Dual Athlon mobo + SCSI??

Pagina: 1
Acties:

• Scourger
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07-2014

Scourger

The Leechmaster

Topicstarter
Ik zit al enige tijd te denken aan het kopen van een nieuwe compu en wil graag overgaan op SCSI en misschien (lees: eigenlijk) een Dual Athlon XP opstelling :9~.

Nu is mijn vraag wat volgens jullie het beste is:
Een losse SCSI kaart en een los Dual Athlon moederbord, of de Tyan Thunder K7 SCSI?
Deze laatste heeft het voordeel dat het volgens mij voordeliger is (zeker als je het in Amerika besteld: $430,-- + $55,-- verzendkosten + 19% btw). Bij de Thunder K7 hoef je immers geen SCSI kaart en Lan kaart meer te kopen. Nadeel is dat hij al weer vrij oud is (MP chipset ipv MPX).

Andere mogelijkheid is dus het kopen van losse SCSI kaart en een apart moederbord (en netwerkkaart natuurlijk). Welk moederbord is dan het meest geschikt? Is er een groot performance verschil tussen de nieuwere mobo's met MPX chipset en de oudere MP chipsets :??

Ik zou graag wat tips, adviezen en ervaringen horen.

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Het grootste voordeel (of nadeel) van de mpx ten opzichte van de mp chipset is dat er 64-bit 66MHz PCI sloten op zitten en dus minder 32-bit 33Mhz sloten op zitten, dus afhankelijk van je insteekkaarten heeft dit voor of nadelen.

De 66Mhz sloten werken niet backwards-compatible......

Enige ervaring die ik heb is met m'n tyan tiger mp, deze draait erg stabiel en ben er meer dan tevreden over :)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

los dual mobo + scsi controller is waarschijnlijk goedkoper, aangezien die Thunder K7 een belachelijk dure voeding nodig heeft :{

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

Topicstarter
Wat voor voeding heeft de Thunder K7 dan minimaal nodig?
Misschien een idee om 2 voedingen te nemen: 1 voor mobo en 1 voor hdd's e.d.?

Wat betreft de PCI sloten heb ik de MPX niet nodig: ik heb geen idee waar ik 66Mhz PCI kaarten vandaan ga halen. Maar ik vraag me wel af wat het verschil verder is tussen de chipsets...

2x Athlon XP 1800+ | Asus A7M266-D | 1024 MB Reg/ECC | MSI GF 4 Ti 4400 | Adaptec 39160 | Cheetah X15-36LP 36 | 2x Maxtor Atlas 10K-III 73 | LiteOn LTD163D | Plextor PX-W4012A | 3C2000 | SB Audigy | Enermax 550 VE-FMA | Lian-Li PC71| 2x Eizo T965

• cosmoOo
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op vrijdag 15 maart 2002 00:53 schreef Scourger het volgende:
Wat voor voeding heeft de Thunder K7 dan minimaal nodig?
Misschien een idee om 2 voedingen te nemen: 1 voor mobo en 1 voor hdd's e.d.?

Wat betreft de PCI sloten heb ik de MPX niet nodig: ik heb geen idee waar ik 66Mhz PCI kaarten vandaan ga halen. Maar ik vraag me wel af wat het verschil verder is tussen de chipsets...
verder is er volgens mij niet echt verschil, behalve dat usb nog altijd niet werkt bij de mpx chipset.

64bits sloten zijn voor scsi iig wel interessant. een beetje scsi controller onderstuend dat ook. voor de rest zul je er idd niet zoveel aan hebben.

2 voedingen gaat niet zomaar lukken er is volgens mij iets anders waarom je een andere voeding nodig hebt het gaat niet alleen om het aantal watts. iig verkoopt tweakshop de goede voeding voor 225,- (460W)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Thunder K7 en K7X hebben een speciale voeding met 24 pins connector nodig die alleen door deze twee moederborden worden gebruikt. Zo'n voeding is niet goedkoop. De Thunder K7(X) zal dan ook geen prijsvoordeel opleveren tov de Tiger MP(X).

