FM zender (88-108 Mhz) zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Topicstarter
Ik heb al een aantal topics hierover gelezen, maar ik vind niet wat ik zoek.
Ik zoek een goede fm zender schema om zelf te bouwen.

Niet zomaar een schema, maar een PCB schema met alle nodige uitleg en componenten erbij.
Wat ik NIET bedoel is zoiets als dit : DIT. Hiermee kan ik dus geen stap verder gaan.
Maar wel zoiets als DIT :) + een componentenlijst + dit (trouwens, is deze een goede ?)

als de url's niet werken moet je gewoon de http:// verwijderen uit de url

Meestal vind ik ook zender schema's waarvan je frequentie gaat 'lopen'. Dit mag dus ook niet :)
De zender moet niet al te zwaar zijn ... Max 5 watt is meer dan voldoende, ook Stereo is geen must.
Ik weet dat dit misschien illegaal is, maar dit doet niet terzake nu 8-)
Op de meeste sites welke ik gevonden heb staan alleen maar Simpele schakelingen welke niet aan mijn eisen voldoen (te eenvoudig, geen pcb layout, de zender gaat 'lopen'.
Het schema's mag groot en ingewikkeld zijn, zolang hij kwalitatief heel goed is, ben ik tevreden :)
Eventueel met dip-switches zodat hij niet kan gaan 'lopen'

Sites of schema's zoals deze zoek ik dus NIET ... (=rommel)
Ook de velleman (zelfbouw) kit's zijn rommel :?

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

je linkjes doen het niet... kan niet kijken wat je wel/niet bedoeld :'(

alleen componentenlijst doet het!

mag ik vragen waar je het voor gaat gebruiken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 10:54 schreef Eddo het volgende:

alleen componentenlijst doet het
:? bij mij doen de links het wel :'(
We zijn van plan om (in belgie) een paar dagen 'in de ether' te gaan (just 4 the kick) :)

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 10:08
Op vrijdag 15 maart 2002 10:54 schreef Eddo het volgende:

alleen componentenlijst doet het!

mag ik vragen waar je het voor gaat gebruiken??
Doet het wel maar moet je http:// weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zal kijken of ik nog aan schema's voor een 2trap ofzo kan komen. Ik denk het haast niet, omdat die man alleen maar >800W zenders bouwt :)

Maar ik zal ff voor je rondvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7166

Als je geen verstand van hf elektronica hebt zou ik me d'r helemaal niet aan wagen (als je met het eerste 'dit' geen raad weet) want bij zenders is het zo dat ze enorm wat afregelen vereisen, en als je het elektrisch schema al niet begrijpt dan snap je ook geen drol van wat er precies gebeurd in je zender, laat staan hoe je hem af kan regelen.. gevolg is dat je een spetter of super ranzig signaal de ether instuurt waarbij de rdr je al snel gevonden hebt.. en het leuke is, dat ze niet alleen je zender in beslagnemen + een fikse boete, maar ze nemen alles mee wat ermee verbonden is.. ja ook je compu dus als dat het geval is. Als je nu nog steeds interesse hebt.. suc6 ermee, en laat je inlichten bij een lokale amateur, die kan je wel verder op weg helpen.. zolang je doel maar een GOED signaal in de lucht brengen is, willen de meeste amateurs wel meehelpen.. als je iets doet, doe het dan goed.. klooien in de ether is NOT done.

Groetjes
Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

6 jaar geleden heb ik een aantal zenders gemaakt. :)
Ik zal ff kijken of ik nog een onderdelenlijst kan vinden, die zendertjes werkte altijd wel lekker.

