DiVX en Dolby Digital 5.1

Pagina: 1
Acties:

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 10:23
Hallo allemaal,

Ik heb nu een Soundblaster Live! VE (de eerste zonder digitale
uitgang) en heb vanaf de 'feature-connector' de S/P-DIF out aan een
coaxial-connector gesoldeerd om Dolby Digital 5.1 naar mijn receiver
te sturen. Werkt perfect: Ik krijg, als ik in PowerDVD een DVD afspeel
een lampje 'Dolby Digital' op mijn receiver dat oplicht en ik kan
genieten van DD5.1 geluid.

Perfect dus!! Nee dus, niet helemaal: Ik kreeg een paar dagen een DiVX
binnen waarin AC3 geluid zat. Via properties zie ik dat het 5.1 is
(48kHz/ch5.1 zegt Windows Media Player). Alleen krijg ik met geen
enkele mogelijkheid mijn receiver zover dat ie dat ook begrijpt en dat
ie de bende ook in DD5.1 weergeeft..

Moet ik een andere geluidskaart hebben die de 5.1 Dolby Digital informatie vanuit de Mediaplayer door kan geven aan mijn receiver, of iets anders doen? Het afspelen van de DivX in PowerDVD 4.0 (XP) geeft ook 'gewoon' stereo-geluid, geen 5.1 geluid

Dank alvast!

Verwijderd

5.1 hoeft volgens mij geen Dolby Digital te zijn, dus dat kan de rede zijn. Verder kom je weinig DivX tegen met 5.1 en al helemaal met Dolby Digital. Dat vreet namelijk best wel ruimte lijkt me...

• joker1977
Hmm, Media Player zegt het volgende:

AC3
16bit/48k/5.1ch

dus het lijkt erop dat je gelijk hebt en dat het geen Dolby Digital 5.1 is..

Enig idee hoe ik het dan in mijn versterker krijg zo dat de 5.1 channels worden weergegeven ?

• joker1977
Wat is AC3 eigenlijk precies? Is dat nu wel of niet Dolby Digital 5.1 ?

Overigens heb ik deze DiVX gedownload, het is een 2CD versie van Leon waarin 'AC3 & DivX4' in de titel staat. De kwaliteit (van zowel beeld & geluid) is uitstekend, maar ik wil graag genieten van 5.1 geluid op mijn receiver.

Ikzelf heb ook nog een DVD geript mbv. EasyDivX en daar ook aangegeven dat ik AC3 Sound (5.1) wilde.. Toen kreeg ik eenzelfde resultaat

AC3 / 16bit/48kHz/ch5.1

Iemand een oplossing ? Er moeten toch vast mensen zijn die weten hoe je dat afspeelt op je receiver ? Tenslotte zijn er wel meer DivX'en in omloop met AC3 geluid

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2025
Hey, divx moet je eigenlijk niet afspelen met Mediaplayer en ook niet met powerdvd, want die vervormt het beeld helemaal...

Probeer Bsplayer is.. Http://bsplayer.cjb.net
Deze ondersteund alle AC3 Features...

Heb je de goeie codec voor AC3? kijk op Doom9.net...

AC3 is DTS. Geen Dolby Digital 5.1, maar ik denk dat dat in jouw geval niet uitmaakt... (maar dat weet ik niet zekr)

greetz amrulez

Verwijderd

Ik zou PowerDivX Next Gen eens proberen,
te halen bij:

http://www.doom9.net/

Daar kun je echt van alles mee instellen.
Zoiezo een handige site om eens rond te neuzen want er staat een enorme berg over ac3.

Succes!

• joker1977
Mijn dank is groot, ik ga die site eens even bekijken.

Overigens is het zeer zeker geen DTS, want ik heb nl. de rip gemaakt vanaf een DVD die geen DTS-tracks heeft.

Ik prefereer ook nog even liever DD5.1; want deze receiver hier doet nog niet aan DTS :(

Maar ik ga even rondkijken, jullie horen er meer van (da's positief bedoeld!)

