Waarom goed en fout bestaat

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Vanwege situaties die jullie hier al eerder hebben kunnen lezen ben ik weer eens gaan denken, zo af en toe moet dat eens.

Tot voor kort was ik helemaal gek op een meisje en het was voor mij dan ook m'n ideaal om samen met haar te zijn, het was zogezegd mijn levensdoel.

Maar daar is nu abrupt verandering ingekomen. Ik ben niet meer verliefd op haar, of iig in een fase waarin ik dat gevoel sterk in twijfel moet stellen. En vanwege mijn vermoeidheid die ondanks dat ik goed geslapen had maar niet wegbleef kwam ik op de volgende gedachte:
Wat is er erger dan door iemand verteld te krijgen wat je de hele dag moet doen ? oftwel je bent onvrij. Dan heb je iets waar je je tegen kan verzetten.
Maar wat als je ineens VRIJ bent, en vrij zijn betekend in dit geval dat je NIKS fout kan doen. Ik kan je vertellen dat is een hele beangstigende gedachte.
Je hebt je leven gekregen, en daar mag je wat mee doen. Je pubert er op een gegeven moment stevig op los en de problemen beginnen langzaam te komen :)
En als je dan door omstandigheden (tijdelijk) niks meer hebt wat betekenis voor je heeft ?
dan kom je in een situatie waarin het niks meer uitmaakt wat je doet. En die vrijheid vind ik ongelofelijk beangstigend. Je kan kiezen wat je wil, je kan kiezen om door te gaan met leven, je kan kiezen om je leven te beeindigen, je kan kiezen om vanaf nu af aan alleen nog de linkerkant van je smoel te scheren, je been tegen je oor aan te plakken en hinkend rond huppelen terwijl je luidkeels wobbel roept ;(
Het erge daaraan is dat wat je ook doet, niks is fout !!
je bent volledig verantwoordlijk voor je daden !!

Dit vond de mens maar niks en begon goed en fout te verzinnen. Dit omdat de mens niet met vrijheid om kan gaan netzoals de binaire computer niet met 0,5 om kan gaan.

Daaruit ontstond geloof, cultuur en alle dagelijkse ellende die je nu probeert te ontsnappen. De mens is een raar beestje :)

slotconclusie is dus dat alle ellende waar we het toch maar zo moeilijk mee hebben, het gevolg is van ons onvermogen met onze keuzes en de daarbijbehorende verantwoordelijkheden om te gaan.

jullie gedachtes hierover graag :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Ik denk dat je het een 'beetje' te extreem ziet. Wat je tegen je vriendin gaat zeggen is jouw keuze, maar als je het echt niet meer ziet zitten is het best zo snel mogelijk gedaan, anders gaan de wonden achteraf alleen nog dieper zijn. 't Is normaal dat wanneer je jong bent je een beetje van alles moet geproeft hebben (niet te veel natuurlijk), zo weet je dat de ene de andere niet is en kan je later potentiële partners beter van te voren inschatten.

Ben je echt zo bang van vrijheid? Zoek gewoon iets om je bezig te houden en leg je erop toe. Het is toch fout om te denken dat je alleen maar foute dingen kan doen wanneer je vrij bent? Geniet eens van het uitgaansleven in het weekend en ga op weekdagen eens babbelen met een goede kameraad, maar sluit je niet op, dan heb je alleen maar tijd om te piekeren, en ik spreek spijtig genoeg uit ervaring. Probeer in het leven gewoon keuzes te maken die goed zijn voor jou en jouw omgeving, doe je best in hetgene je doet en vergeet niet eens af en toe de bloemetjes buiten te zetten! Probeer initiatief te nemen om bepaalde dingen (hobby's) te doen en doe niets tegen je zin.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 14 maart 2002 17:44 schreef Atgast het volgende:

Wat is er erger dan door iemand verteld te krijgen wat je de hele dag moet doen ? oftwel je bent onvrij. Dan heb je iets waar je je tegen kan verzetten.
Maar wat als je ineens VRIJ bent, en vrij zijn betekend in dit geval dat je NIKS fout kan doen. Ik kan je vertellen dat is een hele beangstigende gedachte.
Ik ken het gevoel. Als ik me ergens enorm op gefocusd heb (een vrouw, een 'uitje', de aanschaf van je nieuwe PC :P, whatever) en het is 'voorbij', dan ontstaat er een enorme leegte.

