http://www.xbmcfreak.nl/
Een module staat in principe los van de kernel. Je kunt hem wanneer je wilt aankoppelen of er weer uit halen. Als je een driver echt in je kernel stopt, dan is hij gewoon altijd aanwezig. Qua snelheid verschillen beide methoden practisch niet (dat is echt onbelangrijk), maar modules kun je makkelijker even upgraden, ze zijn flexibeler. Stel dat je een andere netwerkkaart wilt installeren, dan hoef je alleen even een andere module te laden als je alles als modules hebt. Anders zou je ofwel je hele kernel opnieuw moeten compileren (downtime, meer werk) ofwel alle drivers in je kernel inbouwen (grotere en loggere kernel). Modules zijn dus te prefereren. Waarom dan niet alles als modules? Sommige dingen moeten tijdens het booten al aanwezig zijn. Als je bijvoorbeeld ext2-support als module inbouwt en je wilt opstarten met een ext2-partitie als /, dan heb je een probleem: hij kan die driver nog niet laden, want die staat nog op de schijf en daar kun je niet bij...vandaar dat onderdelen die bij het booten nodig zijn vast in de kernel gecompileerd moeten worden. Voor de rest is het slimmer om modules te gebruiken.Op vrijdag 15 maart 2002 15:34 schreef Erhnam het volgende:
Misschien een hele domme vraag maar ik kon nergens het antwoord vinden.. Bij het instellen van wat ik wil compilen kan ik kiezen tussen module of built in ? Wat is het verschil hier tussen ? En wat heeft het als voordeel als ik er bv kies om mijn drivers van mijn netwerkkaart als built in te selecteren ?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Thx voor je uitleg.. Dit gedeelte is mij nu compleet duidelijk. Maar hoe laad / unlaad je dan een module ? met 'modprobe' ? En hoe weet je de module-naam ?
http://www.xbmcfreak.nl/
Normaal gebruik je daar inderdaad modprobe voor. Het kan ook met insmod, maar die handelt geen dependencies af, wat betekent dat je zelf de volgorde van het invoegen van de modules moet uitvogelen. Modprobe doet dit automatisch. De namen kun je vinden door eens rond te kijken in /lib/modules/2.x.x/*. Daar staan je modules. Als je een module ne2k-pci.o tegenkomt dan moet je iets draaien als 'modprobe ne2k-pci' om die module aan je kernel toe te voegen. De '.o' moet je dus weglaten.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
De modulenaam staat als het goed is bij de kernelconfig (op "help" oid rammen bij menuconfig). met insmod, modprobe en rmmod kun je modules erin en eruit gooien.
unloaden module:
rmmod
kijken welke modules er geladen zijn:
lsmod
rmmod
kijken welke modules er geladen zijn:
lsmod
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
Pagina: 1