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02
divx heeft meestal mp3 als geluidsbron en ik d8 dat dat altijd slechts stereo was.
en van stereo kun je slecht dolby surround maken en geen dolby digital. bij mij werkt het altijd

Gr Driek

Tijd van werken, tijd van rusten

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
Nee, je kunt idd dolby digital gebruiken, maar ik vind het zelf een ramp. Het werkt bij mij niet lekker

• TrehT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05-2022

TrehT

koelle

griek wat een onzin vet veel 2cd divx releases hebben tegenwoordig AC3. ik weet niet in welke grot jij gewoond hebt maar dat slaat nergens op :z

TrehT.Gaat.Los met Intel Pentium2 350Mhz processor,incluis MMX technologhie met dotpich 2.4 gedeeld door interrupt negen is het nevenkwadratantregisterunit in het kwadraat. update ->Specs

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op zaterdag 16 maart 2002 14:25 schreef TrehT het volgende:
griek wat een onzin vet veel 2cd divx releases hebben tegenwoordig AC3. ik weet niet in welke grot jij gewoond hebt maar dat slaat nergens op :z
Nou, ik moet wel zeggen dat ik nou niet bepaald veel divx'jes tegen kom die Dolby Digital ondersteunen. Het probleem is dan namelijk dat de audio ongeveer evenveel plaats inneemt als de video en het dus uitgroeit tot een flink divx'je. Ik zeg niet dat ze er niet zijn (zeker zijn ze er wel) maar het overgrote deel is nog steeds (soms erg crappy :r) stereo.

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:24
Op vrijdag 15 maart 2002 17:00 schreef AmRuLeZ het volgende:
Probeer Bsplayer is.. Http://bsplayer.cjb.net
Deze ondersteund alle AC3 Features...

AC3 is DTS. Geen Dolby Digital 5.1, maar ik denk dat dat in jouw geval niet uitmaakt... (maar dat weet ik niet zekr)
BSPlayer is nu ook mijn favo player, en alleen met deze
heb ik het dolby aan de gang gekregen :)
AC3 is wel degelijk Dolby Digital (hoeft niet perse 5.1 te
zijn).

Verwijderd

Ik programeer DVD voor de kost en encodeer dus ook het geluid, Dolby Digital 2.0, 5.1, DTS is allemaal 1 pot nat, allemaal AC3. DTS is alleen hoger geencodeerd.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op zaterdag 16 maart 2002 14:50 schreef botmans het volgende:
Ik programeer DVD voor de kost en encodeer dus ook het geluid, Dolby Digital 2.0, 5.1, DTS is allemaal 1 pot nat, allemaal AC3. DTS is alleen hoger geencodeerd.
Jij zou dus juist moeten weten dat het niet allemaal een pot nat is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn hemel, wat een geblaat soms.

DTS is helemaal niet hetzelfde als AC3 maar dan hoger, het is ook anders geencodeerd. Het enige wat wel zo is, is dat het alletwee gecomprimeerd meerkanaals geluid is.

En verder is AC3 een wat oudere naam voor dolby digital, die vooral in de tijd van de laserdisks weleens gebruikt werd
Op vrijdag 15 maart 2002 17:00 schreef AmRuLeZ het volgende:

greetz amrulez
:'( Sorry hoor.
<hr>

Topicstarter: jij moet gewoon even op zoek gaan naar een goede codec :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-03 22:19

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Probeer anders eens van de pagina http://www.doom9.org/software.htm de file;
Audiofilters - contains filters for AVI/AC3 and dual audio AVIs
te downloaden. Deze installeert (o.a.) de InterVideo AC3 audio decoder (bruikbaar in de Mediaplayer van Windows...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• dBA

dBA

Op zaterdag 16 maart 2002 15:12 schreef JvS het volgende:
Mijn hemel, wat een geblaat soms.
...
En verder is AC3 een wat oudere naam voor dolby digital, die vooral in de tijd van de laserdisks weleens gebruikt werd
Schiet mij maar lek, maar ik heb altijd gemeend dat AC3 de audiocodec was die gebruikt werd voor Dolby Digital. Zeg maar de mp3 voor Dolby Digital. Dolby Digital zet het geheel tenslotte in een 5.1 opstelling en bla bla. Inderdaad noemt iedereen Dolby Digital wel AC3, maar er is wel wezenlijk verschil tussen die twee. Gelukkig snapt iedereen je wel als je gewoon AC3 roept i.p.v. DD

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

*knars knars* :P. Wat ik bedoelde te zeggen is dat met AC3 gewoon dolby digital bedoeld wordt.

