Partities resizen

Pagina: 1
Acties:

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:31

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb het volgende probleem. Ik draai linux op een ext3 filesystem. En deze wil ik dus groter hebben (deze partitie).

Zo is de situatie nu:
Partitie #1 (hde4, maar kan deze niet mounten) >> NTFS: 11GB
Partitie #2 (hde5, fat32) >>: 19GB
Partitie #3 (hde6, ext3) / >>: 5.5 GB
en de rest is linux swap (500MB ongeveer dus (768MB RAM) )

Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder data te verliezen. Ik heb pqmagic 7.0 PRO maar deze ondersteunt alleen ext2 (zover ik weet).

Dus, wie weet het....

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 15:43

zwik

randomized

Volgens mij kan je dat gewoon met pqmagic doen hoor. EXT3 is gewoon een EXT2 fs maar dan staat er in de root ( / ) een .journal file.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Misschien dat je iets aan parted hebt? Ik weet niet zeker of die ext3 ondersteunt, maar het schijnt een goed programma te zijn. En anders kun je volgens mij ook ext2resize gebruiken, aangezien ext3 backwards compatible was met die tools voor zover ik me herinner. Helaas is het gebruik van ext2resize niet echt simpel (er kan redelijk wat fout gaan).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:30

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 14 maart 2002 20:14 schreef odysseus het volgende:
Misschien dat je iets aan parted hebt? Ik weet niet zeker of die ext3 ondersteunt, maar het schijnt een goed programma te zijn. En anders kun je volgens mij ook ext2resize gebruiken, aangezien ext3 backwards compatible was met die tools voor zover ik me herinner. Helaas is het gebruik van ext2resize niet echt simpel (er kan redelijk wat fout gaan).
Ik heb nog niet een partitie resize programma gezien waar je echt 0.0 risco loopt ;)
Dus backup al je data (ook die op andere partities op die schijf) maar als die echt belangerijk is.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Op donderdag 14 maart 2002 20:18 schreef Predator het volgende:

[..]

Ik heb nog niet een partitie resize programma gezien waar je echt 0.0 risco loopt ;)
Dus backup al je data (ook die op andere partities op die schijf) maar als die echt belangerijk is.
+1 Inzichtvol. Persoonlijk heb ik er nooit last mee gehad al die keren dattik aan 't resizen was. Maar je zult maar net die ene bug vinden. :P

ext3 = ext2+ Dus met parted, ext2resize, PM. Het kan allemaal.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 10:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 14 maart 2002 20:18 schreef Predator het volgende:
Natuurlijk. Altijd backuppen. Maar ext2resize is net even wat 'gevaarlijker' dan de rest omdat je handmatig je partitiegrootte moet wijzigen en daarna die van het bestandssysteem dat op de partitie staat. En dan krijg je dus geen melding dat er iets mis zal gaan op het moment dat je een getal vergeet bij het groter maken van je partitie, waardoor je data overschrijft. De meeste resize-programma's zullen dat soort dingen wel even nakijken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 14 maart 2002 20:13 schreef zwik het volgende:
EXT3 is gewoon een EXT2 fs maar dan staat er in de root ( / ) een .journal file.
En ext3 heeft in het superblock een flag extra aanstaan (de has_journal flag). En laat PM 4.0 en 5.0 daar nou dus wel over struikelen (ene versie crasht, de andere weigert resize).
PM 7.0 snapte die flag afaik wel, en anders moet je maar even je ext3 partitie terug-converteren naar ext2, en dan na de resize weer naar ext3.
Pagina: 1