Als je zelf mobo upgrades doet (ipv niet systeem aanschaffen) zou ik zeker een losse SCSI controller nemen, het liefst eentje die 3,3V PCI compatible is zodat-ie een 66MHz PCI slot gebruikt kan worden.

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

Topicstarter
Ik vraag me af, zou zo'n zware Enermax 550 Watt voeding niet de benodigde 24 pins connector hebben? Ik heb naar de specs gezocht, maar moet zeggen dat ik niet veel van de specificaties van voedingen begrijp... |:(

Bijkomend nadeel van de Thunder K7 is wel dat je Registered DDR nodig hebt. Dat hoeft bij de Tyan Tiger MP en de Asus A7M266-D toch niet, heb ik begrepen.

Ik ga later wel zelf moederborden vervangen, dus wat betreft de upgrade mogelijkheden is een losse SCSI kaart op zich wel nuttig idd.

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op vrijdag 15 maart 2002 15:45 schreef Scourger het volgende:
Ik vraag me af, zou zo'n zware Enermax 550 Watt voeding niet de benodigde 24 pins connector hebben? Ik heb naar de specs gezocht, maar moet zeggen dat ik niet veel van de specificaties van voedingen begrijp... |:(

Bijkomend nadeel van de Thunder K7 is wel dat je Registered DDR nodig hebt. Dat hoeft bij de Tyan Tiger MP en de Asus A7M266-D toch niet, heb ik begrepen.

Ik ga later wel zelf moederborden vervangen, dus wat betreft de upgrade mogelijkheden is een losse SCSI kaart op zich wel nuttig idd.
Nope, die enermax heeft dat echt niet...
Er zijn wel ene paar voedingen die het hebben, maar de NMB is ongeveer de enige ervan die ook echt te krijgen is..

Verder zou ik trouwens wel registered geheugen nemen op een dual athlon mobo... in hoeverre het met normaal geheugen wel zou werken is toch een beetje vaag, op mijn Tiger MP wilde het alleen maar met registered werken, op de Asus zou het wel zonder kunnen. Maar als je dan alle 4 de sloten wilt gebruiken, dan is het wel weer nodig ofzo :P

Kortom, voorkom problemen door gewoon registered geheugen te nemen :P

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Op vrijdag 15 maart 2002 15:56 schreef BrZ het volgende:

[..]

Nope, die enermax heeft dat echt niet...
Er zijn wel ene paar voedingen die het hebben, maar de NMB is ongeveer de enige ervan die ook echt te krijgen is..

Verder zou ik trouwens wel registered geheugen nemen op een dual athlon mobo... in hoeverre het met normaal geheugen wel zou werken is toch een beetje vaag, op mijn Tiger MP wilde het alleen maar met registered werken, op de Asus zou het wel zonder kunnen. Maar als je dan alle 4 de sloten wilt gebruiken, dan is het wel weer nodig ofzo :P

Kortom, voorkom problemen door gewoon registered geheugen te nemen :P
hangt er vanaf of je ook echt 4 banken wil gaan gebruiken, ik heb zelf gewoon 1 512mb normaal geheugen er inzitten en kan straks dus nog uitbreiden naar 1GB, wil ik meer dan zal ik moeten overgaan op register ram maar dan kan ik wel een plaatsje in een andere pc vinden voor dit geheugen.

normaal geheugen is gewoon goedkoper en waar het mij vooral om ging beter te overklokken.

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

Topicstarter
Ok, de eindconclusie is dus blijkbaar dat ik er niet goed aan zou doen om voor de Tyan Thunder K7 te kiezen. Die voeding is idd wel vrij prijzig, bovendien is de verplichte aanschaf dan Registered DDR ook wel duur.

