Toon posts:

[audio] problemen met Magnat speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn speakers, 2x Magnat Vintage 105.
De linker speaker geeft veel minder bass af dan de rechter speaker, ook de luchtverplaatsing achter de bass reflex pijp is bij de linker speaker minder als bij de rechter speaker.
De speakers zijn nieuw gekocht, en zijn nog geen maand oud. Ik heb ze pas 2 weken in gebruik en het was me nog niet eerder opgevallen.

Het is niet zo dat je het echt kan horen, maar wanneer je echt gaat vergelijken hoor je wel verschil.

Wat ik al heb geprobeert:
- versterker op mono zetten
- soft clipping uit zetten
- kabels op polariteit nagekeken (zijn echt goed aangesloten)
- computer op video ingang gezet ipv. cd ingang
- cd speler aangesloten ipv de computer

Het gaat dus om 2x Magnat Vintage 105 icm een NAD 705 receiver zonder Power Envelope.

Is dit normaal dat 2 speakers van elkaar afwijken? Kan er verschil zitten in de filters? Of is het misschien toch de versterker?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
wissel links eens met rechts?
(en tjek je balans knop :P )

Verwijderd

Heb je de kabels gecontroleerd, of heb je ze ook omgewisseld (rood en zwart)? Zo niet, dit even doen, want het klinkt echt als een polartiets probleem. Het kan zijn dat iemand binnen in de speaker iets verkeerd heeft aangesloten oid, dus probeer het gewoon eens. Heb je het ook als je je speakers omwisseld en/of je kabels omwisseld? Is het trouwens met alle muziek die je luisterd?

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 22:24

nimm2

.

probeer ten eerste een geluidsbron te gebruiken die gegarandeerd goed is. Misschien wordt je waarneming wel verstoord door wat je werwacht te horen (selectieve perceptie) :?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Staat alles in fase?

Verwissel links en rechts?

Ga met je opstelling klooien?

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Is de afstand tussen de muur en de speaker bij bijde speakers gelijk?

Mijn magnat's zijn dar nogal gevoelig voor (bassreflex poort aan achterkant)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, even een update.
Ik heb ondertussen een aantal bass tests gedaan. De fronten had ik er voor het gemak maar even afgehaalt.
Bij alle testen staat het geluid om mono (en dat kun je ook merken) dus beide kanalen krijgen hetzelfde geluid.
Tijdens de bass tests zie je de rechter speaker meer uitslaan dan de linker, het is dus geen bedrog.

Ik weet dat Magnat speakers gevoelig zijn voor de plek waar ze staan, dit is me bij de verkoop ook gezegd, maar dat neemt niet weg dat beide speakers niet dezelfde uitslag geven.

Hierna heb ik de linker speaker op het rechter kanaal aangesloten en andersom. Maar nu; het probleem draait zich op :) De rechter speaker slaat nu minder uit dan de linker. Oftewel het ligt niet aan de speakers.

Is mijn versterker wellicht kappot?

[mijn mening]
Ik denk niet dat het aan de versterker kan liggen omdat je hetzelfde probleem behoudt wanneer je ze op kannaal B aansluit (elk kanaal heeft toch een eigen versterker transistor?)
[/mijn mening]

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Staan ze misschien in tegenfase ?

Ow had je al getest..

Dan zal het ws. de plaatsing zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Zonet ook nog even de polariteit van beide speakers een keer omgedraait om te kijken of ze fabrieksmatig misschien een fout in het filter hebben gemaakt, maar ik kan hier niet echt iets van merken.

Ik zal morgen eens NAD bellen om te vragen of dit normaal is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op vrijdag 15 maart 2002 19:33 schreef Toverstaf het volgende:
Nou, even een update.
Ik heb ondertussen een aantal bass tests gedaan. De fronten had ik er voor het gemak maar even afgehaalt.
Bij alle testen staat het geluid om mono (en dat kun je ook merken) dus beide kanalen krijgen hetzelfde geluid.
Tijdens de bass tests zie je de rechter speaker meer uitslaan dan de linker, het is dus geen bedrog.

Ik weet dat Magnat speakers gevoelig zijn voor de plek waar ze staan, dit is me bij de verkoop ook gezegd, maar dat neemt niet weg dat beide speakers niet dezelfde uitslag geven.

Hierna heb ik de linker speaker op het rechter kanaal aangesloten en andersom. Maar nu; het probleem draait zich op :) De rechter speaker slaat nu minder uit dan de linker. Oftewel het ligt niet aan de speakers.

Is mijn versterker wellicht kappot?

[mijn mening]
Ik denk niet dat het aan de versterker kan liggen omdat je hetzelfde probleem behoudt wanneer je ze op kannaal B aansluit (elk kanaal heeft toch een eigen versterker transistor?)
[/mijn mening]
De A en B aansluitingen staan gewoon parrallel, dus het probleem zit hem in je versterker.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Maar als je dan beide speakers op dezelfde plek laat staan en dan links en rechts aan de kant van de versterker omwisseld dan blijft het probleem ook aan dezelfde kant ?

Zo ja, dan is het de plaatsing, ze nee is het je versterker (line ingangsbalans ook goed ?)

PS. heeft je versterker ipv aux ook een tuner ingang oid ? brobeer die eens, dan kun je kijken of het aan de ingang ligt of aan de uitgang.

Edit: Je had mono geprobeerd he, dan hoef je dat laatste niet te proberen.

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Probeer gewoon eens een andere versterker ofzo, het hoeft niet een topklasse versterker te zijn, gewoon om ff wat op normaal volume uit te proberen, dus elk redelijk minisetje kan in principe al wel voldoen om te testen.

Ik denk ook dat het aan je versterker ligt in dit geval, want volgens mij kan een scheidingsfilter het signaal niet zodanig afzwakken dat ie zachter klinkt dan van de andere luidspreker.

Nog even over plaatsing: het is inderdaad waar, Magnat speakers zijn erg gevoelig voor plaatsing en ik moet zeggen dat ik dat juist erg leuk vindt. Met wat simpel schuiven kun je soms ineens zoveel extra uit je luidsprekers halen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 14:14 schreef dB_A_ het volgende:
Probeer gewoon eens een andere versterker ofzo, het hoeft niet een topklasse versterker te zijn, gewoon om ff wat op normaal volume uit te proberen, dus elk redelijk minisetje kan in principe al wel voldoen om te testen.

Ik denk ook dat het aan je versterker ligt in dit geval, want volgens mij kan een scheidingsfilter het signaal niet zodanig afzwakken dat ie zachter klinkt dan van de andere luidspreker.

Nog even over plaatsing: het is inderdaad waar, Magnat speakers zijn erg gevoelig voor plaatsing en ik moet zeggen dat ik dat juist erg leuk vindt. Met wat simpel schuiven kun je soms ineens zoveel extra uit je luidsprekers halen :)
Ik had vonochtend nog een paar testen gedaan, en het ligt echt aan de versterker.

Zal NAD maandag eens bellen, zijn vandaag gesloten.
Pagina: 1