Kan ik een pc in elkaar zette?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweaker,

Ik mag een nieuwe pc kopen via een pc prive project op me vaders werk. Ik weet al aardig wat ik wil en volg nogsteeds al het hardwarenieuws voor de perfecte samenstelling.

Omdat ik goed gebruik wil maken v/h budget zit ik er over te denken om zelf de onderdelen in elkaar te zetten. Omdat je dan die kosten niet meer hebt snappie.

Nu is me vraag.. denk jij dat dat me goed gaat lukken? Ik heb er geen ervaring mee namelijk. Heb wel vaker PCI-kaarten er in en uit gegooid, een nieuwe HD of CD-writer geinstalleerd of een geheugenreepje er bij geprikt, maar verder toch niet echt.
Komt er toch wel een stuk kennis bij kijken of denk je dat het moet lukken met de gebruiksaanwijzing? (als die er bij zit :?). Het is bijna zeker dat het een Intel P4 systeem word (P4T-E)

After all.. ik heb altijd jullie slimme koppen nog om te helpen he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48
Kijk eens even op www.eynstein.nl daar staat een complete handleiding in stappen om een computer in elkaar te zetten, met duidelijke foto's erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

met het een redelijk moederbordboekje erbij (neem een bekend merk als Asus, Abit, Epox, ...) en alle driver-CD's moet het lukken, de meeste moederborden staan vanuit de fabriek al goed ingesteld om meteen gebruikt te worden zonder al te veel gejumper of BIOS-wijzigingen. Check verder wat topics over master/slave instellingen van IDE apparaten etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je voorzichtig bent, en gewoon de handleiding volgt(mobo boekje) dan kan er weinig misgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:22 schreef janster het volgende:
Kijk eens even op www.eynstein.nl daar staat een complete handleiding in stappen om een computer in elkaar te zetten, met duidelijke foto's erbij.
Hey :) daar kan ik wat mee! ..thnx

Ook de anderen bedankt voor de snelle reply *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 21:38
succes ermee.
we horen het hier wel als er iets niet lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Als je nu je eigen handleiding hier post, dan hebben andere Noobs er ook wat aan.

Bovendien is een tweaker dol op pics!!!

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:27 schreef juanp het volgende:
succes ermee.
we horen het hier wel als er iets niet lukt :)
thnx.. en er zal vast nog wel wat komen denk, twiekers lastig vallen met noob-vragen >:) ..be aware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-07 12:12
Op vrijdag 15 maart 2002 13:32 schreef AoD_Lunatic het volgende:

[..]

thnx.. en er zal vast nog wel wat komen denk, twiekers lastig vallen met noob-vragen >:) ..be aware ;)
>:) :D

mja ik zou zelf een AMD neemen scoort op zelfde clok speed veel beter en zo kan ik nog wel paar argumenten noemen aleen als je aleen maar gaat fotosjopen dan kan je p4 beter neemen maar voor gamezzz..... :) mja als je de specs eens geeft zouden we beter kunnen kijken of somige onderdeelen nog probs gaan geven enzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:51
Als je een PC uitelkaar kan halen, kun je hem ook weer in elkaar zetten.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:39 schreef PaszWerken het volgende:
Als je een PC uitelkaar kan halen, kun je hem ook weer in elkaar zetten.
ja .... cpu cooler gaat er makelijk af bij zon amd maar er op ... |:( als je niet op past ( zeker met de normal athlons niet de XP dus ) Crus je de core :) dus beginers gerbuiken beter een SPACER ... Spacer's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 09:17
Een kleuter kan het ook, dus het moet jou ook lukken

Het is trouwens ook wel eens een goede ervaring.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:43 schreef cornelisprul het volgende:

idd maar een kleuter kan ook fouten maaken .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou lekker de componenten die je wilt bij informatique uitzoeken en hun het in elkaar laten zetten. Als hun wat vernachelen dan is het hun schuld :)
En op zo'n systeem krijg je nog 2 jaar garantie ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee ik denk niet dat dat je gaat lukken. Luister nou maar naar je papa en bestel een compaq ofzo want dat wordt niks met zon kleuterinstelling. Die post van jouw is net een advertentie voor vrijen en zo.......

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:48 schreef laurenshof het volgende:
Ik zou lekker de componenten die je wilt bij informatique uitzoeken en hun het in elkaar laten zetten. Als hun wat vernachelen dan is het hun schuld :)
is idd een goede winkel aleen hij wil het zelf bouwen ( en WEET goed koop is duur koop.... slechte ervaaringen @ gistron zelfde kapote mobo's terug stuuren enzo :r :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:50 schreef Speedyrage het volgende:
Nee ik denk niet dat dat je gaat lukken. Luister nou maar naar je papa en bestel een compaq ofzo want dat wordt niks met zon kleuterinstelling. Die post van jouw is net een advertentie voor vrijen en zo.......

:r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r :r
en dat moet jij zeggen um ff kieken 172 posts .... |:( iedereen moet het toch voor het eerst doen :? wrom hem nou zo afkraaken als jij vind dat hij het niet kan nou laat hem dan en niet zo flamen ....

ow en BTW comprAq is troep.... kan je helemaal niet tweaken .... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06-2024

Malebolgia

Move, or be moved

Ik zou lekker de componenten die je wilt bij informatique uitzoeken en hun het in elkaar laten zetten. Als hun wat vernachelen dan is het hun schuld
voor een tweaker-in-wording is dit natuurlijk minderwaardig >:).

Zelf een comp in elkaar zetten is echt een koekje met handleiding van je mobo erbij. Viel me zelf ook erg mee. Het moeilijkste en gevaarlijkste is je koelblok+cooler bevestigen (bij eem AMD dan). Daar kun je je mobo mee mollen, omdat je heel veel kracht moet zetten op een klein pinnetje. daar moet je dus ff op letten. De rest is heel simpel.

veel suc6, en laat ff weten hoe het gegaan is ;)

"People should know when they're conquered..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem-alex
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05-2024

willem-alex

you don't wanna know ...

Op vrijdag 15 maart 2002 13:43 schreef cornelisprul het volgende:

...en om dat laatste gaat het 'm nou juist. In principe kan iedereen het wel: gewoon wat boekjes lezen en hier en daar wat proberen. Het punt is alleen dat het bouwen van een computer NOOOOOIT zonder problemen gaat. En daar heb je weer veel ervaring voor nodig.
Samengevat: als je pa het niet erg vindt dat hij z'n nieuwe pc een tijdje niet kan gebruiken, gewoon doen, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Ik heb afgelopen weekend mijn neefje van 13 geleerd hoe hij een pc moet bouwen, dus jou moet het ook wel lukken....