Alleen jammer dat ik ze altijd opnieuw moest afregelen omdat ie snel van zijn frequentie liep. :(

Torretje? De 2N44277 (geloof ik)
En de zender zelf was 0.2W maar je kon er zelf nog een eindtrap voor maken.
Maar de prijs van een torretje is duur.
22 euro voor een tor van 5W gaat net ff te ver. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Op vrijdag 15 maart 2002 11:41 schreef axkman het volgende:
Als je geen verstand van hf elektronica hebt zou ik me d'r helemaal niet aan wagen (als je met het eerste 'dit' geen raad weet) want bij zenders is het zo dat ze enorm wat afregelen vereisen, en als je het elektrisch schema al niet begrijpt dan snap je ook geen drol van wat er precies gebeurd in je zender, laat staan hoe je hem af kan regelen.. gevolg is dat je een spetter of super ranzig signaal de ether instuurt waarbij de rdr je al snel gevonden hebt.. en het leuke is, dat ze niet alleen je zender in beslagnemen + een fikse boete, maar ze nemen alles mee wat ermee verbonden is.. ja ook je compu dus als dat het geval is. Als je nu nog steeds interesse hebt.. suc6 ermee, en laat je inlichten bij een lokale amateur, die kan je wel verder op weg helpen.. zolang je doel maar een GOED signaal in de lucht brengen is, willen de meeste amateurs wel meehelpen.. als je iets doet, doe het dan goed.. klooien in de ether is NOT done.

Groetjes
Alex
Iedere boerenboterhammenzak kan een zender bouwen.
Je kunt alles zwevend op een koperen plaat doen, dus het etsen van een printplaat is niet eens nodig.
Geduld is wel een aanradertje. :)

Ohja,
[topic=309815/1/25]

Verder heb je wel gelijk, de RCD is niet de meest zachtzinnige instantie als het op het in beslag nemen van apparatuur komt.

Maar dat is met alles zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 00:19

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

met 5watt kom je niet echt ver niewaar? 2km hooguit denk ik. maar als je echt geen kont van die schema's snapt dan moet je INDERDAAD er niet aan beginnen. tis allemaal ingewikkelder dan je denkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Waar je ook goed op moet letten is de antenne.
Als die antenne niet 1:1 is dan is de kans groot dat de eindtrap oprookt.

Ik maakte altijd een dipool.

Dit deed ik door twee aluminium buizen met een diameter van 16MM bovel elkaar te zetten.
Ook kan dit met twee schuif-antennes die ook op een radio zitten.

Er is een formule om de lengte per antenne te berekenen.
Ik zal deze info opzoeken, het is hartstikke leuk om hiermee te spelen. :)

Wat antenne info.
http://www.armco.nl/prod_dp-100.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 11:57 schreef bazs2000 het volgende:
Waar je ook goed op moet letten is de antenne.
Als die antenne niet 1:1 is dan is de kans groot dat de eindtrap oprookt.

Ik maakte altijd een dipool.

Dit deed ik door twee aluminium buizen met een diameter van 16MM bovel elkaar te zetten.
Ook kan dit met twee schuif-antennes die ook op een radio zitten.

Er is een formule om de lengte per antenne te berekenen.
Ik zal deze info opzoeken, het is hartstikke leuk om hiermee te spelen. :)

Wat antenne info.
http://www.armco.nl/prod_dp-100.html
Over de antenne hoef je je geen zorgen te maken :)
we gebruiken de mast van een radio die niet meer bestaat.
Er staan trouwens 3 dipolen op die mast :)
De mast is +- 25 meter hoog en staat op een hoog punt ... wiiiii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Niemand :'( :'( :'( pliezz ... er moet toch iemand zijn (smeekbede) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19178

Het is al weer een jaar of 20 geleden, maar er is heel wat zakgeld in gegaan toen:
MRF237 (5 Watt) kostte toen 10 gulden
MRF238 (30 Watt 35 gulden
BLY89 (10 Watt) 25 gulden
Bekeuring : 250 gulden + inbeslagname

Ik zal even navragen bij een oude vriend, die heeft mogelijk nog het een en ander.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

probeer deze es:

www.radio3.nl

en druk naast het kuikentje op aan, scheelt weer soldeerwerk

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op zondag 17 maart 2002 02:37 schreef Degrotebozewolfnl het volgende:
Het is al weer een jaar of 20 geleden, maar er is heel wat zakgeld in gegaan toen:
MRF237 (5 Watt) kostte toen 10 gulden
MRF238 (30 Watt 35 gulden
BLY89 (10 Watt) 25 gulden

Ik zal even navragen bij een oude vriend, die heeft mogelijk nog het een en ander.

