[CM] Telefoonlader op USB

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Onder het motto 'Alle casemodjes tellen mee':

De telefoonlader op USB

Waarom je telefoonlader op je USB, zul je je ongetwijfeld afvragen. Nou, dat is eigelijk vrij makkelijk. M'n vriendin is d'r lader kwijt, dus heb ik die van mij meer naar huis genomen (je moet toch kunnen bellen om te kijken waar ze nou weer uithangt :P). Maar op kantoor wil ik wel altijd m'n mobiele klaar hebben staan voor als ik plotseling naar een van onze labs moet.

Oplossing: De telefoonlader voeden met 5V uit m'n USB-poort.

Ik ben begonnen met het snel doorspitten van de USB standaard (1.1). Daarin las ik ergens dat de USB-poort zelf een stroombescherming heeft. Da's mooi, dan zie ik vanzelf wel of het wel of niet werkt :). Snel dat houdertje opengeschroefd, de female connector losgesoldeerd, <knip> USB-kabel aan een kant van connector ontdaan, vastgesoldeerd, dichtgescroeft en klaar! (in een half uur, helemaal niet slecht)

Meteen even twee blokkies staal erin gezet, hij was wat licht waardoor 'ie nogal snel verschoof bij het erin smijten van m'n mobiele.

Piccies voor de liefhebbers:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/pics/lader_open.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/pics/lader_pcb_s.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/pics/telefoonladen_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag patent! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Is ie ook al voor Siemens verkrijgbaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 11:09

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Hier heb ik ook aan zitten denken, maar dan in combinatie met een datakabel. :)

Goed gedaan man. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 13:21 schreef User2001 het volgende:
Yeah, right ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 13:21 schreef User2001 het volgende:
helaas bestaat zo'n ding al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
Nice, zal m'n pa waarschijnlijk leuk vinden. Helaas heb ik er niets aan met m'n Ericsson T10s. Daar zit een adapter bij om op te laden :(

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:33
ziet er wel vet uit en luek om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dude, waar koop je die oplaadstandaard voor nokia, dan ga ik dat ook maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vet man, zijn ze er ook voor de 6210? die houdertjes dan he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizza
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2023

wizza

/dev/null

Op vrijdag 15 maart 2002 13:41 schreef Lomu het volgende:
dude, waar koop je die oplaadstandaard voor nokia, dan ga ik dat ook maken
bij de betere telefoonboer .. ik heb die van mij bij de
Nokia Store gekocht.

♛ ᴜs͟͟ᴜs͟͟ ᴍᴀɢɪs͟͟ᴛᴇʀ ᴇs͟͟ᴛ ᴏᴘᴛɪᴍᴜs͟͟! ♛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Onwies cool gemaakt!!! Hulde, kzal ook eens gaan zoeken naar zo'n vette standaard!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd vet handig, ff naar GSM shop hier in Tilburg cruisen voor zon bureau lader

Bruut idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Het is niet echt een lader. Zoals je ziet zit er gewoon een printje in, een female connector (zoals op je telefoon) en een contactconnector. Die female heb ik er gewoon afgehaald en 5V van de USB erop aangesloten. Normaal druk je daar dus je standaard lader in.

'k wil graag nog even kwijt aan meneer Nokia dat ik dit ding ONGELOOFELIJKE AFZETTERIJ vind, 't is niets meer dan een stukkie zwart plastik en een PCB. Die PCB heeft niet eens een soldeermasker (groen laagje). ECHT CHEAP-ASS geld verdienen! :(:(

Pfff... lekker, zo ff je stem laten horen :P

I.i.g. heb ik mijne via de zaak gekocht, maar anders zou je eens rond moeten snuffelen, d'r zit nogal verschil in prijzen bij verschillende winkels. Er zijn een aantal oude modellen waar ook nieuwe telefoons in passen, je moet gewoon ff in de winkel kijken.

