Toon posts:

Schijt HTML

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is HTML een schijt taal zeg. Je kan geen pagina ontwerpen of op de ene browser ziet het er weer zus uit en op de andere weer zo. Weet het...ligt aan de browsers...maar het blijft schijt. Vandaar mijn vraag: Welke tags of andere zaken moet je vermijden om een eenduidige lay-out te krijgen zonder dat je iedere keer op allerlei browsers en monitoren die hele shit moet gaan zitten bekijken?

P.S. Voor de indeling van mijn site maak ik gebruik van tabellen; smalle kolom links, brede rechts.

Ik krijg nu vermoedelijk het advies om CSS te gebruiken. Als je het mij vraagt is cross-browser DHTML net zo schijt als gewoon HTML. Maar ok, als je dit advies toch geeft; waar vind ik dan een goeie tutorial op het gebied van positionering m.b.v. CSS??

Verwijderd

zie onder....

Verwijderd

i.i.g. geen iframes gebruiken, want die pakt netscape niet..

Niet vergeten om tabellen af te sluiten want anders laat netscape een witte pagina zien.

En geen frames gebruiken;)
Want als je in netscape zegt dat een kolom 10 pixels breed is, dan maakt ie er zelf 105 van.

boeiend, gewoon geen rekeing meer houden met netscape. Als ik een pagina maak zorg ik er alleen voor dat de tekst leesbaar is, en ik let echt niet op de layout, dat zijn de fouten van netscape, en niet van mij...

Verwijderd

HTML is een semantische opmaaktaal (met wat uitzonderingen, zoals de <b> tag).

HTML is dus nooit bedoeld om overal hetzelfde uit te zien, maar om de betekenis van iets weer te geven (<p> bv. betkent gewoon dat het een paragraaf is, hoe je pargrafen weergeeft is weer iets heel anders.)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 09:13

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 september 2000 18:39 schreef pim_ het volgende:
boeiend, gewoon geen rekeing meer houden met netscape. Als ik een pagina maak zorg ik er alleen voor dat de tekst leesbaar is, en ik let echt niet op de layout, dat zijn de fouten van netscape, en niet van mij...[/quote]Zorg dat je HTML correct is en in Mozilla werkt. (Moz. is ~100% correct qua html/layout)
als hij 't in Moz niet doet is het jouw fout!

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem bij mij zit em vooral in absolute grootes die niet exact gelijk zijn op verschillende configuraties. Tekst wordt bijvoorbeeld ongevraagd groter weergegeven. Daardoor worden tabellen ongevraagd breder dan ik had aangegeven (of juist smaller) en dus ziet de pagina er niet meer uit.

Ik wil dus eigenlijk vooral weten hoe ik tekst er exact hetzelfde eruit kan laten zien in verschillende brosers.

(Of heeft Arien idd gelijk met zijn opmerking dat het een semantische taal is en iig geen eenduidige opmaak taal)

Verwijderd

Hoe kan ik ik tekst er exact hetzelfde eruit kan laten zien in verschillende browsers?

Niet. Hangt van de browser, het platform en de persoonlijke instellingen van de gebruiker af (en sommige mensen houden niet van bv kleine letters).

Verwijderd

(Of heeft Arien idd gelijk met zijn opmerking dat het een semantische taal is en iig geen eenduidige opmaak taal)

Ik ben bang dat ik gelijk heb. ;)

• Aaargh!

Aaargh!

arien heeft idd gelijk.

Verwijderd

Fuck die schijt Netschaap

• Aaargh!

Aaargh!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 september 2000 22:14 schreef FYA het volgende:
Fuck die schijt Netschaap[/quote]Mozilla is wel erg mooi.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

zal je toch CSS moeten gebruiken, werkt perfect.
Okee, je bent heus nog wel ff aan het kijken en vergelijken, maar je kan het op de pixel nauwkeurig lijnen.
Als je opgeeft dat bijvoorbeeld je font 9punten hoog moet zijn, dan issie dat ook.
Op deze wijze kan je dus de hele site vormgeven, en gebruik je de HTML alleen maar, zoals Arien al zegt, om aan te geven wat er komen gaat.
Als je Homesite 4> of ColdFusion Studio 4> hebt liggen kan je in de helppagina's een gigantische hoeveelheid info vinden, en duidelijker dan bij het World Wide Consortium

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Het wordt natuurlijk echt iets als je weergave, structuur en interactie uit elkaar haalt...

Dat is een van de voordelen van XML, dat je tags niets te maken hebben (voor een applicatie in ieder geval) met hoe het gerenderd wordt.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
<A href=http://www.dto.tudelft.nl/extern/dejong/index.html target=new>www.dto.tudelft.nl/extern/dejong/index.html</A>
dit is een goeie html en CSS tutorial.

Arien heeft gelijk, html is idd een semantische taal en niet eenduidig:

hypertext markup language, see?

nouja, veel plezier met dat gezeik, maar ik vind dat als je serieus webdesign doet je ook fatsoenlijk htmlen moet, dus ook pagina's die er in netscape goed uitzien. oke, ik heb ook een schijthekel aan netscape, maar het is nu eenmaal zo. dus schrijf geen brakke code, heb je er meer aan.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 september 2000 00:20 schreef Sebas het volgende:

Arien heeft gelijk, html is idd een semantische taal en niet eenduidig:

hypertext markup language, see?[/quote]Leuk om te telkens te lezen dat ik gelijk heb ;), maarreehhm... het zit hem niet in het markup van HTML.

Word, Tex, PDF, etc (om maar apps en een formaat te noemen) gebruiken ook een markup taal om te vertellen wat de bedoeling is met de opmaak van een document en kunnen wel (min of meer) precies vertellen hoe het resultaat er uit komt te zien.