Grtz
Je zou er mij een groot plezier mee doen :)
Trouwens, solderen was vroeger een andere hobby van me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 17 maart 2002 02:37 schreef Degrotebozewolfnl het volgende:

Grtz
Mazzelpik, ik kwam er wat minder vanaf... 750,- en een retour rechtsgebouw Amsterdam om verantwoordelijkheid af te leggen aan de rechter. 2 jaa voorwaardelijk..nee geen grappen dat radio gedoe.. :(

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Op zondag 17 maart 2002 09:31 schreef Baklap het volgende:

[..]

Mazzelpik, ik kwam er wat minder vanaf... 750,- en een retour rechtsgebouw Amsterdam om verantwoordelijkheid af te leggen aan de rechter. 2 jaa voorwaardelijk..nee geen grappen dat radio gedoe.. :(
En dat is de reden waarom ik ermee gestopt ben.
Het lijkt wel leuk allemaal, maar de boetes zijn behoorlijk hoog.
Maar Baklap, jij bent dan al eerder uit de lucht gehaald?
Boetes van deze hoogte krijg je vrijwel altijd bij herhaling.

Anyway, Skeleton moet goed bedenken waar hij mee bezig is.
Als die zender niet goed is "hij heeft ' spiegel-frequenties'" dan bestaat de kans dat de spiegel op de politie of luchtvaartband komt.

Politie zit direkt onder de 88Mhz en luchtvaart zit direkt boven de 108Mhz.
Besef wel dat je hiervoor moet uitkijken, gebruik voor het afstellen van de zender altijd een frequentiemeter mocht je ermee door willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 17 maart 2002 11:09 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

En dat is de reden waarom ik ermee gestopt ben.
Het lijkt wel leuk allemaal, maar de boetes zijn behoorlijk hoog.
Maar Baklap, jij bent dan al eerder uit de lucht gehaald?
Boetes van deze hoogte krijg je vrijwel altijd bij herhaling.
Het was idd niet de eerste keer, wel de eerste keer op heterdaad :z

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/Fm.JPG

Met dit setje ben ik momenteel weer aan het experimenteren, pll gestuurd stuurtrap 2 Watt uit in een BLW 29 en dat weer in een BLY 90 = 80/85 Wattjes.Ik twijfel nog of ik dat geschakelde voedinkje blijf gebruike voor de stuurzender en pll.

De voeding voor de eindtrappen staan niet op de foto.Mijn proeftijd is overigens weer voorbij na 3 x opgepakt te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Laatst online: 23-06 11:46
Op zondag 17 maart 2002 17:49 schreef Jur het volgende:
[afbeelding]

Met dit setje ben ik momenteel weer aan het experimenteren, pll gestuurd stuurtrap 2 Watt uit in een BLW 29 en dat weer in een BLY 90 = 80/85 Wattjes.Ik twijfel nog of ik dat geschakelde voedinkje blijf gebruike voor de stuurzender en pll.

De voeding voor de eindtrappen staan niet op de foto.Mijn proeftijd is overigens weer voorbij na 3 x opgepakt te zijn :)
Lol. Diehard >:)
't lijkt me wel cool maar heb 't er niet voor over om gebust te worden :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:03

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb zelf een keer een zender gekocht hier in A'foort voor fl 40,- en die reek 1KM

Benner mee gestopt omdat ik pijlkarren zag rijden in de buurt.

