Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43467

Topicstarter
Op m'n werk zit ik nu al heel de week te niezen. Iedere keer als ik het aan voel komen, weet ik dat ik in een fel licht moet kijken. Ik heb nagedacht over hoe dat nou eigenlijk komt. Het enige waar ik op kon komen was dat het misschien wel niet het felle licht is waar je van moet niezen maar het feit dat je naar boven kijkt. Misschien dat je op die manier een grotere hoeveelheid stof inademt ofzo (ik heb nog niet geprobeerd om in een laag fel licht te kijken)?
Weet iemand iets af van niezen? Ik zou eigenlijk niet eens weten waarom we niezen :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14511

Ik moet _juist_ niezen als ik in fel licht kijk. Hoe bedoel je vaag :). En je niest volgens mij om overtollig slijm met enge bacterien uit je keel/neus te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39916

Dat is als er een kriebelin je lijmbvleis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
De reden om te niezen lijkt me om zooi uit je neus te krijgen. Ik weet op zich niet veel van de in het licht kijk tactiek, maar ik weet nog wel een andere manier. Het stomme hierbij is dat het ook twee kanten op kan werken. Als ik me tong tegen m'n zachte gehemelte aanwrijft moet ik meestal meer niezen, maar volgens mn bio leraar hoor je er minder van te gaan niezen :?

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 20:52 schreef Gnoom het volgende:
De reden om te niezen lijkt me om zooi uit je neus te krijgen. Ik weet op zich niet veel van de in het licht kijk tactiek, maar ik weet nog wel een andere manier. Het stomme hierbij is dat het ook twee kanten op kan werken. Als ik me tong tegen m'n zachte gehemelte aanwrijft moet ik meestal meer niezen, maar volgens mn bio leraar hoor je er minder van te gaan niezen :?
Hey, cool!! Dat moet ik ook een keer proberen :)

Zou het niezen trouwens alleen maar voor het reinigen van je neus zijn? Het valt me ook op dat je meestal 's ochtends niest. Het zou ook een reactie van je lichaam kunnen zijn die ervoor zorgt dat je longen "wakker worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05
als je neus jeukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
[quote]
Op donderdag 14 maart 2002 21:01 schreef Cadmium het volgende:

Hey, cool!! Dat moet ik ook een keer proberen :)
[quote]
Ik vind het in ieder geval GEWELDIG :)
Zou het niezen trouwens alleen maar voor het reinigen van je neus zijn? Het valt me ook op dat je meestal 's ochtends niest. Het zou ook een reactie van je lichaam kunnen zijn die ervoor zorgt dat je longen "wakker worden".
Het klinkt een beetje logisch, maar volgens mij is het dat niet, longen blijven ook in je slaap in opperste staat van paraatheid volgens mij, niezen doet er niet speciaal veel mee. s'Ochtends niezen kan misschien ook verklaard worden door stof in je bed eonzo, ik heb best last vaan huisstofmijtallergie geloof ik, maar sinds mijn fijne anti-allergie bedje, nies ik veel minder :)

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50301

Ik weet hier niet zo veel van af hoor. Maar misschien is het nut van niezen dat je een zware druk achter je bloedstroom zet waardoor de bacteriën in je neus beter bestreden kunnen worden. Want ik heb ergens gehoord dat je hart er een soort sprong van maakt door de plotselinge stoot.

Ik heb ook altijd dat als ik nies terwijl ik zwaar verkouden ben dan wordt het ademen ineens wat makkelijker en is er even een moment waarop ik mij een stuk minder verkouden voel. Maar dat duurt maar een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18161

Wat ik kan bedenken voor die felle lamp is dat als je in een fel licht kijkt knijp je met je ogen.

Als je met je ogen knijpt, heeft dit automatisch uitwerking op de vorm van je neus(/neusholte/keelholte??) en daardoor zou je misschien kunnen gaan niezen/minder niezen, afankelijk van hoe je in elkaar zit.

misschien werkt om die reden met je tong tegen je verhemelte ook wel, het vervormen van je luchtwegen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45366

er staan wel 2 leuke stukken in het "knagende vragen archief" over zowel niezen als de relatie niezen / zonlicht.

http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvragen/niezen2.htm

Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. De prikkeling in de neus kan worden veroorzaakt door chemische bestanddelen in de lucht, zoals ammoniak, door natuurlijke stoffen waar je allergisch op reageert of gewoon door ingedroogd slijm. Tijdens een verkoudheid is het slijmvlies van de neus overgevoelig door een virusinfectie, waardoor er vaak wordt geniesd.
(lees het hele artikel voor aanvullende info)

en

http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvragen/niezen.htm

over de relatie van (zon) licht op niezen. Er worden meerdere suggesties gedaan.
kies zelf maar welke mogelijke oorzaak je t meest relevant lijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18161

die verklaringen in de laatste url klinken wel leuk. De bovenste lijkt me niet, dat het komt om je longen te activeren.

