Op donderdag 14 maart 2002 17:19 schreef Reino het volgende:
Op mars schijnen sporen geweest te zijn van vroegere rivieren (x persconferentie van nasa gezien), dus het zou best kunnen dat daar water ligt. Misschien is dat nog wel een aantrekkeliijke planeet, oppervlakte van mars is even groot als aarde min oceanen.. Alleen een atmosfeer nog, ik had gehoord dat als ze zwart poeder (opwarming v het eventuele water op mars) zouden strooien dat er binnen zoveel tijd (100 jaar d8 ik, maar zal weer meer zijn) een redelijke atmosfeer zijn..
Ik had een soort gelijk iets gelezen maar dan werd er gebruik gemaakt van broeikas gassen.
Over kolonisatie: niet reeël, het brengt namelijk geen geld op en kost kapitalen. Ontginning van de maan is reeëler, maar zie ik er voorlopig nog niet van komen. De kosten om de maan te ontginnen zijn vooralsnog veel te hoog om er aan te beginnen. Daarbij is ruimtevaart 'uit' bij de beleidsbepalers.
Er is een Bedrijf dat serieus bezig is met het opzetten van een maan ontginning project (lunar corp volgens mij).
De maan kan namelijk goed worden gebruikt om er H3 vandaan te halen. Het is ook een ideale plaats om Zonnecollectors neer te zetten en de energie naar aarde te sturen (Door middel van Microgolven). Verder zijn er veel metalen op de maan.
Ideal dus voor een onderneming. Enigste probleem is dat er 150 miljard nodig is en waar haal je dat vandaan???