Toon posts:

hdd waterkoeling deel IV

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer mijn schijven in een geluidsdichte doos in te bouwen, en te koelen met een koperbuis.
Dit zijn plaatjes van een nieuwe poging.

Broodtrommel en tandenschuim achterzijde:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1840756112
Broodtrommel en tandenschuim voorzijde:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2424962381
Ingepakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1958061571
Dicht, achterzijde:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2035778884
Dicht, voorzijde:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2952467269

De geluidswinst valt mij echter tegen: het gegier van de IBM blijft hoorbaar (circa 25%).
Misschien dat de doos IN een PC-kast met tandenschuimplaten wel een goede isolatie geeft.
Ik denk dat je de isolatie van de schijven ook perfect moet uitvoeren (absoluut geen geluidslekken).

Temperatuur is volgens HDD-Temperature trouwens stijgend: 34 graden (in serie met CPU).

N.B.: de schijven zitten met dit soort plaatjes aan elkaar vast:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2314656057
Ik denk dat je -als je de herrie geen probleem vindt- je twee van deze 1mm koperplaatjes eenvoudig tussen je schijven en de hdd-houder in kunt schuiven, om de koeling van de U-buis te verbeteren.

_EDIT:______________________________________________
Ik heb even een kussen >:) op de doos gelegd, en daardoor is het gegier bijna geheel weg. Dus er is een nog betere geluidsisolatie nodig. Dunner, maar luchtiger?

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49
dat ziet er wel cool en stil uit he.

Maar ja ik zou de temperatuur mar goed in de gaten blijven houden want anders blaas je je kostbare schijfjes op

Hoie bous je je brood trommel trouwens in ??

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bouw je je broodtrommel trouwens in ??
Het past in een 5" slot, net als een cd-romspeler dus.

Temperatuur nog steeds stijgend. :(

De Silentdrive doet hetzelfde, maar heeft geen goede koeling. Een geluidsdichte doos, maar daar mogen geen 7200 schijven in.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17

Wimo.

Shake and Bake!

Op vrijdag 15 maart 2002 15:21 schreef augustus het volgende:

[..]

Het past in een 5" slot, net als een cd-romspeler dus.

Temperatuur nog steeds stijgend. :(

De Silentdrive doet hetzelfde, maar heeft geen goede koeling. Een geluidsdichte doos, maar daar mogen geen 7200 schijven in.
Anders bouw je je waterkoeling IN die silentdrive.. heb die dingen goed bekeken en er is genoeg ruimte .. het is te doen dus

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 09:08

AcouSE

Swedish Chef

Ruimtes in je doosje opvullen met watten?

• Speedy_J
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Speedy_J

...........

Mijn schijf zit ook ingepakt in een stuk schuimgeval, wat dan weer vast zit met elastiek, ik hoor mijn schijf gewoonlijk dus echt niet meer, alleen als ie zwaar aant werk is hoor ik een heel licht geratel. Temperatuur komt maximaal op zo'n 48 graden, gewoonlijk rond de 41. Volgens de specificaties mag ie tot de 55 graden dus maak me daar verder ook nie echt zorgen om.

Verwijderd

Aan de bovenkant van je HD zit toch een gaatje waarbij staat.. 'Do not cover this hole' .. levert dat geen problemen op?

Verwijderd

Ik heb ook zo'n watercooler gemaakt voor me HDD alleen dan koperplaten aan alle vier de kanten, toen ook noppenschuim geprobeerd en dat viel inderdaad vies tegen, maar nu heb ik het STEENWOL! dat spul heeft een veel grotere dichtheid dan die open-cel-structuur van dat schuim. probeer dat eens en je zal zien dat het werkt

PS die cooler van mij is zo lek als een mandje (nu geen tijd om het te fixen), heb het dus ook zonder water getest.
magoed ik ga pas resultaten posten als me complete bak ge-WC'd is.
als je vragen hebt dan hoor ik het wel

Verwijderd

Topicstarter
Fruitsky: maak eens een foto'tje!
Als de aansluitingen lekken kun je gas-tape gebruiken onder de slang. Dat heb ik i.i.g.

De doos is natuurlijk niet luchtdicht, zodat het gaatje op de hdd ook niet afgesloten wordt.

N.B. De doos helpt natuurlijk wel tegen de herrie, maar ik had een fluisterstille hdd verwacht. Het gegier blijft hoorbaar, maar wel veel minder luid. Ik ga het tandenschuim iets luchtiger toepassen (tanden afknippen!)

Ik heb de twee schijven (primary master and slave) op één ide-kabel aangesloten. Dat ging toen HEEL traag.
Dus weer ieder z'n eigen kabel (primary master & secundary slave).
En nu zit ik met allerlei Windows bluescreens en niet startende programma's, foutmeldingen, en MS-DOS compatibiliteitsmodus.... :(

Edit: blijkt dat ik de cdromspeler en brander moet aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Vals alarm!
Nogal logisch dat de temperatuur bleef stijgen.
Ik was vergeten de pomp aan te zetten! :(
Mijn PC heeft twee uur gedraaid zonder pomp.
Het waterblokje was dus heel erg heet, en mijn ingepakte schijven liepen tegen de 40 graden.
En opvallend: zogauw ik de pomp aanzette werd het waterblokje weer koud -een secondenkwestie-, en zakte de drivetemperatuur.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Aardig vet dat ie nog 2 uur heeft gedraait!!!!

Liep ie niet vast joh?

Verwijderd

Topicstarter
PC liep niet vast.
PIII-500@560

Ik denk dat het koper PLUS het water genoeg buffer geeft om zonder pomp te kunnen draaien.
Theoretisch stijgt de temperatuur pas boven de 100 graden als je systeem is drooggekookt! ;)

Conclusie: waterkoeling is veiliger dan luchtkoeling. :P

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 16 maart 2002 16:53 schreef augustus het volgende:
Conclusie: waterkoeling is veiliger dan luchtkoeling. :P
hehe, stoom in je leidingen :X

Verwijderd

Topicstarter
Sluit je een fluitketeldop op de vulslang aan. :)
Oververhit en droogkoken?
Phhhûûûût!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

ROFL, of je gaat natuurlijk een stoere installatie maken die water kookt en met de stoom weer electriciteit opwekt :D

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 17:43 schreef m-m het volgende:
ROFL, of je gaat natuurlijk een stoere installatie maken die water kookt en met de stoom weer electriciteit opwekt :D
Heheh, een computer die oneindig blijft draaien (helaas natuurkundig onmogelijk :) (8> )
Pagina: 1