Toch? >:)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:53 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

voor een tweaker-in-wording is dit natuurlijk minderwaardig >:).

Zelf een comp in elkaar zetten is echt een koekje met handleiding van je mobo erbij. Viel me zelf ook erg mee. Het moeilijkste en gevaarlijkste is je koelblok+cooler bevestigen (bij eem AMD dan). Daar kun je je mobo mee mollen, omdat je heel veel kracht moet zetten op een klein pinnetje. daar moet je dus ff op letten. De rest is heel simpel.

veel suc6, en laat ff weten hoe het gegaan is ;)
zoals ik zij ;) Spacer's :P mja idd CPU core crussen is het ergster wat je zowat kan doen ( sja de rest wordt steeds meer foolproof ) en zoals die jongen boven me zegt het kan idd zo zijn dat er iets al kapot is ( zoals bij mijn laatse computertjuh ... mobo had alles zowat gesloopt :'( VGA ram CPU alles wat onboard zat :'( dus ja kan wat probs werw8en maar het zal een "HOPELIJK" goede ervaaring zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet dat de AMD XP veel beter presteert voor games, en ik ben ook een die hard gamer (mag je dat over jezelf zegge?). Maar ik koop de pc van pa`s centen, voor de hele familie, en hij wilt liever voor de kwaliteiten van Intel gaan.. stabiliteit/duurzaamheid. Eigenlijk ben ik best wel overtuigd van AMD`s kwaliteit, maar neem toch maar het zekere voor het onzekere (of andersom :?:)) Het is een feit dat de XP veel warmer wordt, dus eerder kan doorbranden, moet je goeie cooler hebben, maakt meer lawaai. Maar toch.. hijs wel sneller :'(
Maar laat het hier niet uitdraaien op welke onderdelen ik zou moeten kiezen, of dat het allemaal wel werkt met elkaar. Dat komt wel goed en als ik er toch info over wil, post ik toch een nieuwe thread :D

Wat ik voorlopig op me lijstje heb staan:

Asus P4T-E
Intel P4 2.0Ghz Northwood (boxed)
2 x 256Mb RDRAM PC800 (RIMM)

een GeForce4 Ti4400 of 4600
Creative SB Audigy Player
3Com 3C905C-TX-M FastEtherlink 10/100

Maxtor DiamondMax Plus D740X 40Gb 7200rpm U-ATA133
heb nog een Aopen 48x CD-ROM speler liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 13:59 schreef AoD_Lunatic het volgende:
Ja, ik weet dat de AMD XP veel beter presteert voor games, en ik ben ook een die hard gamer (mag je dat over jezelf zegge?). Maar ik koop de pc van pa`s centen, voor de hele familie, en hij wilt liever voor de kwaliteiten van Intel gaan.. stabiliteit/duurzaamheid. Eigenlijk ben ik best wel overtuigd van AMD`s kwaliteit, maar neem toch maar het zekere voor het onzekere (of andersom :?:)) Het is een feit dat de XP veel warmer wordt, dus eerder kan doorbranden, moet je goeie cooler hebben, maakt meer lawaai. Maar toch.. hijs wel sneller :'(
Maar laat het hier niet uitdraaien op welke onderdelen ik zou moeten kiezen, of dat het allemaal wel werkt met elkaar. Dat komt wel goed en als ik er toch info over wil, post ik toch een nieuwe thread :D

Wat ik voorlopig op me lijstje heb staan:

Asus P4T-E
Intel P4 2.0Ghz Northwood (boxed)
2 x 256Mb RDRAM PC800 (RIMM)

een GeForce4 Ti4400 of 4600
Creative SB Audigy Player
3Com 3C905C-TX-M FastEtherlink 10/100

Maxtor DiamondMax Plus D740X 40Gb 7200rpm U-ATA133
heb nog een Aopen 48x CD-ROM speler liggen
toon volledige bericht
sja als je zon .13 AMD neemt ( vanaf 2200+ ) dan heb je meteen minder warmte lijkt me en sja icq me anders ff ik ken wel stille coolers en je VADER moet je gewoon ompraaten
want AMD is echt niet meer zoals 3 jaar geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Ja, ik zat me te vervelen, dus ik d8 "ik typ ff een topic op GoT over waar ik aan zit te denken". Het is toch niet gek dat je daar over zit te twijfelen.

Jij wist toch ook waar je je paal(tje? :P) in moest steken voordat je ging vrijen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 14:04 schreef RS_003 het volgende:

[..]

sja als je zon .13 AMD neemt ( vanaf 2200+ ) dan heb je meteen minder warmte lijkt me en sja icq me anders ff ik ken wel stille coolers en je VADER moet je gewoon ompraaten
want AMD is echt niet meer zoals 3 jaar geleden ;)
Hahaha.. ja, alleen jammer dat tie nog niet te koop is he? :+
Ik zit al 1,5 maand op de GeForce4 te wachten, dus als die te koop is bestel ik toch echt wel hoor.

je kan blijven wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op vrijdag 15 maart 2002 14:08 schreef AoD_Lunatic het volgende:

[..]

Hahaha.. ja, alleen jammer dat tie nog niet te koop is he? :+
Ik zit al 1,5 maand op de GeForce4 te wachten, dus als die te koop is bestel ik toch echt wel hoor.

je kan blijven wachten
idd :+ mja ik mag sinds eergisteren ook via pc prive een compie koopuh ( whe he weer een compie er bij :) ) en ik w8 wel ff tot die 2200+ uit is en de GF 4 TI 4400 iets goedkoper is want dat wil ik :) MMMMmmmmm 120 fps in Unreal 2 :P >:) :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem nou maar gewoon die P4 en geen AMD, daar kan alleen maar ellende van komen :'(, zeker als je nog nooit eerder een PC geklust hebt. Één verkeerde actie en die AthlonXP is rijp voor de pedaalemmer en er is helemaal niemand op dit forum die je dan nog kan helpen. Voor beginners zoals jij zijn die P4's ideaal :), lekkere heatspreader, makkelijkere koelermontage, fatsoenlijke hittebeveiliging, betere driverondersteuning, een kind kan de was doen.