Volgende vraag is dus eigenlijk:
Welk ander Mobo is geschikt? Ik heb begrepen dat zowel de Asus A7M266-D en de Tyan Tiger MP(X) goede mobo's zijn. Kan iemand mij vertellen welke van deze het best is? Of maakt het echt niets uit? :?

Ik wil graag een zo stabiel mogelijk moederbord. Overclocken is niet noodzakelijk voor mij, maar het lijkt me op zich wel fijn om een mobo te hebben wat zich goed laat overclocken. Dus, heeft iemand tips?

Oh ja, het Mobo moet Athlon XP's gaan draaien ipv Athlon MP's. Dus 't is belangrijk dat 'ie hiermee overweg kan. :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op zondag 17 maart 2002 18:38 schreef Scourger het volgende:

...
Volgende vraag is dus eigenlijk:
Welk ander Mobo is geschikt? Ik heb begrepen dat zowel de Asus A7M266-D en de Tyan Tiger MP(X) goede mobo's zijn. Kan iemand mij vertellen welke van deze het best is? Of maakt het echt niets uit? :?
.....
Dan wordt het dus de keuze Asus A7M266-D of Tyan TigerMPX, de TigerMP heeft namelijk ook registered ram nodig.
Welke beter is :? Volgens mij maakt 't niets uit. De Asus heeft als pluspunt dat er meer in het BIOS in te stellen is (wat mijn voorkeur zou hebben i.v.m. tweaken :) ).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op zondag 17 maart 2002 18:45 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Dan wordt het dus de keuze Asus A7M266-D of Tyan TigerMPX, de TigerMP heeft namelijk ook registered ram nodig.
Welke beter is :? Volgens mij maakt 't niets uit. De Asus heeft als pluspunt dat er meer in het BIOS in te stellen is (wat mijn voorkeur zou hebben i.v.m. tweaken :) ).
Volgens een of andere roundup die ook recent op tweakers stond, had Tyan 4 32bit pci, asus maar 3.

Allemaal hebben ze wegens EMI (straling ofzo) geen gaten rond de sockets.

Ik ga denk ik ook voor de Asus.
Ik heb alleen geen flauw idee welke redelijk geluids-arme cpu-coolers daar dan op moeten (alpha 8045+Pabst gaat niet wegens gebrek aan gaten rond cdu's :( )

• Dragon_Lee
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 00:08

Dragon_Lee

Beware the quiet dragon

Zou nu toch wel onderhand eens tijd worden dat die Dual Athlon mobo makers eens zichzelf streng aankijken en beseffen dat ze stom bezig zijn..

SCSI onboard voor server/workstation moederborden zou zeer zeker een optie moeten zijn in mijn ogen...
Alsook registered dram niet verplicht stellen..
En gewoon standaard high performance voedingen toestaan..desnoods 2 voedingen op 1 systeem, a la mogelijkheid op p4 borden..

De manier hoe het nu weer totaal genegeerd word blijkt alleen maar weer dat men toch nog het platform niet 100% serieus wil nemen als server/workstation platform..

Ook ik zoek/zit te wachten op een GOED dual AMD mobo MET scsi onboard (en zonder andere troep...server maintenance chippie waar je $80 extra voor betaald hoeft van mij NIET dus optie daarop is ok)
AGP en sound poorten maar verder geen gepiel...pure servers hebben dat niet nodig nee, maar in dat segment speelt amd nog nauwlijks mee..

Maar ja...we wachten maar weer wat langer...hebben al x aantal jaren gewacht tot AMD geld zag in de server markt...nu nog hopen op een GOEDE chipset combo...(zonder bugs dus ja!)

Nvidia misschien? :)
(ja ik weet 't zijn nog maar kleine jongen op chipset gebied...maar hun 1e product is meteen een zeer sterk en stabiel geheel...kan ik van 't gepruts rond AMD en Via niet zeggen..)