Ik zal eens even kijken of ik het schema nog heb van de zender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Aangezien er weer gereageerd wordt op deze thread, kan ik niet achterblijven :) :)

Ik heb bij www.nrgkitz.com een zendertje besteld . Redelijk goedkoop voor zeer goede kwaliteit.
Deze is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Tis niet goedkoop maar ziet er wel redelijk uit, zelfbouw is toch zo'n factor 4 goedkoper.
Kijk ook eens hier http://www.broadcastwarehouse.com/p?catid=2 hebben ook erg leuke dingetjes :)

Zorg wel ff voor een dummyload en een goede swr meter voordat je begint te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 11:30 schreef Jur het volgende:
Tis niet goedkoop maar ziet er wel redelijk uit, zelfbouw is toch zo'n factor 4 goedkoper.
Kijk ook eens hier http://www.broadcastwarehouse.com/p?catid=2 hebben ook erg leuke dingetjes :)

Zorg wel ff voor een dummyload en een goede swr meter voordat je begint te testen.
Inderdaad, deze had ik ook al gezien :) en heb daarom verschillende vergelijkings-testen gelezen op het internet. Hierbij kwam de nrgkitz als beste uit de bus .... vandaar

Uiteraard hadden beide kits voor- en nadelen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Nog wat pics

Close up stuurzender+ pll ik heb er geen dipswitches opzitten omdat ik nietvan frequentie verander(anders moet ik ook mijn antenne opnieuw aanpassen)

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/stuur%20.JPG

10Watt trappie close up

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/10w.JPG

70/80W eindtrap close let op de laatste trimmers waren erg moeilijk te krijgen ....

Afbeeldingslocatie: http://jur.piranho.de/80w%20.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

ken ook wel het een en andere mensen die dit doen maar die zijn ook vaak opgepakt hoor het valt echt tegen ze peilen je echt snel als iemand klaagt over een storing op tv dan ben je DIRECT de lul :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Damn, bij het zien van die foto's begint het bij mij ook weer te kriebelen. :P
Maar nee, de risico's zijn mij te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Op zaterdag 23 maart 2002 13:21 schreef Egberttheone het volgende:
ken ook wel het een en andere mensen die dit doen maar die zijn ook vaak opgepakt hoor het valt echt tegen ze peilen je echt snel als iemand klaagt over een storing op tv dan ben je DIRECT de lul :D
Gewoon niet storen en bij je naaste buren smoorspoelen in hun audiosonic of yoko apparatuur installeren tegen de inslag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02-2024
Als je gaat bouwen zorg dat alles goed ingeblikt zit in HF doosjes, dus alle trappen in apart doosje. Zal je een hoop storing en inteferentie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Dus als ik een frequentie neem die zo goed als vrij is, en ik stoor niemand, zullen ze mij waarschijnlijk geen bezoek komen brengen ?

Ze komen dus enkel controleren als er een klacht binnengelopen is (van 1 of andere storing) ????? :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

De elende is dat als je met grotere vermogens gaat zenden de directe omgeving last gaat krijgen van "inslag" dwz brom over hun apparatuur.
Hoe slechter(meestal goedkoper)des te erger de inslag, met bijv 200Watt kan je geen sony cd spelers meer gebruiken uit de goedkopere serie(de lade gaat open en niet meer dicht totdat je de zender uitzet).
Helaas hebben je buren er geen boodschap aan dat jij fijn loopt te zenden en zij geen cd's meer kunnen spelen.
Ik regel het hele zootje af mbv een goede swr meter,counter en een spectrum analyzer om zo zacht mogelijke harmonische te krijgen(die zal je overigens altijd hebben ,ook radio 3 stoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 02:43 schreef Jur het volgende:
De elende is dat als je met grotere vermogens gaat zenden de directe omgeving last gaat krijgen van "inslag" dwz brom over hun apparatuur.
Hoe slechter(meestal goedkoper)des te erger de inslag, met bijv 200Watt kan je geen sony cd spelers meer gebruiken uit de goedkopere serie(de lade gaat open en niet meer dicht totdat je de zender uitzet).
Helaas hebben je buren er geen boodschap aan dat jij fijn loopt te zenden en zij geen cd's meer kunnen spelen.
Ik regel het hele zootje af mbv een goede swr meter,counter en een spectrum analyzer om zo zacht mogelijke harmonische te krijgen(die zal je overigens altijd hebben ,ook radio 3 stoort).
Nu ga ik niet gaan uitzenden aan 200 watt >:)
Ik zou het bij die 4 watt houden. Ook al ga ik maar 1 of 2 kilometer, dat is voor mij voldoende. Ik amuseer mij :) :)

