een deel van de nurture waarschijnlijk hetzelfde zouden zijn, zou je op zijn minst enkele dezelfde eigenschappen kunnen verwachten.
ja maar je ouders bepalen toch alleen je persoonlijkheid en je uiterlijk? Als ik een andere moeder of vader had dan had i kwel andere eigenschappen, maar een deel van wat ik nu ben zou dan toch ook bestaan of niet?

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 18:43 schreef apocrypha het volgende:
ja maar je ouders bepalen toch alleen je persoonlijkheid en je uiterlijk? Als ik een andere moeder of vader had dan had i kwel andere eigenschappen, maar een deel van wat ik nu ben zou dan toch ook bestaan of niet?
Algemene tip voor het gehele leven; denk niet zo moeilijk!

ontopic: Neen, want de "ik" is dus het samen voegsel van beide ouders. Neem één van beide weg, en de menging klopt niet meer!

VB: Ik ben slecht met kleuren hoor, neem het niet te nauw:
Pa1=blauw
Pa2=geel
Ma=rood

Pa1 en ma maken PAARS
Pa2 en ma maken ORANJE

Totaal verschillende ikken dus, snap ie :D

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

apocrypha schreef:
Een deel. Mensen waarmee je bevriend bent delen ook eigenschappen met je; daarmee kan je het goed met elkaar vinden (vaak). Waarschijnlijk zou je goed vriendjes met net-iets-andere-zelf kunnen zijn :)

• Apocrypha

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 18:58 schreef didaaf het volgende:

[..]

Algemene tip voor het gehele leven; denk niet zo moeilijk!

ontopic: Neen, want de "ik" is dus het samen voegsel van beide ouders. Neem één van beide weg, en de menging klopt niet meer!

VB: Ik ben slecht met kleuren hoor, neem het niet te nauw:
Pa1=blauw
Pa2=geel
Ma=rood

Pa1 en ma maken PAARS
Pa2 en ma maken ORANJE

Totaal verschillende ikken dus, snap ie :D
Ja dat klopt, maar dan zou ik nog steeds grotendeels de zelfde ik kunnen zijn maar dan met ene andere lievelingskleur :P

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 19:42 schreef apocrypha het volgende:
Ja dat klopt, maar dan zou ik nog steeds grotendeels de zelfde ik kunnen zijn maar dan met ene andere lievelingskleur :P
Neehee want jij word OF paars OF oranje! Er is geen één deel, jij bent DE 2 delen! En knoop dat nou eens goed in je oren :P

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:30

hneel

denkt er het zijne van

Mijn vader en moeder hebben elkaar ontmoet op het werk bij Rijkswaterstaat. Zonder de watersnoodramp van 1953 zouden ze elkaar ws nooit ontmoet hebben.

Ik dank mijn leven dus aan een ramp die een paar duizend anderen het leven kostte.

Verwijderd

Ik heb ooit eens een theorie van iemand gehoord waar ik het deels wel mee eens ben.

Er zijn in totaal een paar miljard zielen. Die 'zweven' oid in een andere dimensie, en als er een kind of dier wordt verwerkt wordt er een van die zielen (of misschien dat ze nummertjes trekken ofzo) uitgekozen en met dat lichaam verenigd. Op dat moment weet hij of zij van niets (dat hij dus uit een andere dimensie komt). Tijdens zijn leven merkt hij er ook weinig van, maar als hij doodgaat komt hij weer in die dimensie terecht (de hemel?), om weer 'recycled' te worden. Hier wordt ook deels mee verklaard dat sommige mensen zich iets uit een vorig leven kunnen herinneren.

Je zult dus wel weer een keer bestaan hebben, maar dan in een andere vorm :)

• Apocrypha

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 20:46 schreef hneel het volgende:
Mijn vader en moeder hebben elkaar ontmoet op het werk bij Rijkswaterstaat. Zonder de watersnoodramp van 1953 zouden ze elkaar ws nooit ontmoet hebben.

Ik dank mijn leven dus aan een ramp die een paar duizend anderen het leven kostte.
Ja, als die ramp er niet was geweest, was jij er nooit geweest zoals je nu bent, maar was je er dan wel gewesst maar dan anders?

Verwijderd

thats the question :z

kijk je hebt gewoon heel veel weg van je ouders.
dus als je niet die ouders had, was je anders geweest,
omdat die andere genen / chromosomen hebben (ofzo, dit klinkt wel biologisch :z )

maar dan idd, kan je "geest" hetzelfde zijn geweest.. uhh.. nee?