En of je het kan? Tsja, als je een beetje zeker van je zaak bent wel hè, dat kunnen wij niet bepalen. Voor alles is er een eerste keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:36

bloasfist

Slot-A Crew

Op vrijdag 15 maart 2002 15:03 schreef Lemmeb het volgende:
Neem nou maar gewoon die P4 en geen AMD, daar kan alleen maar ellende van komen :'(, zeker als je nog nooit eerder een PC geklust hebt. Één verkeerde actie en die AthlonXP is rijp voor de pedaalemmer en er is helemaal niemand op dit forum die je dan nog kan helpen.
Tenzij je gedragsstoornissen of een slechte hand oog coordinatie hebt kun je gewoon een amd nemen hoor. Ik heb laatst voor het eerst een athlonxp pc voor iemand gebouwd. Echt niks aan het handje hoor. Kwestie van gezond verstand gebruiken, kijken hoe het moet en gewoon rustig die cooler erop duwen.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 15:15 schreef bloasfist het volgende:
Tenzij je gedragsstoornissen of een slechte hand oog coordinatie hebt kun je gewoon een amd nemen hoor. Ik heb laatst voor het eerst een athlonxp pc voor iemand gebouwd. Echt niks aan het handje hoor. Kwestie van gezond verstand gebruiken, kijken hoe het moet en gewoon rustig die cooler erop duwen.
Allemaal leuk en aardig, dan kan je straks als hij wat stukgemaakt heeft en hier komt klagen, zeggen dat hij vast gedragsstoornissen of een slechte hand oog coordinatie heeft, maar daar koopt hij dan niks meer voor. Uit het feit dat hij hier eerst post om dit te vragen, blijkt al dat hij niet zo zeker van z'n zaak is. Dus laat hem nou maar gewoon aan die P4 klussen, kan er bijna niks verkeerd gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-07 16:23
Heb maar 2 tips:

1. Handleidingen lezen.
2. Heb geduld tijdens het bouwen.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Laatst online: 25-07 14:28

Erikie

www.erikie.nl

en nog iets leuks, niet je sims verkeerd om erin proppen, of denken dat je processor niet goed past .. dus niet forceren.. voor de rest kan er weinig fout gaan... ja, je zult wel wat moeten kloten met de jumpers..

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Laatst online: 17:53

Phydomir

Dennis

betere driverondersteuning
lol... sure dude...
Op vrijdag 15 maart 2002 13:41 schreef RS_003 het volgende:
Crus je de core :) dus beginers gerbuiken beter een SPACER ... Spacer's :P
hmmz.. is zo'n spacers sowieso al niet handig. Ik maak uit de verhaaltje op die site nml. op dat ie z'n hitte beter kwijt kan.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Lees dit artikel ook eens:

Beginners handleiding: het zelf bouwen van een PC in 20 stappen

En neem vooral de tijd om je Pc te bouwen. Forceer nooit iets als het niet past. Lees het boekje van je moederbord aandachtig door.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

als jij niet 100% wist hoe een pc te maken...
zou jij het dan leuk vinden als iemand een flame als de jouwe zou posten...

kom op man grew up
niet zo lame doen je lijkt wel een kind van 12

ik raad je aan om ff op www.twisted-hardware.net te kijken
daar zie je wat je dus niet moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 16:09

Kirpeknots

Wazzup!

Op vrijdag 15 maart 2002 13:52 schreef RS_003 het volgende:

[..]

....

ow en BTW comprAq is troep.... kan je helemaal niet tweaken .... |:(
Fout. Ik heb de B21 hack op mijn vriendin d'r Deskpro EP gedaan.

Een Compaq is moeilijk te tweaken. Niets is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 16:12 schreef Phydomir het volgende:

[..]

lol... sure dude...
Ja inderdaad, sure :Z Of wou je soms ontkennen dat er op dit forum heel veel problemen gepost worden die betrekking hebben op de VIA4in1? Die Intel Busmaster en AGP-drivers werken altijd, zelfs de standaard bij het besturingssysteem meegeleverde versie. En dat is bij VIA wel anders. Ik heb nog nooit iemand horen roepen Die Inteldrivers zijn zo brak, ik denk dat ik maar op VIA overstap!, andersom zie je dat echter vaak genoeg. Sterker nog, die Inteldrivers werken zo goed, dat de meeste gebruikers niet eens wéten dat er ook nieuwere van de Intel-site gedownload kunnen worden.

En dit is niet bedoeld als flame naar VIA ofzo, ik ben zelf een 100% tevreden VIA-gebruiker. Helaas geldt dit niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

easy as hell !
gewoon mobo boekie erbij vatte, proc boekie erbij, mem boekie, koeler boekie, videokaart boekie enz...
tis echt heel simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 16:31 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Sterker nog, die Inteldrivers werken zo goed, dat de meeste gebruikers niet eens wéten dat er ook nieuwere van de Intel-site gedownload kunnen worden.
Ja joh? :+
Dat wist ik idd niet.. ff zoeke :) ..voor me ouwe BX-je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Het is je pa's geld:
Ik zou niet het risico nemen de eerste processor die ik installeerde meteen maar te crushen (kan) of de socketpin af te breken (= nieuw moederbord). Ik zou de P4 kopen, ook omdat de kwaliteit gewoon BETER is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Laatst online: 17:53

Phydomir

Dennis

Op vrijdag 15 maart 2002 16:31 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja inderdaad, sure :Z Of wou je soms ontkennen dat er op dit forum heel veel problemen gepost worden die betrekking hebben op de VIA4in1? Die Intel Busmaster en AGP-drivers werken altijd, zelfs de standaard bij het besturingssysteem meegeleverde versie. En dat is bij VIA wel anders. Ik heb nog nooit iemand horen roepen Die Inteldrivers zijn zo brak, ik denk dat ik maar op VIA overstap!, andersom zie je dat echter vaak genoeg. Sterker nog, die Inteldrivers werken zo goed, dat de meeste gebruikers niet eens wéten dat er ook nieuwere van de Intel-site gedownload kunnen worden.

