Toon posts:

1 domein + 3 servers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Stel: ik heb 1 domein en 3 servers beschikbaar.
server A => doorlinkserver
server B => hoofdpagina
server C => reserve server

Ik heb een domein die forward naar server A.
Is het mogelijk dat er op server A een scriptje staat die eerst gaat kijken of server B aan is en zo ja dan vanaf server B de pagina laad. En als server B nu uit is dat het scriptje dan naar server C gaat en daar de pagina vanaf laad.

Iemand hier een scriptje voor?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FreeBSD neem ik aan?
Je mag wel wat meer toelichting geven over wat voor server, wat voor webserver, dit is onduidelijk.

Bovendien is dan non Windows operatingsystems of netwerken een geschiktere plaats voor dit topic.

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 13:30 schreef freebie het volgende:
Hoi,

Stel: ik heb 1 domein en 3 servers beschikbaar.
server A => doorlinkserver
server B => hoofdpagina
server C => reserve server

Ik heb een domein die forward naar server A.
Is het mogelijk dat er op server A een scriptje staat die eerst gaat kijken of server B aan is en zo ja dan vanaf server B de pagina laad. En als server B nu uit is dat het scriptje dan naar server C gaat en daar de pagina vanaf laad.

Iemand hier een scriptje voor?
ja maar waarom? als a down is komt hij toch nooit bij c uit, want als a down is kan ie hem niet naar b en vervolgens naar c doorsturen of bedoel je dat niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:36 schreef svdmeer het volgende:
FreeBSD neem ik aan?
Je mag wel wat meer toelichting geven over wat voor server, wat voor webserver, dit is onduidelijk.

Bovendien is dan non Windows operatingsystems of netwerken een geschiktere plaats voor dit topic.
Dat klopt FreeBSD 4.5

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:36 schreef Kertje het volgende:

[..]

ja maar waarom? als a down is komt hij toch nooit bij c uit, want als a down is kan ie hem niet naar b en vervolgens naar c doorsturen of bedoel je dat niet ?
Ga ervanuit dat server A altijd aan is! En server A kiest dus tussen B/C of een van die aan is en daarvan laad ie dan verder.

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 13:43 schreef freebie het volgende:

[..]

Ga ervanuit dat server A altijd aan is! En server A kiest dus tussen B/C of een van die aan is en daarvan laad ie dan verder.
kijk je met een php scriptje ofzo of die server bereikbaar is en stuur hem aan de hand daarvan door naar de juiste server

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zijn B en C Windows '95 servers of zo die elk uur een keer uitvallen ;)

Ik begrijp het probleem niet zo, want als alle servers FreeBSD machines zijn, dan vallen ze simpelweg niet uit. Tenzij het natuurlijk gaat om verschillende internet-verbindingen waar die servers aan hangen die soms weg kunnen vallen.

Scripten is niet mijn sterkste kant, maar ik snap wel een beetje wat je kunt doen...

Je maakt een scriptje dat zeer regelmatig (bv. elke 10 minuten) wordt uitgevoerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- Uit een bestand of omgevingsvariabelen halen naar welke 
  server het verkeer op dit moment wordt geleid (ik neem 
  aan alles dat door poort 80 gaat)
- Ping server B, check poort 80, of doe iets anders om te 
  controleren of dat ding beschikbaar is.

- Zo JA
    - Wordt het verkeer op dit moment naar B geleid?
    - Zo JA: Einde script, alles ok
    - Zo NEE: Verander forwarding rule zodat poort 80 naar
 B gaat in plaats van C

- Zo NEE
    - Wordt het verkeer op dit moment naar C geleid?
    - Zo JA: Einde script, er hoeft niks te gebeuren
    - Zo NEE: Verander forwarding rule zodat poort 80 naar
 C gaat in plaats van B

Dit is echter geen mooie oplossing. Als B down gaat, duurt het namelijk vrijwel altijd enkele minuten voordat naar C wordt overgeschakeld en in die tijd is de site down.
Maar misschien zijn er ook wel andere methodes.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:48 schreef Kertje het volgende:

[..]

kijk je met een php scriptje ofzo of die server bereikbaar is en stuur hem aan de hand daarvan door naar de juiste server
Oja, server A kan geen php draaien.

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 13:49 schreef freebie het volgende:

[..]

Oja, server A kan geen php draaien.
dan doe je het met perl
Pagina: 1