Toon posts:

HELP! Lilo bootloader met windows versies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nu het volgende al geintalleerd in 2 week tijd:
- linux redhat 7.2 3x
- windows 98 3x
- XP Pro edition ned 9x (!)

Stja, je mag wel zeggen dat ik er nu wel een beetje zat van ben. :'(
Het volgende is namelijk aan de hand:

Ik heb op een 20 gig de volgende partities:
- 2x xp pro ned op 5 gig (extended primair, logische schijf)
- 1x xp pro ned op 2 gig (extended primair, logische schijf)
- linux redhat 7.2 met lilo bootloader (in mbr record) (extended primair, logische schijf)
- windows 98, (een primaire partitie.

Ik heb de shit op de volgende manier geinstalleerd:
eerst win98
dan 3x xp
dan linux met lilo.

Op deze manier ziet lilo linux goed, maar maakt hij ook de naam "dos" aan. Als ik op dos klik, dan krijg ik dat irritante xp bootmenu! :(
XP bootmenu wil ik er dus uit hebben en gewoon 3x xp en 98 in Lilo hebben.
Wat doe ik nu fout? Ik kom er niet meer uit!
Ik wil graag met lilo of grub booten, maar als er andere alternatieven zijn, graag! (bootmagic, xosl2000 en system commander 7 ken en heb ik al, ook geen succes geworden. Tenzij iemand weet hoe ik alles zo in kan stellen in een van deze bootladers)
Ik meende ook te zien dat lilo sprak over een 1024 cylinder limiet, maar ik heb een nieuwe pc, duron 800 met nieuw moederbord (dus dik na '99)
HELP O HELP O HELP!
Wie weet de oplossing?
Alvast zeeeeeeeeer hartelijk bedankt!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Volgens mij is de enige manier om dit te doen de volgende:

1) download efdisk (uit het masterbooter pakket) www.masterbooter.com
2) creeer een kleine partitie (25b) met efdisk type linux
3) Creeer en 4Gb Partitie voor Windows 98 en maak deze actief
4) Start de Windows 98 setup en installeer in de partitie voor Windows98.
5) Creeer met efdisk een extra partitie van vb 10Gb type ntfs
6) installeer Windows Xp in deze partitie. (letop je kan dan na de install geen windows 98 meer booten denk ik..omdat je mbr pleite is..
7) start de linux install en gebruik de kleine partitie van 25Mb als /boot om van te booten. deze is dan nl. geplaatst onder de 1024 cylinders en dan kan je in je lilo opgeven:

Other=Windows98
boot=/dev/hda2

Other=WindowsXP
boot=/dev/hda3

Correct me if I'm thinking wrong.. Tis nog vroeg.. :Z

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:41

Lancer

What the......

Yep lilo kan geen partities booten boven de 1024 cylinders. De laatste nieuwe versies kunnen dit overigens wel. Je mobo etc maakt niets uit.

Verder wordt het XP bootmenu gegenereerd vanuit boot.ini. (Weet ik niet 100% zeker). Dit kun je gewoon editen. Met de Powertoys voor XP kun je het geloof ik ook gewoon aanpassen (free download@microsoft). Voor de rest is het een zaak van /etc/lilo.conf editen zodat het al je OS'en bevat en daarna lilo 1x runnen (onder linux)

edit:

Ik weet trouwens niet of XP er tegen kan als ie niet op de primary partitie staat. Ik geloof het niet namelijk.

Andere optie; VMWARE?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 08:04 schreef CyberJ het volgende:
Volgens mij is de enige manier om dit te doen de volgende:

1) download efdisk (uit het masterbooter pakket) www.masterbooter.com
2) creeer een kleine partitie (25b) met efdisk type linux
3) Creeer en 4Gb Partitie voor Windows 98 en maak deze actief
4) Start de Windows 98 setup en installeer in de partitie voor Windows98.
5) Creeer met efdisk een extra partitie van vb 10Gb type ntfs
6) installeer Windows Xp in deze partitie. (letop je kan dan na de install geen windows 98 meer booten denk ik..omdat je mbr pleite is..
7) start de linux install en gebruik de kleine partitie van 25Mb als /boot om van te booten. deze is dan nl. geplaatst onder de 1024 cylinders en dan kan je in je lilo opgeven:

Other=Windows98
boot=/dev/hda2

Other=WindowsXP
boot=/dev/hda3

Correct me if I'm thinking wrong.. Tis nog vroeg.. :Z
Zo vroeg en dan al gelijk hebben :)

Verwijderd

Op vrijdag 15 maart 2002 07:29 schreef tiees het volgende:
Beste mensen,

Ik heb nu het volgende al geintalleerd in 2 week tijd:
- linux redhat 7.2 3x
- windows 98 3x
- XP Pro edition ned 9x (!)

Stja, je mag wel zeggen dat ik er nu wel een beetje zat van ben. :'(
Het volgende is namelijk aan de hand:

Ik heb op een 20 gig de volgende partities:
- 2x xp pro ned op 5 gig (extended primair, logische schijf)
- 1x xp pro ned op 2 gig (extended primair, logische schijf)
- linux redhat 7.2 met lilo bootloader (in mbr record) (extended primair, logische schijf)
- windows 98, (een primaire partitie.

Ik heb de shit op de volgende manier geinstalleerd:
eerst win98
dan 3x xp
dan linux met lilo.

Op deze manier ziet lilo linux goed, maar maakt hij ook de naam "dos" aan. Als ik op dos klik, dan krijg ik dat irritante xp bootmenu! :(
XP bootmenu wil ik er dus uit hebben en gewoon 3x xp en 98 in Lilo hebben.
Wat doe ik nu fout? Ik kom er niet meer uit!
Ik wil graag met lilo of grub booten, maar als er andere alternatieven zijn, graag! (bootmagic, xosl2000 en system commander 7 ken en heb ik al, ook geen succes geworden. Tenzij iemand weet hoe ik alles zo in kan stellen in een van deze bootladers)
Ik meende ook te zien dat lilo sprak over een 1024 cylinder limiet, maar ik heb een nieuwe pc, duron 800 met nieuw moederbord (dus dik na '99)
HELP O HELP O HELP!
Wie weet de oplossing?
Alvast zeeeeeeeeer hartelijk bedankt!
WAT wil je nou in hemelsnaam met 3 XP's ?? 1x win98 en xp en linux is nog te doen maar 3 xp's ?? wat wil je daar nou mee.... :?

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, waarom 3x XP?
Voor mij simpel: heb GEEN vertrouwen in windows, eerlijk gezegd ook niet helemaal in XP Pro, sorry.
Ik installeer nogal heeeeel veeeeel progjes en uit ervaring weet ik dan ook dat de registry gaat uitdijen.
Gevolg: fouten en zeeeer traag!
Om ook mijn XP niet te " verneuken" (sorry voor dit woord, maar is het beste woord voor microsofties), maak ik een XP voor software zonder internet, een XP met alleen internet en een testXP om software op te testen of die wel onder XP draait. De testXP mag in de soep draaien en de andere twee XP's zij mooi gescheiden, kortom, sneller en stabieler! (Hoop ik dan.......) Een kleinere registry is altijd welkom.
En 98 heb ik draaien voor als software NIET onder XP wil draaien en Linux omdat die juist stabiel, snel en beter beveiligd is. (en schijnt met internet ook sneller te zijn zegt men..... hmmmmmm.... sweet!)

Ik hoop dat dit voldoende is als antwoord.
Pagina: 1