[XF86] Drivers voor obscure VGA kaart

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Misschien een beetje een cross-post met [topic=439503/1/50] , maar dit is een wat specifiekere vraag:

Ik heb hier een Artist Graphics Netvision 2500i (vergelijkbaar met de Matrox Millenium I, zowel qua leeftijd als qua specs) met de Artist 3GA chip erop.

Win9x drivers heb ik, maar ik wil het ding onder XF86 gebruiken (of WinXP, maar drivers daarvoor kan ik wel vergeten)

Nu vond ik op de [Xpert] forum van www.xfree86.org de volgende, onbeantwoorde post:
[Xpert] Artist Graphics 3GA chipset
George Jones George.Jones@abnamro.com
03 Aug 2000 11:39:15 -0500

Previous message: [Xpert] ATI Rage 128 Pro
Next message: [Xpert] Interesting shadowfb pathology and a drawing bug
Messages sorted by: [ date ] [ thread ] [ subject ] [ author ]

--------------------------------------------------------------------------------

I just got a couple of Artist Graphics Artist 2000i graphics cards from my
job. I'd like to know if anyone out there has ever used one of these under
Linux (I'm using Madrake 7 w XF 3.3.6). If not, I'd be willing to write a
driver for either 3.3.6 or 4.0 as a little project. I know that it has 3D
capabilities, probably on par with a Virge (haaahahaha!) and would like to
get that going under 4.0. Any info on these things would be greatly
appreciated.

George Jones IV
ABN AMRO ITSC
End User Support - Interfirst
Onbeantwoord en 18 maanden oud. Ik heb al geprobeerd Mr. Jones per email te contacteren, maar z'n adres bestaat blijkbaar niet meer.

Als iemand kant-en-klare drivers heeft zou dat geweldig zijn, maar wat ik realistisch bekeken zoek is

1) iemand die die George Jones kent of weet hoe hem te bereiken.
2) ervaring heeft met non-supported hardware toch tot enige functionaliteit te bewegen (VGA-compatible lukt me ook wel :+ - maar 1024x768x16b en hogere refresh dan 60Hz zou ik erg blij mee zijn (de kaart trekt tot 1880x1600@85Hz). 2D/3D acceleration kan me trouwens gestolen worden)

Oslik blyat! Oslik!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Als acceleration je gestolen kan worden is er nog altijd de vesa driver.

Standaard xfree86 4.x driver die standaard vesa modes op je kaart probeert aan te spreken..

Wat zegt X -configure eigelijk? Wat voor config file produceert die?

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Petuhr

FreeBSD

Framebuffer misschien een optie?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Dacht ik ook aan maar ik dacht dat dit alleen voor ondersteunde kaarten was of zit er ook een vesa driver bij?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat zegt 'Superprobe' (RH only geloof ik ? ) eigenlijk over deze kaart ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 15 maart 2002 15:39 schreef it0 het volgende:
Dacht ik ook aan maar ik dacht dat dit alleen voor ondersteunde kaarten was of zit er ook een vesa driver bij?
Er is ook vesa framebuffer, maar die kon volgensmij al niet boven de 60 Hz atm :)

Verwijderd

vesa wil je hebben, en als de specs echt rond de mga 2064 liggen (die chip ken ik wel goed) dan heb je aan de vesa driver in X een hele goede (millenium = 100% vesa compatible) voor jouw chip weet ik dat niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 15:28 schreef it0 het volgende:
Als acceleration je gestolen kan worden is er nog altijd de vesa driver.

Standaard xfree86 4.x driver die standaard vesa modes op je kaart probeert aan te spreken..

Wat zegt X -configure eigelijk? Wat voor config file produceert die?
Ik heb'm nog niet in een bak gestopt, dus daarover pas later uitsluitsel (vanavond ga ik weer aan de zuip, dus morgen op z'n vroegst info); denk dat VESA moet kunnen - als ik dat gebruik, zit ik vast aan de 60Hz of zou ik met die VESA driver hoger kunnen komen?

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 15 maart 2002 17:28 schreef dion_b het volgende:
Ik heb'm nog niet in een bak gestopt, dus daarover pas later uitsluitsel (vanavond ga ik weer aan de zuip, dus morgen op z'n vroegst info); denk dat VESA moet kunnen - als ik dat gebruik, zit ik vast aan de 60Hz of zou ik met die VESA driver hoger kunnen komen?
De vesa framebuffer in de Linux kernel kon volgensmij nog niet hoger dan 60 Hz, de vesa X driver (zijn twee verschillende dingen) afaik wel.
Hoe goed hij met de vesa driver(s) werkt is overigens afhankelijk van of het kaartje VESA compatible is (verreweg de meesten wel).