Als die rottige dual P4 mobo's nou eens niet zo super duur waren... :(

Silence can bring peace
Silence can bring fear
Silence can bring anger
It can even bring ecstacy
Silence......is life

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik zou zelf gaan voor de Asus A7M266-D i.c.m. een Adaptec 29160/39160 (Is 64 bits PCI >:) ) Is wel wat goedkoper dan de Thunder K7 van Tyan :) Tevens heeft de A7M266-D geen registered ram nodig, wat weer een flink stukkie scheelt in de prijs :)

webOS all the way!

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 23:37 schreef igg het volgende:
Het grootste voordeel (of nadeel) van de mpx ten opzichte van de mp chipset is dat er 64-bit 66MHz PCI sloten op zitten en dus minder 32-bit 33Mhz sloten op zitten, dus afhankelijk van je insteekkaarten heeft dit voor of nadelen.

De 66Mhz sloten werken niet backwards-compatible......

Enige ervaring die ik heb is met m'n tyan tiger mp, deze draait erg stabiel en ben er meer dan tevreden over :)
66Mhz sloten zijn wel degelijk backwards-compatible, om te beginnen kan de USB 2.0 kaart probleemloos in zo'n slot werken. Oudere kaarten werken niet goed nee :(

Verder is 66Mhz, als je het hebt over HDD-controllers (IDE-RAID / SCSI) wel degelijk standaard nu. Ook Gigabit ethernet gaat btw gewoon in een 66Mhz slot.

Onboard SCSI en ethernet wordt door veel beheerders ook gezien als een nadeel: Gaat er iets kapot, dan kun je niet ff snel een andere kaart erin steken om het probleem te fixen. De kosten spelen in dit geval geen rol van betekenis.

Het enige wat idd mist qua server-oplossing is onboard VGA. Maar ook hier geld dat je voor €20 een VGA kaartje hebt.

Mijn bakkie draait nu prima: Alle sloten vol, maar wel alles wat mijn hartje begeert :) En, stabiel :+

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Allemaal hebben ze wegens EMI (straling ofzo) geen gaten rond de sockets.
dat ligt volgens mij niet echt aan EMI, epox e.d. en msi hebben iig wel gaten en ik heb zelf gewoon de gaten in mijn asus geboord en heb geen problemen oid.

• Scourger

Scourger

The Leechmaster

Topicstarter
Wat betreft koeling is het idd wel balen dat die gaten er niet in zitten op de mobo's. Ik wil namelijk niet zo'n vliegveld simuleren op m'n kamer. :(

Ik vraag me af: volgens mij passen die waterkoelers van Innovatek er wél op! :9~
Heb ik een keer gelezen bij Tom's Hardware Guide. Waren volgens hun goeie koelers, en lekker stil natuurlijk.
Zie: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/020102/index.html

Wat denken jullie? Volgens mij kan dit gewoon! Zou wel hip zijn, Dual Watercooled Athlon! >:)

Heeft iemand overigens al uperbhaupt ervaring met de coolers van Innovatek? Ik kom altijd Danger Den tegen, maar Innovatek nog nooit gezien. Weet ook niet waar ik ze kan kopen ;(

Verwijderd

Op maandag 18 maart 2002 05:39 schreef Hermanvh het volgende:
Ik zou zelf gaan voor de Asus A7M266-D i.c.m. een Adaptec 29160/39160 (Is 64 bits PCI >:) ) Is wel wat goedkoper dan de Thunder K7 van Tyan :) Tevens heeft de A7M266-D geen registered ram nodig, wat weer een flink stukkie scheelt in de prijs :)
64 bit 32Mhz PCI kaarten passen niet in 64 bit 66Mhz pci-sloten (want sloten zijn "omgekeerd" geplaatst).

Het lijkt me sterk dat er 32Mhz 64bit kaarten zijn die ook kunnen overschakelen naar 64bit.
Dan moeten of de uitsparingen zeer goe geplaatst zijn, of je zet de kaart omgekeerd op je moederbord :+

Waar blijft die Thunder MPX ?

Onboard LAN en SCSI scheelt gigantisch in je beschikbare pci-sloten.
Pagina: 1