5V = 4,70V zo maar ineens!!!

Pagina: 1
Acties:

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Ik heb een AMD TB 1300
Nou mijn comp rebootte zo maar, ikke kijken of ie niet te ver was geOCed, ik gelijk naar mijn temps kijken, 45 graden passief gekoelt, valt mee d8 ik, zie ik in 1 keer de 5V dat ie op 4,74 staat!!!
Vcore was 1,87 das oke, ikke hem op 2,11 zetten en zakt tot 4,66!!!
Heatsink op voeding is koud/lauw, hangt niks speciaals aan.
Wat is er aan de hand, is mijn mobo of mijn voeding rot :?

Reality beats fiction by far!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
meer info?

wat voor voeding?
wat voor moederbord?

• Peertje NL
Op donderdag 14 maart 2002 21:04 schreef Black_Adder het volgende:
meer info?

wat voor voeding?
wat voor moederbord?
sorry Macron 300watt
en epox kt266A mobo 8kha+

multimeter geeft op Vcore 1,87 5.00 valt aan,
en op 2.11 geeft ie 4,93 volt aan molex gemeten

Verwijderd

goede voeding halen , Chieftec , Flower Power , Enermax , enz ...

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
nou ik vermoed dat je voeding misschien te zwak is, is het een noname voeding of een merk?
verder lijkt het me vrij lastig om een tb 1300 overclocked passief te koelen.

• Peertje NL
Op donderdag 14 maart 2002 21:08 schreef kippetje01 het volgende:
nou ik vermoed dat je voeding misschien te zwak is, is het een noname voeding of een merk?
verder lijkt het me vrij lastig om een tb 1300 overclocked passief te koelen.
valt mee hoor, 1 keer in het uur mijn fan voor 4 minuten aanzetten!

Dit doet ie dus ineens, en mijn 5volt op molex is wel goed!

Verwijderd

ja idd en dan ook nog op 45 graden houden...
lukt met active cooling moeilijk...

Verwijderd

mwah....zonder 5V mod heeft die enermax hetzelfde probleem.

Bij mij iig wel... 5 V was op de molex perfect 5V, 12V was 12.3V

Alleen in windows was de 5V idle al 4.71V :P
De 12V was 11.8V (Vcore 1.85V)

Dus maar effe 5V mod gedaan....op de molex op 5.25V gezet, de 12V is dan 12.68V

In windows 5V idle = 5.02V stressed 4.91V
12V idle = 12.11V stressed 12.02V (vcore 2.16)

Dat dus met een 550W enermax

• Peertje NL
Op donderdag 14 maart 2002 21:11 schreef Black het volgende:
ja idd en dan ook nog op 45 graden houden...
lukt met active cooling moeilijk...
/offtopic
Stond nog niet zo lang aan, en ik laat hem, niet warmer worden dan 50 graden, waarom ik passief koel, ik heb een Delta 120hp.

• Peertje NL
Kom op man Vcore 1,87 en ONDER geklokt, en idle is mijn 5v 4,79!!!
stressed 4,70 volt!!

btw tot nu toe helemaal stabiel

Verwijderd

hmm... ik had daar ook altijd last van, ik kijk ff naar mijn voeding, Macron 300 watt :(

KUT VOEDING, mijn -12 is 11,2volt, mijn +12 = 12,3 mijn 5 volt = 4,87 volt, enz.

• Peertje NL
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1535670131
dit was eerst rond de 4,80 volt!!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Ik weet dat de Epox probs heeft met de 5V maar dit slaat alles :? .
Oude voeding ......

Turn it off and on again.

• Peertje NL
kep nog een oude voeding gevonden ff aansluiten

Verwijderd

Ik heb helaas geen oude voeding meer...
Ik ga morgen eens een voeding lenen van iemand anders, kijken offie het daar ook mee doet.

Want die 5volt is bij mij ook laag, maar de -12 al helemaal!

• Peertje NL
deze voeding niet veel beter, mobo naar de ballen?
Op donderdag 14 maart 2002 22:27 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
Ik weet dat de Epox probs heeft met de 5V maar dit slaat alles :? .
Oude voeding ......
Ehhh.. vertel!!