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Het is een puur biologisch verhaal. Je lichamelijke kenmerken worden bepaald door de genen van vader en moeder.

Ten onrechte wordt gezegd dat dat met de geest niet zo is. Karaktertrekken kun je ook erven. Intelligentie ook. Dat vormt je geest. Je moet het niet anders zien dan een grijze massa hoor. Alleen doen alle religies dat wel :) Wat juist is? Who knows.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Captain Pervert schreef:
Het is een puur biologisch verhaal. Je lichamelijke kenmerken worden bepaald door de genen van vader en moeder.
En wat toevalligheden tijdens de eerste celdelingen.
Ten onrechte wordt gezegd dat dat met de geest niet zo is. Karaktertrekken kun je ook erven.
Daarvoor is volgens mij nog nooit bewijs geleverd. Het ligt wel voor de hand dat bepaalde karaktertrekken evolutionair gunstig zijn (geweest) en dus genetisch aanwezig zijn, maar de mens leert zijn nakomelingen ontzettend veel in de eerste 18 jaar van hun leven: karaktertrekken liggen niet volledig vast in de genen. Komt erg dicht bij Lombroso, dit soort statements...
Intelligentie ook.
Ongeveer de helft is aanleg; de andere helft is opvoeding. (Aldus het laatste onderzoek dat ik erover las).

Verwijderd

Ik ben dus geadopteerd en ken mijn natuurlijke ouders niet maar weet zeker dat indien zij elkaar niet hadden ontmoet ik er ook nooit geweest zou zijn en zeker niet op de manier waarop ik nu door dit leven stap.

Ik heb nog geluk gehad dat omstreeks de tijd dat ik werd geboren er nog niet zoveel -en zeker niet legaal- geaborteerd werd als nu...

Mijn pleegouders -allebei dood gegaan toen ik negentien was- hebben mij een grandioze opvoeding gegeven waarvan ik tot op de dag van vandaag nog de vruchten pluk...

Dat ik mijzelf al meer dan een jaar of tien gelukkig noem heb ik onder meer ook aan hen te danken;
het kostte even tijd en energie om deze 'staat van geluk' te vinden te verwerven en vooral te behouden,
maar ik heb dan nu ook wat..... :* ;)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

vraag je eerst maar eens af wie "jij" eigelijk bent :)

Het hele "jij" is niet meer dan een toevallige samenwerking van wat celletjes met stroompjes...
(sommige mensen vinden het kut dit te horen, mijn excuses daarvoor ;))

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Scatman_II schreef:
Het hele "jij" is niet meer dan een toevallige samenwerking van wat celletjes met stroompjes...
Iedereen is zich bewust van het bestaan van het reductionistische standpunt. Sommigen menen echter dat er meer is dan slechts dat en in ieder geval menen velen dat biologie/psychologie nooit volledig tot fysica te reduceren zal zijn. Dat maakt je opmerking loos, omdat we (misschien) nooit naar mensen zullen kijken als 'slechts' een samenwerking van wat celletjes. Mensen zijn voor anderen een verzameling karaktereigenschappen met een uiterlijk.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Op zondag 17 maart 2002 15:57 schreef Fused het volgende:

[..]

Iedereen is zich bewust van het bestaan van het reductionistische standpunt. Sommigen menen echter dat er meer is dan slechts dat en in ieder geval menen velen dat biologie/psychologie nooit volledig tot fysica te reduceren zal zijn. Dat maakt je opmerking loos, omdat we (misschien) nooit naar mensen zullen kijken als 'slechts' een samenwerking van wat celletjes. Mensen zijn voor anderen een verzameling karaktereigenschappen met een uiterlijk.
Tuurlijk, dat is zo...

Maar in de praktijk ben je (tenzij je de "geest" meerekent) niet meer dan wat hersencellen... toch? :)

edit:

en over dat toch kun je ook pagina's vol schrijven ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Krush
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op zondag 17 maart 2002 15:57 schreef Fused het volgende:

Mensen zijn voor anderen een verzameling karaktereigenschappen met een uiterlijk.
En daar komt ai om de hoek kijken :P

Doors, windows in the house are used for their emptyness; thus, we are helped by what is not.

Pagina: 1