Toon posts:

Enermax.... Mag het 1 fan minder??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo Tweakers,

sinds een tijdje heb ik mijn kast verrijkt met 4 120mm Papst fans.
Als ik ze met mijn rheobusje helemaal terugdraai dat ze nog net draaien, hoor ik ze praktisch niet. Toch maakt mijn PC nog een behoorlijk geluid. (En het is niet mij Zalman 80MM fan die op mijn CPU blowed.)
Mijn Enermax voeding maakt het meeste lawaai van alles. Nu vroeg ik me af of ik zonder gevaar en verlies van stabiliteit 1 fan kan uitschakelen.
Zo ja, welke?

Thnx

Verwijderd

waarom niet beide op 7 volt ? :)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

De fan die onderin de voeding zit, dus NIET degene aan de achterkant van je kast kun je best uitschakelen. Die zit standaard zowieso niet altijd in een voeding.

Wat ik zou doen als ik jou was is de voedingsfans allebei op 7 volt laten draaien. Hoe je dat doet vind je wel met de search.

Om te testen of het echt je voeding is en wat het uitmaakt als je de fan uit hebt kun je met een schroevedraaier ofzo de fan gewoon stoppen door hem ertussen te steken. Doe dat wel als de pc uitstaat, anders vliegen de schoepen in het rond, verder ook niet te diep gaan met de schroevedraaier dan!! :)

edit:

:(
Dit is al de 3e keer vandaag dat iemand me net voor is :(
Gelukkig heb ik meer getypt dan alleen het 7 volt verhaaltje :P

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn PSU nog niet open gehad....
Doe ik dit op dezelfde manier als met de casefans?
Zal dit ook het gewenste resultaat hebben?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je bedoelt of je ze op dezelfde manier op 7 volt moet laten lopen: ja. Aan je molexconnector de kabels van je fans vastmaken. Of dat het gewenste resultaat geeft: afwachten, met een beetje geluk hoor je ze totaal niet meer. Maar er is dan vast een ander geluid waar je je aan gaat storen (mijn eigen voeding maakt een soort irritant gezoem bv.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit dan gedaan heb....hoe kan ik dan monitoren of de voeding niet te heet wordt?
(Mijn casetemp komt niet boven de 26c uit.)

• breinonline

breinonline

Eh, hang er een temperatuursensor in ofzo. Als je die niet hebt: voel eerst eens hoe warm die nu wordt. Dan mod je de boel op 7 volt en voel je weer hoe warm die wordt (de lucht die naar buiten geblazen wordt). Waarschijnlijk issie niet veel warmer als eerst en is er niets aan de hand. Zo niet, dan moet je toch maar overwegen de fans iets harder te laten draaien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Is het wel je Enermax?

Ik heb ook een Enermax, 1tje uit de FMA serie, erug stil, zo stil dat ik deze dus niet hoor.

Ik d8 eerst ook dat me voeding lawaai maakte, bleek mijn IBM hdd te zijn, deze maakt bij mij de meeste herrie.

Verwijderd

Op donderdag 14 maart 2002 15:54 schreef cypro66 het volgende:
Mijn Enermax voeding maakt het meeste lawaai van alles.
Heb je niet toevallig nog eentje uit de serie waarvan de fan verkeerd in de kap geplaatst was, zodat hij niet goed over de temperatuursensor blies en dus continu op vol speed draaide?? Waar heb je hem vandaan?

Ik had hem destijds van de OC-shop, en je kon een andere kap laten toezenden, gratis: scheelde bij mij heel veel herrie.
Er is nog wel een threadje over op Got, moet je even zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee.. volgens mij niet. Hij is vrij recent. Zie sig.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik hem aan een molex monteren? Of kan ik gebruik maken van de connectors die in de voeding zitten?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
je hd maakt ook meestal best wat herrie
die draait ook rond dus herrie =)
mijn enermax hoor je ook amper dusss

Tweakers Discord

• breinonline

breinonline

Op donderdag 14 maart 2002 17:16 schreef cypro66 het volgende:
Moet ik hem aan een molex monteren? Of kan ik gebruik maken van de connectors die in de voeding zitten?
Het gemakkelijkste (veiligste..?) is om het aan je molex te hangen.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Op donderdag 14 maart 2002 17:16 schreef cypro66 het volgende:
Ik heb gister avond de voeding (90 Watt) van mijn mp3-bak (p75) op 5v laten lopen. Dit heb ik gedaan mbv de molex connector, en dat werkt prima. Ik heb niet veel verstand van alle draadjes in een voeding, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar als je het met de molex connector doet weet je zeker dat je het goed doet.

iRacing Profiel

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm vreemd.
De EG465AX-VE(W)FCA is het topmodel van Enermax en valt onder de Whisper series.
Verder is die PSU donkerblauw gespoten en heeft een draaiknop aan de achterzijde om de fanspeed van de 80mm fan te regelen.

FCA staat voor Fan Control Adjustable.
Normaal gesproken hebben alle Enermax PSU's slechts een 2 draads aansluiting waarmee je alleen het toerental van de 80mm fan kunt uitlezen.
Jij hebt een 3 draads aansluiting erop zitten en moet de fan of rechtstreeks op een molex (met de bijgeleverde converter kabel) aansluiten of op het moederbord.
Als je moederbord dan b.v. ondersteund dat hij de spanning van de connector haalt in de "supend mode" dan wordt dus automatisch de 80mm fan uitgeschakeld.

Als je die 3 draads kabel niet aansluit, dan zal die 80mm fan van de voeding niet eens draaien.
Dus is het voor jou erg makkelijk om te testen of de herrie van de 92mm fan afkomt....

Gezien je verhaal heb ik sterk mij twijfels of dat wel een EG465AX-VE(W)FCA is :?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

ff een quote uit de FAQ:

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

gelieve U hier ook aan te houden.

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Topicstarter
Waarom wordt er steeds getwijfeld of het wel die enermax is. Het is inderdaad de blauwe 431'er met manueel afstelbare fanspeed knop achterop de voeding.
De reden dat ik het geluid wil reduceren is enkel en alleen omdat ik dat nu de voeding als enige hoor. Ik heb gewoon het gevoel dat hij wat te hard zijn best loopt te doen..

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar als het die FCA is dan weet je toch al of de herrie van de 92mm of van de 80mm komt :?
Das gewoon effe 1 keer die 80mm fan niet aansluiten en klaar is kees....
Pagina: 1