De onderste ook niet, dat het komt omdat het gezichtsstuk van de hersenen boven het stuk zit wat de niesreflex veroorzaakt. In dat geval zou je constant als er ergens veel hersenactiviteit is in nabijgelegen delen reflexen krijgen

* Anoniem: 18161 ziet het al voor zich: zit je bij een tentamen, op het moment dat je aan e=mc^2 denkt schopt je been omhoog :+

die middelste lijkt me wel logisch, dat de knijpreflex van je ogen in verband wordt gebracht met de niesreflex, dus dat ze elkaar als het ware triggeren... wat eigenlijk ook nie waar is want als je met je ogen knijpt in het donker hoef je niet te niezen...

nee, toch niet helemaal die verklaringen op die site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 23:58 gaf nickles twee goede links:
Hey, dat is wel interessant :)! Bedankt.
Het verschijnsel doet zich vooral 's ochtends voor. Het zonlicht prikkelt de hersens om te niezen om zodoende de longen vanuit een slaapconditie te laten ontwaken.
Zat ik er toch niet ver naast ;). Maar ik vind eigenlijk geen van de drie verklaringen over het zonlicht echt aannemelijk. De eerste is eigenlijk alleen een uitleg van het nut van het niezen. Zoals K-Mile al zei over de tweede verklaring:
wat eigenlijk ook nie waar is want als je met je ogen knijpt in het donker hoef je niet te niezen...
Mij lijkt de derde verklaring het aannemelijkst.
De uitleg uit de eerste link over het nut van het niezen is me nu wel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27819

Als je in het licht kijk worden je pupillen kleiner. dit komt omdat hele kleine spiertjes in je oog samentrekken. Je ogen staan in contact met je neus. als die spiertjes zich heel erg inspannen komt er melkzuur vrij, dit wordt weer afgevoerd via de neus. hierdoor ontstaat er een prikkeling in de neus en ga je niezen.

dis mijn verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50743

Op vrijdag 15 maart 2002 12:19 schreef CritiCaL_MaSS het volgende:
Als je in het licht kijk worden je pupillen kleiner. dit komt omdat hele kleine spiertjes in je oog samentrekken. Je ogen staan in contact met je neus. als die spiertjes zich heel erg inspannen komt er melkzuur vrij, dit wordt weer afgevoerd via de neus. hierdoor ontstaat er een prikkeling in de neus en ga je niezen.

dis mijn verklaring.
Dat zou dus beteken dat elke keer als je in een fel licht kijkt moet niezen, of zie ik dat verkeerd ? Mij lijkt het logisch dat je je ogen dichdoet en dat in verbinding staat met je reuk/neus etc. Zoals in die link een paar posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44698

ik ken ook een meisje dat moet niezen van mint: kauwgom enzo, is ze dus alergisch voor, vind ze leuk...

Maar volgens mij moet je niezen omdat je neus denkt dat er iets kriebelt in je neus: dat er iets zit wat er niet moet zitten... En dat wil je lichaam eruit hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik moet niezen van Ginger-Ale. Don't ask me why...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50743

Ik moet meestal niezen als ik een beetje bier op heb, dus als ik een beetje aangeschoten word... dont ask me why either :9
Maarja weer even on topic:
Zou het niezen dan goed voor je zijn of niet ? als het namelijk dingen verwijderd die er niet horen te zijn, maar als je te vaak nies word je neus zwak (bloedvaten enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

Dit is dus de verklaring:
Als je in een sterke lichtbron kijkt, is er een vrij hoge actiepotentiaal op de zenuwbanen, die de ogen met de hersenen verbinden. Op het punt waar de zenuwbanen van beide ogen elkaar kruisen (het optisch chiasme), treedt overspraak op, een soort kortsluiting tussen beide zenuwen. Deze overspraak stimuleert het onderliggende hersenweefsel. Dit hersengebied zorgt toevallig voor de geurwaarneming, en activeert ook het niezen.
Het moet iets genuanceerder:

Voor het niezen moeten je zenuwbanen al een beetje geactiveerd zijn: je moet bijna niezen, maar nog niet helemaal. Als je in het licht kijkt, dan zorgt die lichpotentiaal ervoor dat je net de drempelwaarde overschreidt van je 'nieszenuw' en dan HASJIES...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50525

nog een leuk weetje mischien:

het is onmogelijk om je ogen open te houden als je moet niezen.let er maar eens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat klopt inderdaad. Is nogal lastig met autorijden :). Toen kwam ik er achter!!

Verder heb ik ook wel eens gehoord dat het slecht is om je neus dicht te houden als je moet niezen. Het schijnt zo te zijn dat de lucht die uit je neus wordt geblazen, met zo'n 150 km/uur eruit komt. Als je je neus dicht houdt, komt er veel te veel druk op je aderen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 11:34
Op zondag 17 maart 2002 14:21 schreef Cadmium het volgende:
Verder heb ik ook wel eens gehoord dat het slecht is om je neus dicht te houden als je moet niezen. Het schijnt zo te zijn dat de lucht die uit je neus wordt geblazen, met zo'n 150 km/uur eruit komt. Als je je neus dicht houdt, komt er veel te veel druk op je aderen te staan.
het is vooral slecht voor je oren. Als je je neus dichthoudt en er dan druk op zet dan zet je je trommelvliezen (dacht ik) bol. Als je dan ook nog eens ff niest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02-2023

scarum

Confusion is sex

heeft iemand dat ook?
ik moet niezen als ik aan sex/vrouwelijke erogene zones denk...

Am I weird?
B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 18 maart 2002 02:27 schreef scarum het volgende:
heeft iemand dat ook?
ik moet niezen als ik aan sex/vrouwelijke erogene zones denk...

Am I weird?
B-)
offtopic:
Hehehehe :P. Nee, dat heb ik niet!! Dan gebeuren er bij mij andere dingen ;).

Het is dus slecht om je neus dicht te houden tijdens het niezen. Ik denk niet dat het slecht voor je is om te niezen in het algemeen. Het verwijdert inderdaad onnodige dingen zoals stof uit je luchtwegen. Als je verkouden bent, nies je nog veel meer. Zou dat zijn om de bacterieën te verwijderen? Of is het gewoon omdat je neus dan nog gevoeliger is dan normaal?
Pagina: 1