Nu ben ik een nogal rationeel denkend mens en heb mezelf afgevraagd hoe ik dat kan oplossen. (want het is zoals je zegt een zeer beangstigende gedachte)

De oplossing is even simpel als doeltreffend: stel altijd meerdere doelen tegelijk. Heb een leuke baan waar je in het weekend 'naar uit kan kijken', heb hobby's, vrienden, een vriendin waar je je vrije tijd mee kan doorbrengen, heb een lange termijn doel dat wel haalbaar is (een superPC, een droomhuis, droomauto) en ga je nooit ergens blind op staren.

Het probleem DAARVAN is weer dat je nogal rationeel met je leven omgaat en ik heb uit ervaring geleerd dat met name vrouwen dat niet waarderen. Als ik deze theorie aan mijn vriendin zou voorleggen, zou ze denk ik walging voelen omdat ik het zo rationeel bekijk en dat gaat tegen haar natuur in. (nochtans hebben we een hele goede relatie hoor 8-) )
Het erge daaraan is dat wat je ook doet, niks is fout !!
je bent volledig verantwoordlijk voor je daden !!
Dit snap ik niet helemaal. Ook al zijn er dingen wel fout, dan ben je ook verantwoordelijk voor je daden. Misschien bedoel je dat je vindt dat je dan alleen verantwoording aan jezelf hoeft af te leggen en niet aan je ouders/baas/vriendin?
slotconclusie is dus dat alle ellende waar we het toch maar zo moeilijk mee hebben, het gevolg is van ons onvermogen met onze keuzes en de daarbijbehorende verantwoordelijkheden om te gaan.
Hmm... interessant. Ik ken wel mensen in mijn directe omgeving die problemen maken/zoeken (en vinden ;) ) als alles perfect gaat. Dat schijnt heel onbewust te gaan, maar jouw conclusie zou wel een aardige verklaring zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 17:56 schreef TweakFreaker het volgende:
Het is toch fout om te denken dat je alleen maar foute dingen kan doen wanneer je vrij bent?
je hebt t niet helemaal goed gelezen ofso, er is net niks fout, het is allemaal je eigen keuze en die kan niet fout zijn. en dan heb ik het natuurlijk niet over dat je je buurman ff mag gaan omraggen omdat het jouw keuze is. Het gaat puur om dingen die op jezelf van toepassing zijn.

En over het bang zijn voor de vrijheid, je moet goed opletten wat ik zeg, ik heb het over een oneindig aantal dingen die je kan kiezen, maar geen van die keuzes is fout.

situatieschets:
stel je hebt alles, kan alles en je hebt de keuze om daar een eind aan te maken. ik geef het je te doen.
Je zou zeggen, ik ga mijn droom verwezenlijken bv, een dikke sportwage kopen en door het land racen, kzeg maar wat. Maar is dat wel leuk dan ? is er überhaupt een uitdaging als er niks tegenover staat ? Net als die simulatie computerspelletjes, daar kun je je heel erg mee vermaken, totdat je de cheat gebruikt van oneindig geld ofso. Dan doe je alles, maar het is niet zo leuk dan je verwacht had, en het spelletje verdwijnt in de kast.

Over die keuze heb ik het. Je moet dit allemaal niet té letterlijke nemen want als de voorbeelden moet gaan verdedigen dan kan ik maar beter direkt stoppen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 18:06 schreef Lordy79 het volgende:
Dit snap ik niet helemaal. Ook al zijn er dingen wel fout, dan ben je ook verantwoordelijk voor je daden. Misschien bedoel je dat je vindt dat je dan alleen verantwoording aan jezelf hoeft af te leggen en niet aan je ouders/baas/vriendin?
ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van de zonet geposte situatieschets, want ik kan t anders ook niet verwoorden.
Maakt het wat uit of jij, zodra je de cheat kan gebruiken, ervoor kiest een gigantisch huis te bouwen of net ervoor kiest om je sim, (kheb t maar even over the sims voor de duidelijkheid :D) dood te laten gaan ?
beide keuzes mag je maken, niemand zal je ervoor mogen of kunnen veroordelen het kan dus niet fout zijn.
en nu ga ik eten

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 18:14 schreef Atgast het volgende:

[..]

ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van de zonet geposte situatieschets, want ik kan t anders ook niet verwoorden.
Maakt het wat uit of jij, zodra je de cheat kan gebruiken, ervoor kiest een gigantisch huis te bouwen of net ervoor kiest om je sim, (kheb t maar even over the sims voor de duidelijkheid :D) dood te laten gaan ?
beide keuzes mag je maken, niemand zal je ervoor mogen of kunnen veroordelen het kan dus niet fout zijn.
en nu ga ik eten
Het leven is geen PC-game. En wat bedoel je met die cheat? Je geld verdienen op een illegale manier of zo? Dan zou je wél eens kunnen veroordeeld worden, hoor! Gebruik gewoon je gezond verstand en probeer te doen wat denkt dat goed voor je is, zolang het maar niet ten koste van iemand anders is, natuurlijk...

