Toon posts:

Compaq Laptop HD formateren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop liggen van een kennis van mij. Hier zit windows 2000 op, maar hier moet 98 op komen. Omdat hij voor spelletjes gebruikt gaat worden. Dus ik denk formateren en win98 erop pleuren. Maar nee...
Het gaat om een Compaq presario armada E500, hij is redelijk oud. (1,5 jaar ofzo) Hij komt daarbij ook uit belgië, (irritant frans toetsenbord enzo) Maar nu het probleem...
Via dos kan ik de c schijf niet formateren, hij geeft de volgende error: Format not supported on drive C: Format terminated.
Verder kom ik niet.
Iemand een ideeetje, of een andere optie om 98 erop te krijgen.

BVD :)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 19:21

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

is dat met een gewone dos boot flop ?

compaq heeft meestal wel een extra partitie voor bios e.d. die je er dus niet moet afgooien. maar gewoon format c: moet geen probleem zijn.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 18:16 schreef cosmoOo het volgende:
is dat met een gewone dos boot flop ?

compaq heeft meestal wel een extra partitie voor bios e.d. die je er dus niet moet afgooien. maar gewoon format c: moet geen probleem zijn.
ik heb de win98 bootflop gebruikt, zo lukt het met mijn eigen PC ook. Maar nu je het zegt, bios kom ik ook niet in. Heb F10, F8 ed. al gebruikt.

Verwijderd

NTFS ??

• the_bbk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Windows 2000 heeft een ander bestandssysteem dan Win98 (namelijk NTFS), waarbij Win2000 wel Win98 kan lezen, maar andersom niet. Je zult dus eerst de HD in FAT (het Win98-bestandssysteem) moeten formateren.

Je kunt dit doen door de Win2000-setup te starten, na wat klikken komt de vraag waar je het wilt installeren. Hier kan je ook partities verwijderen. Verwijder de partitie waar Win2000 nu opstaat.
(Deze manier is ook mogelijk met een WinXP-installatiecd)

Start nu de computer op met de Win98-opstartdiskette en start het programma fdisk. Maak hiermee een nieuwe primaire dos-partitie aan. Sluit dit programma nu weer af.

Je zult nu alleen eventjes de nieuwe partitie moeten formatteren, gewoon met format x:.

Nu kun je gewoon Windows 98 installeren.

Succes!!!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 13:54
da's waarschijnlijk ntfs, moet je eerst ff met partition magic converten naar fat32, dan werkt het wel!

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Verwijderd

Topicstarter
is inderdaad ntfs, bedankt. Vraagje nog... Kun je ook Fat32 formateren doormiddel van Fdisk, ik heb fdisk nog nooit gebruikt dus weet niet precies hoe dit werkt. Iemand?

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 22:29 schreef boesboes het volgende:
is inderdaad ntfs, bedankt. Vraagje nog... Kun je ook Fat32 formateren doormiddel van Fdisk, ik heb fdisk nog nooit gebruikt dus weet niet precies hoe dit werkt. Iemand?
Als je een Windows 98 opstartdiskette gebruikt en ondersteuning voor grotere schijven inschakelt, heb je sowieso FAT32.

De Compaq setup-utility (biosbenadering) die op de harddisk staat is een niet meer voorkomend verschijnsel (op de nieuwere pc's/laptops). Formateer maar raak op die van jou!

Verwijderd

Topicstarter
oke, hartelijk bedankt.
denk dat ik er nu wel weer uitkom.
Laterz Boeboes

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 22:29 schreef boesboes het volgende:
Ik vergeet antwoord te geven op de vraag geloof ik...

Met Fdisk formateer je niet (zul je ook niet bedoelt hebben, maar ik meld het even). Met Fdisk partitioneer je en als je na het partitioneren van de schijf (ondersteuning bladiebla: ja) gereboot hebt, formateer je met een bootable dosdiskette waar FORMAT als programma opstaat. Die dosdiskette moet aangemaakt zijn onder win98, anders krijg je ruzie. Meestal gebruik je voor dit hele verhaal gewoon de opstartdiskette van Windows 98.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 20:32
Partition Magic en gewoon de hele zeut wegtieven aan partities neem aan dat je toch nix wilt bewaren aan data...Anders vanuit PM de c partitie wegtieven en een nieuwe primaire fat32 c partitie aanmaken...

klaar :) sim-pel :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25

Jag

Move HA -> OM
Pagina: 1