[Caraudio] luidsprekers in een bekisting

Pagina: 1
Acties:
  • 494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-04 10:55

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik vroeg me af of het volgende mogelijk was:

Ik heb een Suzuki Alto waar geen hoedenplank in zit en ook geen mogelijkheid is voor een hoedenplank. Ik heb nu voorin de deuren 10cm JBL 2-weg luidsprekers gemonteerd en daar komt best een leuk geluid uit, behalve bij de lage tonen. Aangezien ik achterin geen speakers kan monteren in de hoedenplank en mijn moeder (ja hij is niet van mezelf) niet echt blij was met het voorstel van een subwooferkast/tube in de kofferbak had ik het volgende idee:

aan weerskanten van de auto een kist maken tegen de zijkant aan met daarin een 6"x9" luidspreker. Ik heb echter geen idee of dit te doen is en hoe groot de kist dan zou moeten worden. Een ruwe schets van hoe het er uit zou moeten zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2704328467

De maten weet ik niet precies, maar ik denk dat dit aardig in de richting komt zo. Als het mogelijk blijkt te zijn zal ik wel even gaan meten.

Ik heb al wat rondgezocht op de site van Pioneer e.d. maar wat is dat VAS?
VAS 18.637 l
Is dit het minimum volume ofzo?

Ronde speakers van 16 of 20cm is natuurlijk ook een optie

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
vas is het aanbevolen volume je moet hier niet over en onder gaan

http://raptr.com/Doppert/about

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

mischien een 8 inch subje dat je zo maakt dat ie aan de zijkant van de kofferbak zit.. ik zeg maar wat hoor maar een subje is echt wel lekker 8-) als je toch kistjes gaat maken dan meteen goed ;)

waar wil je deze kastjes voor die 9*6 kwijt eigelijk? achterbank of kofferbak? 2 9*6 speakers zullen toch wel minimaal even veel ruimte innemen als 1 8 of 10?!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als je echt alleen voor het laag wil zou ik gewoon een losse kist maken met versterker erin. Gewoon een active sub dus. Die zo maken dat je hem makkelijk in en uit kan bouwen (signaal kabeltje naar achter + vastzetten met riemen o.i.d. Kost je waarschijnlijk net zo veel als 2x 6x9 + bekisting. Daarbij is het ook veel makkelijker om 1 zo'n ding uit de wagen te halen dan 2.

de betaler vervuilt

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 01:21 schreef GA!S het volgende:
Als je echt alleen voor het laag wil zou ik gewoon een losse kist maken met versterker erin. Gewoon een active sub dus. Die zo maken dat je hem makkelijk in en uit kan bouwen (signaal kabeltje naar achter + vastzetten met riemen o.i.d.
Het gaat er vooral om dat het er een beetje afgewerkt uitziet. De kofferbak is niet zo heel groot en een sub is nogal 'aanwezig' dan.

Verder hoeft het geen stampbak te worden.. Dat ding is al een en al blik dus alles zal wel meetrillen bij een sub.
Kost je waarschijnlijk net zo veel als 2x 6x9 + bekisting. Daarbij is het ook veel makkelijker om 1 zo'n ding uit de wagen te halen dan 2
een setje 6x9 kost een € of 60/70. Hoeveel zou ik voor een sub met een klein versterkertje + filter kwijt zijn? ik gok richting de 200...
Op vrijdag 15 maart 2002 01:16 schreef mollie het volgende:
waar wil je deze kastjes voor die 9*6 kwijt eigelijk? achterbank of kofferbak? 2 9*6 speakers zullen toch wel minimaal even veel ruimte innemen als 1 8 of 10?!
In de kofferbak

• Gospelkees
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09-2024
Als je voorin met 10cm combo setje werkt heb je eigenlijk niet genoeg aan een sub erbij. Je mist dan wat (laag)midden.
Toch zou ik inderdaad gewoon een bandpass subwoofer kopen die je met stekkers vastmaakt, zodat je 'm weer er uit kan halen... Laat die hoedenplank maar heel.
Kijk wel uit met eventueel bestaande speakertjes in of naast je hoedenplank. Die kan je opblazen met je subwoofer, zelfs al sluit je ze niet aan... (it happens: believe me)

• Gospelkees
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09-2024
En gebruik alsjeblieft geen ovale speakers.
ROND! Anders klinkt het voor geen meter.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 11:02 schreef Gospelkees het volgende:
Als je voorin met 10cm combo setje werkt heb je eigenlijk niet genoeg aan een sub erbij. Je mist dan wat (laag)midden.
Toch zou ik inderdaad gewoon een bandpass subwoofer kopen die je met stekkers vastmaakt, zodat je 'm weer er uit kan halen... Laat die hoedenplank maar heel.
Kijk wel uit met eventueel bestaande speakertjes in of naast je hoedenplank. Die kan je opblazen met je subwoofer, zelfs al sluit je ze niet aan... (it happens: believe me)
Zoals hierboven genoemd IS er geen hoedenplank.