En dit is niet bedoeld als flame naar VIA ofzo, ik ben zelf een 100% tevreden VIA-gebruiker. Helaas geldt dit niet voor iedereen.
|:( dat heeft dus vrij weinig met AMD te maken maar meer met VIA... enuh... die 4-in-1 drivers lossen bijna alles op (tenminste... ik heb nog helemaal geen problemen gehad met via en de 4-in-1 drivers)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 16 maart 2002 10:07 schreef Phydomir het volgende:

[..]

|:( dat heeft dus vrij weinig met AMD te maken maar meer met VIA... enuh... die 4-in-1 drivers lossen bijna alles op (tenminste... ik heb nog helemaal geen problemen gehad met via en de 4-in-1 drivers)
:Z bijdehandje. Als je een moederbordje koopt voor AMD, kom je 9 van de 10 keer uit bij eentje met een VIA-chipset. En bij een Intelproc komt vaak een mobo met Intelchipset. De drivers van die andere chipsetbakkers voor AMD, (SiS, Ali enzo) zijn trouwens vaak ook niet echt om over naar huis te schrijven. Verder, dat het bij jou allemaal werkt is fijn voor je, maar bij velen op dit forum werkt het niet naar behoren, getuige het grote aantal topics waar de VIA4in1 een rol in speelt. Dus zit niet zo te miereneuken ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Laatst online: 25-07 14:32

Scatman_II

R9500 Pro >:)

heyyy, dit komt echt als geroepen zeg :) Heb net een case + cd-rom drive + toetsenbord gekocht @ Utrecht PC discount :P

Nog ff wat spul (cpu, mobo e.d. ;) ) bestellen en ik ga ook prutsen :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Ik zou het mobo, cpu en mem bij dezelfde winkel kopen.

Ik heb behoorlijk veel problemen omdat ik dit niet had gedaan.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 25-07 18:25
dat gaat je zeker lukken.
Ik heb m`n pc in elkaar gezet na 3 jaar ervaring met een compaq. Aan dat ding kon je dus echt bijna niks veranderen. Het enige wat ik deed was een cd brander er in zetten en een voodoo2 kaart. Het is niet zo lastig als het lijkt; hier staat wel een aardige handleiding:
http://www.hardwareinfo.net/artikelen.php?id=36 (deze heb ik gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 07-07 19:45
De eerste keer dat ik een pc bouwde schroefde ik het mobo vast tegen de kast aan :) kortsluiting natuurlijk >:) Dat soort n00b dingen moet je echt mee uitkijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoOhT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 10:06
Ik denk dat het je wel lukt maar gewoon heel goed oppassen en veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb trouwens de samenstelling veranderd nu. Dankzij jullie reply`s ga ik toch maar voor de AMD *D

Dit heb ik nu staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~gamm/266PC.jpg
nee, ik hoef geen CD-ROM-speler, heb nog een Aopen 48x uit 1999 liggen :)

Ik ben er van bewust dat het iets pittiger is met een AMD systeem, maar ik ga het gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er leuk uit...dat systeempje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

Op zaterdag 16 maart 2002 20:13 schreef Un4GiveN het volgende:
De eerste keer dat ik een pc bouwde schroefde ik het mobo vast tegen de kast aan :) kortsluiting natuurlijk >:) Dat soort n00b dingen moet je echt mee uitkijken. :+
jaja dat deed ik ook :)
ik mijn opa bellen (is al 3 jaar geleden)
ik vroeg...warom doet mijn pc het nu niet???
opa kwam...en lag helemaal in een scheur :D

met dat mobo moet je inderdaad oppassen en het geheugen.
aangezien je een makkelijke coolermaster koopt is die makkelijk te bevestigen dus cpu is niet zo'n probleem

denk er wel aan niet teveel warmtegeleidende pasta te gebruiken
maar waarscheinlijk zit op die cooler al een stickertje
die de warmte geleid dus dat is overbodig

suc6 m8 ...ennuh join the club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 06:18 schreef AoD_Lunatic het volgende:
Heb trouwens de samenstelling veranderd nu. Dankzij jullie reply`s ga ik toch maar voor de AMD *D

Dit heb ik nu staan:

[afbeelding]
nee, ik hoef geen CD-ROM-speler, heb nog een Aopen 48x uit 1999 liggen :)

Ik ben er van bewust dat het iets pittiger is met een AMD systeem, maar ik ga het gewoon doen :)
grotere harde schijf en a7v333 (vooral het eerste, trust me), verder :9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalle--
  • Laatst online: 07-08-2020
het enige waar je je eigelijk in kan vergissen zijn de kabels van de ledjes die je zou kunnen omdraaien
anders is er niets dat je kan foutsteken

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

hm, toch maar een XP duz ;)
Ik denk eigelijk dat het weinig uitmaakt... Volgens mij zijn om de 1 of andere manier veel mensen tegen Intel omdat dat met Microsoft te maken lijkt te hebben (dnw why, maar dat d8 ik eerst ook :?)

maargoed, uhm, Op die site van hardware info zeggen ze dat je eerst je mobo erin moet doen en dan pas de cooler... is het niet veel handiger eerst de cooler erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe altijd eerst me mobo in mekaar zetten, dus processor, koeler en gehuegen erop, en dan pas in me kast, dat werkt handiger, kan je beter met de koeler klooien ;), want je hebt meer bewegingsvrijheid dan, dus dat is wel een voordeel als de koeler er niet makkelijk opgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 11:51 schreef Scalle-- het volgende:
het enige waar je je eigelijk in kan vergissen zijn de kabels van de ledjes die je zou kunnen omdraaien
anders is er niets dat je kan foutsteken
Je kan de jumpers wel verkeerd steken, zodat master en slave-instellingen verkeerd staan, maar ja, die kan je makkelijk terugveranderen.

Bovendien moet je opletten hoe je de processor in de socket moet steken, anders is t zo zonde van je pinnetjes (en je geld :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

pinnetjes buigen is verdomd vervelend :)

gelukkig waren het allemaal 386's, maar die hebben er ook nog flink wat opzitten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Op zondag 17 maart 2002 13:53 schreef Scatman_II het volgende:
hm, toch maar een XP duz ;)
Ik denk eigelijk dat het weinig uitmaakt... Volgens mij zijn om de 1 of andere manier veel mensen tegen Intel omdat dat met Microsoft te maken lijkt te hebben (dnw why, maar dat d8 ik eerst ook :?)