Verwijderd

Ik ben blij dat Netscape er is dan leert iedereen eens goed HTML-en
Netscape laadt gewoon een tabel niet als je hem niet goed afsluit, dat vind ik nou tof !

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

over rare html gesproken...
ik probeer een tabel te maken zodat de boel in een cel in het midden blijft staan.
dat gaat goed, als ik gewoon dubbelklik op het html bestand op mijn hdd.
maar,
zodra ik er heen surf, naar mijn servertje,
dan geeft ie hem niet meer in het midden weer terwijl het hetzelfde bestand is.
rara..

zie http://www.refms.dhs.org/shekina/1.jpg en 2.jpg
let op de url balk...

vet wazig..
wat doe ik eraan?

• Hangloozz
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

Djazete:

zo op het eerste gezicht zou ik es proberen voor dat je de tabel opbouwt de zaak te centreren:

de tabel wordt, tenzij anders vermeld, gewoon aan de linkerkant opgebouwd, maar dat zal het wel niet zijn..
Vul de lege TD's met een & NBSP, anders gaat Netscape koeren.
En het zou kunnen dat je DIV om de foto's te plaatsen struikelt over position: absolute;, en dat dit relative moet zijn.
maar: dit zijn first guesses..

www.jurgroessen.nl

• djazete
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

hm.
dat [center] en & NBSP hadden geen zin, maar die layer op relativ zetten wel, dan alsnog vrij wazig dat ie hem dus anders parsed, als jehem als file opent of als http..

raar of raar!? maar iig, het werkt. dankje

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

maar nog even op de vraag terugkomen:
vermijd tabellen in combinatie met frames.

gebruik alleen correcte html, sluit een
< font > dan ook af bijv.

• Phrea
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01-2022

Phrea

( . Y . )

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>gebruik alleen correcte html, sluit een
< font > dan ook af bijv.[/quote]De font tag moet je verplicht afsluten, maar dat geldt niet voor alle tags; list tags hoef je bijvoorbeeld niet af te sluiten, however ik doe dat altijd wel, het kan geen kwaad. Het is wellicht soms overbodig, maar in sommige gevallen loopt de code dan wel wat beter door de verschillende browsers naar mijn gevoel... [iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden ;) ]

• jurriaan
  • Laatst online: 12-04 11:52
Ok, maar ga nou eens mee in een andere denkrichting. Als de standaard nou niet voldoet. Als je niet genoeg controle hebt over de exacte positie van dingen. Als de browser ongewild ruimtes open laat en 100px niet als 100px rekent, dan heb je niets aan zo'n standaard. Als dan ook nog blijkt dat het volkomen overbodig is om een tag als </TD></TR></FONT></NOGVEELMEER> neer te zetten, je de fonts gewoon op een plaats kan bepalen in plaats van in iedere cel afzonderlijk. Je een hele hoop extra megacoole effecten krijgt, zoals gewoon photoshopfilters die ik laatst ontdekt heb!! I-Frame, OnMouseOver voor nagenoeg alle objecten, positionering precies zoals jij het wil.

Hoe kan het goed zijn dat je overbodige tags moet typen die extra bytes innemen, extra tijd kosten, wat ook weer doorgerekend wordt aan klanten en die alleen een standaard volgen die al die mooie opties niet toelaat. Het is wel een ongelovelijk conservatieve inslag om koste wat het kost aan een standaard te blijven hangen die niet voldoet. En tevens op een diepgegronde afkeer op Microsoft dat alleen maar wordt verergerd doordat IE gewoon een goede browser is.

Om alvast te antwoorden op een paar reacties:

> Zoveel tijd kosten die tags niet

allicht meer tijd dan om ze niet te zetten

> Je moet niet zo zeuren en je gewoon aan de standaard houden!

Je hebt er niets van begrepen

> Je bent te lui en je kunt niet coden

Ja ik ben lui en waaruit leid je af dat ik niet kan coden?

> Microsoft is duivels...bla

Asjeblieft, nu even niet

> Het is gewoon fout en het blijft gewoon fout!

*Zucht* Je hebt er niets van begrepen

Wees verantwoordelijk voor je eigen daden

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Microsoft is duivels...bla

Asjeblieft, nu even niet[/quote]Ja juist wel NU! Het topic moet eigenljk zijn schijt M$ ;) Eigenlijk kun je niet zo gemakkelik de schuld ergens leggen, maar het is gewoon een feit dat er zeer soepeltjes met de standaard wordt omgesprongen in de meest browser implementaties.

My point being: je kunt of gaan lopen kankeren op de bedrijven die de browsers maken, of op w3c of een andere Standards Organization omdat de richtlijnen die zij uitgeven schijnbaar niet meer voldoen aan de wensen van de klant. Ik denk eerder dat het een combinatie van beide is, omdat enerzijds de standaard idd niet perfect is, en omdat anderzijds de browser-'fabrikanten' het maar zo eenvouodig mogelijk willen maken voor developers, zodat die massaal voor compatibiliteit met hun product zullen kiezen.

Moraal: HTML treft hier geen blaam!

• Aaargh!

Aaargh!

nogmaals, je moet je houden aan de HTML standaard, als dat te moeilijk voor je is, of als niet alles erin zit wat jij nodig hebt: VETTE PECH VOOR JOU.
ga dan niet met HTML werken maar met b.v. flash. als je wil HTML-en moet je je aan de regels van HTML houden.

en als webdesign bedrijf kan je het helemaal niet maken om een IE-only site op te leveren.

Pagina: 1