[OC] Nieum soort fan van YS-Tech

Pagina: 1
Acties:

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hem ook al op de frontpage gesubmit, maar ik post hem hier ook nog maar even:

http://www.ystech.com.tw/Tmd/tmd-0.htm

Daar kondigt YS-tech een nieuw soort axiale fan aan, de TMD-fan (Tip Magnetic Driven). Het verschil met traditionele fans is dat de motor niet in het midden zit, maar in de hoeken van de fan, waardoor je meer airflow krijgt.
Tevens claimen ze dat hij minder herrie maakt omdat de uiteinden van de bladen afgeschermd zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.ystech.com.tw/Tmd/image/tmd-single-2.jpg

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Zal wel weer flink piek kosten.

Maar wel chaaf :9~

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[topic=437545/1/100]

They made me do it.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:09
Stond ook op de T.net hoofdpagina :+

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Wat kost ie, waar te koop?

Stiller, meer luchtdruk, meer airflow.

Maar vooral :9~

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Het lijkt me wel interresant, maar dan moeten ze wel fans maken met een hoop cfm. Anders heeft het voor de tweakers nog geen nut. 120cfm uit een 60mm met 35Db, dat zou leuk zijn :)

Is wel niet reeel, maar wel een leuke gedachte!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 15 maart 2002 10:56 schreef Gman het volgende:
Zal wel weer flink piek kosten.

Maar wel chaaf :9~
Op die site staat iets dat de produktie goedkoper is, dus misschien dat ze niet eens szo heel duur zullen zijn.

Verwijderd

ziet er wel chaaf uit, maar ik denk dat hij ook wel een aardig centje zal gaan kosten...

Niets voor X-IoN dus :P

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Ik denk dat deze fan's voor de server markt zijn bedoeld aangezien ze minder geluid produceren en meer lucht verplaatsen.
Ja okay, dat is ook ideaal voor de thuismarkt maar die dingen zullen ongetwijfeld een boel gaan kosten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Let dus vooral ook op het laatste stukkie tekst op de pagina:
However, one thing very important that you got to keep in mind is that you should not only look at the airflow and static pressure to determine whether T.M.D. FAN is better or worse than traditional motor fan. The crucial point is that T.M.D. motor technology removes motor from central hub to the 4 corners and thus allows the air stream reach the center heat source much more directly than traditional fans!

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het enige wat WEL van belang is bij een fan is de hoeveelheid lucht verplaatsing per tijdseenheid, en een kleinbeetje ook wel de druk.
Dat deze fan meer lucht naar het midden van het koellichaam kan blazen is totaal oninteressant, want zo'n koellichaam is nu juist voor de verspreiding van de warmte, en slaagt daar heel erg goed in ook!

[Dit laatste stukkie tekst geeft overigens ook al aan dat de hoeveelheid luchtverplaatsing van deze fan dus nauwelijks meer zal zijn (misschien wel minder!) dan met een standaard fan, omdat de linaire snelheid van de rotorbladen in het midden gewoon een stuk lager is, en dus veel minder luchtverplaatsing veroorzaken dan aan de buiten kant.
En daar waar de snelheid van de bladen hoog is (aan de buitenkant) hebben ze nu ruimte af gesnoept om die magneten te kunnen plaatsen.
En dat ideetje om de buitenzijde van alle bladen met een stripje te verbinden voor "stabiliteit"(???) en geluidsreductie, dat kan natuurlijk met ieder fannetje, alleen wordt de giet-mal dan een stuk duurder.]

Verwijderd

Jammergenoeg zijn de 80x80x25 pas vanaf april/juni te verkrijgen
Pagina: 1