maargoed, uhm, Op die site van hardware info zeggen ze dat je eerst je mobo erin moet doen en dan pas de cooler... is het niet veel handiger eerst de cooler erop te zetten?
tsja, ligt er aan welke cooler je hebt. Bij mijn cooler (silverado) is dat niet zo makkelijk, aangezien deze erg hoog is. Hierdoor kan ik mijn plaat waar het mobo op zit er niet zo uithalen...dan moet ik eerst de fans van die silverado van het koelblok afschroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

hm, ok :)

maar over het algemeen lijkt het me makkelijker eerst de coolers te monteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Op zondag 17 maart 2002 14:04 schreef Scatman_II het volgende:
hm, ok :)

maar over het algemeen lijkt het me makkelijker eerst de coolers te monteren :)
is het ook.
ik monteer ook eerst m`n koelblok (met de fans er af geschroefd). Als ie er dan weer inzit doe ik de fans er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel fans hebbie er dan opzitten??? omdat je het over meerdere hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Op zondag 17 maart 2002 14:10 schreef Blokkie het volgende:
Hoeveel fans hebbie er dan opzitten??? omdat je het over meerdere hebt?
op een silverado zitten er 2 (standaard!). ik geloof dat het radiaal fans heten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff offtopic>>

Is de voeding van de AOpen Bigtower ATX, 300Watt grijs P4 (HQ08BP) wel genoeg voor de XP 2000+?
Misschien een heel stuk verstandiger om een Enermax Silent 350W er op te zetten? Of is die Aopen wel genoeg :?

En heeft er iemand ervaring met die kast? Zou ik er nog een extra fan op zetten, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zogauw het moederbord in de kast zit, kun je dus de rest zelf al (zeg je zelf)

Dusja, waarom zou het niet lukken???????

___Joey___ had ook nog nooit een pc in elkaar gezet, maar 2 weken geleden lukte het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjenn
  • Laatst online: 14-07 09:55
Ik bleek het ook te kunnen...

^
|

Zegt genoeg, echt waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders kan je altijd nog een site opzoeken waar een handleiding staat he, hoe je een pc in elkaar moet sleutelen (assembleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom uw peeceeke in elkaar steken voor 1000 frank met snelle sevice 7u/24 en natuurlijk wa cola en chips na het montere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De handleiding die ik aan t maken ben is gratis en binnenkort te bezichtigen en dan kan je echt wel zelf een pc in elkaar zetten,a ls je een KLEIN BEETJE hardwarekennis heb, dus dan kost t je niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Op zondag 17 maart 2002 22:03 schreef de666 het volgende:
ik kom uw peeceeke in elkaar steken voor 1000 frank met snelle sevice 7u/24 en natuurlijk wa cola en chips na het montere!
Euro's tegenwoordig he! :P
Blokkie schreef:
Ik doe altijd eerst me mobo in mekaar zetten, dus processor, koeler en gehuegen erop, en dan pas in me kast, dat werkt handiger, kan je beter met de koeler klooien , want je hebt meer bewegingsvrijheid dan, dus dat is wel een voordeel als de koeler er niet makkelijk opgaat
Ok, das logisch natuurlijk he, maare, waar leg je je mobo op als je dit aan het doen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook eens gedacht aan een bord met Nforce chipset!! Ik heb hier nog weinig overgehoord (geen nieuw = goed nieuws) en dat qdr is wel aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulinash
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02-2024
Op zondag 17 maart 2002 20:47 schreef Arjenn het volgende:
Ik bleek het ook te kunnen...

^
|

Zegt genoeg, echt waar :)
eej koel, dat mobo (KR7A-RAID) wil ik ook kopen maar omdat ik nu problemen heb met mijn radeon weet ik nog niet zeker of het aan mijn mobo ligt, moet haast wel want de radeon is ondertussen omgeruild (heb nu een Jetway 866 mobo)
dus mijn vraag aan jouw :
heb jij enige problemen ondervonden ? want de rest van je systeem is ook bijna het zelde
XP1800+ heb ik
ook 512DDR geheugen
SB LIVE! 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem nou maar gewoon die P4 en geen AMD, daar kan alleen maar ellende van komen :'(, zeker als je nog nooit eerder een PC geklust hebt. Één verkeerde actie en die AthlonXP is rijp voor de pedaalemmer en er is helemaal niemand op dit forum die je dan nog kan helpen. Voor beginners zoals jij zijn die P4's ideaal :), lekkere heatspreader, makkelijkere koelermontage, fatsoenlijke hittebeveiliging, betere driverondersteuning, een kind kan de was doen.

En of je het kan? Tsja, als je een beetje zeker van je zaak bent wel hè, dat kunnen wij niet bepalen. Voor alles is er een eerste keer ;)
laat me raden jij hebt een pentium 4 en nog nooit met een amd gewerkt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Op maandag 18 maart 2002 17:13 schreef mast3r het volgende:

[..]

Ookal is dat zo, hij heeft wél een waarheidsgetrouwe en behulpzame opmerking gegeven.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 07:29 schreef CSCExter het volgende:

[..]

Ok, das logisch natuurlijk he, maare, waar leg je je mobo op als je dit aan het doen bent?
Op NIET geleidend spul (kan piepschuim zijn of iets dergelijks, of dat zachte spul waar je mobo op ligt in de doos als je hem koopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 13:01 schreef Tyrian het volgende:

[..]

Ookal is dat zo, hij heeft wél een waarheidsgetrouwe en behulpzame opmerking gegeven.
Dat is waar, want de P4's zijn moeilijker kapot te krijgen als de AMD XP's en de XP's zijn breekbaarder en makkelijker beschadigbaar (vooral de core :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ja,
maar van de drivers is weer niet waar ...

de Via 4-in-1 drivers die standaard bij XP zitten zijn ook goed, zeker voor de onwetende gebruiker (die je met dit argument een P4 wilde aansmeren :) ).

Wij als Tweakers downloaden die nieuwe drivers wel, maar echt veel veranderd er niet (performance-wise)... Intel brengt gewoon maar 1x per jaar nieuwe drivers uit en zorgt dat ze bij het nieuwste OS al inbregrepen zitten :)

En dat van die heatspreader... dat wil nog niet zeggen dat de Intel koeler is dan de AMD. De AMD Athlon XP en Intel Pentium 4 zitten nl ongeveer op hetzelfde niveau qua warmteontwikkeling.

Dat de P4 een thermische beveiliging heeft, en wat stevigere core zijn daarentegen wel hele overtuigende punten om een iets minder ervarenere pc-bouwer voor de P4 te laten kiezen. (En dan is aansmeren niet aan de orde, is gewoon de beste keus :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:07

Nibbz

Postmaster General

AMD is echt sneller en goedkoper, dus why not?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kraakt eerst iemand af, en dan zegt ie dat hij een compaq moet kopen

als je er niets van kent, ga dan ook niemand anders afbreken

(Compaq, Packard Bell,... zijn allemaal troep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 17:13 schreef mast3r het volgende:

[..]