Steeds de subwoofer eruit halen lijkt me ook niet de beste oplossing aangezien ik niet met zo'n kist ga sjouwen als ik ff naar mn werk rijd of als mn moeder vervolgens boodschappen wil doen. Ik ben op zoek naar een 'permanente' oplossing.

Alleen bas wil ik inderdaad liever niet, liever gewoon een beetje goede speakers zodat ik ook geluid van achteren heb.

En zijn ovale speakers dan zo slecht tov ronde?

• mesothelioom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02-2021
Op vrijdag 15 maart 2002 11:03 schreef Gospelkees het volgende:
En gebruik alsjeblieft geen ovale speakers.
ROND! Anders klinkt het voor geen meter.
4kant rules

there's no substitute for cubic inches : 472 cu cadillac

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

aha die ovaaltjes komen dus op de radio versterker? dan zou ik idd gewoon voor die ovaaltjes gaan .. rond kan ook maar ik zie niet in waarom rond zo veel beter klinkt als ovaal .. en idd vierkant is ook geweldig :) ( kicker!!!!)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Kicker rulz. Zeker die vierkante dingetjes zijn heftig, je moet er alleen flink wat pep doorpompen om ze tot hun recht te laten komen.

• mesothelioom
Op vrijdag 15 maart 2002 12:01 schreef dominator het volgende:
Kicker rulz. Zeker die vierkante dingetjes zijn heftig, je moet er alleen flink wat pep doorpompen om ze tot hun recht te laten komen.
:) :) :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 15 maart 2002 10:28 schreef Razorfist het volgende:
een setje 6x9 kost een € of 60/70. Hoeveel zou ik voor een sub met een klein versterkertje + filter kwijt zijn? ik gok richting de 200...
Dan komt daar nog 2x een bekisting bij, dan denk ik dat je met een 8 inch woofer + kleine versterker + kist bijna net zo veel kwijt bent.
Misschien iets meer, maar uit een goed gebouwde 8 inch sub haal je echt VEEL meer bas dan uit 2 6x9 speakers.

de betaler vervuilt

• mesothelioom
Op vrijdag 15 maart 2002 13:01 schreef GA!S het volgende:

[..]

Dan komt daar nog 2x een bekisting bij, dan denk ik dat je met een 8 inch woofer + kleine versterker + kist bijna net zo veel kwijt bent.
Misschien iets meer, maar uit een goed gebouwde 8 inch sub haal je echt VEEL meer bas dan uit 2 6x9 speakers.
zoals ik al eerder zei 4-kant rules
heb zelf een 10" maar 8" gaat zeker niet verkeerd (twee is ook goed ;) )

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon 2 8" inch subs aan beide kanten maken. Koop je een 2-kanaals amp en klaar is kees. Is wel een wat duurder oplossing, maar zal zeker super klinken.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Zoals ik al eerder gezegd heb wil ik liever gewoon wat geluid van achteren hebben, dat wel wat meer bas bevat dan dat ik nu heb. Ik heb al gekeken naar opbouwspeakers, maar daar komt niet echt denderend geluid uit.

Mijn vraag was dus of het mogelijk is om 6"x9" luidsprekers in een bekisting te maken en wat het volume hiervoor zou moeten zijn ongeveer.

Versterkers enzo wordt me te duur... dat geld leg ik liever apart voor een eigen autootje ;) (waar dat dan natuurlijk WEL in moet allemaal :P)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op vrijdag 15 maart 2002 21:13 schreef Razorfist het volgende:
Mijn vraag was dus of het mogelijk is om 6"x9" luidsprekers in een bekisting te maken en wat het volume hiervoor zou moeten zijn ongeveer.
Kickje, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag en ik ben er van overtuigd dat iemand van jullie dit wel zal weten...

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
:'(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op zaterdag 23 maart 2002 01:09 schreef Razorfist het volgende:
:'(
Normaal gebruikt zo`n ding je kofferbak als klankkast, nu zul je inderdaad een bak moeten maken van VAS 18.637 liter per stuk. Probeer het gewoon eens, zoveel kan er toch niet mis gaan als je toch geen eisen stelt! :P

Omhoogschoppert :+ ....

de betaler vervuilt

• Wekkel
  • Laatst online: 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Hout kost toch niet zoveel, probeer gewoon eens wat.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 15:50 schreef Wekkel het volgende:
Hout kost toch niet zoveel, probeer gewoon eens wat.
Tja.. niet geschoten is altijd mis. Ik heb de luidsprekers echter ook nog niet. Nouja... die komen altijd wel van pas.

Verwijderd

Vas is slechts 1 van de parameters van de speaker, en heeft NIETS te maken met de kastgrootte ofzo. Het is puur de hoeveelheid lucht die overeenkomt met dezelfde compliantie als de membraanophanging.

Heb je voor me ook nog de Re, Le, Qms, Qes, Qts, Sd en Bl factor? Dan bereken ik wel een kastje voor je.
Pagina: 1