Toon posts:

Vreemd probleem CSS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey beste mensen ik heb een vaag probleem waar ik niet uitkom. Ik ben bezig met een website en nu gebruik ik een CSS style sheet voor het uiterlijk wat aan te passen. Het probleem is dat de HTML niet wil luisteren naar de font-size optie.
Stukje uit m'n style sheet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
BODY       {
    background-color: #ebebeb;
    font-family: Default;
    font-weight: normal;
    font-style: normal;
    color: #353A6A;
    text-align: left;
    font-size: 10px;
}

Daarna heb ik het volgende geprobeerd boven in de HTML te zetten.
code:
1
<body STYLE="font-size: 10px;">

Dit mocht ook niet helpen. Maar dan nu het vreemde eraan.
Zet ik STYLE="font-size: 10px;" in een table. bijvoorbeeld.
code:
1
<table STYLE="font-size: 10px;">

Dan werkt het wel!?! Niet alleen voor de table maar ook voor
P en SPAN enzo. Ik snap er niks van. Iemand een oplossing?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

dit is en erg bekende bug in de html-implementatie van 4-browsers, de table inherit geen styles van de body, in ns4x is het zelfs zo dat men aanraad voor juiste implementatie BODY als selector enkel te gebruiken voor background-styles.

in de moderne browsers is dit allang hersteld, echter zo'n bug kan veel ergernis doen ontstaan als je juist css ontwikkeld in een browser die de bug wel kent (dus alle bestaande sites); dat zou kunen leiden tot erg negatieve layout gevolgen voor bestaande sites:

daarvoor is juist de 'Quirky'-mode bedacht, msie en mozilla simuleren daarin een aantal 'bugs' van de 4-browsers zolang het document niet validereerd als html4.01 of XHTML-document, als je je document laat valideren door http://validator.w3c.org/ verdwijnt ook die css-bug.

een andere methode is
code:
1
2
3
body, td { 
   [css-properties]: {css-definities} ; 
}

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gecontroleert met MS 5.0 en 6.0 maar beide vreten 'm niet. Maar zou het kunnen komen omdat.
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Boven aan het document staat? ik weet iig van ie 6.0 dat die hier naar kijkt.

Verwijderd

Volgens mij was dit inderdaad bij netscape anders en bij eerdere versies van ie weet ik eerlijk gezegd niet....

• RM-rf
  • Laatst online: 09:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 14 maart 2002 16:15 schreef da_Stimpy het volgende:
Ik heb gecontroleert met MS 5.0 en 6.0 maar beide vreten 'm niet. Maar zou het kunnen komen omdat.
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Boven aan het document staat? ik weet iig van ie 6.0 dat die hier naar kijkt.
lees mn verhaal over Quirky-mode en validatie nog eens door: dat is de DOCTYPE, een kleine beetje het uitgangspunt als je gaat valideren; als msie je pagina dan nog steeds als in Quirky-mode weergeven, dan valideert je code niet als html4.01

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Jas die DOCTYPE der lekker uit :P

Dat gezeik altijd..

• Blue-eagle
  • Niet online
Op donderdag 14 maart 2002 16:51 schreef Bosmonster het volgende:
Jas die DOCTYPE der lekker uit :P

Dat gezeik altijd..
Precies. Niet geheel W3C compatible, maar een stuk simpeler ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb 'm nu goed aan de praat. Zijn er eigenlijk geen offline W3C validators? Heb namelijk geen zin om online met m'n isdn-lijntje elke pagina te gaan checken. Is traag en lastig :(

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Ik gebruik em zelf nie, maar ik heb es iets gehoord over HTML-validator... Schijnt ook te kunnen integreren met Homesite.

Verwijderd

Amaya -W3C's editor/browser- kan geloof ik ook HTML valideren, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Misschien moet je ook eens kijken naar HTML Tidy, een Source Forge project.
Pagina: 1