HAHA LOL :o, nee, ik heb een K6-2/450 op een mobo met Intel TX-chipset en een Duron 600@950 op een KT7 (al sinds augustus 2000). En binnenkort gaat m'n nieuwste project beginnen: een Thoroughbred op m'n KT7, wordt een leuk experiment. Intel komt er voorlopig bij mij niet meer in, heeft puur met prijs/prestatie te maken. Dus ik weet uit ervaring de problemen waarmee je te maken krijgt. Hij zal niet het eerste beginnertje zijn dat jankend met z'n AMD-tje bij me op de stoep staat (ah, please Lemmebje, fix jij hem ff :'().

edit:

laat me raden jij hebt een athlon en nog nooit met een intel gewerkt :o

Ik ken zat gasten die overgestapt zijn van hun P3 naar een AMD en daar ontzettend spijt van hebben, alleen maar door de brakke ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 13:01 schreef Tyrian het volgende:

[..]

Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 19:28 schreef speed24 het volgende:
Ja,
maar van de drivers is weer niet waar ...

de Via 4-in-1 drivers die standaard bij XP zitten zijn ook goed, zeker voor de onwetende gebruiker (die je met dit argument een P4 wilde aansmeren :) ).

Wij als Tweakers downloaden die nieuwe drivers wel, maar echt veel veranderd er niet (performance-wise)... Intel brengt gewoon maar 1x per jaar nieuwe drivers uit en zorgt dat ze bij het nieuwste OS al inbregrepen zitten :)
Ga eens rondkijken op de fora hoeveel probs er zijn met de Via4in1 in vergelijking met alle Intel-drivers (AGP, IDE etc.) en kom dan nog maar eens terug. Het stikt van de probs met die 4in1 man, en dat weet ik ook uit eigen ervaring.
En dat van die heatspreader... dat wil nog niet zeggen dat de Intel koeler is dan de AMD. De AMD Athlon XP en Intel Pentium 4 zitten nl ongeveer op hetzelfde niveau qua warmteontwikkeling.
Ik zeg ook niet dat die AMD warmer zou worden, dat beweer ik nergens. Die heatspreader is wel een goede beveiliging tegen het slopen van je core.
Dat de P4 een thermische beveiliging heeft, en wat stevigere core zijn daarentegen wel hele overtuigende punten om een iets minder ervarenere pc-bouwer voor de P4 te laten kiezen. (En dan is aansmeren niet aan de orde, is gewoon de beste keus :) )
Door die heatspreader boeit de stevigheid van die core niet zo meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens jongens jongens verpest deze topic niet door Intel AMD oorlogverklaringen!!

Lees de FAQ ns door, en zoals ik ook al eerder aangaf, blijf ontopic en ga niet bepalen welke onderdelen ik of een ander zou moeten aanschaffen.

K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theborgnl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 13:41

theborgnl

De mededeling begint hier:

Lucky you, ik moet et zelf betalen...

Verder wil ik je alle succes toe wensen, en 1 tip geven...

Zorg ervoor dat je niet te veel statische spannig in je hebt, dat is niet echt fijn... ;(

*ding* Einde bericht *dong*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 19 maart 2002 21:59 schreef AoD_Lunatic het volgende:
Jongens jongens jongens verpest deze topic niet door Intel AMD oorlogverklaringen!!

Lees de FAQ ns door, en zoals ik ook al eerder aangaf, blijf ontopic en ga niet bepalen welke onderdelen ik of een ander zou moeten aanschaffen.
Ik was ontopic, ik gaf je een aantal objectieve tips waarom sommige onderdelen voor een beginnend compuklusser als jij gewoon veiliger en makkelijker zouden kunnen zijn. Een advies dat je wat mij betreft, echt niet op hoefde te volgen, ik heb je allang gecomplimenteerd met je uitstekende keuze van harde waren (behalve je HD dan, die is gewoon te klein).

Dat sommige mensen op dit forum de werkelijkheid een beetje uit het oog zijn verloren, daar kan ik ook niks aan doen, maar als iemand beweert dat ik een beginnertje zou zijn, die nog nooit aan een AMD zou hebben geklust, dan kan ik echt niet anders dan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon proberen gaat mobo of iets anders kapot dan heb je nog garantie dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je keuze is voor rimm geheugenn gevallen (het snelst), nou stond ik toevallig laatst ook in de winkel om er rimm bij de bestellen, maar ze vertelde mij dat rimm er over niet al te lange tijd uit gaat,...dus als ik jou was zou ik voor ddr geheugen gaan! succes ermee,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 20:28 schreef AoD_Lunatic het volgende:
ff offtopic>>

Is de voeding van de AOpen Bigtower ATX, 300Watt grijs P4 (HQ08BP) wel genoeg voor de XP 2000+?
Misschien een heel stuk verstandiger om een Enermax Silent 350W er op te zetten? Of is die Aopen wel genoeg :?

En heeft er iemand ervaring met die kast? Zou ik er nog een extra fan op zetten, of niet?
Die Aopen voeding is wel genoeg, denk ik. Heb zelf een Duron 600@950@1,8V (dus die vreet ook aardig wat stroom) in m'n HX08 met nog een oudere, niet expliciet door AMD aangeraden voeding, en no probs at all. Maar een betere voeding is sowieso nooit weg, zeker met het oog op de toekomst.

Die extra fan voorin kan ik je echt aanraden, kun je eigenlijk niet op bezuinigen, scheelt je zeker een paar graden. Je kunt geen luchtcirculatie genoeg hebben, zeker niet als je alles (ook vidkaart, FSB) bruut gaat overklokken. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook nog 2 fans bovenin bij m'n HD's, maar dat moet je verder zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 00:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die Aopen voeding is wel genoeg, denk ik. Heb zelf een Duron 600@950@1,8V (dus die vreet ook aardig wat stroom) in m'n HX08 met nog een oudere, niet expliciet door AMD aangeraden voeding, en no probs at all. Maar een betere voeding is sowieso nooit weg, zeker met het oog op de toekomst.