Nu nog een paintjob (zelfde kleur als m'n phone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Wij hebben ze op werk ook al een tijdje maar das gewoon een USB stekkertje met een standaard laad plug van je adapter van neukia wel geinig idd en wel makkelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het voltage van de standaard adapter voor die nokia. Ik heb namelijk een 3330 en die adapter is 3,8 Volt output maar kan daar ook gewoon 5Volt op??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maareh? Is dat wel safe? Electra trekt ie toch van je mobo af? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 16:05 schreef TuRk het volgende:
Wij hebben ze op werk ook al een tijdje maar das gewoon een USB stekkertje met een standaard laad plug van je adapter van neukia wel geinig idd en wel makkelijk :D
Dude, die heb ik hier ook.
Die zijn echt wel fijn! Nooit meer een lader nodig, want overal waar ik ben is wel minimaal 1 computer aanwezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 16:27 schreef ferdivdw het volgende:
Wat is het voltage van de standaard adapter voor die nokia. Ik heb namelijk een 3330 en die adapter is 3,8 Volt output maar kan daar ook gewoon 5Volt op??
Mijn lader was ook 3,8V, mar bij het meten (zelfs belast) meette ik veel hoger. Ik heb me d'r niet verder in verdiept, maar gewoon gegokt. Die telefoons hebben toch allemaal uitgebreide schakelingen voor spanningsregeling en laden.

Ik heb wel overwogen 1 of twe diodes in serie op te nemen. Dan krijg je ongeveer een spanningsval van 0,7V of 1,4V... maar hij werkt goed, dus mij hoor je niet klagen.
Op vrijdag 15 maart 2002 16:30 schreef _LOSS_ het volgende:
Maareh? Is dat wel safe? Electra trekt ie toch van je mobo af? :?
Zoals ik al schreef, ik heb de USB standaard doorgespit en daarin staat dat de spanningsvoorziening voor USB een stroombegrenzing moet hebben. Veilig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

voor de personen die niet willen modden :

deze zijn kan en klaar

Afbeeldingslocatie: http://www.sitecom.nl/images/CN400-405_combo.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm liever zelf aan de slag...moet geen sitecom meuk in het huis hebben...raakt de hond van slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Heb hier ook zo'n bureauladertje staan voor m'n siemens M35. Ook waar je je normale adapter in moet doen dus. Kostte me 25 piek op de zwarte markt in beverwijk, en die is goedkoper dan de nokiastore denk ik :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Even een toevoeging. (Alles documenteren voor het nageslacht :P)

Ik ben super-tevreden met m'n USB-lader, alleen zat het me een beetje dwars dat ie 5V krijgt en bij lang laden me eigenlijk net iets te warm werd.

Zojuist heb ik dus twee diodes in serie ertussen gezet, waarmee de spanning tot 3,76V is gezakt. Da's perfect, want dat is ook de spanning van de lader (3,8V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:26

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

FF nog kort een vraagje,

Weet iemand of de Nokia's de lader in de phone zelf hebben zitten ?
M.A.W. dat je niet je accu kunt overladen etc. dus dat de phone zelf het laadprocess stopt en overgaat op druppelladen ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nokia's (en de meeste mobiele telefoons trouwens) hebben het laad en meet circuit in de telefoon zitten.

Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen mijn laadcircuit kapot ging en een nieuwe 175 euro zou moeten kosten (de hoofdprint wordt dan vervangen) - nu heb ik van iemand anders een toestel gekregen die een kapot audiocircuit had (printje nummero2) en heb ik van 2 toestellen 1 werkende gemaakt.

Je kan het ook nakijken: zie je 2 weerstanden, 2 diodes, 1 capacitor en 1 transistor (of 1 chippie) direct op de input van je laadconnector dan is dat je regelaar - e.e.a. i.c.m. logicachips om echt te kunnen druppelladen na een specifieke capaciteit.

Laders met ingebouwd druppelsysteem hebben meestal meer als 2 connectors (1 nul, 1 plus en 1 retour om te kunnen meten). In dat geval zit dat circuit wat ik beschrijf dan niet in de telefoon, maar in de lader. Een normale 'lader' is feitelijk niets meer dan een (semi)gestabiliseerde voeding (en zijn eigenlijk de helft van hun consumentenprijs niet waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Turbotetter-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 20:20
hoe krijg je z'n mooi blauw schermpje??? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Op zaterdag 16 maart 2002 19:31 schreef CV_SmileY het volgende:
voor de personen die niet willen modden :

deze zijn kan en klaar

[afbeelding]
wat kosten ze :?

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pewwy
  • Laatst online: 02-05-2022
Op vrijdag 14 juni 2002 12:47 schreef enriqueeeee het volgende:

[..]

wat kosten ze :?
Ik geloof rond de 10 pleuro ofzo.... Die voor de nokia heb ik in ieder geval voor dat bedrag zien liggen.
Pagina: 1