Zijn er zekeringen voor je 12 volt lijn?

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
in navolging van dit topic: [topic=439804]
over een te hoge 12v lijn, vraag ik me af of er misschien zekeringen in de handel zijn met een gewone molex connector die je tussen je hd en je voeding kan zetten. dit om geplofte schijven te voorkomen.

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 13:10 schreef smvs het volgende:
in navolging van dit topic: [topic=439804]
over een te hoge 12v lijn, vraag ik me af of er misschien zekeringen in de handel zijn met een gewone molex connector die je tussen je hd en je voeding kan zetten. dit om geplofte schijven te voorkomen.
Met een zekering schiet je dan weinig op, die brandt pas door als er sluiting is. (als de zekering overbelast wordt) Dan is het dus al te laat.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hoezo, je kan toch ook een soort zekering hebben die doorfikt bij een te hoog voltage?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 13:16 schreef smvs het volgende:
hoezo, je kan toch ook een soort zekering hebben die doorfikt bij een te hoog voltage?
nee, bij een voltage beveiliging komt wat electronica kijken. Dat is geen simpele smeltzekering.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Op vrijdag 15 maart 2002 13:30 schreef SH007 het volgende:
nee, bij een voltage beveiliging komt wat electronica kijken. Dat is geen simpele smeltzekering.
Mjah, op zich moet je met zenerdiodes, of een voltage-regulator (7812) wel wat kunnen maken als je handig bent..

Een zekering zal inderdaad niet helpen, omdat die niet spannings-gevoelig is, maar stroomgevoelig.. En dus klopt het dat een zekering alleen werkt met kortsluiting!

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 15:11 schreef Twynn het volgende:

[..]

Mjah, op zich moet je met zenerdiodes, of een voltage-regulator (7812) wel wat kunnen maken als je handig bent..

Een zekering zal inderdaad niet helpen, omdat die niet spannings-gevoelig is, maar stroomgevoelig.. En dus klopt het dat een zekering alleen werkt met kortsluiting!
Like? Als je zeker wilt zijn dat de voltages niet te hoog worden, moet je iets maken / kopen waardoor
1) een te hoge spanning wordt opgespoord
2) de PSU wordt uitgeschakeld...

Als je namelijk iets maakt wat de spanning 'naar beneden trekt' (zoals die el-cheapo 230 V overspannings beveiligingen, dan vliegt de zekering er uit omdat die beveiliging dan kortsluit) dan wordt je voeding overbelast en gaat ie alsnog uit.
Met het risico dat je voeding snel stuk gaat (okay, dat is hij dan waarschijnlijk al, maar goed... :9 )

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Op vrijdag 15 maart 2002 15:17 schreef User2001 het volgende:
Like? Als je zeker wilt zijn dat de voltages niet te hoog worden, moet je iets maken / kopen waardoor
1) een te hoge spanning wordt opgespoord
2) de PSU wordt uitgeschakeld...
't idee van de topicstarter was meer om ervoor te zorgen dat z'n HDD niet meer dan de gewenste 12V kreeg.. Op zich is dat nog wel te doen met een beetje elektronica..

Dat het niet de oplossing is ben ik wel met je eens, wat dat betreft zou een nieuwe voeding gewoon beter zijn!

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 16:02 schreef Twynn het volgende:

[..]

't idee van de topicstarter was meer om ervoor te zorgen dat z'n HDD niet meer dan de gewenste 12V kreeg.. Op zich is dat nog wel te doen met een beetje elektronica..

Dat het niet de oplossing is ben ik wel met je eens, wat dat betreft zou een nieuwe voeding gewoon beter zijn!
Ja, opzich kan dat wel.

En inderdaad is een goede voeding het halve werk :)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 14:32
[quote]Op vrijdag 15 maart 2002 15:11 schreef Twynn het volgende:

[..]

[/qoute]
waarom word deze over het hoofd gezien ?
Is toch de goede oplossing.
gewoon regulator (of 7912 ? als het -12 is) met koellichaampje.
goedkoop en zeker....

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 09:25

Sa1

Ja, opzich kan dat wel.
En inderdaad is een goede voeding het halve werk
ik heb een goede voeding, maar net zoals met hdd's is het zo dat een voeding altijd kan ploffen. ik wil gewoon op de een of andere manier uitsluiten dat mijn hdd kan ploffen door een voeding die niet lekker is.

Verwijderd

[quote]
Op vrijdag 15 maart 2002 16:30 schreef Remc0 het volgende:
Op vrijdag 15 maart 2002 15:11 schreef Twynn het volgende:

[..]

[/qoute]
waarom word deze over het hoofd gezien ?
Is toch de goede oplossing.
gewoon regulator (of 7912 ? als het -12 is) met koellichaampje.
goedkoop en zeker....
Nee, dat kan niet.
Daar is je ingangsspanning te laag voor.
Minimale ingangspanning moet 2,6 V hoger zijn dan de uitgangsspanning.
Als je een spanningsbewaker wilt maken kun je dat met een eenvoudige opamp komparatorschakeling doen met spanningsdelers op de ingang.
Maar ik vind het toch zowiezo geen oplossing, 't moet niet nodig zijn want het is de bedoeling dat de voeding de spanning reguleert.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Er zit in de voeding al een spanningsregulator, als die kapot is kun je hem beter gewoon vervangen.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
exter is me net voor
De 78xx heeft idd 3v meer ingangs spanning nodig.
Een lm317 kan het met 1.2v, maar het is geen echte oplossing.
Iets van lijn spanning netjes houden en een goede voeding zal het meeste helpen.
Heb de (nog) topic niet gelezen. btw

Tweak!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Als je slim bent stel je gewoon in dat als er een fatale fout is dat je systeem meteen reboot.

Maar ik je zou er ook wel een stabalisator tussen kunnen plaatsen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Denk dat je beter ff een nieuwe voeding kan kopen als de oude voeding zo vreemd doet. Lijkt me een stukje veiler.
Een goede 350 Watt voeding heb je al voor ongeveer 6 tientjes (guldens)

Verwijderd

Hoe je het kunt doen :
Een zekering in je 12V lijn zetten (genoeg ampere) en dan een crowbarschakeling (ik dacht toch dat dit zo heette :D)

Het principe is redelijk simpel :
Een thyristor of triac wordt parallel geschakeld over je 12V lijn, door middel van een comparatorschakeling wordt de thyristor ontstoken bij een te hoge spanning.
De thyristor zal je 12V lijn kortsluiten en de zekering zal doorsmelten, en alles is safe :)
Dit is redelijk eenvoudig te maken met een beetje kennis van electronica.

Verwijderd

en het kan nog goedkoper, simpeler door een dikke12V zener plus een of 2 diodes in serie hiermee te zetten zodat ie dus bij 12.7 of 13.4V afgaat. In de plus lijn voor de zener moet dan de zekering zitten net als bij de vorige opossing, die beter is.

zekering
+ uit _______
-------|_______|---------------<(+) in
|
|
Z 12V (dikke)
|
|
D1 0.7V (dikke)
|
D2 0.7V (dikke)
|_______________________________<(-) in

- uit

een poging om te tekenen....(links is uit, rechts is in).

Verwijderd

't zijn allemaal lapmiddelen jongens, gewoon een andere voeding d'rin.
Pagina: 1