Dit is ongeveer net zo'n grote spraakverwarring als dat iedereen bij s/pdif digitaal aan coax denkt terwijl optisch digitaal volgens mij net zo hard aan de s/pdif norm moet voldoen :P

• dBA

dBA

Op zaterdag 16 maart 2002 17:55 schreef JvS het volgende:
*knars knars* :P. Wat ik bedoelde te zeggen is dat met AC3 gewoon dolby digital bedoeld wordt.

Dit is ongeveer net zo'n grote spraakverwarring als dat iedereen bij s/pdif digitaal aan coax denkt terwijl optisch digitaal volgens mij net zo hard aan de s/pdif norm moet voldoen :P
Hehe, ok dan, solly :D

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 maart 2002 18:08 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

Hehe, ok dan, solly :D
Ik bedoelde met knars hersenen :). Volgens mij heb jij namelijk ook gelijk. AC3 gecodeerd dolby digital5.1 klinkt namelijk helemaal niet onzinnig...

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2025
AC3 kom ik ook regelmatig tegen op mijn Satellite-receiver. Ik ben er alleen nog steeds niet 8er of dat nou echt een andere manier is van 5.1 coderen dan DolbyDigital5.1.

Ach, 't resultaat = 't zelfde, dus wat maakt 't eigenlijk uit... :)

...With a touch of magic¿

• Toulinash
  • Laatst online: 21-02-2024
Dolby Digital is toch hetzelfde als AC3 aka DTS ?
ik dacht namelijk dat er alleen maar verschil zat in compressie techniek dwz dat AC3 minder ruimte inneemt dan Dolby Digital.

ik heb op werk een Pioneer VSX-D510 aangesloten op de Bose Acc. 15 (op de reciever staan zowel het DTS als het Dolby Digital logo)
maar het verschil is echt bijna niet te horen van DTS of DD
(bijv. bij de mummy returns coll. item)

*ps. alleen de DTS intro is zo vet :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 maart 2002 20:05 schreef Toulinash het volgende:
Dolby Digital is toch hetzelfde als AC3 aka DTS ?
ik dacht namelijk dat er alleen maar verschil zat in compressie techniek dwz dat AC3 minder ruimte inneemt dan Dolby Digital.
Iew nee! Je hebt Dolby digital en DTS. En AC3 heeft helemaal niets met DTS te maken.
ik heb op werk een Pioneer VSX-D510 aangesloten op de Bose Acc. 15 (op de reciever staan zowel het DTS als het Dolby Digital logo)
maar het verschil is echt bijna niet te horen van DTS of DD
(bijv. bij de mummy returns coll. item)

*ps. alleen de DTS intro is zo vet :)
Verschil tussen DTS en DD is ook vrij klein, laten we zeggen dat je aan DTS niets hebt, met die speakerset :X. ;)

• Toulinash
  • Laatst online: 21-02-2024
Op zaterdag 16 maart 2002 20:08 schreef JvS het volgende:

Verschil tussen DTS en DD is ook vrij klein, laten we zeggen dat je aan DTS niets hebt, met die speakerset :X. ;)
hoezo niet ?

• dBA

dBA

Op zaterdag 16 maart 2002 20:15 schreef Toulinash het volgende:
hoezo niet ?
One word: Bose :+

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 17:55 schreef JvS het volgende:

ook niet exact. AC3 is de manier waarop het geluid is gecodeerd, DD geeft weer aan hoeveel kanalen e.d.(zo ongeveer, t kwam erop neer dat het niet exact gelijk aan elkaar was)

• joker1977
Inmiddels heb ik de boel werkend: Het probleem was dat de Windows Media Player via 'directsound' de boel wilde afspelen en die ondersteunt niet AC3 throughput via de S/P DIF uitgang van mijn SB!Live.