Wat noem jij een goede swr meter, counter en spectrum analyzer ? en wat kost zoiets ? raad je mij iets aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Ik wil deze topic niet nodeloos omhoog schoppen, maar ik ga liever hier verder dan dat ik telkens een nieuwe topic moet openen :)

Ze hebbben in onze buurt een pyloon (zendmast) afgebroken van een radio die ermee gestopt is enkele jaren geleden.
Nu heb ik gratis over die dipolen mogen beschikken (3 stuks), maar ik zit met een vraag.
Zoals je ziet (op de tekening) is er aan die dipolen nog een klein soort "antenne" die naast die grote dipolen staat. (in het blauw op de tekening). Moet deze (zoals op de tekening) naar boven gericht zijn of naar onder ?

En mijn 2de vraag is : hoeveel centimeter (millimeter ?) is de afstand tussen elke dipool (zie tekening).

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~ghostsoft/dipolen.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
Of de dipool naar onder of boven wordt gericht maakt niet zo heel veel uit. Maar gebruikelijk is dat deze naar boven wordt gericht.

De afstand tussen je 2 dipooltjes kan je het beste afstellen met een SWR meter. Nadat je eerst 1 antenne optimaal hebt afgemeten, dus precies afgesteld op jou frequentie, plaats je allebei je dipooltjes op de masten.
Daarna meten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Op dinsdag 26 maart 2002 15:35 schreef Skeleton het volgende:
Ik wil deze topic niet nodeloos omhoog schoppen, maar ik ga liever hier verder dan dat ik telkens een nieuwe topic moet openen :)

Ze hebbben in onze buurt een pyloon (zendmast) afgebroken van een radio die ermee gestopt is enkele jaren geleden.
Nu heb ik gratis over die dipolen mogen beschikken (3 stuks), maar ik zit met een vraag.
Zoals je ziet (op de tekening) is er aan die dipolen nog een klein soort "antenne" die naast die grote dipolen staat. (in het blauw op de tekening). Moet deze (zoals op de tekening) naar boven gericht zijn of naar onder ?

En mijn 2de vraag is : hoeveel centimeter (millimeter ?) is de afstand tussen elke dipool (zie tekening).

[afbeelding]
Dat zijn "Italiaanse" dipolen gebruik ik zelf ook helaas geen 3 :'( maar 1 tje (kan het ook niet kwijt bij mij op dak valt zo op...
Deze zal je moeten stekken om meer "versterking" te krijgen ik geloof dat je per dipool extra 2/3 Db wint.
Let wel even op want de lengtes van de coax onderling deze zal je moeten berekenen(weet de formules niet meer uit mijn hoofd, zal ze nog wel ff opzoeken)de afstand onderling maakt niet zoveel uit.
Met dat schuifje tussen de 2 elementen in moet je de dipool pieken op frequentie ,dit doe je inderdaad met een SWR meter (wel 1tje die tot minimaal 150Mhz loopt),beter dan 1 op 1,3 zal je 'm niet krijgen.......
Spectrum analyzers zijn erg duur gelukkig kan ik op mijn werk alles meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 19:35 schreef Jur het volgende:

[..]

