Professional Networking & Servers FAQ
Welkom!
Je staat op het punt om de technische FAQ van Professional Networking & Servers te lezen.
Omdat PNS weinig veelgestelde vragen heeft, is dit gedeelte van de FAQ meer gericht om uit te leggen *hoe* je de vragen moet stellen, en wat we van je willen weten.
Uiteraard staan we altijd open voor tips e.d. die in de FAQ geplaatst kunnen worden.
Wat hoort hier wel en niet thuis?
Professional Networking en Servers is vast dé plek om mijn vraag onder de aandacht te brengen bij de échte experts?
Helaas niet. Professional Networking & Servers is bedoeld voor de gevorderde netwerkproblemen en serverproblemen.
Waar moet ik dan wél zijn met die vragen? Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!
Dat kan, echter met regelmaat van de klok verschijnen er soortgelijk draadjes.
Niet dat het heel erg vervelend is, maar vaak zijn het vragen waar we weinig mee kunnen. Hier iig enkele draadjes over (19") servers:
URL om server samen te stellen (19" raised pci etc
Welke serverconfigurati voor Small Business server
Server voor bedrijf, wat voor specificaties?
Welke Compaq server als intranet server?
Dus mocht je een server-advies topic plaatsen, laat dan weten:- Wat is je budget
- Wat heb je eventueel nu (en waarom wordt het vervangen)
- Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen
- Wat is je kennis van hardware
- Wat voor server (standaard of 19", bij 19" hoeveel U)
Mocht je op zoek zijn naar 19" cases, kun je uiteraard ook even kijken op shop.tweakers.net
Beden echter wel, GoT is een forum, en niet een soort Gouden Gids waar je al je vragen kwijt kunt welke winkels wat allemaal tegen welke prijs verkopen.
Laat ook merken dat je al goed rond gekeken hebt, topics als Ik wil een server, wat raden jullie mij aan? gaat natuurlijk meteen op slot!
Wees dus duidelijk met je verhaal voordat je een topic start.
En vergeet vooral het volgende niet:
Zoals Perseus het ooit zo mooi verwoord heeft:
gaan we voor
"Money not a problem bring on tha stuff"
of gaan we voor
"Me need el cheapo server"
Vergeet niet, dat het nog altijd een Advanced forum is hier!! Dus als iemand een draadje start, met de vraag of de genoemde dijk van een 19" 4U server afdoende is voor zijn SQL en SNA met MQSeries server om een DB2 server te voorzien van geclusterde data, roep dan niet dattie een oude 486 server neer mot zetten met Linux.
Ik heb apache op Win98 draaien, maarhij doettut niet!!
Tja .. helaas denken velen nog steeds dat iets wat een beetje vreemd is, ook meteen PNS is.
Dat is dus NIET zo.
Apache is een webserver, zoals er vele anderen zijn.
Heb je dus een probleem met je webserver, plaats dan een topic in Software Algemeen
Denk je toch dat je een zwaar geval hebt, die in PNS moet, leg dan duidelijk uitwat het probleem is en wat de foutmelding is (of wat de logfile zegt).
Ik ben op zoek naar een goede GRATIS hosting provider!
Fijn, gefeliciteerd.
Echter om meteen met iets te beginnen .. iets is nooit zomaar gratis!
Op internet en in de FAQ's is voldoende informatie over hosters te vinden.
Echter, dit soort topics zijn dus erg makkelijk via de search op te lossen.
Verder zijn het niet zo gewenste topics, omdat het (bijna) altijd eindigt het discussie's / flame's over de kwaliteit/service van genoemde providers.
Verder worden dit soort draadjes ook erg spam gevoelig.Neem provider X , deze is uitstekend. Erg goedkoop enzo. Ik host mijn site daar al ruim 1 jaar. Een klein onderzoekje geeft dan de conclusie dat persoon zijn eigen bedrjfje aan het promoten is.
Hiermee wordt dus niet bedoeld dat *alle* soortgelijke replys spam zijn!
Om dit soort problemen dus te voorkomen zullen dit soort vragen voorzien worden van een slot.
Tevens is het ook zo, dat PNS helemaal geen hosting forum is.
Ben je dus op zoek naar een hoster, dan zijn er zat andere manieren om er eentje te vinden:
FAQ Hosting & Webserver Soft/Hardware
zoeken naar hosting
Zoeken naar gratis hosting
Zoeken naar php hosting
WebHosters.nl
hosting.pagina.nl
WebSelect.nl
Free PHP hostng.com
Free ASP hosting.com
Conclusie, hosting topics zijn niet gewenst. Heb je toch een simpele hosting vraag, dan kun je deze kwijt in Internet & Telefonie
Ik heb een eigen mailserver, maar er komt geen mail binnen?!
Dit heeft dus vaak te maken met je DNS instellingen.
En dan in het bijzonder met je MX Record.
Als je in het bezit bent van 'domain.com' dan zal deze moeten weten waar hij de mail af kan handelen.
Dat maak je duidelijk door een MX Record te plaatsen.
Bijvoorbeeld 'mail.domain.com' , dan weet de versturende partij dat er op mail.domain.com een SMTP server staat te luisteren.
Vergeet echter niet om eerst een A Record voor mail.domain.com aan te maken.
Uiteraard gaan we ervan uit dat je weet wat je doet.
Als je dus een soortgelijk topic maakt, en verteld dat je er niets van snapt, dan is dat jouw probleem.
Begin dan eerst maar eens aan een boek of een howto ..
Een andere oorzaak kan ook zijn, datje provider port 25 TCP Inbound geblocked heeft.
Mijn provider heeft port 25 geblocked, hoe draai ik nu een eigen SMTP 
Simpel, NIET. Zoals hierboven te lezen is, zul je dus een MX Record moeten zetten voor je SMTP server.
Als de verzendende partij deze MX Record opvraagt, probeert hij contact te maken met dat IP adres over port 25.
Indien deze geblocked is, komt er dus geen data binnen.
Het is niet mogelijk om dit te wijzigen. Heel misschien krijg je het voor elkaar om je lokale server op een andere port te laten draaien, maar een MX record op een andere port zetten kan niet (en als je dat al lukt, geen enkele server die daar iets mee zal doen).
Hoe zit dat met DNS?!?
Simpele DNS vragen horen gewoon thuis in Internet & Telefonie
De zwaardere topics (meerdere DNS servers verdeeld over een WAN Link ofzo) kunnen uiteraard gewoon in PNS.
Novell netwerk doettut niet
Om meteen maar te beginnen, het is dus het OS 'NetWare' van de firma 'Novell' 
Advanced vragen over novell producten kunnen gewoon in PNS.
Echter de simpele vragen (hoe log ik in op een netware server?) horen gewoon in Network Troubleshooting thuis.
Uiteraard mag het ook gewoon in Non-Windows Operating Systems , echter de kans op antwoord is in PNS en NT iets groter.
Hebben jullie ook een chatkanaal ?
Jazeker ! namelijk: #netwerken
Professional Networking & Servers FAQ Versie 1.0D
|
|