Die extra fan voorin kan ik je echt aanraden, kun je eigenlijk niet op bezuinigen, scheelt je zeker een paar graden. Je kunt geen luchtcirculatie genoeg hebben, zeker niet als je alles (ook vidkaart, FSB) bruut gaat overklokken. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook nog 2 fans bovenin bij m'n HD's, maar dat moet je verder zelf weten.
Ja, ik heb me bestelling ondertussen al gedaan. En het is
AOpen Bigtower ATX, 300Watt grijs P4 (HQ08BP)
Enermax SilentPlus 350 (Adjustable Fan)
Enermax UC-8FAB, 8x8 casefan, variabel toerental
geworden, dus dat zit wel goed :D

En deze topic is voor mij voorlopig weer zinloos geworden, want informatique (computerzaak) heeft mij gezegd de pc in elkaar te zetten, zonder extra kosten... dusss
Ga ik toch voor de zekerheid dat alles goed zit + 12 maanden (24 in totaal) meer garantie :7

Wel jammer dat ik zo`n ervaring moet missen (of niet? :+), maar dat komt nog wel, want ik ga mijn huidige bakkie aardig verbouwen v/d zomer *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 00:35 schreef AoD_Lunatic het volgende:

[..]

Zekers, lekker hoor :D! En gefeliciteerd en veel plezier ermee!
En deze topic is voor mij voorlopig weer zinloos geworden, want informatique (computerzaak) heeft mij gezegd de pc in elkaar te zetten, zonder extra kosten... dusss
Ga ik toch voor de zekerheid dat alles goed zit + 12 maanden (24 in totaal) meer garantie :7
LOL, dat had iedereen je vantevoren ook wel kunnen vertellen, dat geldt voor heel veel winkels. Maarja, dat was offopic geweest hè ;)
Wel jammer dat ik zo`n ervaring moet missen (of niet? :+), maar dat komt nog wel, want ik ga mijn huidige bakkie aardig verbouwen v/d zomer *D
Gewoon een keer voor de lol je mobo eraf slopen en je proc eraf halen, dan heb je dat ook eens gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon een keer voor de lol je mobo eraf slopen en je proc eraf halen, dan heb je dat ook eens gedaan.
lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Niet online
wauw... een systeem van 2200 euro in elkaar zetten om 20 euro aan bouwkosten te besparen, om nog maar te zwijgen over de moeite die je je op je hals haalt als er een kapot onderdeel tussen blijkt te zitten (je hebt wel garantie, maar het moet toch weer terug naar de leverancier, dus transportkosten).
Natuurlijk is het leuker om het zelf te doen, maar als je het allen doet om een paar euro te besparen, en na je computer in elkaar gezet te hebben er toch nooit meer aan zult sleutelen, dan zou ik het niet doen.
Als je echt kosten wilt besparen, dan zoek je voor elk onderdeel de goedkoopste leverancier, dat levert wel echt voordeel op, maar dna moet je hem wel zelf in elkaar zetten.

Gelukkig dan maar dat het voor jou in elkaar gezet wordt, ik denk niet dat zelf bouwen voor jou een goede keus geweest zou zijn. (en het scheelt de leverancies een hoop dozen om op te sturen, ze kunnen de onderdelen testen en voorkomen dat DOAs teruggestuurd moeten worden, etc.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 maart 2002 04:43 schreef RolandWitvoet het volgende:
wauw... een systeem van 2200 euro in elkaar zetten om 20 euro aan bouwkosten te besparen, om nog maar te zwijgen over de moeite die je je op je hals haalt als er een kapot onderdeel tussen blijkt te zitten (je hebt wel garantie, maar het moet toch weer terug naar de leverancier, dus transportkosten).
Natuurlijk is het leuker om het zelf te doen, maar als je het allen doet om een paar euro te besparen, en na je computer in elkaar gezet te hebben er toch nooit meer aan zult sleutelen, dan zou ik het niet doen.
Als je echt kosten wilt besparen, dan zoek je voor elk onderdeel de goedkoopste leverancier, dat levert wel echt voordeel op, maar dna moet je hem wel zelf in elkaar zetten.

Gelukkig dan maar dat het voor jou in elkaar gezet wordt, ik denk niet dat zelf bouwen voor jou een goede keus geweest zou zijn. (en het scheelt de leverancies een hoop dozen om op te sturen, ze kunnen de onderdelen testen en voorkomen dat DOAs teruggestuurd moeten worden, etc.
Oh, maar het lijkt me ook leuk en interessant.. ik hang niet voor nix hier in het hardware forum. Ik prul ook aan me bakkie hoor.. :Y) En als ik aardig wat geld er mee kan besparen en daar bijv een hub voor kan halen, doe ik het ja. Een bouwpakket en iets extra`s.. zou mooi zijn. Maar nu blijkt dat ik dan minder garantie heb (12 mnd ipv 24 mnd), en ik geen korting krijg als ik alles zelf doe... tja, dan nie
En je tip om alle onderdelen los te kopen bij verschillende bedrijven.. kan ik niet, moet op 1 adres besteld worden (pc prive project). En denk je dat je dan geen kans hebt op kapotte onderdelen en dat ze het dan gratis komen ophalen en vervangen? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Op woensdag 20 maart 2002 00:35 schreef AoD_Lunatic het volgende:

[..]

toon volledige bericht
.... en ik hem nog wel helpen :D ( ja ja over icq :) ) nja suc6 er mee en icq me ff als je hem hebt :) ( kwil de 3dmark 2001 score's van die GF 4 weten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:03

Allardie

AT..

Ik vind het toch wel jammer dat je een 17 inch gekocht hebt, als je zo'n topsysteem koopt zou ik toch voor de 19 inch monitor gaan.

Kijkt gewoon een stuk relaxter en is wordt/is bijna standaard op zo'n topsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar observaties:

-intel of amd is aan jou om te kiezen, zolang je maar achter je keuze staat op het moment van de keuze!!
Dus lees hier de faq en de commentaren, denk na en kies.
Achteraf niet terugkijken met spijt, hooguit met meer ervaring je volgende keuze maken.
Als je nu inderdaad de AMD neemt, prima. P4 is ook prima.
Via C4 zou ik niet doen... :)

Voor beginnende compu bouwer: het levert je geen geld op, want kost veel meer tijd.