Dat zijn "Italiaanse" dipolen gebruik ik zelf ook helaas geen 3 :'( maar 1 tje (kan het ook niet kwijt bij mij op dak valt zo op...
Deze zal je moeten stekken om meer "versterking" te krijgen ik geloof dat je per dipool extra 2/3 Db wint.
Let wel even op want de lengtes van de coax onderling deze zal je moeten berekenen(weet de formules niet meer uit mijn hoofd, zal ze nog wel ff opzoeken)de afstand onderling maakt niet zoveel uit.
Met dat schuifje tussen de 2 elementen in moet je de dipool pieken op frequentie ,dit doe je inderdaad met een SWR meter (wel 1tje die tot minimaal 150Mhz loopt),beter dan 1 op 1,3 zal je 'm niet krijgen.......
Spectrum analyzers zijn erg duur gelukkig kan ik op mijn werk alles meten....
Jij weet er precies veel over :)
Het zijn inderdaad 'italiaanse' dipolen van het merk 'ALDENA'.
Er hangt een stikkertje op de dipolen waarop staat : 100 - 106 Mhz'. Waarschijnlijk zijn ze getuned op 103 Mhz.

ps : Jur, ik probeer je via ICQ te bereiken maar ik krijg nooit antwoord :'(
Omdat ik hier graag wat meer info over gehad ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Mij hebben ze ook ooit bijna te pakken gehad met die fijne wagentjes, sindsdien heb ik geen zender meer gebouwd....

Ik gebruikte overigens gewoon een spriet als antenne. SWR 1:1.6 . Niet echt goed, maar voldoende om de eindtor niet het loodje te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan53xx
  • Laatst online: 02-03-2024
Zijn d'r hier nog mensen die voor my voor 80 euro een compleet zendertje kunnen leveren die zo'n 2 km bereik heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Op donderdag 28 maart 2002 15:34 schreef DjStefan het volgende:
Zijn d'r hier nog mensen die voor my voor 80 euro een compleet zendertje kunnen leveren die zo'n 2 km bereik heeft??
Ik vrees dat je er met dit bedrag niet zal komen.
Of je moet een goedkoop velleman kitje nemen.
Maar dan heb je nog geen degelijke antenne :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50671

Geinig dat men op GOT ook nog een beetje aan piraterij doet
>:)
Ik heb nog wel een schema van een pll gestuurde 5 watt FM zender met een onderdrukking van de harmonischen van 60DB=de omroepnorm!!!.
Ook heb ik nog een schema van een stuurzender van 150 milliwatt.
Natuurlijk wil je ook in stereo uitzenden en uiteraard heb ik daar ook 2 schema's van .
Een stereocoder is een 8 bits digitale stereocoder(nee het is geen PCI kaart +) )en ik heb ook nog een schema van een 14 bits coder,deze coders geven een zeer goed geluid en slissen niet(digitaal kan je uiteraard alle 19 KHZ uit de modullatie halen)
Dit zijn overgens de zenderschema's die ze ook gebruiken bij Paradise electronnics in Heerde
Mocht je de schema's willen hebben moet je me maar ff mailen.
Nogmaals dit zijn zeer goede schakelingen en storen absoluut niet mits je ze goed bouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50671

Daar zijn weer!!

Ja het is zeker oppassen tegenwoordig.
De telecomwet is namelijk maar weer eens gewijzigd.
Wat heeft dat voor gevolgen???.
Je mag een zender in huis hebben maar deze mag niet gebruiksklaar in je kast staan of op zolder staan als je geen vergunning hebt.
M.A.W. als je niet aan het uitzenden bent maar je hebt de zender bijv op je bureau staan dan ben je alsnog het zaad en nemen ze je zender mee en krijg je een stevige boete van +_ 700 E.
Ik ben ook al eens gelicht en daar ben ik genoeg geld door kwijtgeraakt
Weet dus waar je aan begint en let vooral erg goed op verdachte bewegingen in de buurt.
FF ter info de DT(divisie telecom) rijd niet in bussen met een antennepark op het dak rond,ze hebben tegenwoordig van die mooi Volkswagens waar ze alles in het dakraam hebben ingebouwd
Dus regel een oude P133 zet er een HD van 2 gig in instaleer een mp3 radio automation programma hang de pc aan de zender en zet de zender in een leegstaand pand
Overgens de afstand tussen 2 dipolen moet een hele golf zijn(de lengte van de dipool dus)

. .
. .
.....
. .
. .
.
. deze afstand moet een hele golf zijn
.
.
. .
. .
.....
. .
. .
.
.
.
.
.
.
.En ook tussen het dak een de eerste dipool moet minimaal een hele golf zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan53xx
  • Laatst online: 02-03-2024
Op vrijdag 29 maart 2002 02:03 schreef Skeleton het volgende:

[..]

