Een paar observaties:
-intel of amd is aan jou om te kiezen, zolang je maar achter je keuze staat
op het moment van de keuze!!
Dus lees hier de faq en de commentaren, denk na en kies.
Achteraf niet terugkijken met spijt, hooguit met meer ervaring je volgende keuze maken.
Als je nu inderdaad de AMD neemt, prima. P4 is ook prima.
Via C4 zou ik niet doen...
Voor beginnende compu bouwer: het levert je geen geld op, want kost veel meer tijd.
Problemen en kwesties waar ik tegenaan ben gelopen:
-geheugen erin drukken vereist veel (meer dan ik had verwacht) kracht, dat doe je het liefst als je mobo nog niet in de kast hangt op de afstandsbusjes.
Zoals al opgemerkt, je kunt je mobo op het schuim waarop hij in de doos ligt bij levering, prima behandelen.
-ook proc en heatsink zijn beter te plaatsen voordat je mobo in de kast is geschroefd.
Bekijk wel vooraf al waar je de 9 (meestal 9 denk ik) afstandshouders (schroefdraad aan ene kant, zeskantig, gat plus draad voor schroef aan andere kant) moet zetten, anders moet je je mobo met koeler en kabels gaan lopen passen enzo.
-koeler plaatsen is geen probleem, ook op amd procs niet, lees ff de uitleg (te vinden ergens op
www.amd.com ). Wat je niet moet vergeten is dat voordat je je koeler vastklemt, hij niet op de proc maar op de 4 kussentjes steunt. Je mag 'm dan nog best heen en weer bewegen of zo. Als de onderkant van de koeler op het moment van vastklemmen maar evenwijdig is met je mobo/socket.
-zorg dat je je ontlaadt voordat je wat dan ook aanraakt van elektronica. Als je met een compu gaat werken, raak dan in werkhouding (dus als je al zit ed.) eerst de kast aan, zodat je op dezelfde potentiaal komt, en er dus geen lading zal overspringen. Het zal niet vaak gebeuren, maar voorkomen is beter dan genezen.
-ledjes van je kast kan je per ongeluk verkeerd om aansluiten, gelukkig zijn het diodes, dus die gaan er niet van kapot, je hebt hooguit geen indicatie dat je compu aanstaat of dat je hd actief is oid.. dus gewoon andersom aansluiten als ze niet (nooit)aangaan.
-floppy kabel kan je vaak ook op 2 manieren aansluiten.
Als je floppy led continu brandt als de compu aanstaat, is het de verkeerde manier...
Het kabeleinde met de verdraaide 5 of 6 draadjes moet in de drive, het andere uiteinde op je mobo, met de rode kant bij pin 1. Bij de drive wil het (pin1) nogal eens niet aangegeven zijn... ik heb er eens een floppy mee naar de eeuwige magneetvelden geholpen, maar dat schijnt een uitzondering te zijn....
-bij hd's en cd-roms is de connector meestal gekeyed, dus past maar op 1 manier. Soms is de kabel niet gekeyed, wederom pin1 en rode lijn aan dezelfde kant. Op hd's en cds/dvds is de pin 1 meestal (altijd?) aan de kant van de voeding.
-als je maar 1 dvd en 1hd hebt, op 2 verschillende kanalen plaatsen, tenzij je geen 2e ide kabel hebt...
-regel wat bindstrips (desnoods voor vuilniszakken, anders tie-reps) om kabels uit de weg te binden etc. Je voeding kan best een zooi draad hebben die je niet gebruikt, dus uit de weg binden ermee.
-Als je een high tower hebt, en je floppie verbinding zit onderop het mobo, en je flop boven, dan kan je je floppykabel onder het mobo door laten lopen, ziet er beter uit en geeft evt een betere airflow. Moet je dus al doen voor je je mobo in de kast schroeft.
Een netwerkkaart 100/10mbit/s voor meer dan 16euro is volgens mij diefstal... Ik betaal er hier in Zwitserland 20CHF voor, minder dan 15euro...
Als ik me hier vergis, dan graag commentaar.
Zo, genoeg getypt... laat maar horen wat ervan gekomen is.