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 14 maart 2002 18:14 schreef Atgast het volgende:

[..]

en nu ga ik eten
Okee, hier kan ik wat mee.
Stel:

Je ouders zijn miljardair en bieden jou op je 18e 100 miljoen euro aan om lekker te rentenieren. Het maakt geen zak uit of jij een baan zoekt, wat voor huis je koopt, etc. etc. Word je dan gelukkig? Ik kan uit ervaring spreken van niet.

Je kunt die 100 miljoen euro ook weigeren en zeggen: ik wil zelf mijn leven opbouwen en onafhankelijk zijn van 'cheats'.

DIE keuze is aan jou! Ik weet niet hoe oud je bent, maar je snijdt een fundamenteel onderdeel van het 'volwassen worden' aan. Veel lui willen/durven hier niet over na te denken, dus vind het leuk dat je het aansnijdt.

Wat je met je leven doet is inderdaad jouw verantwoordelijkheid. Zelf bekijk ik het zo:

Stel, ik word 80 jaar en zit op een ouderwetse schommelstoel en kijkt eens terug op je leven. WAAR wil ik dan op terugkijken?

En het antwoord daarop, stel ik NU als doel voor mijn leven. Misschien een tip...

PS: mocht ik je thread volledig foutief geinterpreteerd hebben, zeg het me dan.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 18:18 schreef TweakFreaker het volgende:

[..]

Het leven is geen PC-game. En wat bedoel je met die cheat? Je geld verdienen op een illegale manier of zo? Dan zou je wél eens kunnen veroordeeld worden, hoor! Gebruik gewoon je gezond verstand en probeer te doen wat denkt dat goed voor je is, zolang het maar niet ten koste van iemand anders is, natuurlijk...
en ik quote mezelf:
Op donderdag 14 maart 2002 18:09 schreef Atgast het volgende:Over die keuze heb ik het. Je moet dit allemaal niet té letterlijke nemen want als de voorbeelden moet gaan verdedigen dan kan ik maar beter direkt stoppen.
je moet dit ietsje ruimer zien, ik kan helaas veel dingen niet goed verwoorden, maar ik zal het nog eens proberen.
je zegt: het leven is geen PC-game, waarom eigenlijk niet ? Waarom is je real-life belangrijker dan een computerspel ? Simpel, omdat jij het belangrijker vindt !!
waarom jij dat vind mag je zelf bepalen, opvoeding, geloof dat is niet belangrijk. En omdat je deze keuze niet bewust maakt snap je waarschijnlijk ook niet helemaal wat ik probeer te zeggen. Stel nou dat je die keuze bewust moet maken, jij moet zelf kiezen wat je belangrijker vind, en dan ook 100% voor je keuze gaan. Dan zit je ongeveer bij wat ik bedoelde te zeggen. ben het niet helemaal eens met mijn uitleg maar ik reageer wel op eventuele vragen want ik vind het erg moeilijk om overzicht te houden

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Op donderdag 14 maart 2002 18:26 schreef Lordy79 het volgende:
veel bla die weggeknipt is
PS: mocht ik je thread volledig foutief geinterpreteerd hebben, zeg het me dan.
nope, dat bedoel ik precies !
Ik denk dat jij het veel duidelijker weet te verwoorden dan mij, zoals gezegd, ik heb daar nogal vaak moeilijkheden mee :)

enne, ik was al bang dat t iets was van volwassen worden maar de rede dat ik dat niet vermeld heb is precies omdat ik me niet kon indenken hoe anderen daarmee omgaan/gingen
daarom vond ik het leuk dat je
Veel lui willen/durven hier niet over na te denken
zei, omdat ik dat wel vermoedde maar er niks tegenover kon zetten dat dat zou bewijzen :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 14 maart 2002 18:34 schreef Atgast het volgende:

[..]

nope, dat bedoel ik precies !
;) Dan zijn we uitgepraat :)
ik me niet kon indenken hoe anderen daarmee omgaan/gingen
Tja.. ik denk dat iedereen dat wel heeft. Soms in een depressieve bui heb ik de volgende gedachtegang:

ik ben nu 22
ik heb een vriendin
met mijn vriendin ga ik samenwonen/trouwen
met mijn vriendin hoop ik kids te krijgen
mijn kids gaan de deur uit als ik +- 45-50 jaar ben
dan werk ik nog 10 jaar
tegelijk hoop ik kleinkinderen te krijgen
dan ben ik een jaar of 80 en zit op mijn stoel en bedenk ik me dat ik een standaard-leven achter de rug heb.

