[linux] 3com 3c509 isa

Pagina: 1
Acties:

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Heb op de search al nuttige info kunnen vinden, maar nog steeds een probleem:

Ik wil onder Redhat m'n "3Com 3c509b ISA" nic installeren...
Netjes "insmod 3c509" en "modprobe 3c509" gedaan. Onder "netconf - basic host information" de volgende instellingen gedaan:
code:
1
2
3
4
5
Hostname:   ivo
[x] enabled
Config mode:    DHCP
Net device: eth0
Kernel module:  3c509

Als ik dan "ifup eth0" geef, gaat ie aan de gang maar geeft ie de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Determining IP information for eth0 ...
eth0: Setting Rx Mode to 0 addresses.
eth0: Setting Rx Mode to 1 addresses.
Operation failed.
eth0: transmit timed out, Tx_status 00 status 2000 Tx FIFO room 1284 failed.

Wat zou dit in godsnaam kunnen zijn, heb nog nooit zulke output gehad.

Als ik "ifconfig" intyp, krijg ik alleen local loopback te zien, als ik "ifconfig -a doe" krijg ik wel eth0 te zien, maar zie ik errors=1 en TX packets=2 staan.

Ook tijdens het opstarten van Linux krijg ik de volgede melding:
code:
1
2
Bringing up interface eth0:
Determining IP information for eth0 ... Operation failed.

Bij "ifport eth0" krijg ik: eth0 3 (AUI). Ik heb in de bios de PnP auto configuratie al gedis- en enabled, maar dat mocht niet baten. Als ik de "control-panel" onder Xserver opstart, dan zie ik onder de netwerkconfiguratie dat eth0 op inactive staat, maar hier kan ik verder weinig aan doen. In /etc/modules.conf staat ook netjes "alias eth0 3c509". Verder heb ik naar mijn weten m'n DHCP Client goed geinstalleerd? Hoe kan ik dit checken.

Ik heb zelf het idee dat het de DHCP client niet goed kan communiceren met de DHCP Server... maar wie ben ik :)
Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing? Heb ook ergens op GoT gelezen, over een util om eea uit te schakelen, deze zou bij de nic worden meegestuurd. Heet iemand deze voor mij?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb niet het idee dat het in je IP gedeelte zit. Probeer eerst eens een ip op te geven. Ik denk echter dat je kaartje gewoon stuk is. zeker gezien die melding over die fifo. Dat is namelijk een bepaald geheugen.

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Met dit programma kun je instellingen veranderen. Bij mij hielp het om de nic op een vaste io en irq waarde te zetten.

signature has expired

Verwijderd

Mocht dat programma niet voor je werken, dan kun je een dos-util van 3com.com ophalen.
Wat je in ieder geval moet doen is je kaart zelf (dus niet je Bios) van pnp afhalen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Hij doet denk ik iets verkeerd bij het auto detecten van welke poort je gebruikt, want ik neem niet aan dat je de AUI poost gebruikt, maar gewoon een UTP kabeltje erin hebt? Effe de documentatie doorlezen om te kijken hoe je bij het insmodden op kunt geven dat hij niet autodetect, maar UTP forceerd...

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
ok laatste opm is goed om te weten, ik denk dat de kaart niet defect is...kan 'm helaas niet testen op een windows bak wegens gebrek aan is sloten, ik zal het proggie iig gaan neerhalen, tnx

Verwijderd

Ik heb dezelfde nic een tijdje gebruikt (heb er nu 2 liggen die niksdoen, overgegaan op 100mb/s netwerkje), inderdaad kan je een hoop dingen instellen via dat dos progje.

Verder kan je, als je dual boot met win hebt, in windows de IRQ en addressing uitvogelen, en dat moet je dan in je
/etc/modules.conf (conf.modules voor sommmige systemen) aangeven.

Zie ook de Howto voor nic's, www.linuxdoc.org dacht ik, zit vaak ook bij je distro in de html howto files.
Daar staat zeker voor deze kaart uitgelegd hoe je 'm helemaal met de hand kunt configgen.

Overigens had ik met Mandrake8.1 en auto detection helemaal geen problemen, moest alleen aangeven dat het inderdaad om een 3C509 kaartje ging; in Mdk8.0 was het wel een gepruts.

Verwijderd

en als je een 3c5x9cfg /nopnp doet?
en hoe zit 't met irq's en io's? vertelt dmesg nog iets?
en als je een echo server opzet (of hoe dat ook moge heten) en dan op je machine met je 3c509b dat testprogje draait (zit in 3c5x9cfg) dat echo requests uitzend...en dan beantwoord moeten worden door die echo server.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ik heb met zo'n zelfde netwerk soortgelijke probs gehad....
[topic=411136/1/100]

misschien handig om even te lezen wat de oplossing was, grote kans dat dat hier ook zo is :o

[edit]
Hmm, die oplossing is eigenlijk al gezegd hiero :o

Verwijderd

Mmmmm....

Werkt bij mij prima onder RH 7.1 op een ouwe Compaq bak.

'k moest wel ff pielen tijdens de install, maar ik heb geen idee wat ik toen gedaan heb om 'm aan de praat te krijgen. Was volgens mij niet zo ingewikkeld.

De mijne zit op IRQ=10 en Base Address=0x300

Maar volgens mij is je NIC gewoon kapot.

Verwijderd

wat voor melding krijg je met
cat /proc/ioports
cat /proc/interrupts
kun je zien of de ingestelde irq en i/o wel vrij zijn......
Pagina: 1