Het wijzigen van de filters met GraphEdit of het afspelen in een andere player (PowerDivX) met naar Waveout gaf in 1x een hoop DD5.1 lawaai uit mijn receiver..

* joker1977 is blij !!!

Bedankt iedereen!!

Verwijderd

Ik heb een geluidskaart met een Aureal Vortex chipset. Die AC3 ondersteund. Ik heb echter maar twee uitgangen en kom dus niet verder dan 4 speakers oftewel, quadrophonische (leuk woord voor scrabble) aansturing. 5.1 is bij mij dan toch niet mogelijk? Dus lijkt mij AC3 alleen quad.

(of is dit helemaal onzin??)

• Flotter
  • Laatst online: 06-03 13:05

Flotter

Pelipper!

Op donderdag 21 maart 2002 12:21 schreef bmannien het volgende:
Ik heb een geluidskaart met een Aureal Vortex chipset. Die AC3 ondersteund. Ik heb echter maar twee uitgangen en kom dus niet verder dan 4 speakers oftewel, quadrophinische (leuk woord voor scrabble) aansturing. 5.1 is bij mij dan toch niet mogelijk? Dus lijkt mij AC3 alleen quad.

(of is dit helemaal onzin??
Als't goed is zit er een digitale uitgang op waar je een AC3/DD/DTS receiver op aan kan sluiten, dan kun je (als't goed is) wel 5.1 geluid hebben.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Helaas, heb vier aansluitingen (jacks) op de achterkant van mijn kaart zitten, namelijk:

1. Microphone.
2. Line In
3. Out #1
4. Out #2

Het is een Diamond Monster Sound MX-300. Misshien op de kaart zelf ofzo?

• Flotter
  • Laatst online: 06-03 13:05

Flotter

Pelipper!

Op donderdag 21 maart 2002 12:29 schreef bmannien het volgende:
Helaas, heb vier aansluitingen (jacks) op de achterkant van mijn kaart zitten, namelijk:

1. Microphone.
2. Line In
3. Out #1
4. Out #2

Het is een Diamond Monster Sound MX-300. Misshien op de kaart zelf ofzo?
Ik meende dat alle Vortex2's een s/pdif uitgang hadden. Blijkbaar niet. Wat ik wel heb gevonden is het volgende:
It's also worth mentioning that this card has an MX-Link connector for a daughterboard upgrade, the MX25, which adds full Dolby 5.1 AC3 support and a range of digital connections for those DVD fans out there.
Die MX25 lijkt nog een redelijk uitgebreid ding te zijn die via een flatcable aan de MX300 vastzit, dus ik denk niet dat je ergens gewoon een s/pdif-signaal af kunt tappen...

edit:
[quote]
Op donderdag 21 maart 2002 12:40 schreef eNaSnI het volgende:
http://www.itreviews.co.uk/hardware/h156f.htm
[/quote]

Ik moet eens wat minder lang nadenken over zinsopbouw ;)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• joker1977
De SB!Live daughterboards zien er ook heel ingewikkeld uit (ahum) maar je kunt gewoon S/P DIF van een stel pinnetjes aftappen.. Heb ik ook gedaan, prima coaxial out er nu op :)

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 20:08 schreef JvS het volgende:

[..]

Iew nee! Je hebt Dolby digital en DTS. En AC3 heeft helemaal niets met DTS te maken.
[..]

Het het verschil tussen DD en DTS is kennelijk 64 kbps per kanaal (!) DD = 64 Kbps, DTS = 128 Kbps waarbij de methode van compressie verschilt... (Lijkt heftiger op papier dan het ook echt klinkt ?)

Dit is allemaal voor ons uitgezocht en is in het excellente FAQ geplaatst:

[topic=85720/1/25]

Met dank aan Arjen
Pagina: 1