Maargoed, kzou zeggen: Boot, zorg dat er geen X wordt gestart tijdens het booten, backup je X config, pas je X config aan en test door in de console 'X' te typen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
VESA drivers onder 3.x werken iig- iets te goed zelfs (de geriatrische IBM monitor die ik op de testbak heb aangesloten trok het niet tot 800x600, en boven de 60Hz testen zat er helemaal niet in). Nu ga ik proberen Debian erop te gooien (wordt m'n eerste keer met iets moeilijkers dan Suse of Mandrake) met XF 4.x- maar dat duurt nog ff.

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 16 maart 2002 21:00 schreef dion_b het volgende:
VESA drivers onder 3.x werken iig- iets te goed zelfs (de geriatrische IBM monitor die ik op de testbak heb aangesloten trok het niet tot 800x600, en boven de 60Hz testen zat er helemaal niet in). Nu ga ik proberen Debian erop te gooien (wordt m'n eerste keer met iets moeilijkers dan Suse of Mandrake) met XF 4.x- maar dat duurt nog ff.
Merk op dat Debian Potato (de huidige stable, aka 2.2) geen XFree 4 heeft, alleen 3.3.6. Als je XFree 4.1 wilt moet je Woody (testing) (of eventueel zelfs Sid, Unstable) draaien.
Als je Woody wilt draaien, kan ik je aanraden om na het installeren van Potato eerst te upgraden naar Woody en daarna programma's te installen (zoals bijvoorbeeld XFree).

Succes btw :Y)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zaterdag 16 maart 2002 22:48 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Merk op dat Debian Potato (de huidige stable, aka 2.2) geen XFree 4 heeft, alleen 3.3.6. Als je XFree 4.1 wilt moet je Woody (testing) (of eventueel zelfs Sid, Unstable) draaien.
Als je Woody wilt draaien, kan ik je aanraden om na het installeren van Potato eerst te upgraden naar Woody en daarna programma's te installen (zoals bijvoorbeeld XFree).

Succes btw :Y)
OK, ben wat verder- Potato (2.2r5) is geinstalleerd (ging overigens erg soepel, ik vond de installatie een stuk helderder dan bij Mandrake of SuSe), en met de VGA16 server draait X probleemloos (moest ff een /dev/mouse symbolic link aanmaken, meer niet), maar de SVGA server wil niet starten (sorry, ff niet thuis, dus kan niet de logfile posten- komt straks wel). Ik weet dat het moet kunnen, want de grafische installatie van SuSe 7.0 plopte wel gelijk op 800x600x8b- de kaart kan het dus maar met xf86conifg kreeg ik het niet voor elkaar.

De kaart heb ik als 343 (generic VGA compatible) of 703 (non-supported VGA) gekozen in xf86config

Ideeen :? (als die log noodzakelijk blijkt post ik hem vanavond)

edit:
Erg brakke typvauten (incl. die pototo |:( >:) ) eruitgehaald

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 maart 2002 16:12 schreef dion_b het volgende:
OK, ben wat verder- Pototo (2.2r5) is geinstalleerd
LOL... Ik heb het al 'Potata', 'Patato' en nog meer genoemd gezien, maar 'Pototo' is nieuw voor me :D ;) (tis 'Potato' - 'aardappel')
De kaart heb ik als 343 (generic VGA compatible) of 703 (non-supported VGA) gekozen in xf86config
Mja, ik ben niet zo bekend met xf86config, maar moet je niet iets van 'generic SVGA' hebben?
Ideeen :? (als die log noodzakelijk blijkt postik heb vanavond)
Je zou eens kunnen beginnen met de foutmelding te geven die X geeft als je probeert die te starten ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
OK, komt die error:
code:
1
2
3
4
5
6
X: exec of /usr/bin/X11/XF86_SVGA failed
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key
giving up
Xinit: unable to connect to X server
Xinit: No such process (errno 3): Server error

Maar volgens mij zegt dit niet zoveel...

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Probeer eens apt-get install xserver-svga.

XFree 3.x werkt met verschillende X servers voor verschillende drivers. Zo heb je dus xserver-vga, voor generieke vga kaarten, xserver-svga voor generieke svga kaarten, xserver-savage voor de S3 savage chipsets, xserver-s3 voor de overige s3 chipsets, e.d.
code:
1

Dit zegt mij dat de XFree 3 X server voor svga kaarten niet is geinstalleerd (X is normaal een symlink naar de X server die opgestart moet worden, in dit geval XF86_SVGA, maar die is niet aanwezig).

