Functie op een limiter

Pagina: 1
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:12
Op onze kroeg heb ik tussen de compu met winamp en de versterker een limiter staan. Nu staat winamp en windows-sound en de versterker vol uit, en heb ik het geluid met de limiter gelimiteerd op een aanvaardbaar maximum.
Nu zijn er alleen een heleboel functie's op deze limiter.

Kan iemand deze functies uitleggen?:
-Draaiknopje met "threshold" instelbaar van +20db tot -10db
-Draaiknopje met "Release Attack" instelbaar van min tot max
-Schakelknop bij "Release Attack" met keuze's slow, med of fast.
-Draaiknopje met "Output" instelbaar van -18db tot +14db.

Kan iemand dit uitleggen. Graag wel DUIDELIJK want ik ben een n00b wat betreft db's etc. Dus gewone mensentaal aub...

bij voorbaat dank...

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Op donderdag 14 maart 2002 21:38 schreef Aristos het volgende:

Kan iemand deze functies uitleggen?:
-Draaiknopje met "threshold" instelbaar van +20db tot -10db
-Draaiknopje met "Release Attack" instelbaar van min tot max
-Schakelknop bij "Release Attack" met keuze's slow, med of fast.
-Draaiknopje met "Output" instelbaar van -18db tot +14db.

Kan iemand dit uitleggen. Graag wel DUIDELIJK want ik ben een n00b wat betreft db's etc. Dus gewone mensentaal aub...

bij voorbaat dank...
Dit is wat ik weet:

Een limiter zorgt voor een constante maximale geluidssterkte.

Threshold: Vanaf welke geluidssterkte moet er versterkt worden. Bijvoorbeeld zachte stukken in een nummer mogen niet versterkt worden tot het maximum, hier stel je dus een drempel (threshold) voor in, elk signaal onder deze drempel wordt met rust gelaten, alles erboven wordt versterkt tot het maximum.

Attack time: Als een signaal boven de threshold zit en deze moet versterkt worden, met welke snelheid moet dit dan gaan?

Release time: Alle signalen die binnen de release tijd vallen worden met rust gelaten, stel deze hetzelfde in als de attack-time.

Output: De verlangde uiteindelijke geluidssterkte, het liefst op 0db houden voor de minste vervorming.

Advies:

Hou attack time en release time allebei op medium, zet de threshold op 0db.

Een limiter is eigenlijk een automatische volume knop, als het ene nummer zachter is dan de andere, wordt deze versterkt tot het maximum. Natuurlijk niet te snel (attack/release) anders krijg je in alle pauzes of stille stukken in ieder nummer het maximale geluidsniveau en dat wil je ook weer niet.

Download my music on SoundCloud

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

laat ik beginnen met te vertellen dat een limiter niet echt een maximum beperker is voor buurtoverlast ofzo, dit proef ik een beetje door je verhaal heen.

al regel je de limiter nog zo mooi af, als je de versterker die erna zit harder zet is er weer sprake van harder geluid.

een limiter is handig voor het op één niveau brengen van geluid. stel je hebt een ballad en een hardrock nummer.
de een klinkt soms zachter dan de ander. de limiter zorgt ervoor dat beide even hard overkomen. kortom je creeert een stabiel geluidsgordijn, naar mijn idee noodzakelijk in een kroeg omdat het niet handig is dat de nevenstaande vreemde mensen horen dat je dit of dat vindt.

ik sluit me aan bij dominicbout qua uitleg.

back to the point

• Aristos
Op donderdag 14 maart 2002 21:59 schreef vinz98 het volgende:
laat ik beginnen met te vertellen dat een limiter niet echt een maximum beperker is voor buurtoverlast ofzo, dit proef ik een beetje door je verhaal heen.
Alvast dank voor de uitleg. Maar ik MOET die limiter van de gemeente er tussen zetten ter voorkoming van overlast... En dat wil ik dus ook, om gezeik te voorkomen..