Gelukkig weet ik beter, als ik niet depressief ben. >:) ;) :Y)

[edit]
PS: het is niet mijn bedoeling om deze thread te verzieken en/of theistisch te maken, maar toen ik mijn posting teruglas en vervolgens mijn signature, vond ik dat die wel perfect aansloot... :P

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
dan klopt volgens jouw mijn stelling dus, en bestaat elende alleen maar omdat de mens slechts binair kan denken.
(om het maar een vorm te geven)

dan zijn quantumcomputers wel een hele interesante ontwikkeling aan gezien die volgens mij niet meer van 1 of 0 uitgaan, correct moi if i'm wrong

Dan kom je uit op de stelling uit een ander topic, of de mens de volgende stap in de evolutie zelf crieerd :)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 14 maart 2002 18:57 schreef Atgast het volgende:

dan klopt volgens jouw mijn stelling dus, en bestaat elende alleen maar omdat de mens slechts binair kan denken.
(om het maar een vorm te geven)
Hoe bedoel je dat? Welke stelling?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
mijn stelling: De mens heeft goed en fout bedacht omdat ze niet om konden gaan met 'niks' en als vergelijking de computer die slechts om kan gaan met 0 en 1 :)

Verwijderd

Confusicus schreef ooit (en ik schrijf het hem niet na.. weet de uitspraak niet meer)

als iemand mooi zegt heeft hij meteen lelijk gecreerd.

Verwijderd

Op donderdag 21 maart 2002 18:49 schreef Atgast het volgende:
mijn stelling: De mens heeft goed en fout bedacht omdat ze niet om konden gaan met 'niks' en als vergelijking de computer die slechts om kan gaan met 0 en 1 :)
Je moet dingen kunnen beoordelen, en daarom bestaat er goed en fout, en een boel dingen er tussenin. En uit onze fundamentele waarden en normen leiden we af wat goed en fout is.

• Config
  • Laatst online: 06-01-2025
Op donderdag 21 maart 2002 18:53 schreef Oord het volgende:

[..]

Je moet dingen kunnen beoordelen, en daarom bestaat er goed en fout, en een boel dingen er tussenin. En uit onze fundamentele waarden en normen leiden we af wat goed en fout is.
Niets "is" goed of fout...het zijn allemaal meningen...

Als ik iemand laat omleggen met een goede reden vind ik dat echt niet fout...jij wel, zeker als jij het zou zijn :P.

Goed of fout bestaat niet...wat ook leuk is: het komt absoluut NERGENS voor buiten onze emoties. Als ik persoonlijk de kernfusie op onze zon stop, of, wat dichter bij huis, iemand laat omleggen, gebeurd er echt niets tegen mij ofzo omdat het "fout" zou zijn. Ik hoef alleen voor de anderen mensen te vrezen ;), geen natuurkrachten ofzo.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Op donderdag 14 maart 2002 18:48 schreef Lordy79 het volgende:

Tja.. ik denk dat iedereen dat wel heeft. Soms in een depressieve bui heb ik de volgende gedachtegang:
...
dan ben ik een jaar of 80 en zit op mijn stoel en bedenk ik me dat ik een standaard-leven achter de rug heb.
Naar aanleiding van Lordy's post: (en misschien slightly off topic...)
NIEMAND heeft naar mijn mening een standaard leven. Iedereen heeft in zijn/haar leven volgens mij wel meerdere gebeurtenissen die uniek zijn voor die persoon, of diegene er nou trots op is of niet.
Het is alleen de kunst om juist die gebeurtenissen te herkennen en dan (wat meer on topic) voor zichzelf te bepalen of hij die gebeurtenissen goed of fout vindt.

Goed en fout zijn dan ook standaarden die je voor jezelf kan bepalen, en die niet opgelegd hoeven te zijn door de maatschappij, zoals in zekere verwoordingen Atgast aangaf.

Permanent wintericon!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 21 maart 2002 18:49 schreef Atgast het volgende:
nu snap ik je stelling pas en ja... op zich heb je wel gelijk ja.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 18:18 schreef TweakFreaker het volgende:

[..]

tegenwoordig word je bijna beloond als je misdaad pleegt dus win-win situatie zoals slechte managers dat noemen :P
Pagina: 1