XFree 4.x werkt overigens met maar één X server, die gebruik maakt van drivers om verschillende kaarten te ondersteunen.

Met dpkg -l "xserver-*" kun je zien welke X servers allemaal geinstalleerd zijn. xserver-xfree86 is de enige X server van XFree 4.x, maar die zal er niet bij staan als je Potato hebt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 18:36 schreef deadinspace het volgende:
Probeer eens apt-get install xserver-svga.

XFree 3.x werkt met verschillende X servers voor verschillende drivers. Zo heb je dus xserver-vga, voor generieke vga kaarten, xserver-svga voor generieke svga kaarten, xserver-savage voor de S3 savage chipsets, xserver-s3 voor de overige s3 chipsets, e.d.
code:
1

Dit zegt mij dat de XFree 3 X server voor svga kaarten niet is geinstalleerd (X is normaal een symlink naar de X server die opgestart moet worden, in dit geval XF86_SVGA, maar die is niet aanwezig).

XFree 4.x werkt overigens met maar één X server, die gebruik maakt van drivers om verschillende kaarten te ondersteunen.

Met dpkg -l "xserver-*" kun je zien welke X servers allemaal geinstalleerd zijn. xserver-xfree86 is de enige X server van XFree 4.x, maar die zal er niet bij staan als je Potato hebt.
Kijk, dat schiet al een stuk meer op. Geinstalleerd (leve apt-get :9 ) en hij start, zo te zien op 320x200x8b... nu nog de settings goed krijgen :+

Tnx! (en excuses voor de nOOb vraag- achteraf gezien was dit DOM)

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 maart 2002 19:01 schreef dion_b het volgende:
Kijk, dat schiet al een stuk meer op. Geinstalleerd (leve apt-get :9 ) en hij start, zo te zien op 320x200x8b... nu nog de settings goed krijgen :+
Dat kan onder andere met xf86config dus. Ik edit meestal XFrees config (/etc/XF86Config (-4)) zelf, maar ik ben niet zo bekend met de config format van XFree 3 (die is anders dan die van 4).

Je kunt met X -configure (als root) ook nog proberen een autogedetecteerde config te laten generen.

Btw, ik dacht dat je Woody wilde gaan draaien?
Tnx! (en excuses voor de nOOb vraag- achteraf gezien was dit DOM)
Mja, ik vind het meerdere X servers model van XFree 3 niet zo heel logisch...

Verwijderd

om volledig te zijn:
code:
1
XFree86 -configure

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 21:52 schreef compukid het volgende:
om volledig te zijn:
code:
1
XFree86 -configure
Um, command not found...

Maar goed, totdat ik het bak aan een fatsoenlijk monitor hang gaat het wel. En de positieve ervaringen met Debian zijn erg mooi meegenomen (Debian ondersteunt MCA en ik heb een lekker vage server die als het goed is binnen een week 72MB RAM heeft en met UPS m'n netwerk bedient).

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 maart 2002 21:59 schreef dion_b het volgende:
Um, command not found...
Omdat XFree86 de XFree 4.x X server is, en jij hebt 3.3.6.
X -configure (die ik ook al noemde) werkt wel, want X is een symlink naar de default X server (XF86_SVGA in jouw geval).
Maar goed, totdat ik het bak aan een fatsoenlijk monitor hang gaat het wel. En de positieve ervaringen met Debian zijn erg mooi meegenomen (Debian ondersteunt MCA en ik heb een lekker vage server die als het goed is binnen een week 72MB RAM heeft en met UPS m'n netwerk bedient).
Als het een server is, is het misschien verstandiger om helemaal niet grafisch te klooien, maar goed met de commandline leren om te gaan.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 22:42 schreef deadinspace het volgende:
Als het een server is, is het misschien verstandiger om helemaal niet grafisch te klooien, maar goed met de commandline leren om te gaan.
Twee aparte bakken, dit is m'n vage hard/software testbak met een P3-700 en verder datgene waar ik op een bepaalde dag zin in heb- verwisselbare HDD slede voor meerdere OS, momenteel dus Linux en een rare roze vga kaart :z

De server is een Apricot/Mitsubishi 486DX-2 66 server met dual channel (2x32b) memory controller en een MCA2 bus met daarop 2 NICs en een SCSI adapter. In een eerdere topic achterhaald dat Debian al die troep kan sturen. En nee, ik denk ook niet dat ik daarop met X ga klooien. Ik ben sowieso van de DOS generatie (de andere HDD die vaak in de wisselslede van de testbak hangt is m'n oude DOS 6.2 disk) dus command lines vind ik heus niet eng - het is alleen een nieuwe taal die ik moet aanleren :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1