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik denk niet dat je weg komt met een huis tuin en keuken limiter, want de limiters voor kroegen etc. zijn "officieel" door de gemeente goedgekeurde types die zij zelf inregelen en verzegelen.

• Aristos
Klopt, maar de verzegeling is al jaren geleden verbroken en het is een officiele.... En ik wil hem nu weer opnieuw instellen....

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Huur ergens een geeikte decibel meter en ga dan meten,in de apv staat volgens mij precies wat voor niveaus je mag halen bij bijv de dichtsbijzijnde buren.

• Jag
  • Laatst online: 06-05 19:00

Jag

Een limiter is echt heel wat anders dan hiet wordt voorgesteld. Een limiter gebruik je niet om geluidsniveaus te beperken, tenminste, dat is een behoorlijke botte manier om dat te doen. En wat helemaal bot is, is om muziek op gelijke geluidsniveaus te forceren met een limiter. Een limiter gebruik je in principe om clippen te voorkomen. Alle audio apparatuur heeft een max operating level, of dat nou een preamp is of een poweramp. Om daar niet overheen te gaan (om schade en slecht geluid te voorkomen) kan je een limiter gebruiken.
Voor jouw situatie is het belangrijk om te weten wat de gevoeligheid van je versterkers is. Met de limiter moet je ervoor zorgen dat het signaal nooit langdurig boven die level kan komen. Als de limiter werkt met +4 dBu (als het een prof apparaat is, kan je dit aannemen, evt zit er achterop een knop waarmee je kan switchen tussen -10 dBV en +4 dBu), en de gevoeligheid van je versterkers is 0 dBu, dan moet je de treshold op - 4 dB zetten. Verder kan je met een limiter de attack tijd instellen. Dat is de tijd die de limiter wacht met ingrijpen. Als jij muziek aan hebt staan in je kroeg, en het signaal komt boven de - 4 dB uit, dan wacht de limiter de ingestelde waarde voordat hij ingrijpt. Deze waarde is een compromis tussen bescherming van je apparatuur (korte attack tijd) en muzikaliteit (lange attack tijd). Verder kan je instellen hoe snel hij de limiting loslaat nadat het signaal weer onder de -4 dB is gekomen, dat is de release attack tijd. Langer betekent minder hoorbaar.
Als laatste kan je nog wat versterken of verzwakken, die wil je gewoon op 0 dB zetten.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op donderdag 14 maart 2002 21:38 schreef Aristos het volgende:
Op onze kroeg heb ik tussen de compu met winamp en de versterker een limiter staan.
Met deze set-up bereik je dus geen beperking van het max. volume dat uit je versterker komt. Je beperkt alleen de dynamiek van het signaal dat erin gaat. Is dus handig voor een een rumoerige ruimte om alle muziek op een beetje gelijk volume te kunnen weergeven. Een Limiter is gewoon een compressor met ratio 10:1 of hoger. Dus boven de treshold verzwakt hij (na de attack tijd) het signaal met een faktor tien of meer, dus wordt het niveau bijna 100% afgezwakt tot op het niveau van de treshold waarde. Nadat het inputniveau weer tot onder de treshold zakt, duurt het de release-tijd voordat hij ophoudt met verzwakken. Output is een versterking om het verzwakte signaal in zijn totaliteit te compenseren, ook wel make-up gain genoemd.

Het enige wat je zou kunnen doen is de volumeknop van je versterker maximaal open zetten, dan een zo hard mogelijk signaal de limiter insturen. Treshold zo instellen, dat de muziek nog ergens naar klinkt en hij niet als een gek gaat 'breathen en pumpen' (Wel eerst de output zover mogelijk dichtdraaien) De attack en release-tijden zullen de gemeente een zorg zijn. Vervolgens kun je met de output knop het maximaal mogelijke niveau bepalen wat er in de kroeg hoorbaar zal zijn (immers, de versterker staat al max.)
Pagina: 1