Problemen en kwesties waar ik tegenaan ben gelopen:
-geheugen erin drukken vereist veel (meer dan ik had verwacht) kracht, dat doe je het liefst als je mobo nog niet in de kast hangt op de afstandsbusjes.
Zoals al opgemerkt, je kunt je mobo op het schuim waarop hij in de doos ligt bij levering, prima behandelen.
-ook proc en heatsink zijn beter te plaatsen voordat je mobo in de kast is geschroefd.
Bekijk wel vooraf al waar je de 9 (meestal 9 denk ik) afstandshouders (schroefdraad aan ene kant, zeskantig, gat plus draad voor schroef aan andere kant) moet zetten, anders moet je je mobo met koeler en kabels gaan lopen passen enzo.
-koeler plaatsen is geen probleem, ook op amd procs niet, lees ff de uitleg (te vinden ergens op www.amd.com ). Wat je niet moet vergeten is dat voordat je je koeler vastklemt, hij niet op de proc maar op de 4 kussentjes steunt. Je mag 'm dan nog best heen en weer bewegen of zo. Als de onderkant van de koeler op het moment van vastklemmen maar evenwijdig is met je mobo/socket.
-zorg dat je je ontlaadt voordat je wat dan ook aanraakt van elektronica. Als je met een compu gaat werken, raak dan in werkhouding (dus als je al zit ed.) eerst de kast aan, zodat je op dezelfde potentiaal komt, en er dus geen lading zal overspringen. Het zal niet vaak gebeuren, maar voorkomen is beter dan genezen.
-ledjes van je kast kan je per ongeluk verkeerd om aansluiten, gelukkig zijn het diodes, dus die gaan er niet van kapot, je hebt hooguit geen indicatie dat je compu aanstaat of dat je hd actief is oid.. dus gewoon andersom aansluiten als ze niet (nooit)aangaan.
-floppy kabel kan je vaak ook op 2 manieren aansluiten.
Als je floppy led continu brandt als de compu aanstaat, is het de verkeerde manier...
Het kabeleinde met de verdraaide 5 of 6 draadjes moet in de drive, het andere uiteinde op je mobo, met de rode kant bij pin 1. Bij de drive wil het (pin1) nogal eens niet aangegeven zijn... ik heb er eens een floppy mee naar de eeuwige magneetvelden geholpen, maar dat schijnt een uitzondering te zijn....
-bij hd's en cd-roms is de connector meestal gekeyed, dus past maar op 1 manier. Soms is de kabel niet gekeyed, wederom pin1 en rode lijn aan dezelfde kant. Op hd's en cds/dvds is de pin 1 meestal (altijd?) aan de kant van de voeding.
-als je maar 1 dvd en 1hd hebt, op 2 verschillende kanalen plaatsen, tenzij je geen 2e ide kabel hebt...
-regel wat bindstrips (desnoods voor vuilniszakken, anders tie-reps) om kabels uit de weg te binden etc. Je voeding kan best een zooi draad hebben die je niet gebruikt, dus uit de weg binden ermee.
-Als je een high tower hebt, en je floppie verbinding zit onderop het mobo, en je flop boven, dan kan je je floppykabel onder het mobo door laten lopen, ziet er beter uit en geeft evt een betere airflow. Moet je dus al doen voor je je mobo in de kast schroeft.

Een netwerkkaart 100/10mbit/s voor meer dan 16euro is volgens mij diefstal... Ik betaal er hier in Zwitserland 20CHF voor, minder dan 15euro...
Als ik me hier vergis, dan graag commentaar.

Zo, genoeg getypt... laat maar horen wat ervan gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Laatst online: 09-07 15:21

Sebazztiaan

sebas!

IK WEET HET ZEKER JE KAN HET!!!!!!

Tjsakka!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 22:47 schreef aRTee het volgende:
Een netwerkkaart 100/10mbit/s voor meer dan 16euro is volgens mij diefstal... Ik betaal er hier in Zwitserland 20CHF voor, minder dan 15euro...
Als ik me hier vergis, dan graag commentaar.
Dat is denk ik het verschil tussen een echte 3COM en een brakke Realtek-kaart (die trouwens meestal ook best goed werken, bij mij in elk geval wel, kzeg het maar ff voordat iedereen hier weer over valt) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, maar als die realtek het doet, doet ie het toch?
En als hij het niet doet, dan ga je terug naar de winkel, en kan je alsnog een ander nemen.

Of wilde je zeggen dat die dingen zich zo slecht aan het pci bus protocol houden dat ze voor conflicten gaan zorgen als je wat meer kaartjes in je bak hangt??

Zoniet, dan gewoon de goedkoopste nemen... ;)

Ps heb in 2 bakken nu een realtek gebaseerd kaartje liggen, vanavond in 3, met mijn eigen netwerkje, en geen probs gehad met die kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 09:57 schreef aRTee het volgende:
Ok, maar als die realtek het doet, doet ie het toch?
En als hij het niet doet, dan ga je terug naar de winkel, en kan je alsnog een ander nemen.

Of wilde je zeggen dat die dingen zich zo slecht aan het pci bus protocol houden dat ze voor conflicten gaan zorgen als je wat meer kaartjes in je bak hangt??

Zoniet, dan gewoon de goedkoopste nemen... ;)

Ps heb in 2 bakken nu een realtek gebaseerd kaartje liggen, vanavond in 3, met mijn eigen netwerkje, en geen probs gehad met die kaartjes.
Kijk je er alleen naar of het werkt?? Je kijkt bij een processor toch ook verder? Lees anders dit artikel van THG ns: http://www4.tomshardware.com/network/01q3/010820/index.html

3COM is gewoon een top kaart met top drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Realtek zijn snelle en goedkope kaartjes, maar 3COM is gewoon beter qua processorbelasting (vergelijk het maar met IDE vs SCSI van een aantal jaren terug toen er nog geen DMA modus voor IDE was)

* _JGC_ heeft hier een heel Realtek netwerk en is tevreden :)

Over het wel of niet zelf kunnen bouwen van een computer:
Het lukt je wel, zelfs een ECS K7S5A zonder handleiding knutsel jij inelkaar: batterij-jumper goed zetten, CPU erop, cooler erop, geheugen erin, afstandbusjes op grondplaat schroeven op de plaats waar het mobo ook gaten heeft, mobo plaatsen, boel aansluiten, kaarten erin en binnen een half uur heb je een werkende PC.
Waarschijnlijk is een Asus P4T-E nog VEEL simpeler: je hoeft niet eerst die ECS-specifieke batterijjumper te verplaatsen (ECS zet dat ding standaard op clear, anderen doen hem standaard op normale juiste positie)
Pagina: 1