Toon posts:

Athlon xp 1900+: HALT functie activeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 1900+ Athlon XP wordt tamelijk heet met 54°C idle en ruim 60°C stressed.

Eén mogelijke oorzaak voor deze hitte is het ontbreken van de HALT functie in het bios. Deze zou bij idle toestand de processor minder hard laten werken.
Bij eerdere biosversies van dit bord was de haltfunctie nog geimplementeerd, maar wegens stabiliteitsproblemen bij latere versies verwijderd.

Nu kan ik met WPCREDIT en een geschikt .pcr bestand deze haltfunctie alsnog activeren. Sommigen melden dramatische idle tempverlagingen van 10-15 °. Anderen zeggen dat hierdoor de zaak instabiel wordt. Kortom, geen eenduidig advies.

Wie heeft ervaringen, positief of negatief met deze aanpassing?

Systeem
MoBo: Asus A7V266E
CPU: AMD Athlon XP 1900+
cooler: Cooler master DP5-6i31c
Intern: 512 Mb PC266 Kingston
Video: ATI Radeon 8500
HD1: 60 Gb Maxtor D740X ATA133
HD2: 60 Gb IBM IC serie ATA100
DVD: Lite-on 16x48
CDRW: Lite-on 12x10x32
Sound: Terratec Sixpack Wave

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

welk os gebruikt je ? bij win2k/xp is dat volgens mij helemaal niet nodig. en iig wordt je stressed temp er niet lager van dus ik zie er niet echt het voordeel van in.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Net effe geprobeerd. Nog geen definitieve aanpassing met WPCRSET gemaakt, maar 'on the fly'. Binnen 2 minuten is de idle temp met 9 graden gezakt.

Straks 's flinks stressen om te kijken of de zaak stabiel blijft. Voorlopig geen slecht resultaat.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Leuk dat je temperatuur bij IDLE ver omlaag gaat, maar de meeste tijd die je processor bezig is wordt hij wel degelijk belast en heb je dus niet veel aan die IDLE.
Je maximale temperatuur krijg je toch wel weer, ook al staat het register met WPCREDIT ingeschakeld dat je systeem in IDLE kan draaien.
Nog een groot nadeel hiervan is, is dat je voltages enorm gaan schommelen. Je 5volt en 12volt maar ook je vcore zal dus gaan schommelen omdat je van vrijwel geen belasting naar volle belasting gaat. Mijn ervaring is ook dat de stabiliteit van je computer echt minder wordt.
Al met al niet echt aan te raden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die HALT functie is niet alleen doelloos, maar ook nog eens gevaarlijk!

Je moederbord krijgt zo een heleboel schommelingen in het aantal te leveren amperes te verduren, dit kan het stroomcircuit naar je processor slopen.
Verder doet je voeding ook niets anders dan schommelen vanwege de steeds wisselende belasting. Als je een Enermaxje met getweakte 5V leiding hebt, zal dit er zelfs voor zorgen dat je 5V ver boven de 5V +/- 10% komt, hetgeen je harddisk, fikker en CD-ROM op den duur ook sloopt.