Toon posts:

[HTML] Formulieren maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me nu zowat voor het eerst storten op het maken van een formulier, nu vraag ik me af of iemand me duidelijk kan vertellen wat het verschil is tussen METHOD=GET en METHOD=POST?

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
GET neemt de waarden mee in de querystring, het url dus. POST geeft ze mee met (correct me if wrong = true()) het HTTP protocol.
Edit: die laatste is dus zo goed als onzichtbaar :)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:08
Met POST kun je, mits je de goede form encoder-type gebruikt, ook bestanden meesturen, iets dat minder makkelijk gaat via de querystring :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 15 maart 2002 00:30 schreef Blue-eagle het volgende:
GET neemt de waarden mee in de querystring, het url dus. POST geeft ze mee met (correct me if wrong = true()) het HTTP protocol.
tja : if wrong = true() -> nu geef je zelf al aan dat ongelijk hebt, immers if wrong == true() moet dat zijn ..

inderdaad worden POST variabelen niet zozer meegegeven in 'het http-protocol' immers dat zou het een erg lang protocol maken, om allerminst te zeggen wat uitwisseling van dit protocol bij ieder request voor een load-belasting oplevert.

een http-request bestaat uit een aantal headers: de request URI, referrer (hoe dan ook gespeld), useragent, date, transfer-encoding.

bij een POST-request worden in de request-headers de waardes en namen gestopt, inderdaad onzichtbaar voor de gewone gebruiker, verder is een post-request vaak niet cache-able en dient niet in de history van de browser te worden opgeslagen

een GET-request is eigenlijk een normale aanvraag voor een pagina, enkel worden de names en variabelen achter de url gestopt, dit kan problemen opleveren aangezien enkele browsers nog een beprking in de lengte van de URI kennen en dus eventueel waardes kunnen wegvallen, ook worden dit soort request meestal opgeslagen inde history en gecached

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 18:29
Het voordeel van METHOD=get mag ook wel vermeld worden: doordat het in de url staat, kan je zonder problemen back en forward gaan in je browser, ook al kom je daarmee ondertussen een pagina tegen waarin een formulier met GET is gesubmit. Submit je een formulier met POST, ga je een pagina verder en dan weer back naar de pagina na de submit, dat zijn je gegevens verlopen. Vaak wel zo veilig, soms wel zo lastig. Niet voor niets submitten bv zoekmachines standaard met method=GET. Wanneer beveiliging/privacy van de gesubmitte gegevens geen issue is, kies ik daarom doorgaans voor GET.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.