Ik vrees dat je er met dit bedrag niet zal komen.
Of je moet een goedkoop velleman kitje nemen.
Maar dan heb je nog geen degelijke antenne :?
'k heb 20 meter truss tot mijn beschikking die ik als antenne kan laten dienen.
Is dat nix?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Mag je trouwens een FM zender hebben met een bereik van een paar honderd meter om als babyfoon te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

En tegenwoordig zijn de boetes een flink stuk hoger...

Het is niet voor niets zo dat je eerst je licentie moet halen - dat er vroeger maar 1000 zenders in de lucht waren was nog enigszins te overzien/door de vingers te zien, maar het aantal stralingsobjecten is inmiddels verduizendvoudigd met alle negatieve gevolgen van dien.

Ik hoop dat je snel gepakt wordt, zodat ik tenminste veilig op de Intensive Care of in een vliegtuig kan zitten...

Mocht je overigens je licentie willen halen, dan leer je gelijk theorie, schema's lezen/maken, filters ontwerpen, schakelingen, printen maken en solderen etc.

Moet je eens voor de gein in een frequentieboek kijken waar al je spiegelfrequenties zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Op vrijdag 29 maart 2002 13:32 schreef euss het volgende:
Ik hoop dat je snel gepakt wordt, zodat ik tenminste veilig op de Intensive Care of in een vliegtuig kan zitten...
Sjonge, wat een kutopmerking zeg!

Het hele EMC verhaal gaat niet alleen over het uitstralen van HF, maar ook de gevoeligheid daarvoor. En geloof me, apparatuur voor medisch gebruik is bepaald niet gevoelig voor een flinke dosis RF in de buurt.

Het uitzenden rond de 100MHz, vermogen <50W is dus hooguit irritant voor omwonenden. En die duwen dus vanzelf een keer een speld in je coaxkabeltje.

Zenden op de FM band mag niet, het is verboden, klopt. Maar om nou roomser als de paus te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 08:40

JeroenT

hoi!

Op vrijdag 29 maart 2002 13:49 schreef DaBit het volgende:

[..]

Sjonge, wat een kutopmerking zeg!

Het hele EMC verhaal gaat niet alleen over het uitstralen van HF, maar ook de gevoeligheid daarvoor. En geloof me, apparatuur voor medisch gebruik is bepaald niet gevoelig voor een flinke dosis RF in de buurt.

Het uitzenden rond de 100MHz, vermogen <50W is dus hooguit irritant voor omwonenden. En die duwen dus vanzelf een keer een speld in je coaxkabeltje.

Zenden op de FM band mag niet, het is verboden, klopt. Maar om nou roomser als de paus te zijn?
lol mijn coax kabel loopt via het dak.. geen mens doe daar zonder ladder bijkomt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353

Skeleton353

Topicstarter
Joepie .. ik heb mijn zendertje toegekregen welke ik besteld had ... :) :)
Nu nog alles solderen en we kunnen beginnen :)

- Weet trouwens iemand de exacte afstand van de coax tussen de 3 dipolen en de minimum en/of maximum afstand van de coax tussen zender en dipolen ?

- Mag de voeding en de zender in 1 kast zitten ? of moet deze afgeschermd zijn met een ijzeren plaat ?

- Op het printplaatje van die zender staat de antenne aansluiting OP het printplaatje. Ik wil deze namelijk op de front van mijn zender-doosje hebben ... mag ik deze simpelweg daar zetten en deze dan verbinden via de printplaat dmv een kort stukje coax (10 centimeter) ?

ps : Jur, kan ik je even via icq spreken hieromtrent ? want ik krijg je niet te pakken :)

Pagina: 1