• Peertje NL
Op vrijdag 22 februari 2002 18:21 schreef Rick2001 het volgende:
Als je een vcore mod en een verhoging van het memory voltage hebt gedaan, dan mag je er inderdaad vanuitgaan dat bijna iedere voeding een erg lage 5volt lijn zal hebben.
Oh, overigens is het niet de voeding die inzakt, maar de transistoren op je board die het niet meer kunnen trekken.
Je moet overigens niet alles geloven wat motherboard monitor zegt of elke andere utility die gebruikt maakt van je onboard sensor chip.
Hang dan maar eens een multimeter op je board aan de transistor en daarna eens aan de molex connector.
Je zult zien dat alle voltages die je meet niet overeenkomen met wat bijv. motherboard monitor aangeeft.
Het is dus niet altijd de voeding die de schuld krijgt van een lage 5volt, want deze is gewoon 5volt.
Als je transistoren dus teveel trekken dan ze eigenlijk kunnen leveren (heet), dan zakt uiteraard je 5volt voltage in vanwege een te hoge belasting.
De mod bij (oa) ENERMAX voedingen betekend dat je je 5volt lijn verhoogd zodat bij een te zware belasting van je transistoren je een hoger eindresultaat overhoudt.
Let wel op, bij een verhoging van de 5volt lijn gaat ook de 12volt omhoog. (Dit is bij bijna alle voedingen het geval, ook bij ANTEC's)
Als je 5volt lijn dus omhoog geschroefd staat, dan moet je dus niet uitgaan van wat motherboard monitor aangeeft maar wat je met een multimeter meet aan een molex connector.
Het verschil tussen het meten aan de molex en het meten aan de transistors is natuurlijk niet al te gering bij hoge belasting.
Dit komt doordat de molex direct aan de voeding hangt en dus eigenlijk het voltage is dat direct uit de voeding komt.
Meet je aan de transistors, dan meet je dus het voltage bij belasting van je mainboard met alle onderdelen.
Ligt gewoon aan mijn mobo dus :(
Misschien de voltage regelaars koelen :?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Die regulators koelen helpt dus niet.
Er is gewoon niet veel aan te doen.
Let ook op dat als je 5volt meet met motherboard monitor of je bios, je dus al zeker zo'n 5.30volt aan je molex meet.
Dit is een heel erg lastig probleem. De allerbeste oplossing zou zijn om 2 voedingen te gebruiken.
Voeding 1 stel je in op 5volt en deze 5volt meet je dan aan de transistoren onder idle en stressed.
De 2de voeding daar komen dan je schijven/burners etc. aan te hangen zodat deze niet van die superhoge 5volt en 12volt spanningen krijgen.
Doe je dit niet met een 2de voeding, dan kun je nog wat schakelingetjes maken en tussen de kabels inzetten. Nadeel hiervan is, is dat het niet mooi meer uit gaat zien. Je harddisks bijv. hebben al hele dikke diodes nodig vanwege de hoge stroom dat een schijf verbruikt tijden het opspinnen. Mooiste en stabielste zou waarschijnlijk zijn een 5volt die zo'n 5.10 of 5.15volt gemeten op de transistors is. Je zul dan zeker zo'n 5.40volt of meer meten op de molex connector. Je 12volt zal dan zeker tegen de 14volt aanliggen wat dus echt dodelijk is voor je apparaten.
EPOX is overigens niet het enige board wat met dit 'detailprobleempje' stoeit.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Peertje NL
Op vrijdag 15 maart 2002 00:41 schreef Rick2001 het volgende:
Die regulators koelen helpt dus niet.
Er is gewoon niet veel aan te doen.
Let ook op dat als je 5volt meet met motherboard monitor of je bios, je dus al zeker zo'n 5.30volt aan je molex meet.
Dit is een heel erg lastig probleem. De allerbeste oplossing zou zijn om 2 voedingen te gebruiken.
Voeding 1 stel je in op 5volt en deze 5volt meet je dan aan de transistoren onder idle en stressed.
De 2de voeding daar komen dan je schijven/burners etc. aan te hangen zodat deze niet van die superhoge 5volt en 12volt spanningen krijgen.
Doe je dit niet met een 2de voeding, dan kun je nog wat schakelingetjes maken en tussen de kabels inzetten. Nadeel hiervan is, is dat het niet mooi meer uit gaat zien. Je harddisks bijv. hebben al hele dikke diodes nodig vanwege de hoge stroom dat een schijf verbruikt tijden het opspinnen. Mooiste en stabielste zou waarschijnlijk zijn een 5volt die zo'n 5.10 of 5.15volt gemeten op de transistors is. Je zul dan zeker zo'n 5.40volt of meer meten op de molex connector. Je 12volt zal dan zeker tegen de 14volt aanliggen wat dus echt dodelijk is voor je apparaten.
EPOX is overigens niet het enige board wat met dit 'detailprobleempje' stoeit.
Is lekker dan :(
welke mobo's hebben deze probs niet?
En dit is dus gebeurt op de 1 op de andere dag volgens mij, want toen ik net mijn Vmod had gedaan heb ik naar de 5v gekeken, en die kwam niet onder de 4,77, maar is nu ineens 4,50 volt!!

• Peertje NL
Zou mijn lage 5V aan mijn radeon kunnen liggen, toen ik mijn Vcore mod deed zat er nog een TNT1 in

Pagina: 1